Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:16

Welkom Gribeltje, ook een Belgje :D

Het zal elke keer een teleurstelling zijn, ik had het geluk dat ik zwanger was na de 2de tp van de eerst poging icsi maar ik weet nog hoe teleurgesteld ik was toen de eerste keer niet gelukt was, hoewel ik goed genoeg wist dat de kans dat het de eerste keer ging lukken klein was, toch bij mijn verstand. Maar emotioneel hoop je daar natuurlijk wel op.

Hier wisten sommige mensen het wel, een paar goede vriendinnen, mijn tante en mijn zus. Het is goed steun te hebben maar soms verstaan die het ook niet goed omdat ze er zelf niet doorgaan.
Daarom is dit topic wel een steun denk ik.

Een schuldgevoel hoef je niet te hebben, maar begrijp wel dat dat makkelijk gezegd is. Je kan er zelf niet aan doen dat er medisch iets niet in orde is, dus probeer dat een beetje uit je hoofd te zetten.

pb staat ook altijd open.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 07:59

Welkom Gribeltje! Je verhaal is herkenbaar dus het kan/ zal inderdaad fijn zijn om hier te "praten". Ik heb er op een gegeven moment wel voor gekozen om het op mijn werk te vertellen en ben er ook wel redelijk open over. Dat scheelt al ontzettend veel en ze hebben allemaal begrip voor de situatie. Ik heb afgesproken dat ik zoveel mogelijk probeer de afspraken aan het begin of aan het eind van de werkdag te plannen. Om te voorkomen dat ik iedere keer moest zeggen dat ik een afspraak had heb ik ook afgesproken dat ik ZKH in mijn agenda zet als ik weer moet, dan weten ze waar ik uithang. Verder ook afgesproken dat als ik het er over wil hebben dat ik er zelf wel over begin. Bij mij werkt het prima. Als je er open over gaat zijn kom je er ook achter hoeveel mensen hiermee te kampen hebben of hebben gehad. Ik vind het juist heel fijn om juist met die collega's af en toe te praten over hoe het nu gaat en hoe ik mezelf overeind houd in combinatie met werk.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:21

Welkom gribeltje!

Spannend morgen! ik duim voor jullie.

Met de omgeving is voor iedereen persoonlijk.
Bij ons dit jaar 2 zusjes zwanger, 2 schoonzusjes, en een nichtje zwanger dus wij hebben ervoor gekozen er wel over te praten en er open over te zijn.
Niet met vage kenissen al worden we wel besproken op bv een verjaardag.
Zo zijn we aan onze donor gekomen.
Dus hou daar rekening mee.
Afgelopen zondag bv vroeg 1 van de schoonzusjes wil je haar even vast houden?
Dan kan ik gewoon nee zeggen zonder dat er vreemd wordt gereageerd.
Er komt wat meer begrip.
Natuurlijk niet iedereen er zijn altijd lompe reacties.

Op mijn werk weet alleen mijn leidinggevende het.
Als wij straks het donor gesprek gehad hebben en wat meer weet, wil ik het wel aan de vaste krachten gaan zeggen.
Want de kans is dan groot dat het traject binnen een paar maanden gestart gaat worden.
En dan zit je inderdaad met van je werk weg moeten enz.
Of er begrip voor is geen idee dat is nog afwachten.

Dat mensen erover weten heeft bij ons alleen maar positieve dingen gebracht.
En nu hoor je ook van mensen dat ze bv ivf traject hebben doorlopen.

Doe gewoon wat voor jullie goed voelt!

Dikke knuffel.

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:41

Hoi,
bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad leuk om steun te krijgen hier op het forum.

@lizy29, ik kan me voorstellen dat zulke bevestiging deugd doet!
(Heb even teruggelezen.. proficiat trouwens, zwanger van jullie eerste (als ik het goed heb)? Hoe gaat het met je? Alles in orde?)

