Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:54

En tóch hè, en nu reageer ik misschien onaardig, wat ik zeker niet zo bedoel maar in ieder geval wel vanuit "ik snap het niet" - geef je die 'verkeerde' voornaamwoorden niet zélf die lading?

Heel ander voorbeeld, maar volgens mij toch ook wel weer vergelijkbaar: mijn achternaam wordt 99 van de 100 keer fout uitgesproken. Toch 'ben' ik ook die achternaam, waar ik ook trots op ben. Is de naam van mijn vader, er zijn er van 'mijn soort' maar 300 van in NL (misschien minder). Toch boeit het me voor geen meter of die naam verbasterd wordt, ik luister naar alles wat een beetje in de buurt komt. Degene die die naam fout uitspreekt weet niet beter en doet z'n best.

Als kind werd ik met die naam gepest, (er valt 'leuk' op te rijmen, vooral op één van de foute uitspraken), en dat maakte me laaiend. Dus ik snap ook dat het frusterend is, maar dat kwaad maken en er lading aan geven deed ik wél zelf.

Snap je wat ik bedoel? Het is absoluut niet transfoob/genderfoob (bestaat dat?) bedoeld, maar ik probeer juist te begrijpen waarom het zo'n issue is niet met die of hun te worden aangesproken.
Ik snap het ergens ook wel, maar ergens ook niet.
Pick your battles, er zijn andere dingen belangrijker als je genderqueer/gender non-conform/gender neutraal (en welke termen er nog meer zijn) bent, denk ik.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:34

Een naam en voornaamwoorden hebben compleet andere functies en waardes in taal.

Een achternaam is sowieso per definitie iets wat niets zegt over een persoon, behalve afkomst. Het is geen beschrijving waar iemand anders waarde aan hecht (tenzij je toevallig 'van Oranje' 'Dutroux' of 'Hitler' heet of iets dergelijks, dan gok ik dat er wel waardes aan hangen, al is het maar onbewust) het is slechts een verwijzing naar je voorouders. Een 'Boersma' kan een man, een vrouw, geen van beide, een kind of een bejaarde, hoog opgeleid, laag opgeleid en weet ik al niet wat meer zijn.

Een 'hij' of een 'zij' is niets anders dan een man of een vrouw.
Het is een beschrijving van een persoon, een beschrijving van de verwachte genderrol, en een instructie in hoe iemand benaderd dient te worden. Want daar zit echt heel veel verschil in tussen mensen die met 'zij' aangesproken worden, en mensen die met 'hij' aangesproken worden. Ik denk dat mensen die onder het kopje 'hen' vallen momenteel geen standaard benadering hebben, behalve misschien "????? :o? ????" omdat beide automatische benaderingen niet passend of gewenst zijn en we dat dus moeten gaan ontdekken en leren als maatschappij.

En daarmee is het ook een battle die gepickt moet worden. Je wordt namelijk de godganse dag aangesproken met die voornaamwoorden. En daarmee is het elke keer weer een bevestiging dat 'die ander' jou niet kent en ziet als wie en wat je bent. En dat is pijnlijk.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:34

Ach Galalaika... :(:)

Ibbel: Ik denk niet dat we dat zelf doen, maar "de maatschappij". Het gaat niet om dat woord, maar om de hele connotatie van identiteit die daar omheen hangt. Dat is ook waarom iedereen hier zegt dat het niet geeft als iemand zich eens vergist, maar iemand stelselmatig misgenderen is gewoon een ontkenning van diens identiteit. En dat doet pijn.

Dat is denk ik ook het verschil tussen persoonlijk voornaamwoorden en jouw achternaam: hoe iemand jouw achternaam uitspreekt hangt op geen enkele manier samen met hoe diegene jou ziet. Aan een persoonlijk voornaamwoord hangen veel meer dingen, hoe iemand jou ziet, denkt dat jij je gedraagt, voelt, bent.. Zo'n verkeerd voornaamwoord is een herinnering aan alles wat er niet klopt en dat iedereen anders dat ook ziet.

anjali schreef:
In het zware boerendialect van mijn omgeving wordt iedereen "hij" genoemd, ook vrouwen,meisjes,merries,etc.

