Leven met Autisme

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:56

Dat herken ik :j Vooral het stoppen en dan "verder" gaan :')
Alleen hier moet de radio aanblijven :+
(en nu is de radio stuk, en cd's vind ik irritant := )

Rescue kan wel even helpen idd :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:00

Ik heb gewoon wat meer tijd nodig om al die prikkels te verwerken, maarja das beetje lastig in het verkeer :+ . Mijn rijinstructeur zegt ook wel eens "ja hier eerste links, 2e rechts en dan meteen weer links", dan sta ik hem ook aan te kijken "huh wat" en ga ik direct bij de eerste afslag al de mist in.

Rescue wil ik sowieso graag in huis, de laatste keer dat ik voor een stagegesprek moest kreeg ik zowat een zenuwinzinking en daar was ik niet geheel en al blij mee.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:03

@Ijssnuiver: Herkenbaar :')
weet je wat dan helemaal handig is? als je het verschil tussen links en rechts niet weet :D
Dan was het :rijinstucteur: je had hier rechts gemoeten.
ik: Ging ik toch ook :=
Hij: Nee, dat was links
Ik: huh, owja :D ,snorrie :+

Bij het afrijden ook, ik zo: deze links :?
Nee, doe maar de andere links, zo gaan we rechts :z
Gelukkig vinden ze het niet erg dat je het verschil niet weet :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:07

Haha, dat heb ik gelukkig niet. Maar ik hoor dat van anderen inderdaad ook wel eens... Lijkt me zo onhandig als je het verschil tussen links en rechts niet kent.

Ik had laatst wel: "ja bij de verkeerslichten rechtdoor" naja prima en ik in de overtuiging dat ik het goede vak inging, reed dus gewoon door. Zegt ie opeens "RECHTDOOOOR, ooh ga nou maar rechts". Ik had echt zoiets :? . Bleek ik dus ipv rechtdoor te staan in het voorsorteervak van rechts te staan :') .

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:10

Woeps :')
Oww nog 1 tip(misschien vooral voor anderen die met rijbewijzen te maken hebben) Ga alsjeblieft weg bij je rijschool als je niet relaxt in de auto kan zitten bij degene die je lesgeeft :=
Ik heb in mn omgeving meerdere mensen zien zakken op dat punt, doordat ze zo weinig "zelfvertrouwen" hadden...
En dat waren nog mensen zonder autisme :o

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:11

Dat is inderdaad waar hoor. Ik zit bij mijn instructeur relaxed in de auto, vind enkel dat ie iets te veel in me aura zit(tsja de auto is nou eenmaal niet groter, dus dat hou je overal :+ ).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:15

Fijn :j
Tja, auto is inderdaad niet groter, kan hij/zij ook niets aan doen.
Waar ik dan weer niet tegenkon is als ik met sommige leerlingen naar huis moest rijden. dan zat ik achterin en diegene reed me dan naar huis.
Als je dan zo'n jongen hebt die niet luisterd en alles op het laatste moment doet begin ik haast te gillen :')
(waren ook niet zijn favo leerlingen :o )
Maar hij kon dan gewoon rustig blijven, oke, hij heeft dat wel een rem en gas e.d. dat scheelt wel, maar als iemand niet luisterd vind ik het erg knap dat je niet kwaad wordt :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:10

ijssnuiver schreef:
Haha, dat heb ik gelukkig niet. Maar ik hoor dat van anderen inderdaad ook wel eens... Lijkt me zo onhandig als je het verschil tussen links en rechts niet kent.

Links en rechts dat lukte allemaal wel, maar heb wel een keer geremd voor een groen licht :o . Heb inmiddels wel al 13 jaar mijn rijbewijs en ben daar heel blij mee.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:13

Dat heb ik inderdaad ook een heel enkele keer meegemaakt en dat vind ik ook niet prettig en inderdaad neigingen om heel hard te gillen :o .

