fibromyalgie..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: fibromyalgie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:54

Spikers schreef:
Meld me ook maar weer had een abbo op dit topic maar de nieuwe berichten werden niet doorgestuurd en het topic eigenlijk vergeten, maar weer gevonden.
Ben laatst maar weer eens naar de huisarts geweest om te zeggen dat ik het niet meer zie zitten en hij vond het tijd dat ik met een reuma consulent ga praten maar ik ben er geestelijk nog niet klaar voor.
Mijn hele lijf doet pijn en is stijf vooral mijn heupen en rug daarbij ben ik erg moe en heb bijna nergens zin in alleen maar thuis zijn.
Paardrijden zit er al een tijd niet in voor mij na het uitmesten ben ik zowieso al een paar uur kapot.
Ik moet eigenlijk mezelf aansporen om die telefoontjes te gaan plegen.
Wie van jullie heeft met dit koude weer van de laatste dagen extra last en wat doe je dan, ik blijf zo veel mogelijk binnen en ga alleen naar buiten als het moet.

Ik heb helaas hetzelfde probleem. Maar mij is met klem aangeraden juist te blijven bewegen. En gezien ik ook 3 honden heb, en de paarden dus, heb ik eigenlijk ook geen keus. Ik wandel, weer of geen, om de dag met de honden, en de andere dag probeer ik te rijden.
Soms loop ik echt voetje-voor-voetje terug naar de auto met wandelen, zo'n pijn heb ik dan. Maar stilzitten maakt het alleen maar erger. Bewegen blíjft het beste.

Sterkte in elk geval, het is zo vreselijk soms!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:56

Oja het is echt koud. Woensdag moest ik de hele dag buiten zijn. Had toen gewoon 6!!! lagen kleding aan, waaronder een dikke winterjas en dikke trui. En dat te bedenken dat het nog niet eens winter is Nagelbijten / Gniffelen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:23

Thats_Me schreef:
Oja het is echt koud. Woensdag moest ik de hele dag buiten zijn. Had toen gewoon 6!!! lagen kleding aan, waaronder een dikke winterjas en dikke trui. En dat te bedenken dat het nog niet eens winter is Nagelbijten / Gniffelen

Hihi, erg he.
Zo heb ik van de week met twee shirts, twee dekbedden en een warme hond naast me op bed gelegen Bloos

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:32

Nou zeg dat wel!! Lang leve de verwarmingsdeken!
Morgen ga ik weer rijden, al zal ik daar Zondag wel weer spijt van krijgen.
Ik heb nu gelukkig een bijrijder die super met mn paard omgaat en ze hebben ook DE klik.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:37

Spikers, die heupproblemen? Zit dat voor je gevoel inderdaad op het gewricht, zo in de deuk aan de zijkant van je billen? Heb je misschien wat slaap problemen? Of soms wil nog wel eens een jeukende huiduitslag bij zijn? Als je inderdaad voornamelijk last van je heupen hebt, vermoed ik wat anders, maar dat is even heel lastig uit te leggen. Had nog meerdere hier beloofd wat volgens de chinese geneeskunde uit te leggen en is niet gebeurt.

Mijn grote maatje thuis, mijn rode kater is na een zwaar ziekte bed met veel strijd helaas afgelopen dinsdag overleden. Ben er behoorlijk stuk van, vandaar dat ik even niet zo actief hier was.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:43

Eleonoor schreef:
Mijn grote maatje thuis, mijn rode kater is na een zwaar ziekte bed met veel strijd helaas afgelopen dinsdag overleden. Ben er behoorlijk stuk van, vandaar dat ik even niet zo actief hier was.

He wat vervelend.. Sterkte Eleonoor Ach gut

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:18

@ Eleonoor heel veel sterkte met dit verlies ik weet wat een kat voor je kan betekenen ik heb er zelf 3 mijn babies.
De pijn in mijn heupen is ong. 2 jaar geleden begonnen en word steeds erger, het zit echt in de heup geen uitslag ofzo ik zat zelf aan slijtage te denken.