Wat dat betreft is dit wel een leuk voorbeeld: als iedereen hij is, ook vrouwen, dan is die link er ook niet. Dus maakt het dan uit om hij genoemd te worden, ookal ben je geen man? Nee, want dat "hij" zegt in deze context niets over wie je bent. Iedereen is "hij". (Het leven zou een stuk makkelijker zijn als er gewoon geen gegenderde persoonlijk voornaamwoorden waren wat dat betreft. Het is ook gewoon maar een kunstmatig iets, waarom is het wel zó belangrijk om onderscheid te kunnen maken tussen mannen en vrouwen, en niet bijvoorbeeld leeftijd, lengte, weet ik het? Dat is ook maar iets wat ooit bedacht is omdat het verschil tussen genders heel groot is gemaakt. (en dan heb ik het over een ontwikkeling van eeuwen, niet van de laatste paar jaar))

Een goede vriend van me omschreef trans-zijn eens als een heel vervelende baan, waar je elke dag met buikpijn naartoe gaat. Alleen dan is die baan je hele leven, 24/7.
Mijn toevoeging: die voornaamwoorden (of eigenlijk omgang met mensen over het algemeen) is alsof je dan op een feestje bent, en iedereen het vervolgens alleen maar over je werk wil hebben en je baan als het hoofdaspect van je identiteit ziet, en elke keer als je je aanspreken ook per se je beroep erbij moeten noemen. Terwijl je eigenlijk gewoon even lol en afleiding wilde hebben en niet de hele tijd aan die poedersuiker herinnerd wilde worden, maar door hoe je aangesproken (en behandeld) wordt word je telkens weer met je neus op de feiten gedrukt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:37

julius_juut schreef:
Een naam en voornaamwoorden hebben compleet andere functies en waardes in taal.

Een achternaam is sowieso per definitie iets wat niets zegt over een persoon, behalve afkomst. Het is geen beschrijving waar iemand anders waarde aan hecht (tenzij je toevallig 'van Oranje' 'Dutroux' of 'Hitler' heet of iets dergelijks, dan gok ik dat er wel waardes aan hangen, al is het maar onbewust) het is slechts een verwijzing naar je voorouders. Een 'Boersma' kan een man, een vrouw, geen van beide, een kind of een bejaarde, hoog opgeleid, laag opgeleid en weet ik al niet wat meer zijn.

Een 'hij' of een 'zij' is niets anders dan een man of een vrouw.
Het is een beschrijving van een persoon, een beschrijving van de verwachte genderrol, en een instructie in hoe iemand benaderd dient te worden. Want daar zit echt heel veel verschil in tussen mensen die met 'zij' aangesproken worden, en mensen die met 'hij' aangesproken worden. Ik denk dat mensen die onder het kopje 'hen' vallen momenteel geen standaard benadering hebben, behalve misschien "????? :o? ????" omdat beide automatische benaderingen niet passend of gewenst zijn en we dat dus moeten gaan ontdekken en leren als maatschappij.

En daarmee is het ook een battle die gepickt moet worden. Je wordt namelijk de godganse dag aangesproken met die voornaamwoorden. En daarmee is het elke keer weer een bevestiging dat 'die ander' jou niet kent en ziet als wie en wat je bent. En dat is pijnlijk.

Dit. 100% dit. Het versterkt de zelfhaat bij mij iig.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:43

Galaika schreef:
Weet je, ik wil dus absoluut niet aanvallend of wat dan ook overkomen maar aangezien ik zelf non-binair (transmasc) ben en die/hun gebruik wil ik er wat over zeggen.

Ik snap dat het moeilijk is en raar klinkt, want om eerlijk te zijn denk ik dat ook. Maar het is zoveel fijner voor mij en andere mensen met een gender wat niet 'binnen de hokjes past' om voornaamwoorden te horen die niet zo ontzettend beladen zijn. Iedere keer dat iemand naar mij verwijst met zij of haar voelt dat zo verkeerd. Ik wéét gewoon dat dat niet boort. De lading die erbij hoort is confronterend en zwaar voor mij.

