Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:30

Susan, erg is zoiets he pffff bij mij jeukt het dan ook altijd zo. Ook op internet trouwens. Maarja idd ben ik meestal de enige die nog voed enzo, dus dan houd ik me maar stil.
Maar vind zulke dingen ook altijd vrij frustrerend.

Samantha, rijstebloem door de BV ging hier echt helemaal niet haha dat mengt niet me tmijn melk. (schijnt meestal zo te gaan)
Biobim wel, trouwens. Te krijgen bij de biologische supermarkt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:50

Ik kon de rijstebloem wel prima mengen, Chiara vond het alleen niet te vreten :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:12

Tsja, als bijna niemand bv geeft komt er ook bijna niemand kolven natuurlijk :+ . Ik kolf in de slaapwacht, kan ik fijn tv kijken onder het kolven. Enige nadeeltje is dat het raam vaak open staat....brrrrrrr. Maar als ik de verwarming waar ik naast zit gelijk op standje tropisch zet is het goed uit te houden.

Figaro: fijn dat het goed is gegaan! Wel lekker he, weer werken?

Samantha: waarom zou je rijstebloem door de bv willen doen? Heb ik nog nooit gedaan hier, bv is van zichzelf voedzaam genoeg zeker tot ze 1 jaar oud zijn. Is weer iets van het cb zeker.....

Nathalie: hou het ook maar stil tijdens dat soort gesprekken, wat ik wel jammer vind trouwens. Toen ik vorige keer zei dat ik nog bv gaf werd het gelijk stil om me heen. Dan voel ik me echt een absurditeit. Het wordt als iets abnormaals gezien. Ook is het schijnbaar heel bijzonder dat ik nog genoeg melk heb.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:40

Je hebt rijstebloem van het merk Biobim. Dat mengt wel met borstvoeding. Ik heb het wel eens gebruikt, maar het maakt niet zoveel uit.. Gebruikte het ook wel om een dun fruithapje wat te binden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:58

Wist niet dat je rijstebloem daar ook voor kon gebruiken? Moet ik het misschien ook maar kopen, vanmorgen was het meer sap dan hap door de peer die ik erbij had gedaan. Probeer nog wel eens of ze stukjes fruit wil eten, maar Rapley is niet voor ons. Ze neemt te grote happen en verslikt zich dan. Je kan ook van die Liga kopen maar daar zit heel veel suiker in. Dan is rijstebloem een veel beter alternatief.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:59

Je kunt er ook Liga eerste stap doorheen prakken :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:10

Susan, ja dat is erg bijzonder volgens sommige. Mijn man zegt ook altijd voor de grap (omdat zoveel mensen dat zeggen) tegen me 'Je hebt vast niet meer genoeg melk!' (bijv als Yasemin weer heel goed savonds zit te eten zegt hij dat altijd voor de grap ;) )
Mijn schoonmoeder vraagt trouwens standaart elke keer als ik haar spreek of ik nog melk heb. Volgens haar heb je geen melk als je geen stuwing hebt. Dat heb ik al een hele tijd niet meer maar gelukkig gaat alles gewoon goed. ;) Maar vind dat wel vrij frustrerend hoor. 'Gelukkig' woont ze ver weg, want toen we daar waren ging ze zo aan mijn borst voelen of ik nog wel melk had en anders ging ze zo KV klaarmaken. :n

Rijstebloem kun je inderdaad ook gebruiken in hapjes!
Liga ben ik geen fan van.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:12

Biobim is zeg maar de volkoren variant van de rijstebloem. Bambix e.d. is de witbroodvariant.
Ik kon het alleen krijgen bij de natuurvoedingswinkel. Werkte hier prima met de fruithappen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:13

Wat een onzin :+
Heb alleen de eerste 4 dagen stuwing gehad en heel af en toe een keer een dagje tussendoor...
En toch 1,5 jaar gevoed :))

Waarom ben je geen fan van Liga? Wat ga je dan geven als tussendoortje?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:14

Biobim is biologische babyvoeding en daar heb je rijstebloem van. ;) Ik heb het ook gebruikt.

Hier krijgt ze als tussendoortje rijstenwafels, biologische soepstengels, gedroogde abrikozen..

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:24

De Beste Wensen allemaal!!

Ik gebruik de rijstebloem om de hapjes aan te dikken als het erg dun is. Verder krijgt ze geen gekolfde melk, buiten het kdv om, dus of het niet indikt, geen idee van.