Ik werk nu in een hotel in de huishouden, 3 uurtjes op een dag en dat gaat nu heel goed allemaal. Maar daar kunnen het ook dagen een onwijse chaos zijn en dan loop ik daar ook met mn handen in het haar en dan heb ik ook de neiging om te gaan gillen. Nou weten ze daar ook niet dat ik autistisch ben, maar ik kan dan wel op collega afstappen "als je me nu niks te doen geeft, ga ik heeel hard gillen :+ ".

Tamary: hahaha, sorry :(:) . Zo gooide ik de auto vandaag voor een andere op de rotonde, was ervan overtuigd dat hij af ging slaan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:15

Het heel hard gillen is iets wat "normale" mensen ook wel eens zullen herkennen :+
Alleen moeilijk uit te leggen dat het bij jou en mij waarschijnlijk sterker en sneller is...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:25

Ja inderdaad. Iedereen zal die neiging wel eens hebben, maar zoals je zelf al zegt gaat dat bij ons anders(om het zo maar te zeggen). Ik kan ook van die Gil-Momenten hebben, dat andere me echt aan zitten te kijken >;) . Maar gelukkig heb ik een collega die het snapt(die verdenk ik ook van autisme :o ).

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:38

Ik heb m'n rijbewijs al tig jaar, maar vind de snelweg nog steeds een beproeving. Ik zie gewoon de logica van de snelwegen niet...neem steevast naar huis weer eens een afslag te vroeg of te laat. Vloeken natuurlijk (ik zit dan alleen, met kids doe ik net of het zo hoort, een afslagje gemist). Het gekke is, als ik op google maps de route bekijk, en de knooppunten opschrijf, is het net of het kaartje in m'n hoofd zit. Ben niet zo'n stom-stom ding mens. Eer ik dat ingeprogrammeerd heb...pfff. In een bekende stad raak ik niet in paniek, maar in een vreemde stad met heel veel verkeer....zweten joh! We gaan morgen naar de USA, maar ik rij daar geen meter. Niemand begrijpt waarom, ik wel. Laat maar. :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 00:48

tamary schreef:
ijssnuiver schreef:

Links en rechts dat lukte allemaal wel, maar heb wel een keer geremd voor een groen licht :o . Heb inmiddels wel al 13 jaar mijn rijbewijs en ben daar heel blij mee.

Ik rem regelmatig voor groen licht :+ Tot voor me doordringt dat er dan wel een stoplicht staat maar dat ie toch echt echt groen is en ik dan dus door mag rijden :=
Zo heb ik door hoofd er niet bij ook wel eens rood gepakt, zus nog "rood, rood, hij is ROOOOOOOOOOOOOD" *slaat af door rode licht* "huh wat zei je?" en nog een keer omdat ik superchaotisch was, die laatste keer reed ik in den haag en daar wilde ik UIT en dat scheen maar niet te lukken. Schok me dood toen er een auto remde omdat ik rood gepakt bleek te hebben. En toen wou ik er alleen nog maar liever uit natuurlijk :7

Ik heb overigens géén rijbeweijs, ik rij in een 45 km ding. Heb wel rijlessen gehad, en dat vond ik meer niet leuk dan wel := Na 40 lessen mezelf pesten overgegaan naar een automaat, wat wel beter ging maar oke. Ik vond het niet leuk... zou wegens vakantie tijdelijk stoppen en naja... heb het niet meer opgepakt. Denk er soms wel aan hoor, maar met mijn bakkie onder mijn kont is de noodzaak wat minder en het is toch allemaal duur enzo ook :j

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 07:18

@Alwiene: zo te horen is een 45 KM wagentje ook maar "beter" := (geen belediging ;) )
Overigens lijkt mij de kans dat ik ooit door Den Haag ga rijden onwijs klein :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:45

Ik moet ook echt niet en Den Haag/A-dam/oiid gaan rijden hoor. Volgens mij ga ik dan echt heeeeel hard gillen en ben ik nergens meer toe in staat. Ben wel aantal keer op de fiets door Den Haag geweest en dat vond ik al een crime.
Ik heb inderdaad ook, verdwalen in een vreemde omgeving en dan volledig in paniek raken.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:11

