Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:32

Edit: Meh ik wil niet zeurderig klinken maar ik word hier wel verdrietig van. Ik hoef niet af te vallen (nee, heb geen overgewicht), maar ik wil wel flexibeler worden en meer spiermassa krijgen. Iedereen moet toch ergens beginnen? Ik doe mn best maar ik moet wel een ritme opbouwen en het is fijn om dan juist een duwtje in de goede richting te krijgen in plaats van te worden afgezeken ;)
Laatst bijgewerkt door Loolotte op 10-10-16 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Pradaatje

Re: Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:35

Jammer dat jij het zo opvat! Ik probeer je gewoon normaal iets toe te lichten en je een hart onder de riem te steken. Ik ben namelijk ook geen 'fitgirl' die 7 dagen in de week sport :') Ik ben ook al ff niet geweest! Maar goed jammer dat je zo reageert.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:37

Loolotte schreef:
Sorry maar ik heb voor zover ik weet echt geen overgewicht := Jammer dat het zo wordt opgevat, ik dacht dat we elkaar steunden en niet afzeken :') Maar prima, dan hoor ik hier niet thuis. Ik ben geen geweldige fitgirl die zeven dagen in de week in de sportschool is en ik wist niet dat ik alleen die mensen in dit topic mochten zijn.

Tuurlijk hoor je hier wel thuis! Gewoon gezellig meedoen. En als je lekker onbeperkt tapas gaat eten, dan doe je dat toch!! Fitter / gezonder / slanker willen worden en een keer lekker flink uiteten kan prima samen

Pradaatje schreef:
Precies! Moet je eens kijken wat je al hebt bereikt!! Moet je toch hartstikke trots op zijn. Je kan jezelf altijd wel blijven vergelijken en meten met andere, maar hun zijn jou niet dus de vergelijking zal ook nooit kunnen. :) En dat is mijn fout ook geweest, altijd maar naar andere gekeken en gedacht 'Oh ik heb niet zo'n platte buik of mijn benen zijn niet zo dun'. Nee dat klopt, maar als ik nu naar mn eigen lichaam kijk hoeft dat ook helemaal niet. Ik zou er misschien nog 2 kilootjes af willen maar dat is indd aan mij en dan ben ik ook weer tevreden! :)

Absoluut! Wij denken er hetzelfde over Prada :)

Ik wilde altijd onder de 60 kg wegen, wat dat woog mijn beste vriendin ook. Ik heb alleen een lichaam dat breed is en veel spiermassa. Pas sinds ik weet dat mijn vetvrije massa al rond de 55 kg ligt, snap ik dat het gewoon niet realistisch en vooral GEZOND is om onder de 60 kg te wegen.

En vergeet niet dat iedereen iets heeft waar hij minder tevreden mee is. Je kan jaloers zijn op de platte buik van een ander, terwijl die misschien niet blij is met zijn kuiten (of armen of whatever) Bepaal voor jezelf wat gezond en haalbaar is en werk daar naar toe. En vind je het niet nodig, prima toch!

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:40

Ik heb mn post ondertussen even aangepast want volgens mij kwam het niet helemaal goed over. Ik wil niet vervelend of boos klinken. Zo bedoel ik het namelijk niet. :\

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:41

Loolotte schreef:
Edit: Meh ik wil niet zeurderig klinken maar ik word hier wel verdrietig van. Ik hoef niet af te vallen (nee, heb geen overgewicht), maar ik wil wel flexibeler worden en meer spiermassa krijgen. Iedereen moet toch ergens beginnen? Ik doe mn best maar ik moet wel een ritme opbouwen en het is fijn om dan juist een duwtje in de goede richting te krijgen in plaats van te worden afgezeken ;)

Dit is al een hele andere reactie als net. Maar hoe wil jij dat duwtje hebben dan? Want ik heb ook niet de vriendelijkste duwtjes gehad toen ik fitter wilde worden. En eerlijk gezegd, hielpen die vriendelijke duwjtes ook helemaal niet bij mij. Maar goed dat is natuurlijk per persoon anders! Ik bedoelde het iig niet zoals je het nu opvat.......