Nu is het ondertussen wel zo dat ik terug in de kast zit. Mijn omgeving is absoluut niet accepterend waardoor ik heb besloten om maar gewoon als 'mannelijke lesbian' door het leven te gaan.

Wat ontzettend poedersuiker dat je zelfs in je eigen omgeving niet gewoon kan zijn wie je bent. :(:) Ik hoop dat je uiteindelijk wel een veilige en aangename cirkel van mensen kan vinden waar je wél gewoon jezelf kan zijn en zo gezien kan worden.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:48

julius_juut schreef:
Galaika schreef:
Weet je, ik wil dus absoluut niet aanvallend of wat dan ook overkomen maar aangezien ik zelf non-binair (transmasc) ben en die/hun gebruik wil ik er wat over zeggen.

Ik snap dat het moeilijk is en raar klinkt, want om eerlijk te zijn denk ik dat ook. Maar het is zoveel fijner voor mij en andere mensen met een gender wat niet 'binnen de hokjes past' om voornaamwoorden te horen die niet zo ontzettend beladen zijn. Iedere keer dat iemand naar mij verwijst met zij of haar voelt dat zo verkeerd. Ik wéét gewoon dat dat niet boort. De lading die erbij hoort is confronterend en zwaar voor mij.

Nu is het ondertussen wel zo dat ik terug in de kast zit. Mijn omgeving is absoluut niet accepterend waardoor ik heb besloten om maar gewoon als 'mannelijke lesbian' door het leven te gaan.

Wat ontzettend poedersuiker dat je zelfs in je eigen omgeving niet gewoon kan zijn wie je bent. :(:) Ik hoop dat je uiteindelijk wel een veilige en aangename cirkel van mensen kan vinden waar je wél gewoon jezelf kan zijn en zo gezien kan worden.

Wil je wel eens even stoppen met steeds posten wat ik aan het typen was? >;)

Maar heel erg dit ja. De posts op de afgelopen paar pagina's van Terpentijn en Pien en Ibbel doen me beseffen hoe ontzettend veel er ten goede veranderd is de afgelopen jaren - iets waar ik me soms niet van bewust ben, omdat ik een heel open omgeving heb en ook nooit anders geweten heb. Maar uit posts zoals die van Berryz en Galalaika blijkt ook wel dat dat dus lang niet overal zo is. En ik hoop zo ontzettend dat iedereen die in zo'n situatie zit ook op een plek terecht kan komen waar je wel gewoon geaccepteerd wordt. Ze bestaan.

terpentijn schreef:
pien_10: Ja zo iets vreselijks heb ik ook meegemaakt. Een van mijn allerbeste stapmaatjes, toen mijn beste vriend, 30 jaar geleden, een enorm knappe muzikaal super getalenteerde gozer van 24- dacht ik!!!!- maakten half Den Haag onveilig (daar woonde ik toen nog, 20 jaar geleden naar Drenthe verhuisd), een stoer gedoe, zuipen, kroeglopen (die heeft dus NOOIT geweten dat ik trans FTM was! zó erg verborg ik dat). Jaren later hoorde ik telefonisch via een wederzijdse vriendin, die vaak met ons op stap ging, dat die zich had opgehangen, in het trapgat (!) en al jaren MTF en in transitie was... ik was compleet geshockeerd. Die wist het totaal niet van mij, en ik niet van hem/haar. Ontzettend, hadden we maar kunnen praten, hadden we ons maar niet zo geschaamd, dan had er wellicht een leven gered kunnen worden. *knip*

Dit dus. Dit is zo belangrijk, om op een gelijkwaardige manier hierover te kunnen praten met iemand die het snapt (dus zonder telkens jezelf te moet verdedigen of uit te moeten leggen hoe je je dan voelt), maar ook om gewoon in het gezelschap te kunnen zijn van mensen die zijn zoals jij en waarbij je je op je gemak kan voelen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:52

Ik denk dat een stuk van de weerstand tegen genderneutraal taalgebruik er in bestaat, dat je zo ontzettend op je woorden moet letten, dat de hele spontaniteit uit het gesprek verloren gaat. Het stuk ongemakkelijk gevoel ligt dan bij degene die zich een nieuwe omgang met taal moet aaneigenen. En die vraagt zich dan af of het echt allemaal zo belangrijk is.

