Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:29

LillyMedley schreef:
Eight schreef:
Zijn hier bokkers die veel moeite hebben om er mee om te gaan en hulp krijgen van GGZ? Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

Mag ik een korte uitleg van ggz? Ik kan het niet vinden...

GGZ is geestelijke gezondheids zorg. De reguliere zorg zeg maar die onder de basisverzekering (en het eigen risico) valt. Hulpverleners in de GGZ hebben vaak een BIG registratie en werken meestal volgens protocollen.

Daarnaast heb je de alternatieve zorg die (vaak) vergoed wordt vanuit de alternatieve verzekering en waarvan de hulpverleners meestal geen BIG registratie hebben.

Persoonlijk denk ik dat er zowel bij de GGZ als bij de "alternatieve" hulpverlening goede en minder goede hulpverleners te vinden zijn. Het ligt aan de persoon en "de klik" met de therapeut.
Het lijkt mij belangrijk iets te vinden wat bij jou, als mens, past in de begeleiding. Er zijn tal van mogelijkheden en wat voor de één heel goed werkt vindt een ander misschien helemaal niets en andersom.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:06

Ik heb al drie keer een kort traject gevolgd bij verschillende psychologen en in verschillende stadia van mijn leven. Met alle drie kon ik het prettig vinden en heb ik verschillende dingen geleerd die ik nog steeds kan gebruiken.

Omdat het korte traject (ik meen 6 sessies) mij steeds net niet genoeg helpt ben ik via de dokter bij GGZ terecht gekomen voor langere periode hulp. Ik vroeg me af of je kan wisselen van hulpverlener mocht het niet klikken, dit is eigenlijk niet iets waar ik van uit ga omdat ik daar tot nu toe nog nooit mee te maken heb gehad. Ik heb een half jaar moeten wachten tot er plek vrij was en aan de telefoon kreeg ik het idee dat het er belachelijk druk is. Nemen ze bij GGZ genoeg tijd voor je? Ik zou een mail krijgen maar heb deze niet ontvangen, al voor de tweede keer want ik heb er al eerder over gebeld. Niet heel prettig om zo mijn traject daar te starten. Ik merk dat ik er minder vertrouwen in heb gekregen door het lange wachten en de misverstanden..

Myrth97

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:14

Haai, ik kom ook even binnen vallen. Sinds ik weet dat ik dit ben, gaat het echt al een stuk beter. Hele dagen school vond ik altijd wel heel lastig en huiswerk, dat deed ik nooit. Nu zit ik op de universiteit, heb ik veel minder les. Wel veel thuiswerk, waardoor ik soms nog wat overspoelt wordt, maar dan doe ik het gewoon niet :=

Toen ik 'ontdekte' dat het een naam heeft wat ik heb/ben (vroeger werd er wel eens gezegd: jij hebt iets, je bent zo verlegen en dan ineens soms een ontploffing), toen ging het wel ben slecht. Maar toen kwam een paar weken later al een hele speciale pony in mijn leven. Sinds toen gaat het eigenlijk allemaal al best goed!

Die laatste fase herken ik echt, ik denk dat ik die ooo maar zo ga noemen!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:24

Heerlijk he, thuiswerk waardoor je best wat vrij hebt :) probeer daar echt van te genieten. Ik wil je echt niet bang maken, maar zodra je stage gaat lopen en daarna werken wordt het allemaal wat drukker. Ik zou willen dat iemand het tegen me had gezegd zodat ik meer had genoten van die tijd :D

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:39

Ik geniet volop momenteel (oke niet NU dan, want ik heb morgen tentamen, dus ik zou nu moeten leren). Maar inderdaad, overdag ga ik lekker iets met m'n paardjes doen. Ik heb gisteren een trailer gekocht, en daarmee hoop ik veel leuke uitstapjes te gaan maken.

