Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:55

Hier gingen de boodschappen, zeker die voor oma eerst idd de schuur in.
En handschoenen plus masker met ffp filter, ik deed voor ons boodschappen en verder niemand.
Maar wij hadden ook een erg ziek iemand in huis, en standaard al een copd geval.
Nu komt er ook gewoon zo min mogelijk bezoek en ik heb voordat het verplicht werd de mondkapjes ingevoerd op stal.
Katoenen chirurgisch model, met ffp3 filters erin met neusbeugel.
Die draagt iedereen hier van het gezin.
Het lekt ongetwijfeld wat, maar het is al tig keer beter dan niks en ik heb nog geen verkoudheidje gehad deze herfst/winter.
Maar hier zijn er standaard 2-3 mee, ze gaan niet opnieuw op na afdoen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:50

pien_2010 schreef:
Arabesk schreef:
In maart benaderde ik corona net als droes en rhino bij paarden. Na boodschappen doen kleren uit bij de deur en alles in de was en de boodschappen in de schuur drie dagen :+ . Toen wist je nog helemaal niks.

Ik deed ook zoiets, kleren wassen, zelf onder de douche gaan, alleen boodschappen soppen heb ik nooit gedaan, dat vond ik te omslachtig. Maar wel bv (doe ik nog steeds) veel brood zelf bakken dus bij de molen hier in de buurt veel meel gehaald om te kunnen bakken, zodat ik minder naar de winkel hoef.

Melk halen bij de buurman en daar zelf yoghurt van maken. Verder zes weken lang groente langs de weg gekocht. Rode kool, witte kool, bloemkool, prei, repeat.
Zelf brood bakken idd en eieren van eigen kipjes. Ei met havermout en dat bakken als ontbijt.

Ik was drie maanden lang niet in de supermarkt geweest. :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:56

Dat gaat wel heel ver. Ik heb al vanaf het begin gezegd, als ik het krijg dan via het werk. En dat is ook uitgekomen. Idd via het werk besmet. Ben wel blij dat er al begonnen is met inenten van bewoners van zorginstellingen. Dat is echt top. En binnenkort cliënten van kleinschaliger woonvoorzieningen. Ik zou vanmiddag een webinar over vaccineren kijken, maar dat is niet gelukt. Hopelijk lukt het morgen om hem terug te kijken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:23

Anna79 schreef:
Ik vraag me iets af: ik ken een gezin met jonge kinderen waarvan de vrouw corona heeft gehad. Ze had redelijk stevige symptomen als koorts en benauwdheid. Vanwege de zeer jonge kinderen van het gezin is ervoor gekozen om haar niet af te zonderen. Niemand heeft verder corona gekregen. Dit vind ik dus interessant om te onderzoeken. Wellicht heeft de man het asymptomatisch doorgemaakt. Hoe kan dat dan, vraag ik me af? Hij werd toch aan behoorlijk wat virus blootgesteld. Er wordt hier net gedaan alsof iedereen sowieso corona krijgt maar dat hoeft dus niet.

Mijn man heeft het ook gehad, met koorts en benauwdheid.
We leven in 1 huis en ik heb niks gehad.

Voor mijn werk heb ik steeds tussen veel verschillende nationaliteiten gestaan en ook in drukte. Ook heb ik contact met klanten door het passen van het product dat we verkopen.
En zonder mondkapje.
Ik zou toch om moeten kiepen van corona.

Janneke2

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:35

Goede vraag, nu het antwoord nog....
.... wie het weet mag het zeggen.

Sowieso: ook bij andere heftige besmettelijk ziekten zoals TBC komt het voor: dat vier gezinsleden stierven aan 'vliegende te-ring' (zoals de snelle variant 'in de volksmond' heet) en de vijfde heeft niets.
Niet eens ziek, geen kuchje, niets.

Corona is hierop geen uitzondering.

Wel is het luguber, dat sommige mensen dus geen klachten hebben (op zich gun ik dat iedereen)
... maar wel besmettelijk zijn.

