Meer mensen met een burn out / overspannen deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:17

sifra01 schreef:
Maakt niet uit wie er belt, als je maar zo snel mogelijk geholpen wordt.
Wel goed dat je dingen bespreekbaar maakt in de groep. Lijkt me wel fijn om te merken dat anderen hetzelfde voelen en het dus niet aan jou ligt, maar dat het gewoon past bij je klachten (zeg het nu een beetje wazig geloof ik)

Nee hoor, je zegt het heel helder ;) Zo is het precies.

Pollewoppy

Re: Meer mensen met een burn out / overspannen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:21

@ Flappie: Goed dat je moeder je op deze manier heeft kunnen helpen. Hopelijk wordt je nu ook door de arbo beter begrepen en serieus genomen. Toppie. Ik denk ook dat het goed is dat je even helemaal niet kan werken. Tijd voor jezelf, hopelijk krijg je wat rust.

Nog even een vraagje: Wat is anxyolitica?

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:30

Angstremmers... benzodiazepines

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:32

Oke, was ik benieuwd naar.
Heb je zoveel last van angsten? (Sorry als ik daar overheen gelezen heb). Hoe voel je je verder nu? Beetje opgelucht?

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:35

Sifra: ben idd aan 1 kant erg opgelucht. Moet nu alleen nog maar zien hoe of wat het verder gaat lopen. Ik weet wel dat ik iemand mee neem nr de Arbo-arts. Op dit moment ben ik op de 1 of andere manier niet in staat om van mij af te bijten en mijn punt duidelijk te maken. Daar moet dus wel aan gewerkt worden. (mbv psycholoog moet dat wel lukken hoop ik)

En idd heb gewoon even rust nodig en vooral een paar goede nachtrusten want heb nu een erg kort lontje en verdraag erg weinig van mijn nabije omgeving. Heb mijn moeder hier al een paar keer haar neus er bijna afgebeten. Is gewoon sterker dan mezelf op het moment en het gebrek aan slaap zal ook wel meespelen.

PW: hoop voor je dat je vriend morgen ook succes boekt met zijn telefoongesprek !!!

Sifra: zie dat je het al weer iets helderder kan bekijken wat betreft heel de belastingstroep. Wel jammer dat je accountant zo laks reageerd. Ok gedane zaken kunnen jammer genoeg niet 1 2 3 omgedraaid worden maar toch...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:37

Anoniem schreef:
ja arnhem is massaal.
apeldoorn is wel gezellig vind ik,iets gemoedelijker weer dan arnhem.
maar zutphen kom ik ook regelmatig hoor!!

De rust en ruimte van het dorp, de faciliteiten van een grote gemeente en de uitgaansmogelijkheden nabij in de steden :) Kan me geen betere plek wensen om te wonen op t moment, als ik uit mn raam kijk (oke, schuin dan) kijk ik over eindeloze weilanden! Heerlijk!! :)

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:37

Ik heb sinds 2-3 dagen soort van paniekaanvallen (beginnen huilen en niet meer weten hoe of wat je de sh*t moet aanpakken, schrik om terug naar mijn werkgever te moeten gaan en hun onder ogen te komen en te moeten toegeven dat ik te 'zwak' ben voor dit werk).

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:40

Dat is iets wat ik ook heel erg mis. Ik ben opgegroeid in een huis met 2 hectare grond erachter en aan 1 van de grootste bossen van Vlaanderen en dan ben ik dus hier beland in 1 van de drukste regio's van NL en woonachtig op een flat.
Nu hebben mijn vriend en ik het er wel al over gehad om met de tijd te verkassen naar Brabant en moet zeggen dat ik daar zeker geen NEE tegen zeg. Liever vandaag dan morgen, is alleen nu nog te vroeg dus nog even geduld hebben.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:41

Hopelijk geven de medicijnen je dan ook wat meer rust.
Ik zou het trouwens geen zwakte willen noemen hoor!