Deadlines zijn vreselijk, ik zit in het eerste jaar en voel steeds de druk dat ik het MOET halen en dat je een hoop geld kan verliezen als je het niet haalt. Er zijn al best wat mensen van mijn opleiding gestopt, ivm depressie, te hoge druk etc. Maar ik kan gelukkig echt genieten van de pony's, het weer en leuke dingen doen met vriendinnen. Stage is bij ons niet verplicht, maar ja wel super handig natuurlijk. En ik hoop op een dag eens de jackpot te winnen, dan hoef ik niet fulltime te werken _/-\o_

Daarbij probeer ik de gevoeligheid zoveel mogelijk om te zetten in positieve dingen. Ik vond dat altijd vreselijk als mensen dat zeiden (vooral met de woorden: zet de knop 'gewoon' om), maar ik moet toch zeggen dat het me aardig lukt (al zou ik niet kunnen beschrijven hoe, wel jammer)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:45

Eight schreef:
Heerlijk he, thuiswerk waardoor je best wat vrij hebt :) probeer daar echt van te genieten. Ik wil je echt niet bang maken, maar zodra je stage gaat lopen en daarna werken wordt het allemaal wat drukker. Ik zou willen dat iemand het tegen me had gezegd zodat ik meer had genoten van die tijd :D

Toen ik 10 was heeft een meisje van 15 ( :') ) mij dat wel eens gezegd, dat ik echt nú moest genieten van mijn vrije tijd want straks op de middelbare school werd het allemaal druk. Daar ging ik echt niet meer van genieten (zijn denk ik van die dingen die je zelf moet meemaken), maar het is me wel altijd bijgebleven. Achteraf had ik het op de middelbare eigenlijk helemaal niet zo druk. Achteraf had ik niet meer willen genieten, maar misschien wel meer interesse willen hebben in leuke dingen bijleren zoals bv een muziekinstrument bespelen of een martial arts sport leren (dingen die ik nu graag wil doen, maar niet zoveel ruimte voor heb).

Nu niet meer zoveel tijd over, maar naast fulltime werk wel vooral leuke dingen, dat scheelt. Ik ben wel blij dat ik geen kind met zeeën van tijd meer ben hoor, want toen was ik een stuk minder gelukkig en had veel minder lieve mensen om me heen. :)

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:36

Hoe zijn jullie eigenlijk erachter gekomen dat je een hsp'er bent?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:30

LillyMedley schreef:

Iemand noemde het een keer, maar toen was ik volgens mij al wel ergens tussen de 16 en 18. Weet niet eens meer wie of wanneer precies. Ik herkende toen ik op inernet keek direct alle "symptomen". Ik was als kind ook altijd al wel heel gevoelig, dus niet heel erg verrassend.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 00:52

Psycholoog heeft het bij mij vastgesteld en toen ik er over ging lezen vielen er opeens heel veel kwartjes!

Maar ik ben overigens wel een extraverte hsp'er.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:22

Mews schreef:
LillyMedley schreef:

Iemand noemde het een keer, maar toen was ik volgens mij al wel ergens tussen de 16 en 18. Weet niet eens meer wie of wanneer precies. Ik herkende toen ik op inernet keek direct alle "symptomen". Ik was als kind ook altijd al wel heel gevoelig, dus niet heel erg verrassend.

Hoe ben je er zeker van geworden dat je hsp'er bent?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:46

M'n homeopaat bevestigde het, maar toen ik er een artikel over lees viel alles op z'n plek :') Over-duidelijk haha. Ik ben vooral heel veel in de natuur te vinden waardoor ik lekker kan aarden.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:04

laughterline schreef:
M'n homeopaat bevestigde het, maar toen ik er een artikel over lees viel alles op z'n plek :') Over-duidelijk haha. Ik ben vooral heel veel in de natuur te vinden waardoor ik lekker kan aarden.

Ik noem het altijd aarden met paarden :D

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:29

jetm schreef:
laughterline schreef:

Ik noem het altijd aarden met paarden :D

Hahaha dat vind ik wel een goede inderdaad :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:53

Aarden met paarden haha! Beter kan je het niet omschrijven.