Ik wist de eerste keer niet wat ik hoorde.
'Hoe dan...?!'
Je hoest niet, je niest niet, toch ben je besmettelijk, en niet alleen bij tongzoenen.
... ook bij zingen en schreeuwen weten we.
Of gewoon met de druppeltjes via de lucht.

Verraderlijk spul, dat covid-19. Brrr.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:40

Idem met bijv. influenza en mazelen. Je kunt zelf top fit zijn en toch verspreiden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:55

Ik vond dit wel een interessant artikel nav de vraag waarom sommigen ziek worden en anderen niet: https://newsweek.be/4-op-10-mensen-besm ... en-waarom/
Ondertussen is er ongetwijfeld nog veel meer onderzoek bekend en zullen sommige hypotheses vast weer ontkracht zijn, maar het laat wel zien hoe complex dat die informatie in elkaar zit.

Ik heb hier ook gelezen dat de reden dat kinderen waarschijnlijk minder getroffen worden is doordat zij nog vollop in de ontwikkeling van hun immuunsysteem zitten en waarschijnlijk kruisreactie geven op andere coronavirussen die wel al langer bekend zijn bij ons.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:05

Er zijn inmiddels specifieke genen gevonden die bij het merendeel van de ernstig zieke patiënten zijn gevonden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:27

secricible schreef:
Ik vond dit wel een interessant artikel nav de vraag waarom sommigen ziek worden en anderen niet: https://newsweek.be/4-op-10-mensen-besm ... en-waarom/
Ondertussen is er ongetwijfeld nog veel meer onderzoek bekend en zullen sommige hypotheses vast weer ontkracht zijn, maar het laat wel zien hoe complex dat die informatie in elkaar zit.

Ik heb hier ook gelezen dat de reden dat kinderen waarschijnlijk minder getroffen worden is doordat zij nog vollop in de ontwikkeling van hun immuunsysteem zitten en waarschijnlijk kruisreactie geven op andere coronavirussen die wel al langer bekend zijn bij ons.

Ik vind het een heel interessant artikel ondanks de nog veel vragen waar de antwoorden nog op gezocht worden.
Ook het hele stuk over mondkapjes, als dat echt waar zou zijn, dan haalt dat de hele theorie dat mondkapjes niets zouden doen onderuit.
En nog wel meer andere zaken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:27

mysa schreef:
Er zijn inmiddels specifieke genen gevonden die bij het merendeel van de ernstig zieke patiënten zijn gevonden.

Heb je daar bronnen van?
Want dit is iets dat ik me af heb gevraagd nl.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:37

Collega van mij haar man heeft al een vaccinatie gehad. Is denk ik ook ergens in de 60. Had alleen last van zijn arm maar voelde zich verder prima. Toch wel goed om ook wat positiefs te delen.

Morgen worden de eerste mensen bij ons gevaccineerd. Zaterdag komt nu wel dichtbij hoor... Begin wel zenuwachtig te worden. :=

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:44

Nu bij Jinek wordt weer gezegd hoe pijnlijk het is hoe langzaam het gaat hier in Nederland tov andere landen. De achterstand wordt alleen maar groter. Ik hoop dat ze snel kunnen bijbenen maar ik heb daar een hard hoofd in.

Edit: Gommers zegt ook als 60+ gevaccineerd is (ongeveer 4 miljoen) dat de druk van de ziekenhuizen afgaat.