Goed dat je in ziet dat je misschien hulp van een psycholoog wil gaan zoeken. Heb je het daar ook met je huisarts over gehad?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:42

Je bent niet zwak!!!!!!!!!!!! -:(- Dit is een fase die door zóveel mensen niet begrepen wordt, maar laat staan dat jij op dit moment jezelf begrijpt? (not)
Bespreek dit met je behandelaar, en tot de tijd dat je terecht kunt laat je alles de vrije loop. Je kunt er niet tegen vechten: Hoe harder je vecht (en de controle wilt), des te moeilijker is het en glipt de controle die je zo graag wilt uit je vingers.
Neem ook gewoon je medicijnen in, die zullen zorgen voor zowiezo het indammen van je lichamelijke klachten, en geven daardoor ook je hoofd wat rust.

Ik heb er vandaag ook weer naar gegrepen, wat ik eigenlijk een zwakte vind. Maar ik zocht het echt even niet..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:44

Petulan schreef:
Je kunt er niet tegen vechten: Hoe harder je vecht (en de controle wilt), des te moeilijker is het en glipt de controle die je zo graag wilt uit je vingers.

Dit is echt 100% waar...
Er tegen vechten maakt het alleen maar erger. Ik heb er ongeveer een jaar over gedaan om de situatie een beetje te accepteren en alles maar een beetje op me af te laten komen. Daarvoor bleef ik er ook maar tegen vechten en het had weinig zin...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:47

Ik ben er achter gekomen (tijdens therapie) dat ik een enorme controlfreak ben. Mijn paniekaanvallen wilde ik ook controleren door te vluchten en zo mijn angst uit de weg te gaan. Werkt niet, want je raakt in een cirkeltje waar je niet meer uitkomt. Over je gevoel heb je geen controle, het is gewoon te hopen dat je er weer bij kunt komen met je gedachten en alles weer kunt relativeren vanuit je eigen gevoel.

Inderdaad, ik ben bezeten door haptonomie haha :D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:47

Ik sinds gisteren ook Petulan ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:50

Ja Petulan, dat is ook precies wat ik doe bij mjin paniek/hyperventilatie aanvallen. Op de vlucht zodat ik die angst kan controleren en het weg gaat. Maar ik ben er ook achter dat ik mijn angst niet durf te tonen aan wie dan ook.
Weet alleen nog niet hoe ik dat allemaal moet gaan oplossen. Wat doe jij dan nu als je een paniekaanval krijgt?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:52

Grappig is dat he, hoe je versteld kunt staan van je eigen lichaam/gevoel. Ik wist echt niet dat je gevoel zo sterk kan zijn, we (ik zowiezo) zijn gewoon gehersenspoeld door het maatschappelijke beeld van wat goed en fout is. Ik denk nogsteeds altijd eerst voor anderen, en dan pas voor mijzelf. Het lukt me al steeds beter om mijn gevoel te volgen omdat IK het zo wil, denk of voel, maar vaak wint de ratio het nog wel van mij hoor := Maar ik voel vooruitgang, en dat is al een heel fijn gevoel :)

Vandaag op stage het misverstand uitgepraat. Heb mn situatie gewoon uitgelegd, dat ik na een hele zware periode ik nu ook weer aan het herstellen ben van mezelf en de studie me gewoon veel energie kost. Daarnaast hebben ziekenhiusbezoeken voor mijn klier-nier ook veel tijd/energie gekost en daardoor was ik er vaker niet dan de gemiddelde stagiaire. T kwam er op neer dat hij het echt respecteerde hoe het is gelopen en wilt mijn stage waarschijnlijk beoordelen met een goed omdat ik wel heel erg gegroeid ben in zijn ogen :) Joepie!

*Sorry voor het warrrige bericht, vandaag was alweer een dag van uitersten. Gelukkig wel allemaal positieve, en niet zoals gister met allerlei (negatieve) emotionele uitschieters.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:54

Ben al in behandeling bij een psycholoog samen met mijn vriend, want zoals ik eerder al zei is het samenloop van omstandigheden en dus spelen er ook privé-problemen mee. Ik kan alleen het werk er nu niet ook nog bij hebben. Dus dat is al wel positief, ben ook al 1 keer bij hem geweest voor mezelf maar heb daar de angsten en problemen ook redelijk positief gebracht. Heb hem gisteren gebeld maar hij had pas jammer genoeg volgende week vrijdag plek voor mij, maar nu hadden mijn vriend en ik maandag avond ook al een afspraak dus denk dat het daar eerder over de problemen van nu gaat gaan.

