Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:26

Jeetje meiden, wat gaan jullie allemaal snel!!! Wat fijn dat de operaties al zo snel ingepland kunnen worden :)

Ik zat gisteren nog eens wat foto's te bekijken die ik voor en na operaties en voor-na beugel genomen heb, en zie nu al onwijs grote verschillen, das echt wel heel fijn!

En merk nu met bovenbeugel (die zit er nu zo'n 3 weken in geloof ik) dat ook die al begint te werken en mijn kiezen al rechter aan het trekken is.

Ik hoop dat mijn ortho ook zo snel gaat zeggen dat ik terug mag naar de KC...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:14

Nou jullie gaan inderdaad snel!!!
Prairy ik zal voor je duimen!

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:23

Het gaat zeker hard nu hier!
Bij mij zijn de 2 gaten tussen mijn kiezen boven inmiddels dicht. Het ging me met de nieuwe elastiekjes niet snel genoeg, dus heb de elastiekjes die ik nog over had van vorige maand ( die waren iets groter ) er dubbel omheen gedaan en voila: binnen 2 dagen waren de gaten dicht *\o/*

Nu nog wachten tot 26 september tot ik weer terug mag.

Bij mij merk ik ook al veel verschil. Mijn overbeet was 12 mm, maar nu die gaten dicht zijn, is alles een stuk naar achter getrokken en de overbeet al een heel stuk minder. Ik merk het zelfs dat ik mijn mond wat makkelijker dicht kan doen, terwijl dat eigenlijk niet ging, zeker niet met mijn beugel in.

Iedereen veel succes hier.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:48

Het gaat idd hard bij iedereen!

Bij mij is de schroef er imiddels alweer een tijdje uit! Is allemaal wel meegevallen, de verdoving was het ergste! Toen ik alleen die naald al zag dacht ik o god wat krijgen we nu, prikjes in het gehemelte waren erg onprettig en de smaak van de verdoving was heel vies had flinke kokhals neigingen.
Het zou na afloop gehecht worden maar omdat de wondjes eigenlijk nauwelijks bloedde hebben ze dat niet gedaan.

Nu heb ik een draadje tussen mijn gehemelte...ik dachtin eerste instantie dat dat een draad was die zeg maar over je gehemelte liep omdat de ortho dat steeds zo zei. Helaas is dat dus niet waar het is een draad die vanaf je kiezen in een V vorm naar je gehemelte loopt. Een vreselijk ding aangezien die draad dus flink in je tong snijd en met praten zit je er ook de hele tijd met je tong tegen aan dus je slist..Ik moet zeggen dat ik in alle opzichten de schroef fijner vond dan de draad, het enige verschil is dat het eten hier niet zo snel onder vast blijft zitten.

Over 2 weken staat weer een afspraak bij de ortho gepland, ik moet tot nu toe elke 4 weken terug komen dus ik ben benieuwd!

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 01:22

Wauuuuw wat spannend allemaal!

Mijn beugeltijd moet ook 1,5jr worden ongv
Zit nog geen maandje in
Word toch wel beetje kriebelig 7 maanden al wauuuuw! Zo snel
Als 'k eraan denk wil 'k terug krabbelen,
Maar ach je doet het ergens voor toch??
Toen 'k me beslissing nog niet had gemaakt wou ik het wel
Maar om me nu toe te geven aan de waarheid maakt t toch wat nerveus :p

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:06

Jaa het gaat nu zeker snel idd..!! Als het goed is zullen Ennie en Manieki dus ongeveer rond dezelfde periode geopereerd worden als ik? Ik heb alle forumberichten wel meegelezen maar weet het niet meer zeker haha. Wat krijgen jullie ook alweer voor operatie? En Ennie, ik woon net als jij ook in Friesland, waar zal jij geopereerd worden? Wel leuk dat we zo als lotgenoten lekker kunnen kletsen met elkaar! Mensen in mijn omgeving kijken er toch weer anders tegenaan en dan heb je het er wel met ze over maar ze begrijpen toch minder goed wat er allemaal staat te gebeuren.