Daar ik inmiddels wel weet dat het allemaal zo belangrijk is voor de persoon in kwestie, ben ik bereid mijn uiterste best te doen om de omschakeling te maken, mochten we elkaar ooit eens tegen komen. :)) Maar voor de meeste mensen is transgender een ver-van-mijn-bed-show, en non-binair al helemaal. Daar is nog een lange weg te gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:41

soesita schreef:
Ik denk dat een stuk van de weerstand tegen genderneutraal taalgebruik er in bestaat, dat je zo ontzettend op je woorden moet letten, dat de hele spontaniteit uit het gesprek verloren gaat. Het stuk ongemakkelijk gevoel ligt dan bij degene die zich een nieuwe omgang met taal moet aaneigenen. En die vraagt zich dan af of het echt allemaal zo belangrijk is.

Daar ik inmiddels wel weet dat het allemaal zo belangrijk is voor de persoon in kwestie, ben ik bereid mijn uiterste best te doen om de omschakeling te maken, mochten we elkaar ooit eens tegen komen. :)) Maar voor de meeste mensen is transgender een ver-van-mijn-bed-show, en non-binair al helemaal. Daar is nog een lange weg te gaan.

Dat zeker ook :j

En daarnaast heb je gewoon een groep die het hele 'gendergebeuren' ontkent. En daar zit een stukje van dat 'pick your battles' van me in. Zolang er mensen zijn die bewust gewoon hij en zij zeggen, ook als ze weten dat dat niet de juiste aanspreektitel is, word je als non-binair / agender gekwetst - tenzij je de olifantenhuid kunt kweken die zegt: f*ck them. Dat bedoelde ik te zeggen.

Mensen die hun best doen, kwetsen je niet als ze zich een keer vergissen (althans, dat hoop ik toch). Mensen die vinden dat je je aanstelt/dat non-binair niet bestaat/dat je gewoon XX of XY bent en verder niet zeiken, kwetsen je alleen als je je dat aantrekt.

En mijn persoonlijke mening is dat je je van dat soort mensen beter niets kunt aantrekken :D
Dat dat moeilijk is in deze omstandigheden snap ik overigens heel goed.

Ik las afgelopen week een mooie 'fabel' op FB daarover:

Citaat:
Een ezel was in discussie met een tijger.
"Het gras is blauw," zei de ezel.
"Welnee, gras is groen," antwoordde de tijger.
"Wat weet jij er nou van, gras is bláuw," hield de ezel vol.
"Nee hoor, gras is groen," zei de tijger nogmaals.
"Weet je wat," zei de ezel, "we vragen koning Leeuw om een uitspraak."
"Dat is goed," zei de tijger.
De ezel en de tijger vragen audientie aan bij koning Leeuw, en de ezel vraagt hem: "Koning Leeuw, is het niet waar dat het gras blauw is? Tijger zegt dat het groen is."
"Zeker," zegt koning Leeuw, "het gras is blauw. En jou, tijger, straf ik voor deze onzin met 5 jaar zwijgen."

De ezel juicht en stuitert in het rond, en roept: "het gras is blauw, het gras is blauw"

De tijger vraagt na enige tijd, als de ezel uit zicht is gestuiterd, aan koning Leeuw: "denkt u echt dat gras blauw is?"
"Welnee," zegt de leeuw, "gras is groen."
"Waarom gaf u de ezel dan gelijk en straft u mij?"
"Omdat je zowel jouw als mijn tijd hebt verspild door te discussieren met een idioot."