Ik weet niet meer hoe ik hsp ontdekte. Gewoon toevallig via internet denk ik. Maar ik lees er weinig over, mensen doen vaak zo negatief, alsof het een ziekte is. Dat helpt niet vind ik.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:25

Robin_S schreef:

Ik weet niet meer hoe ik hsp ontdekte. Gewoon toevallig via internet denk ik. Maar ik lees er weinig over, mensen doen vaak zo negatief, alsof het een ziekte is. Dat helpt niet vind ik.

Zo noem ik mijn workshops "Hooggevoeligheid en paarden". Paarden en HSP zijn een prachtige combinatie vind ik.

Ik vind het boek bewust-er zijn van Antoine van Staveren een heel goed boek dat heel nuchter is en je helpt omgang met de lastige kanten van HSP maar ook zeker aandacht heeft voor de positieve aspecten ervan.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:21

jetm schreef:
Robin_S schreef:

Zo noem ik mijn workshops "Hooggevoeligheid en paarden". Paarden en HSP zijn een prachtige combinatie vind ik.

Ik vind het boek bewust-er zijn van Antoine van Staveren een heel goed boek dat heel nuchter is en je helpt omgang met de lastige kanten van HSP maar ook zeker aandacht heeft voor de positieve aspecten ervan.

Staat toevallig in de laatste Bit ook een artikel over, over hsp en paarden, hsp paarden etc. Best interessant :)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 07:15

laughterline schreef:
Staat toevallig in de laatste Bit ook een artikel over, over hsp en paarden, hsp paarden etc. Best interessant :)

Bedankt voor de tip, die ga ik opzoeken !

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:59

LillyMedley schreef:
Hoe ben je er zeker van geworden dat je hsp'er bent?

Niet meer dan me herkennen in bijna alle documentatie die ik over HSP heb gelezen. Volgens mij is het ook niet iets wat officieel gediagnosticeerd kan worden in de GGZ. Of is dat inmiddels veranderd? Ik denk dat het voor mij genoeg is als je jezelf herkent in 95% van alles wat omschreven wordt in bijvoorbeeld boeken en websites. Vooral als je dan nuttige tips kan halen uit de handvatten die daar worden gegeven of acceptatie door herkenning vindt.

Hoewel wat mij het meeste heeft geholpen van alles w.b.t. omgaan met HSP is het beschrijven van wat ik voel en waarom als ik overprikkeld raak. Het kweekt begrip, neemt aannames weg en ik word zelf rustiger omdat ik aan het uitleggen ben i.p.v. in mijn hoofd blijf zitten. De handvatten uit boeken e.d. heb ik niet altijd even veel aan gehad, vooral de visualisatie-oefeningen om jezelf af te sluiten van de buitenwereld (bv door jezelf als paraplu te zien die open/dicht kan). Dat lukt me niet in een omgeving met veel prikkels, het blijft binnenkomen. -O-

Ik heb helaas nooit professionals gehad in de medische wereld zoals huisartsen e.d. die er veel vanaf wisten. Ook een keer bij de praktijkondersteunend psycholoog geweest bij de HA, die deed meer kwaad dan goed voor mij, voelde me zo rot toen ik buiten stond :=. Daarna nog een keer geprobeerd bij een andere HA maar die raadde me antidepressiva aan om het randje eraf te halen en dat vond ik geen prettig idee, omdat ik dan denk ik altijd het zou blijven zien als een soort ding wat slecht is en ik moet wegstoppen.

Al wel aardig wat jaren terug hoor, toen zat ik ook echt minder lekker in mijn vel en dat is nu gelukkig veel beter. *\o/* Maar het meeste wat ik heb geleerd is door ervaringen, gesprekken met vrienden en (zelf)reflectie op situaties.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:16

