B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:28

Sammy_xxs schreef:
Is dit heel erg, mijn dokter vond het niet zorgwekkend, en zei dat ik van die kauwvitamines moet nemen, dit omdat ze niet is overtuigd van de B12 injecties.
Maar als ik op internet lees, zie ik dat bij waardes van 108 mensen echt injecteren?

Ja. 108 is gewoon tekort, geen gezeur. Als je huisarts echt van mening is dat ze niet 'overtuigd' is van de werking van injecties praat ze medisch gezien onzin. Die injecties zijn al zo lang bekend en zo goed onderzocht, daar valt niet veel aan te vinden. (Alleen over hooggedoseerde tabletten en smelttabletten, allebei zo'n 200x de dosis die in de normale vitaminetabletjes zit, valt te discussieren, maar dan had ze dat moeten zeggen.)

Gewone vitamines zijn beslist niet voldoende, daar zou ik geen genoegen mee nemen. Ik zou ook nog niet meteen beginnen met op eigen houtje bijslikken - een goede diagnose en behandeling zijn handiger.

xDenies

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:33

Ongeveer 8 jaar geleden is mijn moeder op de IC terecht gekomen aan de hartbewaking omdat ze op haar werk ineens vol tegen de vlakte ging en niet meer reageerde. In het ziekenhuis hebben ze haar toen in de gaten gehouden maar ze konden geen oorzaak vinden. Enige optie was op dat moment; beenmergpunctie.
Na dit te hebben uitgevoerd kwamen ze achter haar Vit. B12 te kort.
Zij krijgt nu dus elke maand een injectie, en mag er niet meer (Waarom weet ik neit - als ik dan zie hoe vaak hier in t topic te lezen is) er word als reden gegeven omdat ze te jong is .. Ze word 42.

Maar we merken heel erg, dat als het twee weken van te voren is - dat ze gewoon letterlijk in stort.
Heeft ze die injectie gehad, is ze weer twee weken helemaal levendig .. en dan is t weer twee weken drie keer niets ..

Mijn oma word preventief gespoten, en ik moet het ook in de gaten houden.
Het is geen fijne aandoening lijkt me ...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:43

Mijn oma kreeg in de jaren 70 al injecties voor pernicieuze anemie, oftewel een tekort aan B12. Een teveel is ook haast onmogelijk, wat je teveel binnenkrijgt, plas je weer uit. Als je moeder zelf prikt kan ze B12 in Duitsland kopen, daar is het vrij verkrijgbaar.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:44

Mijn moeder prikt niet zelf, maar de assistente van de dokter. Ze moet zze in haar bilspier laten zetten en mogen nergens anders, is haar verteld.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:50

Mijn moeder prikt me omdat ik 2 maal pweek naar de h a ging kan makkelijk

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:51

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:53

Dont kill me, ik zeg alleen wat haar is verteld :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:55

xDenies schreef:
Mijn moeder prikt niet zelf, maar de assistente van de dokter. Ze moet zze in haar bilspier laten zetten en mogen nergens anders, is haar verteld.

Ook hier mijn bescheiden niet-subtiele mening: ze kletsen maar wat. De injecties moeten intramusculair gezet worden (tenminste, dat is het beste. Subcutaan kan maar is geen eerste keuze) en net als alle intramusculaire injecties zijn de geschiktste plaatsen de bilspier (grootste), het bovenbeen en de bovenarm. (Zie bv ook http://injecteren.djsebastien.nl/index. ... g&Itemid=7 ) Die laatste is het kleinste en dan kan het zijn dat de injectie minder lang meegaat. Maar bovenbeen is dus prima te doen. Er zijn talloze mensen die dit zelf doen, geen enkel probleem.

Leeftijd heeft met frequentie van de injectie echt helemaal niks te maken. 'Te jong' is echt geen medisch zinnig argument.

Denies, geef maar aan je moeder door wat onze mening is ;) Wie weet voelt ze zich een beetje gesterkt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:56

Stelletje kwakzalvers.... 8)7

Ik kan nog wel even door gaan. :D ik word weer pissig als ik er aan denk hoe de artsen mij behandelden, of liever gezegd: niet behandelden.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:03

Ik heb om verdere uitleg gevraagd. En ze doet/mag t nie in haar bovenbeen omdat die dan helemaal opzet .. wellicht dat het mis is gegaan, of dat ze er echt niet goed op reageerd.
Maar goed, mijn moeder is wel zo iemand; nu gaat t prima - laat maar lekker zo.

