B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:41

Maar maar maar prikken als je injecties krijgt heeft geen zin -O- dat zou iedere arts moeten weten. Alle andere waardes dan de b12 kunnen nu ook al getest worden.

xDenies

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:43

Jup .. i know. Maar het is nu eenmaal zo en ik zie het allemaal wel.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:57

Ik volg dit topic al een tijd, en heb weleens gereageerd hier (lang geleden, toen ik zelf ben gaan prikken).

Mijn HA scheepte mij ook na 10 injecties af met ga maar supplementen slikken (nadat al 2x een tekort vastgesteld was).
Hoop gedoe gehad.
Taaie tante, dus daarop maar uit DLD besteld en zelf gaan prikken, heerlijk!
Ik kom niet vaak bij de HA, dus het stond ook nog niet in mijn dossier.

Echter is een tijd geleden mijn HA samen gegaan met een andere HA in 1 praktijk (dus nu heb ik 2 artsen zeg maar).
Toevallig moest ik vorige week voor iets anders bij de HA zijn en trof ik de nieuwe aan.
En toen heb ik het b12 verhaal even opgerakeld, en verteld dat ik dus het uit DLD haal en zelf spuit.
Deze vond dat prima, hij zou het noteren in mijn dossier.
En mocht het vanwege de kosten die ik daaraan heb niet meer lukken dan kon ik het via hem krijgen.

Echter ben ik hier niet op ingegaan, omdat ik niet wil dat de HA of apotheker gaat bepalen welke en hoeveel ik krijg (meen dat er mensen waren die dat hadden).
Maar het is fijn om te weten dat ik nu in ieder geval 1 HA heb die hier wat luchtiger mee omgaat.

Zo, dat wou ik even kwijt :+

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:42

Oh wauw dat klinkt bijzonder, kun je het in duitsland gewoon vrij krijgen dan? En wat kost je dat ongeveer?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:53

Verzendkosten zijn €17,-.

Ik bestel alles hier, ampullen, naalden etc.
mycare

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:50

Het is mij zelfs gelukt om bij een apotheek in Duitsland in gebrekkig duits en engels ampullen mee te krijgen :). Is gewoon vrij verkrijgbaar daar zonder recept. Ik heb het ook nog ergens besteld toen der tijd, met niet zoveel verzendkosten als ik het goed heb. Nu gelukkig wel via de huisarts ;)

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:04

xDenies schreef:
Is het gelukt Haasje?

Ik heb vandaag gesprek met de dokter gehad. Ik mag pas over een maand weer een injectie en zodra ik dus het gevoel heb dat ik terug in die dip ga (dat zal gok ik eind deze week al zijn en anders is het alleen maar top) moet ik gaan bloedprikken. Dat mag op zich ook al morgen maar ik heb vandaag de prik gehad dus tsja …
Alles omtrent vit B wordt geprikt. B12, B6 etc. En ook B11 vanwege foliumzuur. Hij wilt weten waar we nu voor staan.

Als B12 'goed' is dan moet ik naar een internist.

Zijn er mensen die een tip/advies kunnen geven over iets werkgerelateerds?

Ja uiteindelijk de internist aan de lijn gehad. Mijn B12 wordt langzaam weer hoger, zonder pillen. Was eerst 100 en nu 160.. Nog steeds niet mega hoog maar hoop dat het zo doorgaat. Van de pillen kreeg ik weer andere klachten helaas.. er was echt op heel veel dingen getest (vitamines, ontsteking, longfoto, ecg etc.) en uiteindelijk blijk ik wat parasieten op vakantie opgelopen te hebben. Nu dus een mega zware antibiotica kuur waar ik lekker ziek van ben :( Over een paar weken langs de oogarts (veel problemen met lezen en dergelijke) en dan weer gesprek met internist. Ik weet niet of het kan, maar wellicht dat ik door de parasieten hele lange tijd geen vitamine B heb op kunnen nemen, we gaan het zien na de antibiotica...

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:19

Ik ga mij donderdag laten testen door de HA, loop al tijden met klachten die passen bij b12 tekort. Sinds de geboorte van m'n dochter en heel veel bloedverlies zijn de klachten heftiger. Ik heb altijd gedacht dat ze tussen de oren zaten, maar wil toch kijken of er toch niet iets onderliggend is. Sinds een week nu ook een tintelende tong, super raar.

Alleen.. Ik slik dus een multi vitamine. Zijn die testen dan überhaupt betrouwbaar?

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:43

Ik kom mij hier ook melden helaas.
Na maanden van vage klachten kwam afgelopen maandag uit het bloedonderzoek dat ik dus een B12 tekort heb. Aankomende woensdag krijg ik de eerste injectie

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:56

@Vidya: als er b12 in die vitamine zit heb je inderdaad kans op een vals positieve waarde, dus dat zou ik dan even melden bij de huisarts zodat die dat weet. Ze zeggen dat je 4 maanden geen b12 supplement mag slikken en dat dan pas de waarde niet meer vals-positief is, maar als je niet geregeld die vitaminepil neemt dan valt het wellicht mee. Laat in ieder geval dan ook testen op andere indicatoren zoals MMA.