Ik hoorde in groep 6 wat hoog sensitief was vaan een meisje waar het wel bij 'geconstateerd' was. Ik herkende mijzelf er toen al in. Zelfs toen kreeg alles al een plaatsje. Ik zit nu in de eerste klas en in het begin van dit schooljaar had ik een flinke dip. Misschien was ik zelfs een beetje depressief. Ik wist niet wat ik had en hoe ik me voelde. Door dat verwarde gevoel was ik ook in de war. Ik wist dat ik leef, ik voelde dat ik leef, maar toch was er iets van een waas die mij steeds weer die dip gaf. Ik ben van jongs af aan goed in het verschuilen van dingen of liegen over dingen. Dus zullen weinig mensen mij zo herkennen. Ik heb het wel tegen mijn beste vriendin gezegd. Op de basisschool huilde ik snel om een boze juf. Nu hou ik me in en als ik het lokaal uitloop krijg ik weer die waas en raak ik in paniek. Dat voelt als een gordijn. dat iemand tegen me praat maar ik het niet hoor, dat ik door een propvolle gang loop, maar het lijkt op ik alleen ben, alleen tussen tientallen robotten. Zo voelt het voor mij. Ik merk geen goede kanten van hsp'er zijn. Behalve dan dat ik het gevoel heb paarden beter te begrijpen door dat ik me goed kan inleven. Ik verzorg trouwens ook een hsp maar dan een hoog sensitief paardje. Dat botst soms wel ja. Ook door haar soms lastige merriebuien. Ik herken mijzelf zo goed in haar. Soms proberen we beiden de tegelijk de leiding te nemen of soms juist allebei te denken 'vandaag niet, anders breek ik'. En dan ben ik, als haar verzorgster er om toch die stap te zetten en het toch wel te doen, om toch wel met zoveel mogelijk energie haar te verzorgen. Als we er allebei zin in hebben gaat het erg goed en doet ze haar uiterste best net als ik. Als ik er geen zin in heb zij gelijk ook niet meer. Ik denk zelf dat hoog sensitieve paarden zeer extreem spiegelen. Tenminste, zo ervaar ik het.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:43

Wauw LillyMedley, als jij nog in de eerste klas zit, dan wil ik even zeggen dat je al een flinke groei hebt gemaakt als mens zijnde :) Ik herken je wel in je verhaal en omschrijving. Ik ben nu 24, maar vroeger stopte ik ook graag dingen weg, zeker als mensen 'dat toch niet zullen begrijpen'. Soms voelden dingen als een waas, en als iemand naar me schreeuwt of roept kan ik er (nog steeds) in paniek van raken. Een aantal jaar geleden kon ik ook weinig positiefs zien aan HSP 'zijn'. Nou kan ik er eigenlijk beter mee omgaan omdat ik als mens het laatste jaar een enorme persoonlijke groei heb doorgemaakt. Zoek iets waarbij jij ontspant, de natuur, muziek, lekker eten, paarden, het kan van alles zijn. Als je maar eens in de zoveel tijd alles van je af kunt laten glijden en je je kunt ontspannen.

Ook mijn bijrijdpaardje aka onwijs gevoelige spiegelmerrie ;) is erg gevoelig. Zij spiegelt me als geen ander. Wanneer ik me goed voel is dat alleen maar prettig, maar toen ik een tijdje in een diep dal zat kon ik haar nog niet eens wandelen of borstelen. Ze had geen idee wat ze met m'n gevoel aan moest. Ze wist al precies hoe het zat als ik de oprit op kwam rijden in de auto :P Toen even een pauze ingelast, maar nu ik zelf weer helemaal in balans ben en meer van mezelf ben gaan houden, gaat het een stuk beter.

Ik denk zodra jij je rust kunt vinden, dingen van je af kunt laten glijden en meer in balans bent, je er meer positieve dingen uit kunt halen, of in ieder geval niet zo veel negatieve dingen meer ziet. Tsja, het is soms lastig en ik wil ook op veel momenten het nog steeds even uit zetten.. maar het hoort bij me. Dit vormt mij mijn mooie gevoelige kant, waardoor mensen graag naar me toe komen om te praten, waardoor ik mensen goed begrijp, waardoor ik snel kan 'connecten' met mensen -en dieren. Ik sta er voor open, en ik zou eigenlijk ook niet meer zonder willen, want dan ben ik niet meer 'ik'. :)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:24

Ik snap wel dat het voelt alsof er geen positieve kanten aan zitten hoor LillyMedley, helemaal op die leeftijd. Ik herken wel wat laughterline zegt, je leert er beter mee omgaan (ik ben nu bijna 30). Ik blijf soms moeite hebben in de omgang met mensen en emoties, maar over het algemeen is het voor mij met leeftijd wel echt veel verbeterd. O.a. de overgang van school/studie naar werk en dat je voor mijn gevoel als volwassene veel meer in je waarde wordt gelaten (als je als volwassene zegt "nu ff niet, ik zit vol" geloven mensen je, als je dat als kind of jongere zegt denken ze dat je gewoon weer aan het zeuren bent en nemen ze je niet serieus -O- ).