Dat jullie zulke negatieve reacties krijgen op het (langer) voeden snap ik echt niets van. Hier het tegenovergestelde. Zelfs als ik in openbare ruimtes zit te voeden zijn er weinig mensen die er moeite mee hebben en hoor ik regelmatig. Goh, dat zie je toch ook niet vaak, maar wat goed voor de beebs. En dan is het weinig discreet meer want onze lady wil echt geen doekje meer over haar hoofd en graait ze als het ff kan zelf uit de verpakking :+
Wat ik wel snap is dat mensen het knap vinden. Ik vind het ook best knap van mezelf, na 8 en een halve maand nog steeds voeden. Na een kind met reflux (en dus een huilbaby), meerdere borstontstekingen, spruw wat pas na 5 maanden onder controle was. Kolven wat hooguit 10 cc opbracht. Mijn punt is, BV doe je niet even, daar moet je behoorlijk gemotiveerd voor zijn om het door te zetten. Tenminste, bij mij ging het niet vanzzelf zeg maar.
En op het werk vind ik het echt lastig, 1 kolfkamer op 2000 werknemers, op 10 minuten lopen, dan vaak bezet waardoor ik vaak heel lang weg ben. Terwijl ik met kolven zelf met 10 minuten klaar ben. Zal er een tijd komen dat ik zonder verlies van productie niet hoef te kolven? Weten jullie dat?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:24

Zo, net maar even nieuwe membranen besteld voor mijn kolf. Het gebeurt me natuurlijk niet nog een keer dat ik op mijn werk zonder zit ;)
Ik had trouwens nog een vraagje aan moeders die lang bv geven, welke houdingen gebruiken jullie het meest? Loïs is nu 62 cm lang en ongeveer 6,5 kg dat is nu nog goed te hanteren op een voedingskussen (of 'gewoon' kussen als ik ergens anders ben) maar wat als ze groter wordt, wat is dan een handige houding?

@Nathalie, zo jouw schoonmoeder, shocking! Wat vind jouw eigen moeder ervan dat je nog BV geeft? Jouw schoonmoeder komt uit een andere cultuur als ik het goed onthouden heb? Gaan ze daar in het algemeen anders met BV om?
Zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder hebben wel BV gegeven, maar niet erg lang (6 wk-3 mnd). Als er nu ook maar iets is (spruw e.d.) zeggen ze al gauw 'dan ga je toch lekker KV geven?'. }:0

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:30

Ik voed Bente eigenlijk nog altijd in de (volgens mij) Madonnahouding. Ik zorg ervoor dat ik steun heb met mijn arm. Vaak ga ik met mijn benen over elkaar zitten. Of in de lotushouden (benen dan). Dan ligt zij er precies tussen in. Op een andere manier kan ik niet voeden, das het nadeel van grote borsten (die ook niet meer zo stevig zijn zeg maar :+ Of liggend (maar das alleen s nachts)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:32

Oh het is van mijn schoonmoeder niet negatief bedoelt hoor! Ze heeft zelf 4 kinderen gevoed (al de laatste 2, mijn man en zijn broer-tweeling dus-, maar een paar maanden)
Maar ze weet gewoon niet beter.
Zij woonden vroeger in een dorpje waar echt geen KV te verkrijgen was dus haar kinderen kregen vrij snel geitenmelk en water omdat ze niet genoeg melk zou hebben.
Zij weten echt niet beter...Dus het is niet negatief bedoelt. ;) Ze is juist erg trots dat ik nog voed!

Mijn eigen moeder heeft ons ook BV gegeven. Mijn broer zelfs 2-2,5 jaar.

Kwa houdingen, ik heb nooit een voedingskussen gebruikt, vnd het niet prettig. En nu hangt ze op mijn schoot en soms zit ze zelfs rechtop te drinken. Heb nooit zo over houdingen gedacht, ik laat haar zelf uitmaken hoe ze wil zitten/liggen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:34

somokkele schreef:
Ik voed Bente eigenlijk nog altijd in de (volgens mij) Madonnahouding. Ik zorg ervoor dat ik steun heb met mijn arm. Vaak ga ik met mijn benen over elkaar zitten. Of in de lotushouden (benen dan). Dan ligt zij er precies tussen in. Op een andere manier kan ik niet voeden, das het nadeel van grote borsten (die ook niet meer zo stevig zijn zeg maar :+ Of liggend (maar das alleen s nachts)

Gebruik je dan ook nog een kussen? Thuis doe ik dat nl wel altijd, maar 'onderweg' of op visite is dat er niet altijd. Maar ik ben bang dat als Loïs groter wordt ze ook te zwaar wordt om haar zo te voeden.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:37

Nathalie schreef:
Ze is juist erg trots dat ik nog voed!

Ah ok, super!