Over te jong heeft zij te horen gekregen dat het teveel toch word uitgeplast. En dat het dan
geen zin heeft.

Uhm, en iemand heeft geadviseerd om foliumzuur (wel speciaal samengesteld) bij te slikken
en misschien helpt dat??

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:08

Ik krijg nog steeds een maandelijkse prik. Laatst op controle geweest en mijn B12 zat rond de 300, vind het toch nog maar weinig om terwijl te prikken... Denk dat ik na m'n huidig voorschrift (loopt tot december) vraag om 2 keer per maand te prikken.
Heb er nu wel een stevig ijzertekort bij. Ik moet het met pillen proberen, maar ik vrees er voor... Een paar jaar geleden moest ik dat ook doen en heeft dat ook niet gewerkt. Hoop dat ik voor ijzer geen injecties moet krijgen...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:08

Het teveel heeft niets met te jong te maken. Foliumzuur en B12 hebben inderdaad met elkaar te maken, maar dan zou je moeder eigenlijk even moeten laten testen hoe haar foliumwaarde is.
Als je moeder niet meer injecties wil, zou ze eventueel b12 zuigtabletjes kunnen bijslikken.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:25

xDenies, Nu gaat het prima? Je schrijft daarboven dat je moeder na 2 weken instort? Dan lijkt het mij helemaal niet prima gaan.. Als je moeder zoveel klachten heeft zou ze minstens 1 a 2 keer per week een injectie moeten krijgen. Laat de artsen de bijsluiter maar lezen want die hebben ze nog nooit door genomen. Je mag wel 2 jaar lang tot 2x per week prikken bij neurologische klachten.

Tineke, wel een goeie opstart dosis gehad? En krijg je na december geen injecties meer? Waarom niet? Heb je geen opnamestoornis? Je waarde is niet zo hoog met de injecties.. Meestal is de waarde dan een heel stuk hoger.

Jen, ik heb al van kinds af aan klachten. Mijn lichaam zal wat langer nodig hebben om te herstellen. Al is het maar de vraag of ik wel helemaal kan herstellen. De kans is niet zo groot volgens de internist omdat ik al zo lang met klachten rond loop. Maar we zullen zien. Het gaat iig wel heeeeel langzaam steeds ietsjepietsje beter. Kan al zoveel meer dan voor de injecties. Top dat het zo goed met jou gaat! Leuk dat je nu op je zelf kunt en werk/paarden/opleiding goed te doen zijn +:)+

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:33

Ik heb ook last van vit. B12 tekort.

In het begin had ik heel erg last van;
- haaruitval
- vermoeidheid.

Ik ben naar de dokter geweest, en bloed laten prikken. Hier kwam dat uit.
Dit komt mede omdat ik vegetarisch eet.

Zolang ik het kan oplossen met het eten van noten, pillen slikken en roosvicee ferro drinken doe ik het het liefst zo.

Nu de koude maanden er weer aan komen heb ik er meer last van, ik weet niet hoe het bij jullie zit?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:52

noten en roosvicee zitten geen B12 in. Maar als vegetarier is het inderdaad verstandig om B12 bij te slikken. Maar ik zou het dan nog wel eens laten controleren, het kan zijn dat pillen alleen niet voldoende is. Een gezond mens heeft voldoende b12 opgeslagen in de lever voor 3-5 jaar, daarna, als er dus niks bijkomt, ga je dat verbruiken en krijg je dus een tekort. Om dat tekort weer op te heffen, dus weer voldoende voorraad te hebben, moet je heel wat B12 bijvullen.

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:03

nynke55 schreef:
noten en roosvicee zitten geen B12 in. Maar als vegetarier is het inderdaad verstandig om B12 bij te slikken. Maar ik zou het dan nog wel eens laten controleren, het kan zijn dat pillen alleen niet voldoende is. Een gezond mens heeft voldoende b12 opgeslagen in de lever voor 3-5 jaar, daarna, als er dus niks bijkomt, ga je dat verbruiken en krijg je dus een tekort. Om dat tekort weer op te heffen, dus weer voldoende voorraad te hebben, moet je heel wat B12 bijvullen.