Uh nou klinkt het weer alsof ik een gevaar op de weg ben en dat valt toch echt heel erg mee hoor := Ik rij al jaren zo, gauw een jaar of 5 inmiddels denk ik! en heb laatst voor het eerst schade gereden en dát was mijn auto achteruit tegen een lantaarnpaal parkeren óp een camping :+ Nog niet eens echt verkeersschade te noemen dus := Verder nooit schade, geen ongelukken of wat dan ook :n

En ik rij er dus bepaald meer mee dan even naar de supermarkt, vorig jaar mee van hier Zwolle, naar HorseEvent brabant, naar Petten (noord holland), naar Scheveningen/Den Haag etc gereden, dus KM maak ik echt wel :=
Een automaatrijbewijs moet er dus ook echt wel in zitten, en heus nog wel veilig ook hoor, mijn rij-instructeur van toen had er ook wel vertrouwen in... maar ik vond het gewoon niet leuk genoeg, werd er chaotisch van.. Moet ik wel bijvermelden dat ik toen nog géén ritalin (voor de adhd) had en nu wel, dus misschien scheelt dat wel heel erg!

Wat dat Den Haag rijden betreft, Amsterdam staat voor mij op een HELE GROTE NO-NO lijst, hoe graag ik er ook eens zelf heen zou willen, ik durf er niet te rijden :n Den Haag is wel iets beter te doen eigenlijk, alleen toen ik de weg terug waar ik wél mocht rijden (ik mag natuurlijk niet overal rijden) niet meer terug kon vinden omdat er allerlei afzettingen enzo waren en ik intussen héél erg moe werd, toen ging het mis :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:03

Alwiene schreef:
Ik heb overigens géén rijbeweijs, ik rij in een 45 km ding. Heb wel rijlessen gehad, en dat vond ik meer niet leuk dan wel := Na 40 lessen mezelf pesten overgegaan naar een automaat, wat wel beter ging maar oke. Ik vond het niet leuk... zou wegens vakantie tijdelijk stoppen en naja... heb het niet meer opgepakt. Denk er soms wel aan hoor, maar met mijn bakkie onder mijn kont is de noodzaak wat minder en het is toch allemaal duur enzo ook :j

Rijbewijs halen koste mij ook 3 pogingen en 2 jaar lessen (in Amsterdam trouwens), maar uiteindelijk wel gelukt. Ik heb nu gezien fybro en ellendig OV hier gelukkig ook een 45km karretje, maar ben wel van mening dat de combi met een gewoon rijbewijs een stuk prettiger en veiliger rijden is ermee (maar ik zie het ook als een auto met snelheidsbegrenzing ipv brommer op 4 wielen). Al is een automaat inderdaad heel fijn, aandacht bij overige verkeer ipv wat je in de auto moet doen maakt alles simpeler.

Ik hoor trouwens van veel mensen dat ze niet op de snelweg willen/durven rijden. Ik heb juist een gruwelhekel aan de stad, snelweg is lekker simpel : iedereen gaat met ong. dezelfde snelheid dezelfde kant op.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:17

Tamary: ik heb dan me rijbewijs nog wel niet, ben aan het lessen. Maar ik vind het inderdaad ook prettiger om gewoon op de grote weg te rijden. IMO een stuk relaxter. Vond het de eerste keer wel even spannend, zo snel rijden. Maar ik vind het nu al fijner als in leeuwarden(daar moet ik ook afrijden).

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:20

siskeh schreef:
Fijn :j
Tja, auto is inderdaad niet groter, kan hij/zij ook niets aan doen.
Waar ik dan weer niet tegenkon is als ik met sommige leerlingen naar huis moest rijden. dan zat ik achterin en diegene reed me dan naar huis.
Als je dan zo'n jongen hebt die niet luisterd en alles op het laatste moment doet begin ik haast te gillen :')
(waren ook niet zijn favo leerlingen :o )
Maar hij kon dan gewoon rustig blijven, oke, hij heeft dat wel een rem en gas e.d. dat scheelt wel, maar als iemand niet luisterd vind ik het erg knap dat je niet kwaad wordt :+

heb het al als ik bij iemand mee rij, dingen dan net iets anders doet dan ik, vooral voor mijn gevoel beginnen met remmen, zit ik te panieken in de auto. dus ik rij meestal zelf. Heb mijn rijbewijs in één keer gehaald, (wel met ruim 60 lessen) en had het geluk dat ik mijn buurman als rijinstructeur had, voelde al fijner. Hoefde ook niet vaak door iemand naar huis te laten brengen, want vond dat ook vreselijk