Dus ik neem aan als die groep gevaccineerd is dat we weer veel kunnen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:46

bigone schreef:
In extreme angst leven, ongetwijfeld zullen er wat zijn. Ik leef niet in extreme angst maar wel met grote voorzichtigheid. Wanneer je in het gezin of in zeer nabije kring mensen hebt waar een coronabesmetting het doodvonnis voor kan betekenen reageer je met de houding dat inderdaad iedere voorbijganger je doodvonnis kan betekenen. Niet uit angst maar uit realisme en het is belachelijk dat er mensen zijn die daar over := . En zo is het ook met vaccineren, onze kinderen staan vooraan in de rij zodra ze gevaccineerd mogen worden, hopelijk snel want ze zitten ook nog eens in beroepen waar besmettingsgevaar hoogtij viert. Zo dat ze, wanneer wij ook gevaccineerd zijn we eindelijk weer bij elkaar kunnen komen, ook dat is niet in angst leven, dat is gewoon realiteit.
En de mensen die het voor hun persoonlijk niet zo nodig vinden om gevaccineerd te worden, tja, die hebben er wat mij betreft echt geen klap van begrepen. En blijven tot mijn omgeving en gezin gevaccineerd is potentiele gevaren.

Bigone ik vind jouw berichten in dit topic altijd zo to the point, en zó raak. Met dit bericht verwoord je precies mijn gedachte. Thanks :) :) :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:50

Op nu.nl zie ik in de reacties staan ( oke dit zijn ook geen virologen) dat de Zuid-Afrikaanse variant met vaccin als nog vrij spel heeft. Is er iemand hier dit dit kan bevestigen of ontkrachten? Ging eerst over dat met opgebouwde afweer je er alsnog ziek van wordt. Of kan het met vaccin zo zijn dat je dan ook alsnog ziek kan worden van de Zuid-Afrikaanse variant maar dan minder?

Anders zijn we weer terug bij af :=

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:59

pien_2010 schreef:
mysa schreef:

Heb je daar bronnen van?

Nee, gelezen maar niet opgeslagen. Zal morgen eens kijken of ik het terug kan vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:06

Zebrastreep , virussen muteren en zeer vaak kunnen vaccinaties daar op aangepast worden,, succes zaterdag , top dat je je laat vaccineren .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:17

mysa schreef:

Het is dan meer interessant om te kijken of er mensen immuun blijken te zijn.
In deze docu een verband tussen de (deels) immuniteit voor builenpest (bacterie) en HIV (virus) beide door een verandering in het gen wat hier Delta 32 genoemd wordt en ervoor zorgt dat een virus of bacterie moeilijker tot niet cellen kan binnendringen en productiefabriekjes opzetten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:30

mysa schreef:
pien_2010 schreef:
Heb je daar bronnen van?

Nee, gelezen maar niet opgeslagen. Zal morgen eens kijken of ik het terug kan vinden.

Het betreft hier het zgn. "Neanderthaler-gen":
https://www.dvhn.nl/extra/Gen-van-neand ... 67389.html

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:00

sureido schreef:
Nu bij Jinek wordt weer gezegd hoe pijnlijk het is hoe langzaam het gaat hier in Nederland tov andere landen. De achterstand wordt alleen maar groter. Ik hoop dat ze snel kunnen bijbenen maar ik heb daar een hard hoofd in.

Edit: Gommers zegt ook als 60+ gevaccineerd is (ongeveer 4 miljoen) dat de druk van de ziekenhuizen afgaat.

Dus ik neem aan als die groep gevaccineerd is dat we weer veel kunnen.

Tja,.alle vaccins die we hebben zijn vergeven begreep ik uit een artikel van nos. Dan kun je niet sneller...
Het enige wat NL nu anders doet is de helft van hun voorraden van pfizer bewaren om de tweede prik te garanderen. Voor moderna is dat wel los gelaten om de HA mee te kunnen prikken.
Dat principe zouden we nog los kunnen laten en vertrouwen op pfizer dat de vaccins komen, dan kunnen we 2x zoveel mensen prikken.
Maar persoonlijk vind ik die garantie essentieel voor ik een prik haal. Risico is dat je langer moet wachten op de herhalingsprik en dat vind ik echt niet acceptabel. Laat staan landen die zelf besloten hebben prik 2 uit te stellen zodat ze nu meer kunnen vaccineren.

https://nos.nl/collectie/13850/artikel/ ... iet-op-los

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:55

Interessante links en bijdrages waarvoor dank!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:28

IMANDRA schreef:
DuoPenotti schreef:
Handen wassen. Afstand houden sta ik 1000 % achter. De kapjes niet. Al zet ik ze braaf op en ga er geen stennis over schoppen.
Wat ik er wel eng aan vind zijn de mensen die dus wel denken dat het helpt en weer in elkaars ruimte komen.
Ik heb mijn moeder van 75, hart patiënt dan ook echt op het hart gedrukt die afstand te houden. En niet naar plaatsen te gaan die te druk zijn.