Medicijnen zal ik sowieso wel nemen, toch zeker de eerste nachten want loop nu echt op de tippen van mijn tenen en is ook niet eerlijk tgo mijn omgeving.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:55

Wat een goed bericht over je stage Petulan. Goed van je dat je zo open bent geweest! En top dat je zo gegroeid bent. Echt gaaf. Mag je trots op zijn :j

Charlie_P

Wat goed Petulan! Echt fijn dat het wss toch nog zo goed uitpakt

Flappie30

Petulan, super dat er op je stage toch een positieve beoordeling uit de bus komt !!!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:56

Wel fijn dat je al bij een psycholoog loopt, de wachttijden kunnen erg lang zijn...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:59

Jullie zijn toppertjes!!! Echt!!! :+:

sifra01 schreef:
Ja Petulan, dat is ook precies wat ik doe bij mjin paniek/hyperventilatie aanvallen. Op de vlucht zodat ik die angst kan controleren en het weg gaat. Maar ik ben er ook achter dat ik mijn angst niet durf te tonen aan wie dan ook.
Weet alleen nog niet hoe ik dat allemaal moet gaan oplossen. Wat doe jij dan nu als je een paniekaanval krijgt?

Ik probeer eerst mijn angst aan te gaan, wat vooral in het begin HEEL eng is. Ik durfde eerst echt niet (zoals ik van de week vertelde) een volle klas in te lopen. Nu kan ik buiten de klas gaan staan en in mn stappenplan denken:
Wat kan er gebeuren: ik kan gaan hyperventileren.
Maar gebeurt dat vaak: Nee.
Wat kan ik doen als het gebeurt: Weer naar buitenlopen
Zullen de mensen hier mij om veroordelen? NEE

Heb die laatste vetgedrukt omdat dit mijn grootste knelpunt is: Ik wil niet gezien worden op mijn zwakke momenten. Ik ben een sterk persoon, ik kan veel hebben en ik heb door mijn verleden het probleem (grote borsten) dat mensen mij op mn uiterlijk beoordelen en niet op wie ik ECHT ben. Dat vind ik nu zo'n belangrijke waarde: Ik wil mensen mijn verhaal vertellen omdat ik het wil en zij dit respecteren, alsik dit gevoel niet heb sla ik dicht en komt er niks meer uit. Dan slaat het om in paniek door het verkeerde beeld wat zij anders van mij krijgen. Ik vlucht dan, dan blijft het 'goede' beeld tenminste nog in stand. Terwijl als ik blijf staan en ik gewoon mijn verhaal doe omdat IK het wil (vanuit mn gevoel) doe ik dat om mij, en niet om n ander. Als die ander daar verrot of onrespectvol mee omgaat, zegt dat iets over die ander en niet over mij.

maar dit is zo veel makkelijker gezegt dan gedaan.. het heeft me heel veel tranen gekost, maar ben wel heel trots op mezelf dat ik het nu wel kan.. soms O:) ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:06

Het valt me op dat de meesten hier last hebben van paniekaanvallen / angststoornis. Daar kan ik gelukkig niet over mee praten.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:08

Petulan: mooi geschreven, zo is het ook. Maar wat als je echt een aanval krijgt, zeg maar echt begint te hyperventileren, wat doe je dan? Want dat is altijd het moment dat ik ervandoor ga zeg maar, ik durf gewoon echt niet te blijven staan waar ik sta en het te laten gebeuren.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:09

Nee, dan pleit ik m ook hoor. Maar denk dat iedereen dat doet die hyperventileert. Ik vind de bemoeienis van anderen dan heel vervelend, ik kan het zelf het beste oplossen :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:13

Ja dat heb ik dus ook. Alleen ik hyperventileer nogal vaak. En hierdoor heb ik dus ook (een vorm van)straatvrees ontwikkeld. Want ik wil helemaal alleen kunnen zijn als ik een aanval heb. En dat lukt nooit als je gewoon op straat bent oid. Wss toch omdat ik bang ben wat anderen van me denken.