Moraal van het verhaal: sommige mensen overtuig je nooit, en daar kun je maar beter niet mee discussieren. :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:48

soesita schreef:
Ik denk dat een stuk van de weerstand tegen genderneutraal taalgebruik er in bestaat, dat je zo ontzettend op je woorden moet letten, dat de hele spontaniteit uit het gesprek verloren gaat.

Dat speelt voor mij.

Maar dus ook echt het stuk dat hetgeen dat voor mij een meervoudsvorm is (hen/hun) ineens niet meer bestaat.

En nog iets.
Maar dat ligt genuanceerder en krijg ik misschien niet voldoende goed uitgelegd zoals ik het bedoel.
Maar ik vind het wel een voor mij belangrijk stukje, en ga het dus wél proberen uit te leggen.

Ik vind het in de basis al verkeerd dat er zó idioot veel lading ligt op hij/zij en genderpatronen.

Wat mij betreft moet er veel minder lading zitten sowieso op die twee woorden.

Het feit dat benoemd worden als hij/man al voelt alsof daar bepaald gedrag bij hoort, en een oordeel
Benoemd worden als zij/vrouw ook al voelt alsof daar bepaald gedrag bij hoort, en een oordeel,

Dát vind ik in zichzelf al idioot. Ergens gaat er iets fout in de maatschappij als we bij 'hij' meteen een muurvast beeld hebben waar niet meer van afgeweken mag worden, evenzogoed voor 'zij' natuurlijk.

Ik persoonlijk zie een extra woord niet direct als een oplossing voor dàt probleem.

Ik zou overigens prima graag een 'neutraal' voornaamwoord willen kunnen gebruiken in het Nederlands, want sommige dingen worden er ook taaltechnisch echt wel eenvoudiger van.
Maar dan heb ik wel een voorkeur voor een woord dat niet al een ándere betekenis hééft.

Dus niet het bestaande hun/hen (met meervoudsvorm betekenis) maar iets anders.
(Die vind ik al prettiger bijvoorbeeld)

Ik vind het zélf vervelend dat de woorden hun/hen ineens geforceerd een andere betekenis krijgen.

Over rolpatronen etc,
Zelf cis-vrouw hetero en in die zin super klassiek.
Maar ik voldoe dan weer absoluut 0,000 aan de meeste genderrol-uitingen zoals die bij vrouwen verwacht worden. Dat gaat van hobbies tot kleding tot al dan niet shoppen, al dan niet warm lopen voor jonge kinderen, levenstijl. Ik voldoe daar dus in níéts van wat men verwacht bij 'cis-vrouw hetero'

__

In mijn geval is trans/non-binairy niet een ver van mijn bed show trouwens.
Ik heb dat ooit lang geleden al wel genoemd in dit topic denk ik, maar er zijn sinds die tijd best veel nieuwe mensen gaan meepraten.
Misschien toch handig om even opnieuw te benoemen, om te voorkomen dat men denkt dat ik er geen dichtbij ervaring mee heb, niet voor open sta of wat dan ook. (Eerder in tegendeel)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:25

Volkomen met je eens Femke :j aan het eind van de dag zijn we allemaal mensen en het menszijn moet imo bovenaan staan. Dan krijgen mensen ook de ruimte om zelf in te vullen wie ze zijn.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:12

Veel van ons vinden Hun/hen ook op niets slaan en verkiezen we zelf die/diens, aangezien dat altijd al enkelvoud en neutraal was. (Al gebruiken we het in Vlaanderen vooral als "die zijn" of "die haar" maar dat is gewoon het Antwerpse dialect)
Maar de media vertaald graag vanuit het Engels, dus als ze al neutrale voornaamwoorden gebruiken is het meestal hun/hen.