Maar daar zit wel veel ijzer in, en dat is belangrijk voor B12 ;)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:04

Ik heb in de koude en vochtige maanden, meer last van vermoeidheid en stramheid (pijn) in de spieren, ik hoop dat het dit jaar minder wordt, mag morgen de 5 de spuit spuiten.

Naar mijn idee weten de huisartsen te weinig over vit b 12 gebrek. Ik heb veel gehad aan de site van stichting vit b12 gebrek, hiermee ben ik naar mijn huisarts gegaan en is nu eindelijk duidelijk wat ik heb.

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:04

maringe schreef:
Ik heb in de koude en vochtige maanden, meer last van vermoeidheid en stramheid (pijn) in de spieren, ik hoop dat het dit jaar minder wordt, mag morgen de 5 de spuit spuiten.

Naar mijn idee weten de huisartsen te weinig over vit b 12 gebrek. Ik heb veel gehad aan de site van stichting vit b12 gebrek, hiermee ben ik naar mijn huisarts gegaan en is nu eindelijk duidelijk wat ik heb.

Wat is die website?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:45

Ellen_1990 schreef:
nynke55 schreef:

Maar daar zit wel veel ijzer in, en dat is belangrijk voor B12 ;)

Maar dat lost het b12 tekort niet op ;)

http://stichtingb12tekort.nl/

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:49

Glossi schreef:
Tineke, wel een goeie opstart dosis gehad? En krijg je na december geen injecties meer? Waarom niet? Heb je geen opnamestoornis? Je waarde is niet zo hoog met de injecties.. Meestal is de waarde dan een heel stuk hoger.

Jawel, goede start gehad, maar dat is intussen ongeveer 3 jaar geleden. Toen uiteindelijk overgegaan op 1x per maand, maar dat voelt niet genoeg aan. Ik heb een opnamestoornis idd. En wat je zegt, daarom vind ik de waarde ook vrij laag. Het voelt naar de injectie toe ook altijd aan alsof ik "opgebruikt" ben. De krampen zijn niet te doen.
Het voorschrift loopt tot december, maar dan krijg ik sowieso een nieuw. De arts schrijft gewoon standaard voor een aantal maanden voor en dan moet ik weer eens bloed laten onderzoeken. Ook nu op redelijk korte periode omwille van het ijzer dat ik moet bijnemen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:20

nynke55 schreef:
Het is heel goed mogelijk dat jouw klachten van een tekort aan B12 komen, maar natuurlijk kunnen er ook andere oorzaken zijn, of een combinatie van factoren.
En inderdaad moet je niet alles geloven wat er op internet staat.
Maar elke huisarts heeft een wetenschappelijk werk op de kast staan, een handleiding voor huisartsen, ik moet het even nakijken, maar ik meende dat het Mercks manual heet.
Hierin staat precies omschreven hoe de huisarts moet handelen bij een B12 tekort.
Dus sla haar maar even met haar eigen boek om de oren.... :D

Ja ga dat wel doen, anders laat ik haar deze topic even lezen :+
Maar ben nooit zo hard, dus word ff moed verzamelen!

_Jen schreef:
Ik zou gewoon zeggen dit is een waarde die duidelijk onder de grens van 150 ligt, voor jou leeftijd is rond de 500 oid normaal dus ga maar na wat het verschil is.

En omdat zij het blijkbaar niet schrikbarend vind maar jij wel je graag een doorverwijzing wilt. Gewoon op aandringen en volhouden die moet ze je geven. Succes!

Ik ga het proberen
Shadow0 schreef:
Ja. 108 is gewoon tekort, geen gezeur. Als je huisarts echt van mening is dat ze niet 'overtuigd' is van de werking van injecties praat ze medisch gezien onzin. Die injecties zijn al zo lang bekend en zo goed onderzocht, daar valt niet veel aan te vinden. (Alleen over hooggedoseerde tabletten en smelttabletten, allebei zo'n 200x de dosis die in de normale vitaminetabletjes zit, valt te discussieren, maar dan had ze dat moeten zeggen.)

Gewone vitamines zijn beslist niet voldoende, daar zou ik geen genoegen mee nemen. Ik zou ook nog niet meteen beginnen met op eigen houtje bijslikken - een goede diagnose en behandeling zijn handiger.