@ Jeddah ik blijf wel bewegen hoor al word het steeds moeilijker ik train onze jonge hond voor gehoorzaamheidscursus en iedere dag uitmesten en dan de rest nog alleen al een aantal maanden niet meer gereden kan niet eens op het paard komen.
Maar ik heb de thuiszorg gebeld gister meteen nadat ik het berichtje hier had neergezet want ik weet niet hoe ik zo de lange winter door moet komen.
Helaas was ik net te laat om me aan te melden voor een 3 maanden durende cursus met begeleiding van een reumatoloog, fysiotherapeut en psycholoog deze cursus begint in het voorjaar pas weer, maar ik word van de week wel opgebeld door een reumaconsulent, please laat die me verder helpen want ik zie het echt niet meer zitten.
Waar ik bang voor ben is dat ze me gaan vertellen dat ik mijn paarden maar moet verkopen omdat het te zwaar is, maar dat is het enige wat me nog op de been houd.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 13:09

Veel sterkte Spikers!!!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 13:32

Herhaling dan van mijn vraag, is het echt alleen de heupen?? Zo ja, zou ik persoonlijk iets anders willen proberen alvorens je gek laat maken door allerlei conclussies gebaseerd op niets, als er werkelijk niets te vinden is. Dat laatste moet je uiteraard eerst uitsluiten, maar echt, als het de heupen alleen zijn durf ik wel aan om er wat mee te doen.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:01

7 jaar geleden begonnen bij mij de klachten eerst mijn handen en polsen toen mijn voeten en enkels en nog meer en 5 jaar geleden ben ik voor het eerst bij een reumatoloog geweest dat was voor mij geen leuke ervaring want deze geloofde mij niet en zei letterlijk kom maar terug als je vingers krom staan, en leer er maar mee leven.
Nou ik was zo afgeknapt dat ik de eerste tijd niets heb ondernomen.
2 jaar later ben ik weer bij een reumatoloog geweest en die concludeerde Fibromyalgie, ja als er niets uit de tests komt en de pijnpunten er wel zijn dan komt het op de hoop die ze Fibromyalgie noemen.
En 2 jaar geleden begonnen mijn heupen ook nog en dat word langzaam erger.
Dus zit al een paar jaar in het wereldje van de reumatologen alleen zijn er hier niet veel die je echt helpen, ja en dan laat ik het maar weer, maar de pijn, moeheid en stijfheid word alleen erger.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:11

Mag ik dan vragen waarom je deze weg blijft volgen? Misschien is dit wel een hele vreemde vraag voor je, omdat je misschien niet die andere route kent.
Kijk eens op google op chinese geneeskunde, acpunctuur en chinese kruiden op fibromyalgie of soort klachten wat jij geeft.
De kracht van chinese geneeskunde is dat de diagnose op een andere wijze wordt gesteld. Daardoor maakt de chinese geneeskunde het mogelijk ziektes te behandelen die volgens de westerse geneeskunde niet zijn aan te tonen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:57

Zijn jullie ook statisch? Heb deze week enorm veel last van spierspanning, en daardoor ben ik ook zo statisch als wat Nagelbijten / Gniffelen

Op kantoor weten ze precies wanneer ik weer terug ben achter m'n bureau want dan krijg ik me toch een schok niet normaal Nagelbijten / Gniffelen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:04

spikers, zo is het bij mij ook ongeveer gegaan. vanaf mn 13e werden mijn heftoige schouderklachten gegooid op: chronische slijmbeursontsteking en werden er jarenlang een aantal spuiten tussen mn gewrichten gezet. Toen ik zelf ben gaan zoeken, bleek dat dat pure bende was, dus wilde dat niet meer. Einde verhaal voor die huisarts.
Omdat we verhuisden, kreeg ik een nieuwe huisarts, die het idee had dat ik me wat aanstelde ( ben behoorlijk hard en klaag niet graag;) en op eigen verzoek ben ik toen doorgewezen naar de reumatoloog. Die heeft fibro geconstateerd en omdat ik niet naar de praatclubjes, lotgenotengroepen en psych wilde, was het klaar. Ik hoef niet meer terug te komen en moet voor mezelf duidelijk grenzen gaan stellen, met de woorden :'jij komt er wel' en een handdruk mocht ik gaan.