Als werkende voel ik me veel gewaardeerder om mijn kwaliteiten. Op studie moest je alles zelf maar waarmaken en geloofde niemand op voorhand in je, waardoor ik van te voren heel zenuwachtig was om te presteren, waardoor ik niet presteerde. :+ In mijn huidige baan voel ik me gewaardeerd, o.a. om mijn nauwkeurigheid, creativiteit, empathie/invoelendheid, eerlijkheid en hoe goed ik kan luisteren. :) Zoals ik ook eerder beschreef in dit topic vertel ik als het toch mis gaat ook gewoon wat er gebeurt, waardoor niemand er eigenlijk een punt van maakt; maar ook dat is iets waar ik me geen voorstelling van kan maken als kind of jongere. Toen sloot ik me ook af, en ik vraag me ook af of docenten of medeleerlingen me serieus hadden genomen als ik het op dezelfde manier had gedaan als nu op bv school. -O-

De tips van laughterline zijn goede; zoek dingen waar jij gelukkig van wordt zodat je buiten school in ieder geval weer even tot jezelf kan komen. En vergeet vooral niet dat je er gewoon mag zijn. Zelf heb ik me teveel aangetrokken van negatieve reacties van anderen toen ik jonger was (en nog is het soms lastig om uit te zetten :o) omdat ik alles wat anderen zeiden voor waar aannam en me daardoor slecht over mezelf ging voelen.

Wat leuk dat jullie ook hooggevoelige paarden hebben! :D Mijn vorige paard was juist heel anders, heel zelfverzekerd en stoïcijns, wat voor mij als 16-jarige ideaal was. Het vertrouwen dat ik van dat paard heb gekregen kan ik nu doorgeven aan mijn jonge HSP-frutsel. Inmiddels is 'ie 9, maar met het beleren kwam ik echt veel tegen wat ik van mezelf herkende. Hij werd bijvoorbeeld erg onzeker bij onbekende/nieuwe hulpen in het begin, en alle nieuwe dingen, omdat hij dan niet precies wist wat ik van hem verwachtte. Maar het is zo'n lief dier, hij wil echt alles met en voor je doen en vindt iedereen lief. <3 Ik vond bij mezelf lief, eerlijk en goed-luisterend zijn altijd alleen maar onhandig, maar door mijn paard ben ik dat ook bij mezelf wel meer gaan waarderen omdat ik het bij hem zo ontzettend fijn vind.

Ook in de omgang met paarden is gevoelig zijn wel fijn hoor, vind ik. Je kan je beter verdiepen in het wezen dat je paard is en aanvoelen hoe het mentaal met je paard gaat en waar de grenzen van het dier (precíes) liggen.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:20

Ouders die aan hun kennissen vertellen waar je bij zit wat voor moeilijke puber je bent al met 12 jaar. Nee dat is het niet mamma, ik ben hsp.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:56

LillyMedley schreef:
Ouders die aan hun kennissen vertellen waar je bij zit wat voor moeilijke puber je bent al met 12 jaar. Nee dat is het niet mamma, ik ben hsp.

Huh wat, dat vind ik sowieso raar, als ouders negatieve dingen vertellen als het kind er gewoon bij zit. -O-

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:06

Mews schreef:
LillyMedley schreef:

Huh wat, dat vind ik sowieso raar, als ouders negatieve dingen vertellen als het kind er gewoon bij zit. -O-

Of gewoon uberhaubt slechte dingen zeggen

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 23:49