Precies Tango! Je haalt de woorden uit mn mond :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:46

Loolotte schreef:
Ik heb mn post ondertussen even aangepast want volgens mij kwam het niet helemaal goed over. Ik wil niet vervelend of boos klinken. Zo bedoel ik het namelijk niet. :\

Super Loolotte, en met gewoon vragen stellen en teruglezen krijg je een heleboel informatie. En motivatie krijg ik iig echt van dit topic. Niet om precies te worden als een ander, maar vooral dat alles zo herkenbaar is.

Soms ga je in het weekend lekker uiteten, soms heb je geen zin om te sporten (misschien wel een paar dagen/ weken niet). En hier moeten we allemaal mee dealen.

Maar uiteindelijk moet je het wel natuurlijk zelf doen! Ik sla wel eens een work out over, maar zelden 2 geplande (tenzij ik ziek ben). Een beetje discipline moet je echt zelf kunnen opbrengen. Hoe leuk een topic ook is, ze zorgen er niet voor dat je van de bank komt en gaat sporten :D

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:00

Vergelijk jezelf niet met een ander maar vergelijk jezelf met een selfie Lola ;)

Ik train ook niet super vaak meer, minder dan voorheen en je moet doen waar jij je goed bij voelt.
Met bepaalde etentjes en dingen laat ik soms wat staan of sla ik af. Mede omdat ik weet dat ik daar anders erg last van kan krijgen zeker als ik nog een hele avond moet.
Dat ik vervolgens word afgeschilderd dat ik anorexia heb oid is ook niet altijd leuk om te horen.
Snap ook niet waar ze dat vandaan halen :')

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt! En genieten van je tapas!! :D

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:03

Goed gesproken dames :)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:04

Helemaal mee eens :j

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:16

Even een rondje doen hier. Allereerst: Super mooie foto's van de vooruitgang die jullie allemaal hebben geboekt!

@secricible Ik maakte me eerst ook vaak zorgen om de weekenden. Nu kan ik dat los laten. Ik hoef dan niet op mijn eetpatroon te letten van mezelf. En eigenlijk zodra ik me minder zorg maak over het eten kan ik ook beter aangeven wanneer ik genoeg heb gegeten.

@loolotte Ik zou bij de desbetreffende sportschool advies vragen of zij je kunnen helpen met het maken van een schema. Verder is het van achter de computer lastig te zeggen wat goed voor jou zou kunnen werken. Je geeft aan dat je doel meer flexibiliteit en kracht is. Dan lijkt het me verstandig om je daar op te gaan richten. Flexibiliteit zou je kunnen bereiken met bijvoorbeeld: dansen of yoga etc. Voor meer kracht kun je krachttraining doen. Over het algemeen is 3x per week of meer trainen het meest effectief.

Eigenlijk beweeg ik momenteel vrij weinig op mezelf en ben ik vooral in beweging tijdens mijn stage. Vandaag was ik zo laat thuis dat ik er weinig zin meer in heb. Morgen ga ik een rondje fitness doen met de ouderen. Woensdag hoop ik voor mezelf nog wat fanatieker te sporten, dus dat neem ik me nu voor :)
Donderdag wordt een lange dag en vrijdag ook, dus ik gok dat ik dan niet zoveel zin heb.

Ik zit telkens rond de 1600 kcal, waarschijnlijk ook omdat t sporten even wat minder is en ik telkens vergeet te eten omdat ik het zo druk heb. Verder eet ik wel vullende producten, dus als ik eet zit ik ook wel echt vol daarna.
Ik hoop alleen dat ik wel op gewicht blijf en niet weer naar te licht toe ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:24

Pradaatje schreef:
Loolotte schreef:

Dit is al een hele andere reactie als net. Maar hoe wil jij dat duwtje hebben dan? Want ik heb ook niet de vriendelijkste duwtjes gehad toen ik fitter wilde worden. En eerlijk gezegd, hielpen die vriendelijke duwjtes ook helemaal niet bij mij. Maar goed dat is natuurlijk per persoon anders! Ik bedoelde het iig niet zoals je het nu opvat.......

