Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:33

Uhm besita ik weet niet hoe jij er bij komt dat kinderen bij de Sint op schoot mochten dat was namelijk niet de bedoeling ... Sint en Piet waren hier op de basisscholen via teams of op afstand in de klas. Dat het hier gebeurd is kan ik mij zo voorstellen, net als ik mij kan voorstellen dat, dat dan in België ook is gebeurd.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:39

lenaa_tje schreef:
Uhm besita ik weet niet hoe jij er bij komt dat kinderen bij de Sint op schoot mochten dat was namelijk niet de bedoeling ... Sint en Piet waren hier op de basisscholen via teams of op afstand in de klas. Dat het hier gebeurd is kan ik mij zo voorstellen, net als ik mij kan voorstellen dat, dat dan in België ook is gebeurd.

Ik zag zo ontzettend veel foto's van sinten en pieten thuis bij mensen en hun kinderen passeren vandaar
Bij ons mocht ie alleen in de auto of paard en kar door de straten ..nergens binnen ,viel me echt op vandaar

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:40

Wij hadden ook een sint binnen in huis.
Dat was echter een 1:1 vaderuitwisseling van 2 kinderen die sowieso én in dezelfde kleuterklas zitten én ook nog bijna dagelijks samen spelen. Daar was dus geen enkel toegevoegd risico.
Beter niet oordelen op basis van een foto.

Op school hebben ze sint in het bos gevonden (boswandeling). Ze hebben op afstand hun versje voorgedragen en een piet met masker heeft ze allemaal een papieren zakje met wat eetbaars gegeven. Ook echt minimaal risico setting, toch maximaal plezier.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:59

Twee mensen met mogelijke bijwerkingen op een groep van hoe groot? Dat kan ik niet snel terug vinden. Ik heb gelukkig geen ernstige allergie, alleen een allergie voor pollen. Ik durf het wel aan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:00

besita schreef:
lenaa_tje schreef:

Ik zag zo ontzettend veel foto's van sinten en pieten thuis bij mensen en hun kinderen passeren vandaar
Bij ons mocht ie alleen in de auto of paard en kar door de straten ..nergens binnen ,viel me echt op vandaar

Tja thuis dat vind ik wel wat anders dan op school. Mag nog steeds niet maar dat is thuis. Boetes thuis zijn nogal lastig geloof ik

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:01

Citaat:
Op school hebben ze sint in het bos gevonden
Je legt het gelukkig gelijk uit, maar ik zag de heilige man al id bosjes liggen zat en gelukkig _O-

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:02

SusanH schreef:
Twee mensen met mogelijke bijwerkingen op een groep van hoe groot? Dat kan ik niet snel terug vinden. Ik heb gelukkig geen ernstige allergie, alleen een allergie voor pollen. Ik durf het wel aan.

Ik ben ook benieuwd naar het percentage! Ik heb zelf wel wat allergieën en ook een Epipen. Maar we wachten het maar af, ik zal niet vooraan de rij staan, want te jong ( *\o/* ) en verkeerde beroep.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:03

pien_2010 schreef:
Citaat:
Op school hebben ze sint in het bos gevonden
Je legt het gelukkig gelijk uit, maar ik zag de heilige man al id bosjes liggen zat en gelukkig _O-

Zag je het voor je met of zonder piet? _O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:04

Shadow0 schreef:
Achterom schreef:
Misschien moet jij dan de regering gaan adviseren over wat wel helpt... en hoe te handhaven zodat men zich er daadwerkelijk aan houdt.
Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat men het gewoon niet weet.

Er zijn een aantal mensen met behoorlijke deskundigheid die al vele keren hebben geprobeerd gericht advies te geven. Die ervaring hebben met crisisbestrijding op andere terreinen in Nederland of die ervaring hebben met het omgaan met epidemieen in andere landen. En het wordt steeds afgeweerd. Er is geen gesprek of advies mogelijk. Soms, als het een beetje mediaaandacht krijgt wordt er heel selectief 1 ding uitgenomen, en wordt gedaan alsof dat 'het' advies was, ("en zie je wel, het werkt niet!") zonder de tijd te nemen om daar echt over na te denken.

Er kan veel en veel meer dan er nu gebeurt. (Maar dan moet je het wel willen. En niet blijven hangen aan een strategie die achter de schermen 'uit laten razen' genoemd wordt.)