Toen ben ik zelf weer gaan zoeken en ben zo op acupunctuur uitgekomen. Die heeft eerst haar naaldjes gericht;) op mijn darmen, omdat ik daar ook zo ontzettend veel last van had en dat heeft goed geholpen. Nu gaat ze ze steeds meer zetten in de energiebanen die in verbinding staan met mijn schouders/nek en armen. Ik ben dus heel benieuwd.
Van de huisarts moet ik nu naar de manueel therapeut, omdat ik zó gespannen sta, maar die zet me vervolgens aan het fysiofitnessen omdat ik te zwaar ben ( ja dank je de koekoek, dat begrijp ik en het zal ongetwijfeld klachten verergeren, maar ik kom daar omdat de HA me doorstuurde omdat er nú iets moet gebeuren aan die vaststaande gewrichten en spieren)

Dus al met al schiet het allemaal geen bal op en hoop ik dat de naaldjes goed gaan helpen, net zoals ze doen tegen mijn pds.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:35

Ik meld mij hier ook maar eens!
Een paar jaar terug is er fibromyalgie bij mij vastgesteld, ik had er zo'n last van, als ik wilde gaan liggen omdat alles pijn deed ging ik maar beneden op de bank liggen omdat ik oderaan de trap niet wist hoe ik boven moest komen..
Met behulp van cesar therapie heb ik er nu weinig last van, als ik mijn oefeningen maar trouw doe.
Na hier de verhalen gelezen te hebben kan ik wel zeggen dat ik er niet zo veel last van heb..
Maar nu het weer kouder begint te worden zie ik daar weer zo tegen op, mijn zus werkt in een ruitersportzaak en heeft broeken die met een accu warm blijven voor een paar uur, denk dat ik dat maar aan ga schaffen voor het les geven.
Ik zit alleen zo erg met wedstrijden, normaal doe ik in de winter met rijden een lange thermo onderbroek onder een thermo rijbroek en dan dubbele sokken met thermo rijlaarzen aan en nog thermo handschoenen en dan heb ik er niet veel last van.
Maar met wedstrijden passen een dikke rijbroek met thermo onderbroek al niet in mijn rijlaarzen, plus dat ik het met gewone rijlaarzen nog super koud krijg, waardoor ik in mijn proef helemaal begin te verkrampen en weer een week met enorme spierpijn loop.
Zijn er meer mensen met dit probleem? Misschien heeft iemand tips voor gevoerde laarzen waar je wedstrijden mee mag rijden..?

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:03

@SparklingApp je hebt toch ook van die dingetjes voor in je laarzen of schoenen op batterijtjes die warm worden, en je hebt van Mountain Horse speciale winterrijlaarzen de "Rimfrost" meendde dat je daar mee op de wedstrijd mag verschijnen, maar pin me d'r niet op vast hoor.

@_Rosita_ dat van die darmklachten komt me bekend voor ik heb ook al eens giga last van mijn darmen gehad en ik heb ergens gelezen dat dat ook bij Fibro hoort.

@ Eleonoor Ik ben helemaal niet bekend met Chinese geneeswijze ik weet alleen dat het eeuwenoud is misschien moet ik me daar maar eens in gaan verdiepen.