Ben vandaag weer een beetje aan het bijkomen, voel weer dat ik weer periodes heb dat ik er even niet ben. nou ja wel in me zelf maar niet meer in de omgeving. vroeger had ik dat minder dan was ik zo gefocused opdat ik alles in m'n omgeving moest weten dat het gewoon niet kon, maar nu ik rustiger wordt gebeurd dit steeds vaker, vind het alleen niet fijn, want weet vaak niet hoe ik dan erna op mensen moet reageren. hebben julie die ook, en wat doen julie eraan?

Ik heb dit weekend confrontatie gehad met de zoon van m'n baas (conflicten hebben wel al 10 jaar, maar nu was het knallend dat mensen echt zaten te kijken of het fysiek ging worden :+ ) Ben dan alleen zo boos dat ik begin te huilen, en ik niet meer weet hoe ik dat kan lossen (gelukkig ging hij net weg). maar merk dat ik op zo'n moment zo in paniek/woede/etc ben dat mijn hoofd echt flipt. komt die de volgende dag onder het mom van uitpraten weer bij me, :( Maja kortom kan hier zo slecht tegen dat ik weer paniekaanvallen en huilbuien krijg, leuk zo'n week (sorry voor lange chaotische verhaal maar moest t effe van me af schrijven)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:29

Ik ben geslaagd voor me theorie!! *\o/* . Ik had een plekje rechtachterin de zaal, helemaal aan de buitenkant. 1 persoon naast me dus en 1 voor me. Gelukkig niemand achter me en het ging goed zo!

Vervelend Ladypaard :(:) . Dat niet in je omgeving aanwezig zijn ken ik ergens wel en het is inderdaad lastig. Ook je manier van heeeel boos(en dan gaan huilen) herken ik heel goed, maar vervelend van de confrontatie. Gaat dat nu nog verder opgelost worden?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 07:07

Gefeliciteerd :D

weet ik niet, hij heeft gezegd dat hij beter zou opletten hoe hij dingen zou zeggen, maar ja hij vond eigenlijk dat hij het al normaal zei. En ik ben supergevoelig voor hoe dingen worden gezegd. dus het blijft zo'n wellus nietus ding. En m'n baas wil ons beiden te vriend houden, dus daar komt ook niet echt wat uit :+

gaat het gister ook niet goed met m'n paard, (nou ja eigenlijk hardstikke goed als je kijkt naar wat we vorig jaar allemaal hebben meegemaakt, maar ze gebruikt één been niet meer goed, en zakt er soms doorheen i.v.m kissing spines). wat betekent dat ik nu moet gaan denken wat ik met haar ga doen, en ze nu dus ook niet meer bereden kan worden. Dus ook weer janken.
Ben helemaal kapot, wat een snertweek is het.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:13

Niemand anders dan uzelf zijn, in een wereld die dag en nacht zijn best doet u tot iemand anders te maken, betekent de zwaarste strijd leveren die een mens kan leveren.