Ja mn ouders en zus zeggen, de dokter zal het wel weten als je niet hoeft te injecteren ga je het toch niet doen.
Mn zus zij misschien eet je wel verkeerd.
Dus ik zei nou je krijgt b12 gwn door alle dierlijke producten en ik eet genoeg dus daar kan het niet aan ligge.
Zegt ze ja maar vlees van de albert heijn zitten nou niet echt veel vitamines in.
Maar dat lijkt me sterk toch? vlees is vlees toch? en eieren zijn eieren als ik daar genoeg van eet, hoor ik geen tekort te hebben toch?

En wil eigenlijk ook gewoon een juiste diagnose hebben, tis echt niet dat ik graag wil injecteren maar als dat mijn vermoeidheid helpt dan wil ik dat toch echt wel graag doen!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:57

Eieren zit geen b12 in, maar vlees dus wel, maakt niet uit van welke winkel. Vitamine B12 is ook een aparte in de rij van vitamientjes.
Wat er gebeurt als je B12 eet, in de vorm van vlees of pillen, dat het zich in de maag moet verbinden met een stofje dat intrinsic factor heet. Dat stofje hebben sommige mensen niet of door een maagaandoening, waar je soms niks van merkt, vormen zich antistoffen tegen die intrinsic factor.
Het B12 kan zich dus niet binden met die intrinsic factor en dus plas je het uit, ipv, dat je lichaam het gebruikt.
En geloof me, de dokter weet het niet, de meeste tenminste niet.
Ik ben er achter gekomen, doordat ik problemen met mijn ogen kreeg. De oogarts liet me een MRI-scan doen en een B12 test. Toen bleek dat mijn B12 veel te laag was. De huisarts wilde veel te weinig injecties geven, dus ik vroeg een verwijzing naar de internist. Die gaf me veel te veel als startdosering, maar dat kan geen kwaad. Een paar van die injecties moest ik halen bij een vervangende huisarts, wiens assistente me voor junk uitmaakte. 8)7
Uiteindelijk een nieuwe huisarts gezocht, omdat ik het vertrouwen in mijn huisarts totaal kwijt was. Nu krijg ik van mijn nieuwe huisarts 1 x in de 8 weken een prik en ik heb b12 uit Duitsland, die ik daartussen 1 keer gebruik, dus totaal 1 x in de maand en ik voel mij er prima bij.
De vermoeidheid is weg, mijn ogen zijn weer goed, ik praat weer normaal en het slapen van mijn handen is weg. Het was al met al een heel gedoe, maar het was het waard, ik heb me in jaren niet zo goed gevoeld.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:59

Ok bedankt voor je uitleg!
Wel fijn om te horen dat het wel helpt! ik moet het ook maar gaan doen, hopelijk knap ik daar ook van op!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:16

Succes!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 06:25

Hallo allemaal,

Ik meld mij ook hier in het topic. Ik ben nog alles in het topic aan het lezen.
Ook ik heb een B12 tekort mijn waarde was 97. Ik krijg morgen mijn laatste injectie van de opstartfase 5 weken 2 injecties. Ik heb van de afgelopen 5 weken mij twee weken echt goed gevoeld helaas vanaf afgelopen donderdag weer deels mijn klachten teruggekregen, hoop dat het van tijdelijke aard is. Ik heb erg veel aan de stg. B12 tekort gehad en dankzij hen kwam ik erachter dat ik weleens een tekort kon hebben. Mijn HA kunnen overtuigen en bloedonderzoek gehad, want die begon eigenlijk met mijn klachten direct over stress etc.
Mijn klachten waren vermoeidheid, spierpijn, hartkloppingen, duizelig/raar gevoel in hoofd, concentratieproblemen en slapeloosheid. Op dit moment is zijn de vermoeidheid en de spierpijn een stuk minder, helaas is de duizeligheid/licht in mijn hoofd er nog steeds. Hierdoor werk ik op dit moment weer thuis omdat ik ontzettend moeite heb met autorijden vooral op de snelweg als alles langzoeft...... ik moet normaal dagelijks 130 km. rijden dus dan moet het wel goed voelen ;) . Vrijdag naar de HA voor de uitslag van het MMA bloedonderzoek (die uitslag duurt lang) en om te bespreken hoe het nu gaat en hoe we verder gaan.

Ben benieuwd of mensen hier ook ervaring hebben dat het met de injectie eerst verbetering geeft en dan na een stuk of 7 ineens minder goed gaat?