Precies Tango! Je haalt de woorden uit mn mond :)

Ik wil hier toch wel even op inhaken.. Je moet jezelf motiveren, en dat niet van buiten laten komen. Jij moet uiteindelijk degene zijn die wil afvallen. Ik heb jarenlang rondgelopen en mezelf verteld dat het allemaal wel meeviel, en in die periode heb ik echt heel wat nare opmerkingen gekregen. Vooral vanuit ouders en familie. Dat heeft eigenlijk niks anders gedaan dan me alleen maar onzekerder en verdrietiger over mezelf maken, zonder ook maar op enige manier constructief te zijn. Daar heb ik nog steeds last van, want ik ben in een positie gekomen waarin ik blind om mezelf heen begin te schoppen of volledig wegkruip in mijn zelfmedelijden als iemand een opmerking maakt over mijn gewicht. De meest onschuldige opmerkingen hebben echt tot gigantische ruzies geleid en het is andersom op het punt geweest dat ik twee dagen alleen maar kon huilen als iemand me ook maar verkeerd aankeek of ik een broek niet paste in de winkel.

Gek genoeg is dat nooit genoeg motivatie geweest om af te gaan vallen. Ik heb geen motivatie om af te vallen, ook niet als ik ermee begin. Ik sport een tijdje, merk dan dat het sporten makkelijker gaat en daardoor leuker wordt, en om dat een beetje bij te houden ga ik gezonder eten. Ik ben dan blij met het resultaat, maar leuk vind ik het nog steeds niet. Ik vreet nog steeds liever drie zakken chips op een dag, en spoel het weg met een paar blikjes red bull om het cirkeltje compleet te maken. Jammer genoeg ga ik op mijn 30ste dood als ik dat doe, en krijg ik maar 1 kans om het beste van mijn leven te maken. Als ik nu niet af ga vallen, krijg ik dit gewicht er nooit meer met dit gemak af. Dat is mijn motivatie. Zeker niet hoe anderen onvriendelijke opmerkingen tegen mij maken. Je moet het voor jezelf doen en voor niemand anders.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:29

Herkenbaar Emmaa en mooi gezegd!!! Een ander bepaalt niets voor je... niet dat je fitter moet worden en niet wanneer je stopt. Ik krijg nu ook opmerkingen van: nu Is t wel genoeg hè. Alsof ik graatmager ben of ongezond bezig ben. Net wat Gribaldi zegt, alsof je meteen richting eetstoornis gaat als je ns een x wat afslaat.

Ik wil nog wel iets in de groep gooien hier: gezondheid. Ik vind het hele gewicht verhaal ergens heel hypocriet. Alsof mensen met een 'gezond' BMI goed bezig zijn terwijl je met overgewicht 'slecht' zou zijn. Niet persoonlijk bedoeld naar iemand hier hoor maar ook al heb je geen overgewicht dat zegt niets over vetpercentage en gezondheid. Heel die focus op gewicht kan er voor zorgen dat mensen domme diëten volgen en veel te weinig eten om maar dat gewenste bmi te halen. En dat terwijl je gewenste doel misschien met jou lichaam helemaal niet haalbaar is. Eigenlijk zouden we het hele gewicht als vergelijking moeten laten vallen en veel meer naar vetpercentage moeten kijken bij het beoordelen of iemand gezond is.

Samengevat: trots zijn op verloren kilo's maar nog blijer met een daling van je vetpercentage zijn.

Las laatst iets in de trant van: kilo's verliezen zorgt dat je er mooi uit ziet met kleren aan. Vet verliezen zorgt dat je er fantastisch uitziet zonder kleren :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:21

Sterker nog: mensen met licht overgewicht leven vaak langer dan mensen met een 'normaal' gewicht en al helemaal langer dan mensen met ondergewicht of obesitas, blijkt uit de recentste onderzoeken.
Gezondheid is niet zo simpel :) en ben het zeker met je eens dat een focus op kilo's de verkeerde is.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:09

Tango1979 schreef:
Herkenbaar Emmaa en mooi gezegd!!! Een ander bepaalt niets voor je... niet dat je fitter moet worden en niet wanneer je stopt. Ik krijg nu ook opmerkingen van: nu Is t wel genoeg hè. Alsof ik graatmager ben of ongezond bezig ben. Net wat Gribaldi zegt, alsof je meteen richting eetstoornis gaat als je ns een x wat afslaat.