@Spullen, Ik geef je 100% gelijk. Stress is niet goed en kan zoiets zeker doen mislukken. Ik probeer zo veel mogelijk door te gaan met mijn dagelijks leven. We doen ook regelmatig samen leuke dingen. En normaal lukt me dat vrij goed om er mee om te gaan, maar de laatste dagen, ik weet niet...
Spontaan wenen als ik er aan denk. Vrij agressief reageren op kleine stomme dingen. Het raakt mij momenteel veel harden dan gewoonlijk.
Ik schaam me inderdaad! Ik weet dat dat voor niets nodig is en heb ook nog van niemand zulke opmerking gekregen. Maar ik heb het gevoel dat ik 'faal' als vrouw zijn.
Totaal absurd, mijn verstand zegt het ook, maar mijn gevoel geeft niet zo snel op.
Ik heb het gisteren ook aan mijn enige vrouwelijke collega verteld (werk verder op een totaal mannenbedrijf, onze ploeg bestaat uit +/-25 medewerkers, heel het bedrijf +/-350 waarvan ongeveer 10 vrouwen) Met deze collega ook zéér goed overeen, zowel op het werk en daarbuiten.
Ik had het wel enorm moeilijk om het haar te vertellen! Is er in horten en stoten uitgekomen, met de nodige snikken. Voel ik me opgelucht??? Ja en nee. Dubbel gevoel...
(Heb ik het goed als ik zeg dat jij zwanger bent op dit moment? Proficiat... Hebben jullie al een kindje of is het het eerste? Alles goed met je?)

@Chanel1985, Normaal kan ik vrij goed om met de teleurstelling. Altijd positief denken! Volgende keer beter... Maar de afgelopen dagen wil het me niet lukken. Daarom denk ik dat ik ook net nu het topic heb gezocht op bokt. Leuk om mijn verhaal eens te kunnen vertellen en jullie te horen.
(Wat is jou verhaal? )

@Lennox, Leuk voor jou dat je veel begrip krijgt van je werk. Ik kan mij niet inbeelden dat het aangenaam op mijn werk zou zijn om er over te praten (zie beschrijving werksituatie hierboven).
Ik weet van meerdere collega's (mannen) die ook zulke behandelingen nodig hadden voor hun kroost. Laat ons zeggen dat zij het nodig vonden om op die moment te ventileren (vaak over hun vrouw) op het werk en dat was absoluut niet positief toen!
Ik werk in vroege late nacht, dus moet niet veel vrij nemen om naar de onderzoeken te gaan. +/- 5 dagen in de afgelopen 8 maanden. Wel vaak dat mijn man mij na de nacht komt halen om nog met mij naar het ziekenhuis te rijden.
(Hoe gaat het bij jou? )

Ik ga morgen voor de zwangerschapstest.
Ik houd jullie op de hoogte.
Alvast bedankt voor jullie reacties

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:18

@linniz050, Leuk voor jullie dat je een donor gevonden hebben! Spannend, hopelijk kunnen jullie snel aan het traject beginnen en zal het niet te lang duren :+
Zoveel zwangeren, pff! Toch moeilijk denk ik... Je gunt hun stuk voor stuk hun geluk maar je vraagt je waarschijnlijk af wanneer het jullie beurt is. Heb je het er moeilijk mee om baby's vast te houden?
Wel fijn dat je dan gewoon nee kan zeggen zonder raar aangekeken te worden.

Bij onze vriendengroep zijn we de enige die geen kindjes hebben, de andere 10 koppels hebben allemaal 2 of zelfs al 3 kindjes.
Ik heb er geen probleem mee om met hun kindjes te spelen of om even op te passen. Ik heb het zelfs graag... Maar meisjes/vrouwen die over straat lopen met zo'n bolle buik, slik, toch even ergens anders kijken. Overlaatst was ik op een babyborrel en daar zag ik een koppel aan de familie komen vertellen dat ze een kindje verwachten (ken noch het koppel, noch de familie). Applaus, uitbundige reacties. Toen heb ik toch even een traantje weggepinkt! Moeilijk moment...

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 20:30

@Gribeltje :(:) hele dikke knuffel! Ik weet precies hoe je je voelt, maar alsjeblieft, probeer je schaamte opzij te zetten. Het is geen schande, het komt veel vaker voor dan je denkt. Dat was mijn ervaring toen we erover begonnen te praten met mensen. Veel meer mensen maken dit mee dan je denkt. Je faalt absoluut niet! Je kan dat gevoel niet zomaar uitzetten, maar vertel jezelf minstens 1 keer per dag dat je niet faalt. Jullie hebben misschien wat hulp nodig, maar falen is het zeker niet.