Ik was afgelopen dinsdag bij de ortho geweest en toen hebben ze onder een kettingelastiek geplaatst en na 1,5 dag was de hele spleet tussen mijn kiezen al dicht! Niet normaal hoe snel dat gaat..

En @ CassieUltra. Ik begin het nu ook echt wel heel spannend te vinden. Ik had me ook een beetje ingesteld op minimaal een jaar beugelen voor de operatie en dat het nu al na 7 maand gaat gebeuren vind ik echt heel spannend.. Ik wou dat het maar achter de rug was! Heb ook wel even een seconde overwogen om terug te krabbelen haha, maar ik vind 'wie A zegt moet B zeggen' en ik ben nu blij dat het zo snel gaat, ben ik er ook maar eerder vanaf!

Heel veel succes allemaal

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:17

@nani87: ik word in Sneek geopereerd.. en jij? Het komt stee
ds dichterbij en ik kijk er naar uit!

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:32

Nani ik word in Zoetermeer geopereerd. Ze gaan bij mij mijn onderkaak naar voren plaatsen.
Hier ook heel lang twijfels gehad of ik het wel of niet moest doen, maar nu ik er eenmaal aan begonnen ben, wil ik het echt zo snel mogelijk af hebben. Kan echt niet wachten. Operatie zelf probeer ik nog maar niet aan te denken, hoor het liefst pas een dag van tevoren de datum, dan heb ik ook niet zoveel tijd om me daar druk om te maken :o

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:31

@ ennie. Ik wordt in Heerenveen geopereerd! Niet in t zelfde ziekenhuis dus. Weet jij al je exacte datum? Komt echt steedsdsteeds dichterbij ja..!

@ manieki. Bij mij gaan ze ook de onderkaak naar voren zetten. Als ik bij de operatie nadenk word ik er helemaal kriebelig van haha.. en heel herkenbaar dat ze t nu zo snel mogelijk af wil hebben.. jij weet de precieze datum nog niet?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:37

Nee ik weet de datum nog niet, het kan al heel snel, maar ik wil niet te veel van school missen.. Daarom doen we het vlak voor of in de kerstvakantie.. Heerenveen is helemaal niet zo ver weg :)

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:51

Ok spannend zeg! Zal wel vlak na mij zijn dan.. sneek is idd niet ver weg! Echt toevallig hè? Sinds wanneer heb jij de beugel ook alweer? Voor jou toch ook verplaatsing van de onderkaak?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:38

Ik heb de beugel bijna een jaar , weet het niet exact.. mijn onderkaak wordt verplaatst ja, misschien gaan ze nog wat aan mn kin doen..

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:09

Ik weet de datum idd nog niet Nani, waarschijnlijk januari of februari. Het maakt voor mij niet uit wanneer ze het doen, wel hoop ik met de feestdagen nog even lekker te kunnen eten haha. Boven moeten er nu nog 2 nieuw ontstane gaten tussen mijn kiezen dicht, en dan is alles klaar. Ik hoop dus dat het zelfs nog eerder kan. Even aandringen de volgende keer bij de ortho }>

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:08

Ik word ook rond dezelfde tijd geopereerd! In Zwolle. Hoor waarschijnlijk maandag de datum.. Leuk om ervaringen te kunnen delen :)

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:12

@ molzebeer. Jij wordt dus ook ongeveer dan geopereerd? Spannend hè? Ben benieuwd of je maandag de datum te horen krijgt! Idd leuk om de ervaringen te kunnen delen.. ik probeer er nog niet te veel aan te denken want dan durf ik niet meer denk ik.. ik ben eigenlijk t meest bang om het gevoel in mijn lippen te verliezen. Dat lijkt me vreselijk..