Maar dit is dus inderdaad niet goed. Het is én, niet óf met deze maatregelen :j

Ik zie voor mijn werk patiënten, wat mij nog het meest verbaasd zijn de groezelige mondkapjes en het feit dat mensen er continu aan zitten te plukken, er met vingers onder gaan ivm kriebel en zelfs een snotneus, even afvegen..
Of het mondkapje gaat af, de katoenen verfrommelde zakdoek komt uit de zak, wordt gebruikt, gaat weer terug de zak in, mondkapje wordt weer opgezet, steeds zonder de handen te ontsmetten..
En op die manier werkt het inderdaad niet en wordt alles besmeurd bij een mogelijke besmetting.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:31

Nikass schreef:
bigone schreef:
In extreme angst leven, ongetwijfeld zullen er wat zijn. Ik leef niet in extreme angst maar wel met grote voorzichtigheid. Wanneer je in het gezin of in zeer nabije kring mensen hebt waar een coronabesmetting het doodvonnis voor kan betekenen reageer je met de houding dat inderdaad iedere voorbijganger je doodvonnis kan betekenen. Niet uit angst maar uit realisme en het is belachelijk dat er mensen zijn die daar over := . En zo is het ook met vaccineren, onze kinderen staan vooraan in de rij zodra ze gevaccineerd mogen worden, hopelijk snel want ze zitten ook nog eens in beroepen waar besmettingsgevaar hoogtij viert. Zo dat ze, wanneer wij ook gevaccineerd zijn we eindelijk weer bij elkaar kunnen komen, ook dat is niet in angst leven, dat is gewoon realiteit.
En de mensen die het voor hun persoonlijk niet zo nodig vinden om gevaccineerd te worden, tja, die hebben er wat mij betreft echt geen klap van begrepen. En blijven tot mijn omgeving en gezin gevaccineerd is potentiele gevaren.

Bigone ik vind jouw berichten in dit topic altijd zo to the point, en zó raak. Met dit bericht verwoord je precies mijn gedachte. Thanks :) :) :)

En de mijne.. _/-\o_

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:46

pien_2010 schreef:
secricible schreef:

Ik vind het een heel interessant artikel ondanks de nog veel vragen waar de antwoorden nog op gezocht worden.
Ook het hele stuk over mondkapjes, als dat echt waar zou zijn, dan haalt dat de hele theorie dat mondkapjes niets zouden doen onderuit.
En nog wel meer andere zaken.

Nee hoor pien.
Daar hebben ze het over fatsoenlijk mondkapjes. Niet over de vodjes waar hier iedereen mee loopt.
Jullie hebben een andere verplichting in kwaliteit dan wij.

"Maar op het Argentijnse cruiseschip naar Antarctica waar medio maart een uitbraak toesloeg en chirurgische maskers aan alle passagiers en N95-maskers aan de bemanning werden gegeven, was 81 procent asymptomatisch."
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 20-01-21 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:49

In sommige ziekenhuizen hier in België gingen vandaag de vaccinaties van het personeel beginnen.
Alles helemaal klaar en uitgerold.
Zitten er weer problemen bij de levering. :x
Wat een grote ontgoocheling voor die mensen die al maanden in de frontlinie staan

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:50

Die 'vodjes' moesten wij ook dragen op de universiteit ondat bij praktijkonderwijs studenten onvermijdelijk binnen 1,5m van elkaar kwamen. Toch geen enkele bekende besmetting terug te leiden naar onze faculteit. Toeval zeker. :))