Lijkt me lastig in zo'n werkomgeving, maar ik denk dag het heel goed is dat je er over gepraat hebt. Dan kan je daar in elk geval ook af en toe je ei kwijt. Praat hier mee, pb als je het niet openbaar wil hebben, het helpt echt!

Citaat:
Heb ik het goed als ik zeg dat jij zwanger bent op dit moment? Proficiat... Hebben jullie al een kindje of is het het eerste? Alles goed met je?

Ja, ik ben na een hele lange en moeilijke weg nu 32 weken zwanger van ons eerste kindje. Ik voel me goed en met mevrouw gaat het ook goed, dus mag niet klagen.

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:37

Ik vind het super voor je! Het is niet lang meer dan... Spannend.
*\o/*

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 20:38

Dank je wel :o we zijn dolgelukkig met haar. Nog een paar weekjes en dan is ze er, zo raar.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:35

Is er al meer bekend gribeltje?

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:13

Hoi,
helaas ... negatief.
Viel toch even héél hard tegen. Was die moment ook op mijn werk, blijkbaar was het niet goed gelukt om de teleurstelling te verbergen. Ploegbaas riep me bij hem om te vragen of iets wou zeggen... heb dan maar in 1 keer verteld wat er aan de hand is.
Best een aparte man maar op zulk vlak kan die wel redelijk reageren.
Ben ook naar huis mogen gaan daarna, was daarvoor al afgesproken.
(Mijn verlof raakt wel stilaan op :-) )

Dinsdag maar terug naar het ziekenhuis hé, ... Kijken of we opnieuw mogen beginnen aan de volgende cyclus.

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 08:31

:(:) wat onwijs balen!
Wel heel goed dat je het verteld hebt! Koppie op, positief de volgende ronde in meis +:)+

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:49

Ik heb goed kunnen babbelen met mijn man!
Dat lucht altijd op. Kan weer positief zijn...
Bedankt voor jullie reacties tijdens mijn dip :j

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 15:02

Wat fijn! Dat is zo belangrijk :j op naar de volgende poging meid!
En voor support en steun bij je hier aan het goede adres +:)+ de meeste weten waar je doorheen gaat!

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:02

Mag ik mij hier ook melden? :o

Mijn man en ik zijn nu ruim 2,5 jaar bezig om zwanger te raken, iets dat tot nu toe nog niet is gelukt. Een half jaar geleden zijn we voor een eerste gesprek bij de gynaecoloog geweest en we mochten het eerst nog een half jaar proberen. De slagingskans was redelijk groot, 60,4%. Dit komt ook omdat we 2,5 jaar geleden een miskraam hebben gehad, dit liet volgens de arts zien dat de eileiders niet verstopt zitten. Ik heb wel ernstig overgewicht en ben hier hard mee aan het werk, mijn overgewicht zou er ook voor kunnen zorgen dat zwanger worden niet lukt.

Maandag zijn we weer netjes terug geweest bij de arts, ze probeerde nog voorzichtig of we nóg een half jaar willen proberen maar hier hebben we nee op gezegd. Mijn man is al op leeftijd en mijn emoties die iedere maand bij de menstruatie komen kijken zijn ook niet mis. We zijn nu doorverwezen naar de fertiliteitafdeling voor IUI. Best spannend allemaal.. ik lees verhalen op internet dat een ziekenhuis je kan 'verplichten' eerst af te vallen voordat er met een behandeling gestart wordt.. iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken :*

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 19:07

Welkom Wiebke, wat vervelend dat het niet wil lukken.
Wat betreft je gewicht, ze kunnen je zelfs weigeren. Ik ben ook te zwaar en bij mij wilde de gyneacoloog niet met IUI starten, omdat ik vanwege mijn gewicht niet in aanmerking kwam voor IVF. Dus kon geen vervolgtraject in.

Daarna zelf afgevallen met een zwangerschap als cadeautje. Dus ja, het maakt wel degelijk uit.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:17

Veel succes, erg spannende periode dus de komende tijd.