Ook Maurice de Hond, Robert Jensen en Baudet geven advies ;)

Je weet verder niet wat precies besproken wordt in het OMT en wat de afwegingen zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:09

Sizzle schreef:
Zag je het voor je met of zonder piet?
In ieder geval zonder zwarte Piet _O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:18

Electra63 schreef:
Ook Maurice de Hond, Robert Jensen en Baudet geven advies ;)

Een koe heeft vier poten dus alles wat vier poten heeft is een koe? }:0

Ik snap alleen het argument niet: gewoon nooit meer overleggen met anderen omdat Robert Jensen ook bestaat en Meningen heeft over alles? Dat lijkt me... raar.

Echt, er zijn manieren waarop je wel inspraak kunt gebruiken om tot meer begrip, nieuwe inzichten en beter beleid te komen, zonder dat je ook iedere opgeblazen brulkikker meteen alle invloed geeft.

Citaat:
Je weet verder niet wat precies besproken wordt in het OMT en wat de afwegingen zijn.

Dat was dus een deel van het probleem: dat dat allemaal besloten ging waardoor er geen democratische controle op mogelijk is.

Maar nu er via de wob-procedure al wel een aantal dingen openbaar zijn gemaakt (en ik heb het lang niet allemaal gelezen en het is ook nog niet allemaal geanalyseerd) tekent zich het beeld af dat de regering al heel snel gewoon is gegaan voor 'gecontroleerd uitrazen' en zich nergens heeft vastgelegd op gericht indammen. Ondanks al die mooie woorden voor de buhne.
En dat het OMT daar zelf wel degelijk meer adviezen voor had dan er door de regering zijn uitgevoerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:42

pien_2010 schreef:
Sizzle schreef:
Zag je het voor je met of zonder piet?
In ieder geval zonder zwarte Piet _O-

Bij ons heet hij Schmutzli (vertaald: viezerik) dus dat is op zich wel passend met in de bosjes <<)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:42

Ik heb het volste vertrouwen in het OMT. Het is onmogelijk om naar iedere en soms zelfbenoemde expert te luisteren.

Als het alleen in Nederland fout zou gaan, dan zou Ik misschien wel twijfelen, maar de situatie is overal redelijk gelijk.... met ups en downs.

Ik vind het commentaar en kritiek van leken op het OMT van dezelfde orde als van complotdenkers.
Zoveel mensen willen inzage en inspraak in het beleid.... ik vind het gewoon belachelijk.

Ik ben blij dat het steunpakket voor de horeca is uitgebreid.

En verder hoop ik dat iedereen zich een beetje meer aan de adviezen houdt en in afwachting van het vaccin, het aantal zieken/opnames toch daalt.

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:45

Precies Electra..

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:53

Zijn er meer hier die het coronadebat volgen? Ik word er nog niet heel blij van en vertrouwen geeft het evenmin.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:08

Wat betreft “ uit laten razen” er is inderdaad gekozen om te proberen Nederland zo gecontroleerd mogelijk door deze pandemie te krijgen. Daar ben je geen wob verzoeken voor nodig. Enige andere optie was een complete lockdown ala China voor nodig. Gezien alle steigerende Nederlanders die een ander de hersens al in slaan wanneer ze gevraagd word om een mondkapje te dragen was dit gewoon totaal onmogelijk. En ja, sommige zaken kunnen misschien strenger en anderen wat minder streng maar om de regering aan te vallen dat ze maatregelen alleen voor de bühne nemen is schandelijk.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:09

Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:18

bigone schreef:
Wat betreft “ uit laten razen” er is inderdaad gekozen om te proberen Nederland zo gecontroleerd mogelijk door deze pandemie te krijgen. Daar ben je geen wob verzoeken voor nodig.

Zeker wel! Er is namelijk al aan het begin duidelijk gemaakt waarom het niet aanvaardbaar is om heel veel mensen dood te laten gaan, ernstig ziek te laten worden of chronisch ziek te laten worden.

En dat begrepen mensen toen ook. Daarom is er een hele discussie gevoerd over het verschil tussen 'zoveel mogelijk controle' en 'indammen.' Er werd gedaan alsof de regering zich achter het idee schaarde om corona ook echt gericht in te dammen. Maar nu blijkt achteraf dat dat NIET waar was, en dat er nooit gekozen is voor gericht indammen ook al werd dat gesuggereerd, maar altijd alleen maar voor doorgaan zover als de zorg zich uit kan rekken.

Dat vind ik nogal wat.

Citaat:
Enige andere optie was een complete lockdown ala China voor nodig. Gezien alle steigerende Nederlanders die een ander de hersens al in slaan wanneer ze gevraagd word om een mondkapje te dragen was dit gewoon totaal onmogelijk.