Pff, praat me niet van auto rijlessen en je rijbewijs halen. Ik kan eigenlijk prima rijden, ze hebben me ook elke keer in vertrouwen laten afrijden. Nu al 3 keer. Heb er nog een maand uitgelegen en daarna pakte ik het écht perfect op. Maar na een paar lesjes dan gaat het niet meer, dan rijd ik slecht ben ik de hele weg kwijt in die auto en maak ik ontzettend veel foutjes. Ik heb er geen vertrouwen meer in en durf niet meer, na die 3e keer afrijden en weer zakken (2e keer zakken heb ik gillend en janken zitten schreeuwen in die auto dat ik het niet kon en hem nooit zal halen terwijl toen ik begon overtuigd was dat het me ging lukken, en snel ook..) en ik weer zo van slag was (ben echt heel erg van slag geweest erdoord), en ik gewoon de 3e keer eigenlijk die hele auto al niet meer indurfde.. hebben me ouders besloten het gewoon even links te laten leggen. Wil nu naar een andere rijschool stappen, want rijden kan ik wel, ik snap het ook allemaal wel, en die drukte in het verkeer gaat me eigenlijk best goed af. Als ik tenminste weet waar we heen gaan etc, heb bv. heel snel als we naar een kruispunt of rotonde rijden ik al vraag; welke kant moeten we op? Dan zegt die instructeur, ja je hoeft het niet te vragen ik zeg het wel.. maar ik wil het dus al veel eerder weten. Terwijl ik weer gek wordt van die zinnetjes als; "Hier zometeen rechts, dan bij de rotonde rechtdoor dan de 3e straat links en daarna in de bocht rechts."

Ik had eerst toen ik begon een vrouw, ze was best rustig in het begin toen ik het net leerde, maar naar mate d elessen vorderde en er dus meer van je verwacht wordt en je ook in princiepe beter gaat rijden raakte zij soms totaal in paniek. Dan deed ik iets fout, stond ze bv. ineens op de rem of nam de hele boel over en schreeuwde; "Alles los!" nou daar heb ik echt een angst om dingen fout te doen aan over gehouden... :\ toen me school rooster veranderde naar een andere insturcteur gegaan, ging aardig in het begin, maar hij is van de grote mond en schreeuwt soms echt na je. Ik wil dingen snel gaan herhalen en elk kruispunt als dezelfde zien zegma, en hij heeft gewoon op me staan vloeken toen ik iets voor de zoveelste keer fout deed. Me ouders hebben na die 3e keer zakken met hem gebeld, wat hij ervan vond en hoe we verder gaan. Ze hebben uitgelegd dat ik iemand nodig heb die vooral erg rustig en geduldig is.

In oktober loopt m'n theorie af, wil hem toch wel graag hebben, maar die 3 keer zakken en slechte ervaringen in de lessen helpen echt niet mee voor m'n vertrouwen, durf ook niet goed nu weer naar een rijsschool te stappen. ALs ik er wel weer inzit, wil ik wel direct erachter aan m'n E doen, zodat ik niet weer over die drempel heen moet.. :\

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:19

Ahhh gruwel marinke!
Ik ben zo blij met mijn instucteur, no way dat die zomaar op de rem trapte of begon te schreeuwen :=
(en ik was toch echt wel goed in fouten maken :+ )

Ik kan me ook voorstellen dat het van te voren de route "visualiseren" helpt, al moet je in het verkeer daar ook af kunnen wijken natuurlijk, maar "normaal" zou het toch gewoon met visualiseren moeten :o
Als ik naar de stad ga bedenkt ik echt van te voren hoe ik wil rijden, waar ik ongeveer wil parkeren, welke winkels ik eerst heenga en welke daarna enz.
Dat maakt het veel makkelijker.

(overigens heb ik echt al tijden niet gereden :o , misschien dat ik vanmiddag nog even probeer := )

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:02

Ja, ik bedenk dat ook allemaal van te voren al. Automatisch doe ik dat eigenlijk al.. terwijl ik genoeg mensen ken die gewoon maar gaan en wel zien. :+

Ja, en dat zijn dan 2 verschillende instructeurs al waar ik die ervaring mee heb.. dus de drempel om weer te beginnen is best hoog.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:06

_Marinke_ schreef:
Niemand anders dan uzelf zijn, in een wereld die dag en nacht zijn best doet u tot iemand anders te maken, betekent de zwaarste strijd leveren die een mens kan leveren.

Hele mooie uitspraak.

Als ik de rest van je post lees heb ik erg veel geluk gehad met mijn rijinstructeur.

Sterkte ermee.