Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:35

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:41

Hoi hoi, sorry moet even wat van me afschrijven... hoe reageren jullie op verhuizingen? Wij hebben ons huis verkocht, en moeten er binnen nu en 3 weken uit, en moeten dus tijdelijk huren ( wat niet zo makkelijk is).

Maar nu moeten we tijdelijk ( 3 maanden) in een chalet gaan zitten met een kat , 2 honden en een kind van 20 maanden...alles behalve ideaal natuurlijk.

Nou heeft ze eigenaar van de camping een ziro tolerant beleid. Met andere woorden je krijgt geen enkele waarschuwing want bij de 1ste waarschuwing sta je op straat.

Wij moeten nog andere hypotheek regelen, dit kon niet eerder omdat ik nog niet werk, en ik eerst nog proeftijd heb. ( ik begin eind juni) dit houd dus in dat we naderhand pas een hypotheek kunnen aanvragen... en dus de toekomst onzeker is.

Ik reageer hier nogal sterk op, en trek dit erg slecht... hoe doen jullie dit?

Evelijn

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:09

Dat is voor ieder mens al een stressvolle situatie, Beauty26. Ik denk dat ik als ik in die situatie kom mezelf in een donkere kamer opsluit. Veels te weinig stabiliteit, te weinig veilige plekken en te weinig rust.
Ik snap dat je niet altijd een keuze hebt maar jemig dit is zeker voor iemand met hsp meer overleven dan leven.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:52

Bedankt voor je reactie, momenteel weet ik eerlijk gezegd niet hoe ik deze maanden door moet gaan komen... ik zie er als een berg tegen op!!

Maar fijn om te weten dat ik niet de enige ben die in zulke situaties het ff niet trekt

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:55

Beauty26 schreef:
Bedankt voor je reactie, momenteel weet ik eerlijk gezegd niet hoe ik deze maanden door moet gaan komen... ik zie er als een berg tegen op!!

Maar fijn om te weten dat ik niet de enige ben die in zulke situaties het ff niet trekt

Zijn er manieren waardoor je tijd voor jezelf kan nemen? Goed voor jezelf zorgen is sowieso heel belangrijk in zulke situaties. Als je het leuk vindt om te koken, dan zou dat kunnen helpen. Verder zijn een soort van meditatieve oefeningen heel belangrijk om rustig te blijven. Bijvoorbeeld 's ochtends een half uur eerder opstaan en voordat iedereen wakker wordt te schrijven in je dagboek (morning pages wordt dit ook wel genoemd) of als je lekker buiten zit te gaan tekenen/kleuren of iets in die geest doen. Korte pauzes gedurende de dag zijn echt belangrijk om hier door heen te komen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:00

Tja geen mogelijkheid om het toch niet anders voor je in te richten? Kat en honden in een pension? Bij ouders intrekken?
Toch een kleinere hypotheek proberen te krijgen (want deze stress situatie en dan ook nog goed presteren bij nieuwe werkgever lijkt me ook totaal niet realistisch)
Ik weet nieet hoe jij in deze situatie terecht bent gekomen... maar zorg dat je meer regie hebt over je leven... want lijkt nu een beetje dat je geleefd wordt ipv dat je zelf aan de touwtjes trekt.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:59

@ evelijn: Hoe ik in deze situatie terecht ben gekomen is eigenlijk dat ons huis verkocht is en de koper er binnen 6 weken in wilt ( wat erg vlot is). En wij daardoor zo vlot moeten handelen.

Hond in pension is geen optie, die eet namelijk niet zonder mij. ( dit hebben we al een x geprobeerd, en honden schijnen er erg ver in te gaan het niet eten als eigenaar er niet is) en de poes die heeft een verleden, en hem bij vreemde neerzetten en een vreemde omgeving dat gaat ben ik bang niet goed :-(

Bij mijn ouders intrekken is geen optie dan krijg ik nog meer stress. ( moeder is opnieuw getrouwd met andere man en wij gasn niet samen kort samengevat)

Schoonouders, tja ik heb ze maar om nou te zeggen dat mijn band met ze goed is, ik heb ze ooit s uitgelegd dat ik hsp-er ben... volgens hun was een tabletje en de psych de oplossing... :roll:

A11fotograaf: ik ga je tips eens proberen.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:11

Pfoe, dat klinkt inderdaad niet lekker. Denk dat dat niet zozeer met verhuizen te maken heeft (of HSP persé) maar meer met dat alles tegelijk komt. Evelijn geeft goede tips, probeer te bedenken wat voor jou nu een groot genoeg verschil zou maken in de situatie dat je wel het gevoel hebt dat je erdoor komt.

Kan je partner wat van de lasten w.b.t. kind/dieren overnemen terwijl jij went aan je nieuwe baan?

Wat bedoel je precies met zero tolerance beleid? Waar ben je dan bang voor dat er gebeurt waardoor je eruit zou worden gegooid? Zijn de regels wel duidelijk waar je aan moet voldoen (want dan weet je iig wat je wel/niet mag doen en zou het over het algemeen makkelijk moeten zijn dat een paar maanden vol te houden, toch)?

