Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:04

laetitia schreef:
Ik denk dat jij dan nog nooit een echte ernstige depressie hebt doorgemaakt. Klopt
Ben je ooit weleens opgenomen geweest vanwege een ernstige depressie?nee

Waarom denk je dat zelfmoord juist veel voorkomt onder mensen met ernstige depressies?Hoe kom je uberhaubt aan een depressie die zo diep gaat? Serieus, zijnmensen die dit niet overkomt dan meer positief ingesteld? Kunnen die beter relativeren, was hun jeugd dan beter? Misschien kunnen we ons beter afvragen hoe mensen eraf komen of hoe het te voorkomen is dat men zo diep wegzinkt

Afijn, ik denk dat mensen die geen beeld hebben bij het plegen van zelfmoord nog nooit een ECHTE depressie meegemaakt hebben.Of op tijd aan de bel hebben getrokken en eerder bij zichzelf herkenden dat het niet zo lekker ging?

Schop onder je kont, was het maar zo makkelijk :roll:
In den beginne wel volgens mij

Daarbij vind ik mensen die zelf ernstige psychische problemen hebben en bewust kiezen om hierom geen kinderen te krijgen echt heldhaftig (zoals mijn collega die ik een paar pagina's terug aanhaalde).Helemaal mee eens, helaas zeer zeldzaam. Wees maar zuinig op deze vriendin, ik heb er bewondering voor in ieder geval hoe zij zichzelf opzij kan zetten ondanks haar wens
Ondanks haar enorme kinderwens vult ze die wens niet in, juist omdat de kans groot is dat ze haar kinderen erfelijk belast (zijzelf is niet 'ziek' echter haar ouders en haar broer wel).

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:04

Shadow0 schreef:
Kaja: volgens mij trek je toch conclusies, zelfs alleen maar in dit topic, die niet helemaal te rechtvaardigen zijn. Zo kan het zijn dat iemand met veel ervaring over depressie spreekt, die dit niet zelf heeft meegemaakt. Volgens mij is van lang niet alle mensen in dit topic de 'status' bekend - en wat mij betreft blijft dat ook zo. Mijn antwoord zou in elk geval zijn: het gaat je niets aan. Als je op grond van mijn duizenden berichten conclusies wilt trekken zijn dat jouw conclusies, maar besef dat ze niet automatisch hoeven te kloppen.
Ik zou voorzichtig zijn met het indelen van de mensen die hier niet zelf toelichting op geven, en ik vind het niet sportief om dit over anderen zoals de TS te schrijven. OOK niet als de details in andere topics op Bokt terug te vinden zijn.

Ik denk niet dat je mij begrijpt of wilt begrijpen...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:06

Laetitia, zal het misschien zo zijn dat we ons er allemaal wel eens (onbewust) schuldig aan maken...

(Het quoten klopt niet maar ik weet zelf wel wat ik heb geschreven. ;) )

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:08

Twiggy2008 schreef:
Onassa, ik heb mezelf altijd voorgehouden dat ALS ik een kindje zou krijgen, ik het mijn kind niet zou aandoen om een moeder met eetstoornissen te hebben. Ik heb ze gezien in de klinieken: Moeders die kotsten waar hun kids bij waren, moeders die kinderen van 6 a 7 jaar hadden, die ook al begonnen te rommelen met eten en hun zelfbeeld. En geloof me, ik heb het jarenlang gehad, hoor, heb er ook jarenlang tegen gevochten om er elke keer achter te komen dat het me maar niet lukte. Het was zoveel sterker dan ik was. Tot ik besloot om voor een kind te gaan met mijn grote liefde destijds. Toen ging de knop om, godzijdank!!! Het was nog afwachten of ik het vol zou houden. Nou, zelfs na een van de grootste crises in mijn leven, hield ik het vol. Ik ben dus nu officieel genezen van boulimia en anorexia. ;)

Maar de borderline bij mij, dat is iets wat zo diep zit. Het is een persoonlijkheidsstoornis, die bij mij al in mijn vroegste kindertijd is ontstaan. Toch heb ik een manier gevonden om er zo goed mogelijk mee om te gaan. Ik ben nu een alleenstaande moeder, dus juist nog meer valkuilen eigenlijk, maar het lukt me! De liefde voor mijn kind is groter dan mijn stoornis.
Ik lees soms zulke dramaverhalen over moeders met borderline. No way dat ik mijn kind dat aandoe! Ze kent mijn stemmingswisselingen wel, hoor, ik kan het niet helemaal verbergen natuurlijk. En ik moet veel moeite doen om mijn dagstructuur goed te volgen bijvoorbeeld. Ik ben zo onbescheiden te zeggen dat het me redelijk goed afgaat. Niet perfect, wel redelijk goed. Voel ik dat het verkeerd gaat, ben ik de eerste die aan de bel trekt, geloof me.