Hier gister ongi begonnen, dus morgen eerste Clomid weer starten en dan op dag 11 echo om te kijken of er een ei op springen staat.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:20

In het fertiliteitscentrum waar ik ging houden ze een max van 35 bmi aan, als je erboven zit, moet je eerst afvallen voor je mag starten.
Ik zelf had/heb ook overgewicht, ik zat juist op het randje, maar mocht wel starten maar wel met de raad af te vallen. Ik ben dan ook 6 kilo afgevallen, nog altijd overgewicht maar was toch iets.
Ondanks mijn overgewicht was ik bij de 2de terugplaatsing zwanger en waren alle bevruchtingen van heel goede kwaliteit, dus laat u niet ontmoedigen.

rockwitch: Spannend, veel succes!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:42

Als je te zwaar bent mogen ze je idd weigeren. En de reden is heel simpel: kans van slagen is klein en risico is voor moeder en kind gewoon heel erg groot.

Het klinkt wrang dat er wordt gezegd 'val maar af', maar dat is echt met een reden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:53

Elke kilo die er af is telt, komt de behandeling alleen maar ten goede, zeker omdat door de inname van hormonen de kans bestaat dat je wat bijkomt, maar gewicht is niet de enige factor die die beslissend is voor slagen van behandeling.

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 22:59

Wiebke, ik weet hoe moeilijk het is. Heb er toen ook met de gyn over gehad waarom daar geen hulp voor is vanuit het ziekenhuis. Bij ons ziekenhuis zijn ze daar nu dus wel bezig met dietisten enzo om een goed programma te maken voor ons soort gevallen.

En 'even' afvallen is zo moeilijk. Niemand kiest ervoor om te zwaar te zijn, maar als je bijvoorbeeld alleen al stopt met snoep, chips en frisdrank (ik weet niet hoeveel en of je dat wel eet trouwens) zal je zien dat dat al heel veel uitmaakt. Bij mij in elk geval wel. Daarnaast ben ik 's avonds na het eten met mijn man een half uurtje gaan fietsen of lopen en dat zorgde er wel voor dat ik de eerste kilo's vrij eenvoudig kwijt raakte. Het is maar een tip, hoop dat je er wat aan hebt.

Pb staat altijd open voor advies of vragen meis :(:) kop op!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 06:25

Wiebke ik weet in het centrum waar wij zitten wel mensen met overgewicht geholpen worden.
Las ik op hun fb in de reacties.
Wat de grenzen zijn weet ik niet.
Nij geertgen heet het centrum.

Wij zijn gisteren met de donor naar de kliniek geweest.
Het was een pittige dag.
De donor staat nog steeds achter haar besluit.
Nu de uitslag afwachten van het bloed onderzoek en de commissie.
Elk dossier bekijken ze elke donderdag.
Dat kan aankomende zijn of de week erop.
In juni gaat de donor nog trouwen.
Misschien kunnen we wel starten is juli of augustus als alles goed verloopt!

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 11:08

Wat fijn dat ze nog steeds wil doneren :) dat is goed nieuws! Ik ga enorm duimen dat jullie snel kunnen starten +:)+

Hoe gaat het met jou? Hoe voel je je erbij?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:01

Mijn gevoelens gaan alle kanten op.
Ik ben een vrij nuchter persoon normaal.
De ene keer ben ik in de wolken en kriebel buik gevoel maar ik probeer ook steeds te denken we zijn er nog lang niet en dan kan ik best piekeren.
De donor moet nog overal doorheen komen, zich niet terug trekken, bevruchting en innestelen moet goed gaan en daarna natuurlijk ook.
En dan de wacht weken.
Jullie weten er ook alles van. Er is veel onzekerheid maar je moet ook genieten van deze momenten.
En afleiding zoeken, leuke dingen doen.
ik durf eigenlijk daarna pas blij te zijn als de zwangerschapstest positief is of misschien pas bij de echo's.
We weten allemaal dat er nog veel tegenslagen kunnen komen.
Dat we een donor hebben is wel al heel bijzonder.
Daar hou ik mij nu aan vast.
En alles stap voor stap bekijken.

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 22:22

Begrijp je mixed feelings heel goed :(:) maar wat je zelf al schrijft, dat je een donor hebt is al heel bijzonder. We duimen hier met zn allen enorm dat alles lukt en dat ze over een tijdje kunnen terugplaatsen en dat je dan een mooie plakbaby hebt <3

Het traject loopt, dat is al super fijn. :*

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:02

Hoe gaat het verder met iedereen?