Met je naam vergelijking ben ik het toch ook oneens ibbel. Ik heb bijvoorbeeld heel weinig dysforie over mijn voornaam, ondanks dat die enkel als meisjesnaam gebruikt wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:32

Toch is dit grappig. Als ik zeg dat mijn achternaam een significant onderdeel is van wie ik ben, van mijn identiteit, dan wordt dat eigenlijk als onzin afgedaan. Want "Boersma" kan een man/vrouw/jong/oud etc zijn en heeft geen lading.
Voor mij heeft mijn achternaam wél lading, misschien omdat ik er als kind mee gepest ben, wie zal het zeggen.
En dan uitgerekend in dit topic wordt het als insignificant gezien, dat dit specifieke iets míjn identiteit (mede) bepaalt, míj definieert als mens.
Ik heb bv moeite mijzelf als "mevrouw B." aan te duiden, want dat was mijn schoonmoeder, dat ben ik niet. Ook al ben ik al 30 jaar getrouwd en bij de burgerlijke stand idd gewoon "mevrouw B."

Wat mij verder niet uitmaakt hè, al noem je me Jansen (en dat is dan kennelijk het verschil, ik sta niet - echt - op mijn strepen) maar wel even als voorbeeld hóe makkelijk het is dingen niet serieus te nemen, dingen niet te accepteren, weg te wuiven als 'onzin'.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:37

Dat heb je natuurlijk met letterlijk alles in het leven, wat de een heel belangrijk vindt, heeft een ander weinig mee. Iedereen is anders:)

Persoonlijk heb ik ook geen binding met voornaamwoorden, ik kan niet garanderen dat als iemand mij continu als man aan zou spreken dat het me op zou vallen :+
Maar dat is iets van mij, andere mensen ervaren dat anders en dat mag/moet je ook accepteren

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:40

Natuurlijk kan je achternaam wel lading hebben, anders zouden er geen mensen zijn die voor een naamsverandering kiezen. Maar je achternaam hoor je meestal niet een hele dag door.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:54

Berryz schreef:
Natuurlijk kan je achternaam wel lading hebben, anders zouden er geen mensen zijn die voor een naamsverandering kiezen. Maar je achternaam hoor je meestal niet een hele dag door.

En tóch ben je hiermee mijn identiteitsgevoel nu aan het bagatelliseren :+

Nogmaals, ik heb er geen problemen mee. Maar ik vind het wel opvallend dat een serieus voorbeeld, dat voor mij écht is, juist híer niet serieus wordt genomen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:01

Ik snap je Ibbel. Het is ook per persoon verschillend. Ik hecht persoonlijk minder waarde aan een achternaam en toch zou ik niet die van een partner aannemen, omdat ik niet die persoon ben. Ik ben mijn eigen persoon met eigen voor- en achternaam.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:34

Trouwens, nu we het toch over het taalkundige aspect hebben: hij/zij is géén aanspreekvorm. Het zijn persoonlijke voornaamwoorden om over een derde persoon te spreken. Aanspreekvorm is gewoon je/jij/u. Geheel geslachtsloos. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:50

soesita schreef:
Trouwens, nu we het toch over het taalkundige aspect hebben: hij/zij is géén aanspreekvorm. Het zijn persoonlijke voornaamwoorden om over een derde persoon te spreken. Aanspreekvorm is gewoon je/jij/u. Geheel geslachtsloos. :)

Daar zat ik net vanmiddag over te denken, tijdens het klussen. Waar je al niet over nadenkt :))

Hoe vaak wordt er over je gepraat in de derde naamval waar je bij bent?

De ober vraagt toch niet aan degene naast je: "en wat wil hij/zij drinken?" :=

Dat je met meneer of mevrouw wordt aangesproken terwijl je dat niet wilt, da's lastig.

En tegelijkertijd zullen dat júist totaal onbekenden zijn. De ober die je begroet bij binnenkomst: goedenavond meneer/mevrouw, heeft u gereserveerd?

Moet je het die kwalijk nemen? Ga je het hem/haar/die/hen uitleggen terwijl je hem/haar/die/hen mogelijk nooit meer ziet? Of 3x per jaar, als je daar uit eten gaat? Is dat de moeite waard?

Dat waren zo een paar vragen die vanmiddag bij me opkwamen.
Dat het met interviews, waarbij er na afloop over je geschreven wordt in de 3e persoon anders zit, is uiteraard logisch, en dan bespreek je dat ook vooraf.