Ben met je eens dat je de ene patient niet met de ander kan vergelijken. En de een heeft nou eenmaal een sterker karakter dan de ander. Ik ben ook een hele sterke, al heb ik me jarenlang anders gevoeld, toen ik mijn eetstoornissen niet onder controle kon krijgen. Maar als je lijf het opgeeft, moet je een keuze maken. En mijn overlevingsdrang was groter. Blijkbaar.

Jouw moeder kon niet weten wat DES zou doen met jou. Het is vreselijk dat jou dat overkomen is en je moeder heeft in goed vertrouwen een medicijn genomen destijds. Maar ik kan me haar gevoel absoluut voorstellen, had me in haar plaats hetzelfde gevoeld. Iedere moeder wil dat haar kind(eren) gezond en gelukkig zijn.

Jij gelooft dus ook dat dingen niet voor niets gebeuren. Ik ook. Ook negatieve dingen. Hele negatieve dingen. What doesn't kill you, makes you stronger. Het leven is een leerproces. Ik leer dus maar en ik word liever sterker dan dat ik opgeef. Kan ook niet meer, want ik heb een dochter, die me nodig heeft........... :)

Hier heb ik echt respect voor. Petje af dame :j

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:09

Kaja schreef:
Mag ik een voorzichtige "conclusie" trekken dat de niet-moeders in dit topic bijna allemaal iets "mankeren"? Iets in de zin van borderline, depressie etc.

Mag ik je dan erop wijzen dat dit niet klopt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:09

Shadow0 schreef:
maikeltje schreef:
Ik oordeel en veroordeel niet.

Je oordeelt zeker wel. En als je dat niet zo bedoeld had, dan heb je het verkeerd opgeschreven.

Waar dan?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:10

maikeltje schreef:
laetitia schreef:
Ik denk dat jij dan nog nooit een echte ernstige depressie hebt doorgemaakt. Klopt
Ben je ooit weleens opgenomen geweest vanwege een ernstige depressie?nee

Waarom denk je dat zelfmoord juist veel voorkomt onder mensen met ernstige depressies?Hoe kom je uberhaubt aan een depressie die zo diep gaat? Serieus, zijnmensen die dit niet overkomt dan meer positief ingesteld? Kunnen die beter relativeren, was hun jeugd dan beter? Misschien kunnen we ons beter afvragen hoe mensen eraf komen of hoe het te voorkomen is dat men zo diep wegzinkt

Afijn, ik denk dat mensen die geen beeld hebben bij het plegen van zelfmoord nog nooit een ECHTE depressie meegemaakt hebben.Of op tijd aan de bel hebben getrokken en eerder bij zichzelf herkenden dat het niet zo lekker ging?

Schop onder je kont, was het maar zo makkelijk :roll:
In den beginne wel volgens mij

Daarbij vind ik mensen die zelf ernstige psychische problemen hebben en bewust kiezen om hierom geen kinderen te krijgen echt heldhaftig (zoals mijn collega die ik een paar pagina's terug aanhaalde).Helemaal mee eens, helaas zeer zeldzaam. Wees maar zuinig op deze vriendin, ik heb er bewondering voor in ieder geval hoe zij zichzelf opzij kan zetten ondanks haar wens
Ondanks haar enorme kinderwens vult ze die wens niet in, juist omdat de kans groot is dat ze haar kinderen erfelijk belast (zijzelf is niet 'ziek' echter haar ouders en haar broer wel).

Ik heb een hele goede jeugd gehad! Een depressie is een ZIEKTE. Je bent ZIEK.
Het is geen dipje, geen rotgebeurtenis, nee je wordt ZIEK.
Net zoals mensen een lichamelijke ziekte INEENS op kunnen lopen.
Vaak is het wel zo dat je wel al merkt dat het niet lekker met je gaat maar daar wil je niet aan, je wilt niet toegeven en gaat dus door en door en door, omdat je doorgaat en je ziek bent en je nog zieker wordt gaat je lichaam ook minder functioneren en krijg je lichamelijke uitval van van alles en nog wat.