Sterkte en succes!

Wbt je laatste reactie: Hier heb je nu niet zoveel meer aan, maar volgende keer misschien toch voet bij stuk houden als het je zo ontzettend veel stress oplevert op zo'n korte termijn te verkopen? Ik zou denk ik ook liever nog wat langer op mijn huidige stek blijven wonen als het binnen 6 weken of helemaal niet is, helemaal als je voor je volgende koophuis opnieuw hypotheek moet regelen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:33

@ mews: met zero tolerance beleid bedoel ik dat je geen waarschuwing krijgt, want dan sta je al op straat. Mijn man werkt de hele dag en ik werk parttime, en we waren niet van plan de camping op stelten te zetten...maar mijn zoontje van 20 maanden is zijn eigen willetje aan het ontdekken... en dat gaat niet zonder slag of stoot ~~}>

Wat mij deze situatie door zou helpen is zekerheid, hoe lang moeten we op de camping zitten, hoe lang voor alles met de hypotheek rond is etc etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:10

Beauty26 als HSPer kan ook verhuizen leuk zijn. Ik denk dat het gewoon key is om ervoor te zorgen dat je nieuwe (tijdelijke) plek netjes opgeruimd en gestructureerd is. Dat iedereen zijn plaats en taken kent. En dat jij op tijd gaat ontprikkelen. Desnoods 3x per dag 10 minuten op bed zonder muziek of licht of wat dan ook.

Succes :)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:20

Ohh wat fijn dat er een HSP topic is! Ik ben er recentelijk achtergekomen dat ik hoogsensitief ben en vind het fijn dat ik nu wel begrijp waarom ik in bepaalde situaties slecht reageer en nerveus wordt, terwijl anderen het volstrekt normaal vinden... Mijn situatie is wel een beetje apart, omdat ik ook een HSS ben en erg extravert. Dus extra veel prikkels...

Hoe gaan jullie hiermee om? Doen jullie iets met voeding, sport, lifestyle, supplementen om jezelf te helpen? Hebben jullie een HSP-"routine" voor jezelf?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:08

Ik trek me regelmatig terug met wat muziek. Even emoties (welke dan ook) vals er uit zingen met bijbehorende muziek :') Ik kan ook echt grumpy worden als die mogelijkheid er niet is, maar ik er wel nood aan heb. Dan word ik kortaf, trek me terug en mensen moeten me met rust laten ~~}>
Toen ik nog een paard had, was dat ook een ideale plek om op te laden. Een rondje hobbelen, even ontspannen. Vooral tijdens het borstelen, heerlijk was dat.. Tegenwoordig ga ik een rondje met de honden wandelen. Als hun eerste drukte eraf is, loopt dat heerlijk <3

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:26

Rebel_Jits schreef:
Ik trek me regelmatig terug met wat muziek. Even emoties (welke dan ook) vals er uit zingen met bijbehorende muziek :') Ik kan ook echt grumpy worden als die mogelijkheid er niet is, maar ik er wel nood aan heb. Dan word ik kortaf, trek me terug en mensen moeten me met rust laten ~~}>
Toen ik nog een paard had, was dat ook een ideale plek om op te laden. Een rondje hobbelen, even ontspannen. Vooral tijdens het borstelen, heerlijk was dat.. Tegenwoordig ga ik een rondje met de honden wandelen. Als hun eerste drukte eraf is, loopt dat heerlijk <3

Inderdaad met het hondje wandelen, dat hielp me altijd... Maar daar is nu helaas geen mogelijkheid voor :(

Ik werk fulltime in een redelijk stressvolle omgeving, en na mijn werk ga ik altijd direct naar stal. Dat is voor mij mijn rustmomentje. Maar hier komt het dus... Ik kan er slecht tegen als mensen veel met me gaan praten. Ik wil niet onaardig doen, maar wil eigenlijk zoveel mogelijk in stilte en rust alleen zijn met mijn paardjes. Ik heb het gevoel dat ik al snel als afstandelijk en arrogant wordt gezien omdat ik behoefte heb aan stilte... Ik hou gewoon niet van nutteloze gesprekken terwijl ik quality time doorbreng met mijn meisjes. Misschien asociaal... Maar ben ik hier de enige in? Hoe lossen jullie dat op?

_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:29

Mag ik hier meekletsen? Vind het wel even fijn om af en toe te kunnen sparren met 'soortgenoten' :+ .