En omgekeerd, stel de ober is non-binair. Gaat die al z'n gasten verzoeken hen met ober aan te roepen ipv met meneer/mevrouw? Of zegt die: ik heb graag dat je me met m'n voornaam aanspreekt als je me nodig hebt ipv meneer of mevrouw want ik ben non-binair? Zitten diens gasten daar op te wachten?
Je maakt je werk daarbij wel heel persoonlijk...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:54

Ik vind dit trouwens in alle opzichten een ontzettend leerzaam topic, óók qua taalkundige implicaties. Ik ben wel een beetje een taalfreak, dus ik vind dit ontzettend leuk...

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:41

Ibbel schreef:
En tóch ben je hiermee mijn identiteitsgevoel nu aan het bagatelliseren :+

Nogmaals, ik heb er geen problemen mee. Maar ik vind het wel opvallend dat een serieus voorbeeld, dat voor mij écht is, juist híer niet serieus wordt genomen.

Ibbel, ik denk dat het verschil erin zit dat mensen jouw achternaam nog proberen uit te spreken. Het is niet zo dat mensen je met een geheel andere achternaam aanspreken (neem ik aan). Neemt niet weg dat het vervelend is (en het feit dat je ermee gepest geweest bent zal dit gevoel wel versterken). Ik geloof alleen niet dat het te vergelijken valt met de genderdysforie die ervaren wordt bij misgendering.

Aan de andere kant ben ik het er wel mee eens dat je een deel van de lading zelf in handen kan hebben. In de media zie je dan vaak weer de extreme kanten in beeld komen, mensen die compleet uit hun slof schieten wanneer ze (per ongelijk) misgendered worden. Dat is imo nogal een egocentrische manier om in het leven te staan, ook leg je dan erg veel macht bij de ander. Maar ik denk dat het grootste deel van de bevolking gebaat zou zijn met wat meer zelfregulatie...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:54

Ik bedoel ook helemaal niet te zeggen dat het vergelijkbaar is, of eenzelfde impact heeft.
Ik probeer alleen duidelijk te maken dat wegwuiven van iets dat je niet begrijpt héél makkelijk is.
En ik probeer duidelijk te maken, wat jij ook benadrukt, dat je voor een groot deel zelf in de hand hebt hoeveel impact iets heeft.

"Sticks and stones may break my bones but words can never hurt me" - en dan wordt wel gezegd, da's niet waar, woorden kunnen wél pijn doen. En ík zeg, mijn persoonlijke ervaring en mening, geen feit of ultieme waarheid dus, alleen als je je láát raken.

En het is verdomd moeilijk boven pesten te staan, dat weet ik ook wel. Maar je écht niet laten raken (dus niet doen alsof) en écht kunnen denken en voelen "wat een stumperds, ze weten niet beter" kan wel een heleboel rust geven.

En ík denk .... (maar wat je niet kent is écht niet goed voor te stellen, dat weet ik ook, ik weet niet hoe het is om rammelende eierstokken te hebben of een kind te krijgen, ik weet ook niet hoe het is om een ernstige ziekte te hebben, ik weet ook niet hoe het is om een partner te verliezen, en ik weet niet hoe je je voelt als je genderdysforie ervaart. Ik heb een heleboel ervaringen niet, waarvan mensen zeggen: "ik voel met je mee of "ik kan me zo goed voorstellen hoe je je voelt" - nee dus dat kan je niet en ik ook niet!).

Maar goed, ík denk dus wel dat het mogelijk moet zijn jezelf los te maken van conventies en verwachtingen en ook dat je kunt accepteren dan anderen die conventies en verwachtingen wel hebben - en dat dan niet meer op jou persoonlijk te betrekken. Op grond van ervaringen die ik wél heb. Zonder oordeel over de zwaarte van welke ervaring of situatie dan ook.

En dat is dus wat ik probeer over te brengen. Je kunt je laten raken, en je kunt ook aanvaarden dat je sommige dingen (nog) niet kunt veranderen en je daardoor niet meer laten raken.