Ik wil nog wel iets in de groep gooien hier: gezondheid. Ik vind het hele gewicht verhaal ergens heel hypocriet. Alsof mensen met een 'gezond' BMI goed bezig zijn terwijl je met overgewicht 'slecht' zou zijn. Niet persoonlijk bedoeld naar iemand hier hoor maar ook al heb je geen overgewicht dat zegt niets over vetpercentage en gezondheid. Heel die focus op gewicht kan er voor zorgen dat mensen domme diëten volgen en veel te weinig eten om maar dat gewenste bmi te halen. En dat terwijl je gewenste doel misschien met jou lichaam helemaal niet haalbaar is. Eigenlijk zouden we het hele gewicht als vergelijking moeten laten vallen en veel meer naar vetpercentage moeten kijken bij het beoordelen of iemand gezond is.

Samengevat: trots zijn op verloren kilo's maar nog blijer met een daling van je vetpercentage zijn.

Las laatst iets in de trant van: kilo's verliezen zorgt dat je er mooi uit ziet met kleren aan. Vet verliezen zorgt dat je er fantastisch uitziet zonder kleren :)

Mooi gesproken! En wij mensen focussen ons te veel/vaak op gewicht. Gooi de weegschaal eens lekker aan de kant en gebruik de spiegel. En ik ben ook blijer met een daling van het vetpercentage dan met een kilo of onsje... :j :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:14

Hmm maar subjectief kijken valt ook niet mee. Ik probeer tegenwoordig eerst in de spiegel te kijken of ik tevreden ben en dan pas op de weegschaal te gaan. Dat zorgt ook dat ik langzaam begin te zien wat er gebeurt en mijn lichaam leer kennen.

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:28

BMI zegt ook niet alles natuurlijk. Je kunt veel spiermassa hebben en daardoor dus wat zwaarder wegen, maar dat betekend niet meteen dat je 'te dik' bent.

Op school hebben we het ook wel eens gehad over het vet maar fit principe (bij mensen die bepaalde medicatie slikken of een bepaalde aandoening hebben), daarbij gaat het meer om (spier)conditie opbouwen dan om kilo's verliezen.

Ik moet zeggen dat ik ook wel eens gefocust ben geweest op gewicht (aankomen). Tegenwoordig heb ik dit niet echt meer nodig omdat ik voor mezelf een goede balans kan vinden in eten en bewegen, waar ik me tevreden bij voel.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:40

secricible schreef:
Hmm maar subjectief kijken valt ook niet mee. Ik probeer tegenwoordig eerst in de spiegel te kijken of ik tevreden ben en dan pas op de weegschaal te gaan. Dat zorgt ook dat ik langzaam begin te zien wat er gebeurt en mijn lichaam leer kennen.

Klopt is ook zo, maar sinds ik de weegschaal aan de kant heb gezet en mij netjes om de zoveel week meet en weg werkt dit veel beter dan elke dag op dat kreng stappen.
Nu kijk ik elke ochtend in de spiegel en denk ik, ja ik mag er best zijn :')

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:46

@Emma, lijkt me heftig om opmerkingen over je gewicht te krijgen :( knap dat je nu voor jezelf hebt besloten om je voedingspatroon en sportritme te veranderen :)
@Tango klopt! Daar moet ik echt aan blijven denken. Ik heb namelijk een vriendenkring met mensen die drie dagen in de week fastfood eten en frisdrank en bier drinken alsof het water is, maar slanker zijn dan ik. Dat is nog wel eens frustrerend, dus fijn om nog even te lezen dat zij niet per se gezonder zijn ;)

Ik heb gisteren nieuwe sportschoenen (andere waren eigenlijk te klein) en legging besteld :D En vanochtend een nieuw havermout-recept geprobeerd maar ik weet nog niet wat ik ervan vind :=

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:07

secricible schreef:

Dat vind ik de beste tip ooit! Kijk eens goed naar jezelf... vergelijk met Hoe je WAS en wees blij met JOUW resultaat! En daarna op de weegschaal.Die ga ik voortaan meenemen thanks!!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:09