@glenstorm: fijn dat ze iets gevonden hebben, glenstorm! Is rot dat je ook aan de injecties moet, maar dikke kans dat je je beter gaat voelen en dat het ‘t dubbeldik waard is :j ben je zenuwachtig over de prik?

@haasje, hoe is het nu? Al wat minder ziek van de antibiotica? :(:)

@denies: wat een gedoe zeg...hebben ze gevonden wat er is, krijg je niet eens de juiste behandeling! Ik hoop voor jou dat je een internist kan vinden eigenlijk, die het probleem wel begrijpt! Of gewoon een doorverwijzing vragen en zelf een goede internist zoeken, daar heb je gewoon recht op!

Ik zit inmiddels een maand of 3 aan de injecties en ik heb mijn leven weer terug! Neurologische schade heb ik mee te leven, maar ik kan weer sporten!! *\o/*

Verder heeft mijn vriend geleerd hoe je moet injecteren, dus nog een paar keer oefenen bij de huisarts en dan mogen we het zelf gaan doen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:26

Deze week was pittig, maar ik heb nog steeds geen prik gehad en voel me ook niet dusdanig slecht dat ik ben gaan bloedprikken. Door de warmte was het gewoon een uitdaging, op mijn werk is het da nzo'n 35graden. We gaan zien wat volgende week gaat brengen.

Wel heb ik deze week met mijn bazin rond de tafel gezeten en in goed overleg besloten om een dag minder te gaan werken (voorlopig). Dit heeft ook veel rust gegeven. 40uur is momenteel teveel. Ik ben alleen maar aan het werk en van adempauze en vrije tijd is er weinig terug te vinden … alles 'moet'.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:40

Urbiezira, nee helemaal niet eigenlijk. Heb het afgelopen jaar vaak zat moeten bloedprikken en 2x gastroscopie gehad voor wat anders, dus zo'n prik valt dan wel mee.
Fijn dat je je weer veel beter voelt, ik hoop dat ik dat ook heb
Denies, fijn dat je een dag minder kunt gaan werken, beter dan dat je over je grens heen gaat.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:48

Hoi!
Ik moet asap ook gaan beginnen met B12 spuiten halen (2x per week) nu er eindelijk dus uit is waar ik last van heb. Ik vind naalden alleen niet zo chill (meerdere malen flauwgevallen met bloedprikken. Is echt wanneer de naald de huid binnen gaat en niet zo zeer het bloed) Zijn er hier mensen die iets kunnen vertellen over hoeveel last ze hebben?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:56

Kairos schreef:
Hoi!
Ik moet asap ook gaan beginnen met B12 spuiten halen (2x per week) nu er eindelijk dus uit is waar ik last van heb. Ik vind naalden alleen niet zo chill (meerdere malen flauwgevallen met bloedprikken. Is echt wanneer de naald de huid binnen gaat en niet zo zeer het bloed) Zijn er hier mensen die iets kunnen vertellen over hoeveel last ze hebben?

Ja, zelfde probleem hier. Als degene goed prikt voel ik inderdaad ook alleen de naald er in gaan. Het erin zitten voel ik niet zo heel erg. Soms de vloeistof wel, maar dat is nu eenmaal zo. En als de naald er uit gaat.
Verder vallen ze mij reuze mee! ;) Zorg er wel voor dat ze NIET met de opzuignaald injecteren; hier zit die brandende vloeistof aan …. en dat doet echt pijn.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:49

xDenies schreef:
Kairos schreef:
Hoi!

Ja, zelfde probleem hier. Als degene goed prikt voel ik inderdaad ook alleen de naald er in gaan. Het erin zitten voel ik niet zo heel erg. Soms de vloeistof wel, maar dat is nu eenmaal zo. En als de naald er uit gaat.
Verder vallen ze mij reuze mee! ;) Zorg er wel voor dat ze NIET met de opzuignaald injecteren; hier zit die brandende vloeistof aan …. en dat doet echt pijn.

Ik hoop dan dat de assistent er verstand van heeft, want ik heb geen idee hoe je het verschil moet zien :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:41

Heel simpel. Met de ene naald zuigt ze de vloeistof op uit het flesje. Dan het lucht eruit. En dan graag een nieuwe naald :D

Ook met het lucht eruit (als ze t verkeerd doen) sijpelt er nog vloeistof langs.

Ik merkte dat heel erg.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:02

xDenies schreef:
Heel simpel. Met de ene naald zuigt ze de vloeistof op uit het flesje. Dan het lucht eruit. En dan graag een nieuwe naald :D

Ook met het lucht eruit (als ze t verkeerd doen) sijpelt er nog vloeistof langs.