Je hersens functioneren niet meer (de krant lezen kan je niet, je kan niet meer echt lezen)
Je praat niet meer normaal (je stem wordt lager en je praat langzamer)
Je wordt apatisch (je zegt niets meer en staart alleen maar voor je uit)
Je wordt rusteloos (je hebt continu de drang om iets te doen, je kan niet stilzitten, geen minuut)

Ik wens het je in ieder geval niet toe. Zelfs mijn ergste vijand (en die heb ik gelukkig niet) wens ik geen depressie toe. Het is de hel op aarde.

_sparta_

maikeltje schreef:
En dat is dus geen verschil. Zit je op een verjaardag met een paardengezelschap dan praat iedereen de hele tijd over paarden, zit je tussen de moeders, dan gaat het over de kids en school. Logisch toch? Dat jij in een paardengezelschap over paarden praat wil dan toch niet zeggen dat je geen andere interesses hebt? Alleen met dat gezelschap heb je dan toevallig een gezamelijke interesse: paarden. En daar praat je dan dus over met die mensen. Maar als het over kinderen gaat dan kunnen de moeders het "nergens anders over hebben". Klets, het is maar net in wat voor gezelschap je je bevindt. ;)

Als er ander gezeldschap bij zit dan is dat erg onfatsoenlijk. Met alleen moeders of alleen maar paardenmensen is dat anders.

Onassa

Kaja schreef:
Dat vind ik ook ZO moeilijk Onassa, ik heb nog nooit iets gemankeerd, ja ik heb ook wel eens een klöte-dag, of een jank moment... hormonen hè :roll: maar verder dan dat gaat het niet, gelukkig.

Maar ik moet wel eerlijk bekennen dat het me wel opvalt dat half Nederland tegenwoordig last heeft van een depressie of iets in die trant. Ik kan daar niet over oordelen vind ik, want ik heb er zelf nog nooit voor gestaan, maar als ik dan zo een topic aanklik, bijvoorbeeld hier op Bokt, dan denk ik >;)
Sommige zwelgen echt in zelfmedelijden, vreselijk.
Tegelijkertijd vind ik het weer vreselijk dat ik zo denk, juist omdat ik mij niet kan verplaatsen in die ander!

Ik druk een ander altijd op het hart dat je niet in iemands ziel kan kijken, je weet niet wat iemand heeft meegemaakt of wat er bij diegene speelt, maar soms... heel soms denk ik :roll:

En dat komt volgens mij omdat er echt mensen zijn, die het letterlijk en figuurlijk verzieken voor een ander...

Ik snap ook heul goed hoe moeilijk het voor een buitenstaander is om te begrijpen wat het precies inhoud.
Ik heb het daar met mijn man ook wel over.
Kijk...iedereen weet wel wat hoofdpijn of buikpijn is, dat gevoel van pijn heeft iedereen wel eens ervaren.
Maar hoe leg je een zware depressie uit???
Tijdens een depressie kan je het sowieso niet uitleggen en als je het dan daarna probeert als je er weer uit bent, merk je dat je het probeert en de mensen aan wie je het probeert uit te leggen je toch een beetje vreemd aankijken.
Tijdens een depressie ziet alleen mijn man, vader en hulpverlener mij.....daarbuiten sluit ik me af van de buiten wereld want die bestaat in mijn beleving dan niet meer.
Maar ben ik er uit, dan verzorg ik mezelf weer tot in de puntjes en dan ga je uitleggen terwijl je er op en top uit ziet....en daar ga je de bietenbrug op...want mensen kijken alleen naar de buitenkant en daar baseren ze hun idee op.
Ik heb het achter mijn rug wel eens gehoord van een paar mensen....."jeetje....die is echt niet zo ziek hoor want ze ziet er hartstikke goed uit". waarna ze niet konden zien dat ik thuis hemel en hel bij elkaar jankte....
Ik schop mezelf juist te veel onder mijn kont....ik ben nu ook aan het leren (jaja, nooit te oud om te leren) dat ik niet zo moet vechten als ik weer diep zit, maar het moet aanvaarden dat dit bij mij hoort.
Maar dat is moeilijk!!!!
ik heb laatst als voorbeeld een keer tegen mijn man gezegd,....het voelt alsof ik door een creep in een hele kleine donkere vochtige kelder word opgesloten en de sleutel op slot gaat.
Mijn serotonine huishouding is niet altijd in orde en dan val je om, dus eigenlijk klopt de term "tussen de oren" ook niet, want het komt wel degelijk uit iets lichamelijks, die stofjes namelijk.

