Onassa, ik heb mezelf altijd voorgehouden dat ALS ik een kindje zou krijgen, ik het mijn kind niet zou aandoen om een moeder met eetstoornissen te hebben. Ik heb ze gezien in de klinieken: Moeders die kotsten waar hun kids bij waren, moeders die kinderen van 6 a 7 jaar hadden, die ook al begonnen te rommelen met eten en hun zelfbeeld. En geloof me, ik heb het jarenlang gehad, hoor, heb er ook jarenlang tegen gevochten om er elke keer achter te komen dat het me maar niet lukte. Het was zoveel sterker dan ik was. Tot ik besloot om voor een kind te gaan met mijn grote liefde destijds. Toen ging de knop om, godzijdank!!! Het was nog afwachten of ik het vol zou houden. Nou, zelfs na een van de grootste crises in mijn leven, hield ik het vol. Ik ben dus nu officieel genezen van boulimia en anorexia.
Maar de borderline bij mij, dat is iets wat zo diep zit. Het is een persoonlijkheidsstoornis, die bij mij al in mijn vroegste kindertijd is ontstaan. Toch heb ik een manier gevonden om er zo goed mogelijk mee om te gaan. Ik ben nu een alleenstaande moeder, dus juist nog meer valkuilen eigenlijk, maar het lukt me! De liefde voor mijn kind is groter dan mijn stoornis.
Ik lees soms zulke dramaverhalen over moeders met borderline. No way dat ik mijn kind dat aandoe! Ze kent mijn stemmingswisselingen wel, hoor, ik kan het niet helemaal verbergen natuurlijk. En ik moet veel moeite doen om mijn dagstructuur goed te volgen bijvoorbeeld. Ik ben zo onbescheiden te zeggen dat het me redelijk goed afgaat. Niet perfect, wel redelijk goed. Voel ik dat het verkeerd gaat, ben ik de eerste die aan de bel trekt, geloof me.
Ben met je eens dat je de ene patient niet met de ander kan vergelijken. En de een heeft nou eenmaal een sterker karakter dan de ander. Ik ben ook een hele sterke, al heb ik me jarenlang anders gevoeld, toen ik mijn eetstoornissen niet onder controle kon krijgen. Maar als je lijf het opgeeft, moet je een keuze maken. En mijn overlevingsdrang was groter. Blijkbaar.
Jouw moeder kon niet weten wat DES zou doen met jou. Het is vreselijk dat jou dat overkomen is en je moeder heeft in goed vertrouwen een medicijn genomen destijds. Maar ik kan me haar gevoel absoluut voorstellen, had me in haar plaats hetzelfde gevoeld. Iedere moeder wil dat haar kind(eren) gezond en gelukkig zijn.
Jij gelooft dus ook dat dingen niet voor niets gebeuren. Ik ook. Ook negatieve dingen. Hele negatieve dingen. What doesn't kill you, makes you stronger. Het leven is een leerproces. Ik leer dus maar en ik word liever sterker dan dat ik opgeef. Kan ook niet meer, want ik heb een dochter, die me nodig heeft...........