Havermout is nasty, je moet het eerst zo veel x niet lusten eer je het wel lust. En dan ben je verslaafd ofzo :P

In dezelfde discussie: ik vraag me af hoe gezond intensief 6/7 sporten nu eigenlijk is. Dus niet elke dag een klein half uurtje cardio, maar echt knallen. Als ik merk hoe hard mijn weerstand omlaag gaat bij supermega intensieve periodes, en hoe hard ik mank als ik 's ochtends uit bed kom op mijn rustdag... :=

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:58

Geen idee, goede vraag. Ik sport enkel door de weeks als ik sport :') en dan 30min ofzo maar pak wel verschillende spiergroepen. In het weekend neem ik rust, doe ik vrij weinig dan enkel een rondje lopen oid.

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:45

@bhriseis Volgens de Nederlandse beweegnorm zou je tenminste een half uur matig intensief moeten bewegen per dag (minimaal 4 MET). Dus dan moet je denken aan activiteiten als fietsen, niet aan echt knallen in de sportschool. Verder wordt in de trainingsleer vaak aangegeven dat tenminste 3x in de week trainen het meest effectief is. Ook is het zo dat je als je geen rustperiodes neemt om spier te laten herstellen, je de spieren alleen maar belast en dus de kans op blessures vergroot (overtraining). Het is niet allemaal zo zwart/wit en kan per persoon verschillen hoevaak trainen/rust het meest effectief is. Wel denk ik dat het inderdaad niet gezond is 7 dagen achter elkaar alleen maar te knallen, dan mis je namelijk de rustperiode. Een rustperiode is overigens niet ik plof op de bank neer en doe niets meer. Dagelijkse dingen zoals dus fietsen kunnen dan nog wel.

Als je het vergelijkt met paardrijden. Stel je voor dat je paard alleen maar 7 dagen per week piaffe's etc laat lopen, daar wordt het dier niet soepeler van. Je doet vaak basiswerk tussendoor en pakt soms de zwaardere oefeningen mee, je wisselt veel af in de training. Op zijn rustdag wandelt hij wat over de wei of je pakt hem een half uurtje aan de longe. Zo creeër je een paard dat goed in zijn vel zit.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:34

Bhriseis schreef:
Havermout is nasty, je moet het eerst zo veel x niet lusten eer je het wel lust. En dan ben je verslaafd ofzo :P

In dezelfde discussie: ik vraag me af hoe gezond intensief 6/7 sporten nu eigenlijk is. Dus niet elke dag een klein half uurtje cardio, maar echt knallen. Als ik merk hoe hard mijn weerstand omlaag gaat bij supermega intensieve periodes, en hoe hard ik mank als ik 's ochtends uit bed kom op mijn rustdag... :=

Sport is een grote aanslag op je lijf en laat oa cortisol stijgen en veroorzaakt algemene ontsteking in je lichaam (wat weer allerlei ziektes in de hand werkt, zoals hart en vaatziekten). Hoe meer je sport, hoe belangrijker je voeding en rust worden. Maar het is algemeen bekend dat extreme sporters minder lang leven dan matige bewegers. Vandaar ook dat ik altijd zeg dat fitheid en gezondheid niet hetzelfde zijn.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:53

Maar wat zie je als sport? Als ik naar mezelf kijk: ik rijd 6x per week paard. Ik doe 3/4 keer krachttraining (45m tot 60m) en meestal nog 2x in de week een low impact workout (bijvoorbeeld 20 minuten wandelen, een stretch, yoga)

Het paardrijden en de korte workouts reken ik meer onder bewegen, niet zozeer onder sporten.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om goed naar je lichaam te luisteren. Spierpijn op zijn tijd is prima, maar als je elke dag met pijnlijke spieren loopt, niet uit bed kan komen, geen energie hebt, dan doe je iets verkeerd.

En op het moment dat je drastisch calorieën schrapt, lijkt het me niet wijs om heel intensief te sporten.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:28

Ik ga 4/5x keer per week en bij mij gaat het prima :j
De een kan het hebben, de ander niet.