Ik ben eind januari geopereerd aan een hele vervelende chronische huidziekte, maar ik kan je zeggen, en ik weet, ik zal er nog waarschijnlijk wel tig keren aan geopereerd moeten worden, maar dat, ondanks dat ik dan niet meer kan paardrijden , fietsen, normaal lope, normale broeken kan dragen (het zt in mijn liezen) 10000 maal liever dan een zware depressie!

Kaja

_sparta_ schreef:
Kaja schreef:
Mag ik een voorzichtige "conclusie" trekken dat de niet-moeders in dit topic bijna allemaal iets "mankeren"? Iets in de zin van borderline, depressie etc.

Mag ik je dan erop wijzen dat dit niet klopt.

Zeker :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:11

MamboBeach schreef:
Laetitia, zal het misschien zo zijn dat we ons er allemaal wel eens (onbewust) schuldig aan maken...

Inderdaad, dat bedoelde ik ermee te zeggen :+
Niemand is heilig, mensen zijn mensen en mensen vertonen nu eenmaal menselijk gedrag :=

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:13

Twiggy2008 schreef:
Onassa, ik heb mezelf altijd voorgehouden dat ALS ik een kindje zou krijgen, ik het mijn kind niet zou aandoen om een moeder met eetstoornissen te hebben. Ik heb ze gezien in de klinieken: Moeders die kotsten waar hun kids bij waren, moeders die kinderen van 6 a 7 jaar hadden, die ook al begonnen te rommelen met eten en hun zelfbeeld. En geloof me, ik heb het jarenlang gehad, hoor, heb er ook jarenlang tegen gevochten om er elke keer achter te komen dat het me maar niet lukte. Het was zoveel sterker dan ik was. Tot ik besloot om voor een kind te gaan met mijn grote liefde destijds. Toen ging de knop om, godzijdank!!! Het was nog afwachten of ik het vol zou houden. Nou, zelfs na een van de grootste crises in mijn leven, hield ik het vol. Ik ben dus nu officieel genezen van boulimia en anorexia. ;)

Hier heb ik heel, echt heel veel bewondering voor!
Ik kon namelijk mijn vriendin wel wat aandoen toendertijd met die poging (ze wist wel dat ze optijd gevonden zou worden trouwens).
Ze had verdom*e aan een KIND van 2 rond lopen!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:13

"Want ik weet wat een depressie inhoudt en de meeste mensen maken de "fout" erin te zwelgen."

Om maar een voorbeeld te noemen.

(En verder: ik vind het altijd wonderbaarlijk dat iedereen het allemaal perfect weet en overal oplossingen voor heeft - met name 'een schop onder de kont' is populair voor alles van opvoeding tot politiek tot ziektes tot werkgelegenheid... en dat dat eenvoudige doch briljante idee toch zo weinig zin lijkt te hebben in de maatschappij om ons heen.)

Maar ik denk dat ik het hier maar bij laat.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:14

Kaja schreef:

Mooi, want gelukkig heb geen last van die beide dingen. Ik geloof eerde dat ik last van een depressie zou krijgen als ik er nu achter kwam dat ik zwanger zou zijn.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:14

Een depressie lijkt me heel zwaar...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:15

Maikeltje, ik ben het niet met je eens (je post naar Laetitia toe). Een depressie is echt geen kwestie van 'een schop onder je kont'. Dat gaat te ver.
Een depressie heeft met diverse factoren te maken. Ik denk dat de een er gevoeliger voor is dan de ander. En vlak het medicijngebruik niet uit, waar ik helaas ook dramaverhalen van ken m.b.t. depressies.

Een echte depressie (we hebben het hier niet over een dipje) is een serieuze ziekte. Een moeilijke ziekte. Gecompliceerd.
Net als eetstoornissen bijvoorbeeld. Maar naar mijn idee is het echt wel behandelbaar, alleen hangt en staat alles met de vorm van behandeling en de wil van de patient (in combinatie met steun van buitenaf, familie, vrienden, werk, etc.).