Of nog anders geformuleerd: je kunt alleen je eigen houding veranderen, niet die van anderen. Die moeten dat zelf doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:59

Vanuit mijn specifieke vakgebied heb ik recent een lezing mogen volgen van deze dame (en binnenkort in een andere setting nog een keer)

Dr Orla Dunne of CTYI Ireland. Orla has recently completed her PhD on Gifted LGBTQ students and is becoming one of the Europe's leading experts on this topic.

Zij werkt op een school waar een vrij hoog aantal leerlingen zit die in de lgbtq+ groep vallen.

Wat zij aangaf dat ze bij hun op school inmiddels in hun beleid! en omgangsvormen hebben staan, is dat een keer een verkeerde pronoun gebruiken kan voorkomen.
Ieder kan zich eens per ongeluk vergissen en dat is nu eenmaal zo.

Gebeurt het nadat iemand erop aangesproken is váker, dan wordt het als pesten gezien en als zodanig opgepakt (en pestbeleid is daar volgens mij vrij stevig)

Ik vind dat wel een mooie benadering.

Het kan nu eenmaal een keer gebeuren, en dat is geen reden om explosief te reageren.

Maar na er op aangesproken te zijn geweest (bewust) toch blijven volharden in de verkeerde pronoun staat gelijk aan pesten.

Ik denk dat dat een mooie manier is om ernaar te kijken en er mee om te gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:10

Blijft de vraag: hoe kan je iemand aanspreken met een verkeerd pronoun?
Aanspreken doe je met jij of u.
"Jij mag wel u zeggen" - om het met Herman Finkers te zeggen.

Dus wanneer, in het dagelijks leven op school, gaat verkeerd aanspreken een probleem zijn? Bij het adresseren van de hele klas kan het omzeild worden door helemaal niet aan te spreken: 'tassen van de banken!' ipv 'jongens, tassen van de banken!' (werd vroegâh gewoon gezegd hè, ook als 3/4 van de klas meiden waren, niks 'jongens en meisjes', 'jongens' was gewoon generiek/genderneutraal voor de hele reut)
Ik kan me uit mijn tijd ook niet heugen dat 'we' uberhaupt 's morgens begroet werden met 'goedemorgen jongens en meisjes' wat nu dan 'goedemorgen, leerlingen' is geworden of zou moeten worden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:18

Wat je dan vooral ziet is dat een klasgenoot het over 'hem' of 'hij' heeft, (wanneer they/them or she/her) gewenst is, waar de betreffende persoon bij is.

Ik wil niet bij hem in het groepje

Hij zij dat ik het aan u moest vragen

Ja maar, hij begon

Of tegen klasgenoten, hij doet altijd zo gek,
Zie nu wat hij aanheeft vandaag, ziet er niet uit,
Hij fietste vanochtend voor mij

Etc

Even als voorbeelden.

Ik heb het naar de Nederlandse situatie vertaald nu, maar het gaat dan om dit soort situaties.

Van personeel wordt uiteraard ook verwacht dat de gewenste pronoun gebruikt wordt richting leerlingen.

Wat heel nieuw is, is dat dat dus daadwerkelijk on het beleid opgenomen is.

Ik denk dat dat zelfs op de meeste scholen in Nederland nog niet zo is.

(De lezing ging uiteraard over meer dan alleen pronoun gebruik, maar dit was wel een onderdeel van de lezing.)

Eind mei volg ik vrijwel zeker weer een lezing van deze dame, en ik vermoed dat er wel ruimte zal zijn voor 1 of 2 vragen.

Mochten mensen iets specifieks willen weten, laat maar weten. Wie weet is er ruimte voor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:28

Da's dus geen aanspreken, maar bespreken, of benoemen.
Overigens ook eleganter op te lossen door iemands voornaam te gebruiken ipv 'die' in deze gevallen.

En in sommige dialecten is 'Piet is z'n schooltas verloren onderweg' eerder 'Piet is de schooltas verloren onderweg', of 'Piet heeft de jas scheef dichtgeknoopt vanmorgen' - soms is dialect een zegen :D