@Eapy: ik neem vooral de tijd voor mezelf in hoe ik ermee omga. Bij mij is ook pas onlangs het kwartje gevallen / stempeltje gegeven dat HSP ben. Ik heb geen speciale voeding/sport/lifestyle oid en ook geen routine. Waar ik eerder me druk maakte om wie ik was, kan ik het nu accepteren en dat helpt me al enorm. Ik moet er verder nog een goede weg in vinden omdat ik het ook moeilijk vind om echt goed voor mezelf te zorgen. Ik ben snel geneigd om me te gedragen zoals ik denk dat andere mensen verwachten dat ik me gedraag en dat maakt nog weleens dat ik tegen mezelf aanloop.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:25

Elk mens heeft wel dagen dat ie nergens zin in heeft, maar het duurt nu al een maand..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 12:35

Beauty26 schreef:
Hoi hoi, sorry moet even wat van me afschrijven... hoe reageren jullie op verhuizingen? Wij hebben ons huis verkocht, en moeten er binnen nu en 3 weken uit, en moeten dus tijdelijk huren ( wat niet zo makkelijk is).

Maar nu moeten we tijdelijk ( 3 maanden) in een chalet gaan zitten met een kat , 2 honden en een kind van 20 maanden...alles behalve ideaal natuurlijk.

Ik reageer hier nogal sterk op, en trek dit erg slecht... hoe doen jullie dit?

Ik heb de quote wat ingekort. Je moet helemaal niks hé. Je hebt zelf een voor jou destructieve keuze gemaakt zelf door te accepteren dat je binnen 6 weken uit je huis moet. ;-)

Mijn advies is om jezelf hier bewust van te worden. Er moet maar weinig, meestal is er wel degelijk wat te kiezen.

Klinkt wat betweterig misschien, maar ik herken mezelf en mijn leerproces er erg sterk in hoor! Is een valkuil waar in ongemerkt ook vaak nog in stap. :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:42

Ik vraag me eigenlijk af of er niet gewoon heel veel mensen zijn die op een bepaalde manier HSP zijn ?
Zijn er hier ook mensen die HSP zijn en chronisch moe ( door de HSP ??????) ?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:49

Ja hier een, helaas...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:58

amber15 schreef:
Ja hier een, helaas...

HSP en chronisch moe ?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:55

Eapy schreef:
Rebel_Jits schreef:

Inderdaad met het hondje wandelen, dat hielp me altijd... Maar daar is nu helaas geen mogelijkheid voor :(

Ik werk fulltime in een redelijk stressvolle omgeving, en na mijn werk ga ik altijd direct naar stal. Dat is voor mij mijn rustmomentje. Maar hier komt het dus... Ik kan er slecht tegen als mensen veel met me gaan praten. Ik wil niet onaardig doen, maar wil eigenlijk zoveel mogelijk in stilte en rust alleen zijn met mijn paardjes. Ik heb het gevoel dat ik al snel als afstandelijk en arrogant wordt gezien omdat ik behoefte heb aan stilte... Ik hou gewoon niet van nutteloze gesprekken terwijl ik quality time doorbreng met mijn meisjes. Misschien asociaal... Maar ben ik hier de enige in? Hoe lossen jullie dat op?

Dit heb ik ook heel sterk en het afstandelijk/arrogant gevonden worden ook. Ik ben wel eens bang dat ik hierdoor altijd alleen zal blijven (qua relatie), hoewel ik juist heel aanhankelijk en zorgzaam ben voor degenen die ik goed ken. Tja, hoe op te lossen? Ik weet het niet. Je eroverheen zetten en toch maar gewoon gaan praten?

Op stal sluit ik me snel af, maar dan heb ik het ook niet meer door als iemand tegen me praat. Maakt de situatie ook niet veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:20

:(:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:28

Maris schreef:
amber15 schreef:
Ja hier een, helaas...

HSP en chronisch moe ?

Ja, heb als tiener pfeiffer gehad en sinds die tijd kwakkel ik erg qua energie. Meerdere keren bloed geprikt, was altijd prima. Loop nu weer bij de huisarts en zij heeft afgelopen keer cvs genoemd. Iets wat al een aantal jaar door mijn hoofd spookt, wat ik niet hoop, maar wat voor mij wel een hoop duidelijk zou maken.
En jij dan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:10

Ook chronisch moe, al wat langer als jullie ( helaas).... Ik heb alleen nog geen idee in hoeverre eventueel HSP daarin een rol speelt. Jullie wel ?

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:20

Hier ook helaas chronisch vermoeid. Ook HSP. Maar er zijn er een paar weken geleden achter gekomen dat dit veroorzaakt wordt door Fybromialgie, zijn bij de reumatoloog geweest en die heeft dit ook met zekerheid vastgesteld. Nu kan ik weer 't verder kijken, ga waarschijnlijk eerdaags een revalidatie traject in. Hopelijk helpt dat

_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:54

Ik kwakkel ongeveer al 20 jaar met mijn energielevel. De psychologe die me begeleide tijdens mijn laatste burnout maakte een connectie tussen HSP en mijn drukke bestaan. Dus ik denk dat daar wel een link te leggen is. Ik ben op dit moment dan ook aan het proberen meer rust en structuur in mijn leven aan te brengen. Het gevaar is echter dat ik daardoor meer energie krijg en dus weer meer ga doen :') :roll:. Het zit namelijk ook een beetje in de aard van het beestje dat ik het leuk vind om van alles te doen en niets wil missen :D.