Laetitia's situatie heb ik van nabij meegemaakt. Dat was heel heftig. Heb haar zien veranderen van een leuke, spontane meid tot een bang, apathisch, afgesloten meisje. Ik heb me zo'n zorgen over haar gemaakt destijds. Maar ze heeft het gered, godzijdank!
En Laetitia, wees eerlijk, het leven heeft toch geweldige momenten voor je nu, toch? Stel je voor dat je er niet meer was? Dan had je je ware liefde nooit gevonden...... ;)

Maar Maikeltje, wel bedankt voor je lieve compliment n.a.v. mijn verhaal :) :) :) . Ik vind het leven te mooi, ondanks hele zware tegenslagen vanaf kindsaf aan. Ik had een hele andere weg kunnen kiezen, maar dat weiger ik. En soms ga ik heel diep, heb ik zoveel pijn, weet ik het ook niet meer, maar daarna richt ik me op mijn kind, mijn dieren, mijn vrienden, vriendinnen, mijn passies, muziek, de natuur en mezelf, want ik mag er echt wel zijn. Heeft me jaren gekost om dat in te zien, maar ik hou er nu aan vast. En helemaal nu ik een lief kindje heb, die mijn alles is en die nog zo afhankelijk van me is. Die rotstoornis is niet mijn schuld. Ik weiger om daar eeuwig slachtoffer van te blijven. Dat schiet toch niet op? Maar goed, blijkbaar denken veel borderline patienten (een eetstoornispatienten) er anders over...... helaas.......

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:15

Twiggy: uit eigen ervaring wil ik je even complimenteren want ik vind je echt een topmoeder!
Ondanks alles wat er om je heen gebeurd, jij bent er voor je dochter en ze kan op jouw vertrouwen en op jouw bouwen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:16

Tegenwoordig wordt een dipje al depressie genoemd. Daarom zijn er denk ik zo vaak spraakverwarringen. Een depressie komt niet zo vaak voor als dat mensen willen doen lijken. Een dipje klinkt toch niet ernstig genoeg op het moment dat je wel die schop onder je hol nodig hebt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:17

laetitia schreef:
MamboBeach schreef:

Inderdaad, dat bedoelde ik ermee te zeggen :+
Niemand is heilig, mensen zijn mensen en mensen vertonen nu eenmaal menselijk gedrag :=

Daar ben ik me altijd goed van bewust hoor. :j
Weet je, soms zeg je wel eens iets wat je helemaal niet zo bedoelt of dat je denkt, ja, nu doe je het zelf ook. Ik moet zeggen dat ik dat bij veel mensen wel zie, heel menselijk dus! :)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:19

Onassa schreef:
Ik snap ook heul goed hoe moeilijk het voor een buitenstaander is om te begrijpen wat het precies inhoud.
Ik heb het daar met mijn man ook wel over.
Kijk...iedereen weet wel wat hoofdpijn of buikpijn is, dat gevoel van pijn heeft iedereen wel eens ervaren.
Maar hoe leg je een zware depressie uit???
Tijdens een depressie kan je het sowieso niet uitleggen en als je het dan daarna probeert als je er weer uit bent, merk je dat je het probeert en de mensen aan wie je het probeert uit te leggen je toch een beetje vreemd aankijken.
Tijdens een depressie ziet alleen mijn man, vader en hulpverlener mij.....daarbuiten sluit ik me af van de buiten wereld want die bestaat in mijn beleving dan niet meer.
Maar ben ik er uit, dan verzorg ik mezelf weer tot in de puntjes en dan ga je uitleggen terwijl je er op en top uit ziet....en daar ga je de bietenbrug op...want mensen kijken alleen naar de buitenkant en daar baseren ze hun idee op.
Ik heb het achter mijn rug wel eens gehoord van een paar mensen....."jeetje....die is echt niet zo ziek hoor want ze ziet er hartstikke goed uit". waarna ze niet konden zien dat ik thuis hemel en hel bij elkaar jankte....
Ik schop mezelf juist te veel onder mijn kont....ik ben nu ook aan het leren (jaja, nooit te oud om te leren) dat ik niet zo moet vechten als ik weer diep zit, maar het moet aanvaarden dat dit bij mij hoort.
Maar dat is moeilijk!!!!
ik heb laatst als voorbeeld een keer tegen mijn man gezegd,....het voelt alsof ik door een creep in een hele kleine donkere vochtige kelder word opgesloten en de sleutel op slot gaat.
Mijn serotonine huishouding is niet altijd in orde en dan val je om, dus eigenlijk klopt de term "tussen de oren" ook niet, want het komt wel degelijk uit iets lichamelijks, die stofjes namelijk.