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:20

Ik word liever vandaag dan morgen geopereerd!.. Heb ik het tenminste gehad ;) Probeer er verder ook niet te veel aan te denken, het moet gebeuren. Ik maak me een beetje zorgen over hoe dat moet met mijn werk want ik praat de hele dag, als ik niet kan praten kan ik niet werken (ben maatschappelijk werkster). Vraag me af hoelang ik niet kan werken. Maar dat zal ook per persoon verschillen denk ik.

Ben trouwens allang blij dat ik geen enge schroeven in mijn gehemelte hoef of van die draden die in je tong snijden. Dames respect hoor! Dat lijkt me pas naar..

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:40

Ja ik wou ook dat ik er al vanaf was, ik vind t eigenlijk maar niks haha. Volgens mij kan je minimaal 2 weken niet werken.. maar dat hangt denk ik idd van t herstel af. Ik moet ook de hele dag praten, ik sta in n winkel! Ik heb in elk geval 2 weken aangegeven op mijn werk..

Gelukkig hoeven we geen enge draden of schroeven idd maar als ik zo hier en daar op internet rondspeur is een verlenging van de onderkaak ook niet niks.. bijna in alle gevallen wordt de zenuw geraakt waardoor je geen gevoel meer hebt in je kin of lippen.. ik hoop zo dat dat gevoel niet voor altijd weg blijft.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:56

Nou valt best wel mee hoor Molzebeer en nani87!
Ik heb een grote operatie gehad aan mijn kaken (gekanteld) en voorhoofd en kin maar ik zat na drie weken, welliswaar niet de hele dag, alweer aan de telefoon met ijzerwerk en al!
Het is even wennen met praten maar je wordt er erg bedreven in!!

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:41

Ook hier ben ik wel benieuwd hoe het met werken gaat. Ik werk als media adviseur en praten is wat ik 40 uur per week doe... dat je er handig in wordt dat geloof ik graag, maar of mijn klanten er van gecharmeerd zullen zijn is natuurlijk een tweede. Ik hoop toch ook met een week of 2 a 3 weer helemaal aan het werk te zijn. De hele dag thuis wekenlang is ook niet alles natuurlijk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:43

Manieki ik had een heel ijzerwerk in mijn mond voor 5 á 6 weken omdat ik vooraf geen beugel wilde maar als je dat niey hebt moet het geen probleem zijn.
Ik denk dat je gevoel anders is of gedeeltelijk terug moet komen maar daar wen je snel aan.
Ik heb nog steeds een paar plekjes waar ik niks voel o.m. bij mijn mond dus moet altijd een servet bij de hand hebben!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:23

Hoi!
Ik word 7 november al geopereerd :D
moet 5 oktober langs de anesthesist en 1 november nog een keer naar de kaakchirurg.
Hij gaat mijn onderkaak 5 mm naar voren plaatsen en ook ook een kinoperatie doen. Mijn kin wordt ook ongeveer 5mm naar voren geplaatst

Heb er zin in! al zit ik wel wat in de knoei met school en rijbewijs halen, maar dat moet dat is niet anders

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:55

Zo dat is al snel Enniee! Kan me goed voorstellen dat je er zin in hebt, ik kijk er ook echt naar uit!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:44

Dat is inderdaad snel Enniee!! Haal vast die druppels van Dr. Vogel tegen zwelling en blauwe plekken, helpt écht!!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:49

Hoe lang van te voren moet ik die druppen innemen? Heb als eens vaker gezocht maar kon ze toen niet vinden

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:59

Volgens mij Arnica D6 en ik zou er een week of drie voor de operatie mee beginnen.
Ik had het niet gedaan, hoorde het natuurlijk erna, en had een hoofd als een watermeloen!
Nou had ik een heel uitgebreide operatie, dus NIET alleen mijn kaak en kin voordat je schrikt!!
Je kan bij de DA drogist kijken of Etos.

Edit; Hierbij nog een linkje, http://www.kwakzalverij.nl/1324/Arnica_ ... _chirurgen