Hebben jullie nou ook steeds meer moeite met de dagelijkse dingen zoals het huishouden e.d.
Ik wacht eerst maar eens op het telefoontje van de reumaconsulent zien wat die voor mij kan betekenen met wat er allemaal mogelijk is.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:15

Jep! Heb ik zeker! Stofzuigen gaat wel, maar in 3 etappes. Haha! Eerst stofzuiger uit de kast pakken, even zitten, dan zuigen, even zitten, dan veel pijn, en dan stofzuiger weer terug zetten. Ook afweassen gaat op die manier. Te lang iets van hetzelfde doen doet gewoon pijn. Stallen uitmesten net zo, eerst eentje doen, dan even waterbak vullen ofzo, dan weer een stal, dan even de kippen eten geven, dan weer een stal, enz. Knipoog Thats life denk ik dan maar.

Morgen wel weer naar de Reumatologe omdat ik nog wat vragen heb. Ja

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:14

Citaat:
Stofzuigen gaat wel, maar in 3 etappes. Eerst stofzuiger uit de kast pakken, even zitten, dan zuigen, even zitten, dan veel pijn, en dan stofzuiger weer terug zetten. Ook afweassen gaat op die manier.

Hihi, hier precies hetzelfde. Stofzuigen gaat echt kamer voor kamer, met tussenpauzes en afwassen idem dito Haha!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:18

Zijn er onder jullie ook die in de paarden werkzaam zijn met fibro?
Zelf geef ik les en doe ik wat administratief werk op een manege, geen stalwerk. Zou ook niet weten hoe. Hoe combineren jullie dat? Lopen jullie tijdens werk wel eens tegen onbegrip aan? Wanneer kun je 'doorgaan' en wanneer moet je een stapje op de plaats doen?

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:52

Bij mij is ca. 8 jaar geleden fibromyalgie vast gesteld. Heb er redelijk mee leren leven. (niet altijd even makkelijk)
Vanmorgen kreeg ik te horen dat ik ook nog flinke artrose heb in knie en heup.
Is weer even slikken.... en weer doorgaan (aangepast)

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:30

Dat zijn geen leuke dingen om te horen veel sterkte ermee.

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:28

hallo! Tong uitsteken
Ik meld me ook weer even een keertje! Het is echt een tijd geleden!

Ik had namelijk 2 vragen. Ik heb dus ook fieb (zo noemen wij het thuis! Tong uitsteken) en rijden is de laatste tijd echt niet leuk meer....
Pijn!! Echt niet normaal!!! Huilen
Ik ga nu dus een nieuw zadel aanschaffen die me niet meer zo'n pijn bezorgt. (heb nu een merkloze) Hebben jullie misschien een tip welk zadel kan helpen?

En ik las laatst over die nieuwe anky beugels. (niet te betalen maargoed.... Tong uitsteken) Die zouden ervoor zorgen dat je minder klachten aan knieen, enkels enz. zou krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast heel erg bedankt! Haha!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:01

Goed nieuws vanaf deze kant, ik heb een baan gevonden waarbij ze accepteren dat ik niet gezond ben Haha!
Nog een droombaan ook *LOL*

Betekend alleen wel dat ik binnenkort moet gaan verhuizen (meer dan 2 uur per dag reizen gaat me opbreken) maar hoop dat wanneer ik straks in een vast ritme zit het beter gaat Ja

Vernon zoek een zadel welke bij jouw kont past maar ook op je paard. Als je alleen zoekt naar wat bij jou past en het zadel op je paard ligt te schuiven zul je daar zelf ook last van krijgen.
Verder dus gewoon uitproberen wat lekker zit Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:03

Ik rij erg fijn in min Torsion, is boomloos, maar niet in elke boomloos rij ik fijn. Verder gebruik ik EZ Rides als beugels, en dat helpt enorm in de knieen! Ja

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:20

Ik ga met Jeddah mee zoek een boomloos zadel wat lekker zit en op je paard past, ik heb zelf nu ook al 3 jaar een boomloos zadel en het rijd echt heerlijk.

@ Jeddah waar koop je die EZ rides beugels ?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:24