Ik ben eind januari geopereerd aan een hele vervelende chronische huidziekte, maar ik kan je zeggen, en ik weet, ik zal er nog waarschijnlijk wel tig keren aan geopereerd moeten worden, maar dat, ondanks dat ik dan niet meer kan paardrijden , fietsen, normaal lope, normale broeken kan dragen (het zt in mijn liezen) 10000 maal liever dan een zware depressie!

RESPECT :j echt waar!

En weet je... ik moest direct denken aan een nummer van Pink - Nobody knows...
De tekst sluit aan op jou verhaal, ik moet altijd aan het nummer denken als ik mezelf wil verplaatsen in een andere situatie.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:20

_sparta_ schreef:
Kaja schreef:

Mooi, want gelukkig heb geen last van die beide dingen. Ik geloof eerde dat ik last van een depressie zou krijgen als ik er nu achter kwam dat ik zwanger zou zijn.

:=

Ik misschien ook wel...
Ah nee dat is flauw, nu doe ik mensen te kort, maar kan me wel voorstellen hoe je je dan zou voelen :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:21

Tegenwoordig heet alles depressie, vroeger werd je gewoon in het gekkenhuis gesmeten en was je voor de rest van je leven opgesloten.
Tegenwoordig wordt dat gelukkig iets anders aangepakt :P

@mambo
Helemaal mee eens! Ik vind mijzelf best wel heilig, maar aan de andere kant ben ik misschien diep van binnen gewoon SCHEINheilig :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:21

Onassa schreef:
Hier heb ik heel, echt heel veel bewondering voor!
Ik kon namelijk mijn vriendin wel wat aandoen toendertijd met die poging (ze wist wel dat ze optijd gevonden zou worden trouwens).
Ze had verdom*e aan een KIND van 2 rond lopen!!

Dat is lief, dank je wel.... :o :)
Kan me heel goed voorstellen dat je je vriendin wel wat kon aandoen destijds. Daarom vind ik zelfmoord ook egoistisch (sorry Laetitia, ik weet jouw ervaring en weet dat je op dat moment ziek was, laat ik dat even duidelijk stellen), kan er niets anders van maken. Je maakt zoveel stuk, zeker als je een kindje hebt. Ik ken kinderen (inmiddels volwassen mensen) die nog zo beschadigd zijn, omdat hun ouders zelfmoord hebben gepleegd. Ok, bij een iemand in mijn omgeving, was haar vader heel erg ziek, hij zou niet meer beter worden, werd continu op de zwaarste afdelingen opgenomen. In dat geval kan ik me er nog iets bij voorstellen, al was dat gezin lang echt kapot (de kinderen waren 8 en 11 jaar oud, zijn nu dertigers).
Maar mensen plegen niet alleen maar zelfmoord vanwege een ziekte of stoornis. Ik ken een familie, waarbij de dochter van 15 zichzelf voor een trein gegooid heeft, omdat ze zichzelf niet mooi genoeg vond. En ik ken het verhaal van een tiener, die lesbisch was en dat niet durfde te vertellen aan haar oudes en zich daarom van een torenflat gegooid heeft. Drama!!! En waarom????

Hoe is het met jouw vriendin nu dan? Hoe is haar kindje opgevangen? Was er geen vader in the picture?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:23

_sparta_ schreef:
Tegenwoordig wordt een dipje al depressie genoemd. Daarom zijn er denk ik zo vaak spraakverwarringen. Een depressie komt niet zo vaak voor als dat mensen willen doen lijken. Een dipje klinkt toch niet ernstig genoeg op het moment dat je wel die schop onder je hol nodig hebt.

Dat denk ik ook :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:24

laetitia schreef:
Twiggy: uit eigen ervaring wil ik je even complimenteren want ik vind je echt een topmoeder!
Ondanks alles wat er om je heen gebeurd, jij bent er voor je dochter en ze kan op jouw vertrouwen en op jouw bouwen.

Lieverd, dank je wel!!! Echt superlief van je...... :o
Ik dacht alleen dat jij ging slapen, gekkie, hahaha..... :D

Het is gewoon een innerlijke kracht en daarbij wil ik gewoon dat zij later kan terug kijken op een fijne kindertijd en jeugd. Ondanks de scheiding, ondanks haar moeders' afwijkingen, ze heeft recht op het beste en het fijnste. :+
Dat ze altijd weet dat ik er voor haar ben, no matter what. Ik hou van haar het allermeest in de wereld, kan er ook niets aan doen.....

Ga nou slapen, morgen weer vroeg op (ik ook, maar ik ben een avondmens, dat weet je :D ).