Ik merkte dat heel erg.

Ooh okay, bedankt! Ik zal er op letten! Kan over twee weken pas ivm stage, maar hopen dat het wat geeft!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:03

Hoe is het hier met iedereen?

Ik mag inmiddels thuis prikken! Of nou ja, mijn vriend prikt. Dit ter voorbereiding op de zomervakantie, want 3 weken zonder prikken ging ‘m niet worden. Vanochtend de eerste thuis gezet, ging prima!

Hoe is de eerste prik gegaan @glenstorm en @kairos?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:49

Het viel wel mee! Toen mijn moeder haar imitatie deed van het enige paard waar ik niks mee heb op de manege kreeg ik de slappe lach en lette ik er niet zo op dus voelde het amper.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:19

Fijn Urbiezira, dat je dit hebt kunnen regelen.

Goed om te horen Kairos dat het allemaal wel mee viel!

Ik zit ondertussen op 2,5 week geen injectie. Ik ben een soort van moe, heb sneller hoofdpijn en veel last van mijn ogen (als ik dus moe ben), maar het is nog niet dat ik denk van jeeeeetje ik heb echt de injectie nodig. En dat valt me godzijdank alles mee.

Wél is er een last van mijn schouder af omdat ik heb kunnen regelen dat ik voor een periode van 40 uur naar 32 uur terug ga. Afgelopen zaterdag was mijn eerste vrije dag en ik heb daar echt al veel profijt van gemerkt. Dat was dinsdag met werken wel weer gelijk weg, maar goed. Babysteps :')
Is dan wel een dag minder geld, maar beter dat dan straks thuis komen te zitten.

Ik ga volgende week bloedprikken voordat ik de 25ste weer mag prikken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 22:48

Waarom zit er zo lang tussen en waarom ga je bloed prikken. Denies. Dat laatste heeft geen zin.
Blijf toch eens een jaar wekelijks injecteren joh en kijk dan hoe je ervoor staat. Maargoed dat ben ik. Wat een ellende zo te bungelen door een huisarts.

Urbieziera *\o/*

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 22:57

Dan moet je even mijn reacties teruglezen waarin ik uitleg hoe en wat. Ik moet het nu eenmaal doen met deze huisarts en dan kan ik maar beter gehoor er aan geven dan alleen maar mijn kont in de krib te gooien. De b12 kliniek is niet te bereiken. Deze huisarts wilt iig helpen, de vorige wees me de deur.

Tevens voel ik mij beter dan toen ik hem 2x in de week kreeg want ik had het gevoel dat ik er om smachtte. Nu veel minder en nog geen dip gehad.

Ook is mijn foliumzuur toen niet geprikt en dat wilt de dokter ook meer weten. Hij wilt niet alleen de b12 weten want inderdaad die is niet te vertrouwen. Maar meten is weten en hij wilt gewoon zien hoe en wat om verder te onderzoeken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 00:01

Bizar dat je vorige huisarts geen foliumzuur en oa vit b6 getest heeft.
Ik zal voor je duimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 00:27

xDenies schreef:
Dan moet je even mijn reacties teruglezen waarin ik uitleg hoe en wat. Ik moet het nu eenmaal doen met deze huisarts en dan kan ik maar beter gehoor er aan geven dan alleen maar mijn kont in de krib te gooien. De b12 kliniek is niet te bereiken. Deze huisarts wilt iig helpen, de vorige wees me de deur.

Tevens voel ik mij beter dan toen ik hem 2x in de week kreeg want ik had het gevoel dat ik er om smachtte. Nu veel minder en nog geen dip gehad.

Ook is mijn foliumzuur toen niet geprikt en dat wilt de dokter ook meer weten. Hij wilt niet alleen de b12 weten want inderdaad die is niet te vertrouwen. Maar meten is weten en hij wilt gewoon zien hoe en wat om verder te onderzoeken.

Lees in je andere berichten dat het telkens om de b12 instituut gaat? Lees vaker dat die moeilijk te bereiken zijn.

Zelf loop ik bij de b12 kliniek. Heb eventjes moeten wachten aan de telefoon. Zo'n 20 minuten := maar daarna had ik wel binnen 6 week een afspraak.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 07:46

Ik kon niet eens wachten aan de telefoon ;) en na 15x gebeld te hebben is het wel klaar. Je belt en je wordt er gelijk uitgegooid.

Er zijn zoveel meningen over B12 dat ik naar alle kanten wordt getrokken. Op die fb pagina heb ik zelfs een moderator op mijn dak gehad prive. Overdrijven is ook een vak. Ik zie wel hoe het loopt en trek aan de bel als het niet goed gaat. Nu gewoon een oke gevoel met hoe er meegedacht wordt. Zo jammer dat dit nooit gedeeld kan worden, het moet altijd maar direct anders helaas.