Maar dit is dus onjuist. Er zijn veel meer opties, en vooral ook veel meer nuanceringen, waarbij je veel meer moeite doet om besmettingen vroegtijdig op te sporen en te stoppen, zonder dat je meteen in een totalitaire staat belandt.

En het gaat ook helemaal niet overal op dezelfde manier mis. Wij hebben nu veel langer en scherper oplopende getallen dan in de landen om ons heen, en doen er minder aan. En voor de mensen die daar nu slachtoffer van worden maakt dat verschil heel veel uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:22

SandravdB schreef:
[ [url=m/F7zdey.png]Afbeelding[/url] ]

_O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:34

SandravdB schreef:
[ [url=m/F7zdey.png]Afbeelding[/url] ]

Hihi, en als huiswijn een Chateau Quarantaine. En als dessert Crap Suzette? :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:02

Sint was hier op school via teams. En Piet was ‘s nachts geweest.
https://youtu.be/gojk0075-SE
Kinderen en ook de bovenbouw vonden het geweldig!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:11

Electra63 schreef:
Ik vind het commentaar en kritiek van leken op het OMT van dezelfde orde als van complotdenkers.

Je hebt nu al een aantal keer geprobeerd om inhoudelijke kritiek te associeren met complotdenkers, zonder op de argumenten in te gaan. Maar dat is niet helemaal terecht. Zoals het ook niet terecht is om het leken te noemen: dit gaat immers om mensen die nationaal of internationaal betrokken zijn of zijn geweest bij epidemieen.

En in het wegvegen van alle vormen van kritiek als hetzelfde, alsof het hebben van kritiek je meteen een Robert Jensen zou maken, sla je zelf juist de waarde weg van zinnige evaluatie van het beleid.

Citaat:
Zoveel mensen willen inzage en inspraak in het beleid....

Allereerst: we zijn dus een democratie. We hebben recht op inzage op dat beleid. Wij zijn deel van dat beleid. Dat beleid gaat ons aan, maar ook: wij moeten over een paar maanden weer naar de stembus en dan kunnen zeggen of de afwegingen die gemaakt zijn de juiste waren. En we hebben een heel democratisch bestuursorgaan, de Tweede en Eerste Kamer, die daar zijn om inzage en inspraak in beleid te hebben. (En die daar heel stelselmatig in gefrustreerd worden.)

Zelfs als niet elke Gerda op de hoek elk detail persoonlijk hoeft goed te keuren, kunnen we de manieren waarop wij als maatschappij inspraak en inzicht in het beleid houden toch wel respecteren zou ik zeggen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 00:16

Wij kiezen iedere 4 jaar onze vertegenwoordiging in de 1e en 2e Kamer, daar geven wij onsze invloed aan. En over een paar maanden kan je een andere keuze maken, indien je dat wil.
Ik ben geen viroloog of micro-bioloog of arts. Ik heb er geen verstand van, het is niet mijn vak, ik ken de inhoud van de overleggen niet, dus ik kan niet inhoudelijk reageren.

Ik probeer mij wel te informeren.
Ik was vrij vandaag en ik heb een deel van de briefing vanmorgen gezien en ik heb veel vertrouwen in Kuipers en zijn uitleg. Maar hij geeft uitleg als arts en er zijn natuurlijk ook economische problemen/gevolgen door Corona en daar moet de regering rekening mee houden, zeker omdat het draagvlak voor de maatregelen afneemt.

Het verschil tussen ons is, dat jij altijd heel wantrouwig bent t.o.v. deze regering en alles negatief beoordeelt. Ik heb niet op deze regering gestemd, maar ik ben er toch blij mee in deze tijd. En blij dat wij een goed financieel buffer hadden. Het kan nooit voldoende zijn, maar er is hulp.
Ik moet er niet aan denken, dat hier ipv Rutte zo'n mafkees staat als Trump of die van Brazilië.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 00:51

Electra , die mafkezen hebben we ook in eigen land. Gelukkig heeft eentje zijn eigen glazen al ingegooid.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 08:27

Shadow, al pagina's lang geef je aan dat er prima opties zijn om in te dammen zonder china-praktijken.
Ik heb ook al een paar keer gevraagd hoe je dat (concreet!) Voor je ziet maar die vraag blijf je ontwijken.

Het lukt geen enkel land in te dammen behalve een land als China dat daarvoor mensenrechten opzij gooit of Australië (tot zekere hoogte) dat alles dicht kan gooien aan de grenzen.
Hoe zie je het (concreet!) Voor je?