Misschien moet ik ook gewoon zien hoe het loopt, qua houdingen.. Ik vind het alleen gewoon lastig om als ik ergens anders ben een beetje een handige houding te vinden. Thuis ligt het kussen klaar en maakt het niet zoveel uit hoeveel 'bloot' er zichtbaar is :+

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:38

Ik heb er nooit moeite mee gehad. Eerst lag ze in mijn arm en sinds ze zwaarder is op mijn schoot. Idd soms benen over elkaar, thuis vaak in kleermakerszit, maar het lukt altijd wel.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:40

Ik voed zonder kussen, maar zorg dus wel dat er een beetje steun is (of op mijn knieen of een goede stoel). Wat het makkelijk maakt is dat ik ook met 10 minuten klaar ben tegenwoordig. Ik voel

Zittend kan hier al niet, daar zijn mijn borsten te zwaar voor helaas.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:44

Cb raadde het aan, omdat Emma iets in gewicht afzwakt. Ze was in 2 wk maar 130 gram aangekomen. Nou zei ze dat het kwam omdat kindjes op deze leeftijd erg beweeglijk zijn, maar ik kon dus ook een beetje rijstebloem door een flesje gekolfde melk doen.
Gisteravond gedaan, ze vond het wel raar volgens mij. En qua slapen maakt het dus niet uit, ze werd om 2u wakker, de avond ervoor had ik om 20u gevoed (nu dus die fles om 20u) en werd ze 3u wakker.

Nath o je schoonmoeder, dat ze gaat voelen, haha sorry lijkt me wel raar. :=
Maar ze bedoelt het wel goed denk ik.

Ik heb ook bijna nooit meer stuwing. Ja als ik echt te lang wacht met voeden of kolven, maar 'smorgens ofzo bijna nooit meer hoor.

Somokkele, hier ook veel tegenslagen, maar idd BV is doorzetten he. Vriendin van me vroeg me laatst (ze is zwanger van de 2e) waarom het nu wel lukte, en mijn antwoord was, doorzetten doorzetten doorzetten.

Houdingen, ik heb niet veel, ik voed in bed ('smorgens en 'savonds) liggend, en de rest vd dag gewoon in de madona houding.

Wbt die kolfkamer. Bij mij op de afdeling is ook geen kolfkamer, ik zou dan naar een ander gebouw moeten. En omdat wij strenge kledingsregime hebben dus steeds omkleden voor naar buiten/binnen gaan.
Nu heb ik een eigen kolfruimte gemaakt, een soort archief hok. De deur kan niet op slot, er is geen water, maar goed ik vind het prima.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:57

Samantha raar advies. Rijstebloem is echt helemaal niets, alleen een maagjesvuller. Juist af te raden bij kindjes laag in de curve die meer aan mogen komen.
Maar hoor t vaker hoor... dat advies...

En ja mijn schoonmoeder doet dat gewoon hahaha. Ze is wel heel lief hoor.

BV is idd echt doorzetten, doorzetten en nog eens doorzetten.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:55

Ik vond dat heel erg meevallen, maar bij mij ging het ook heel goed gelukkig (oude poster meldt zich weer even ;-))

Hoorde laatst weer van iemand die er niet aan dacht bv te geven, want dat was zoveel makkelijker 's nachts, kon d'r man er ook eens uit en als je eens weg wilde enzo...

Ja ik kan er niet bij hoor, ik heb dus hetzelfde als Susan, ik moet me echt inhouden, anders ga ik uit mijn dak, haha. Het is heel fijn dat er kv is als het niet lukt, alle begrip voor, maar om meteen te zeggen dat je dat niet wilt? Daar heb je ze voor gekregen in eerste plaats en in tweede plaats is koemelk bedoeld om kalfjes groot te brengen ;-) Ik voed zelf al 2 jaar niet meer, maar kan me nog steeds opwinden (dus het lag niet aan de hormonen, haha).

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:11

WowAmigo schreef:
Daar heb je ze voor gekregen in eerste plaats en in tweede plaats is koemelk bedoeld om kalfjes groot te brengen ;-)

AMEN!

Ik sprak dus laatst iemand die er niet aan moest denken (nu 17 weken zwanger) want haar borsten waren een seksistisch iets en ze ging daar toch geen baby aan leggen...... Ik vind het zelf gewoon heel erg dat zoiets natuurlijks zo verkloot is door de maatschappij.
Borsten zijn gemaakt om te voeden!

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:25

Hahahaha, seksistisch! En kinderen worden toch ook gemaakt met seks? Borsten zijn er idd niet voor de seks maar om je kind te kunnen voeden. Grappig, wat sommige mensen denken :D

Kleine groeit hier ook wat minder, maar ja, dat was met de eerste rond deze periode (iets eerder) ook zo. Trek me niet zoveel aan van het CB als ze met dat soort adviezen komen (hoewel ze dat van rijstebloem bij mij niet hebben gegeven, ze kwamen gewoon met kv bij geven), als mijn zoontje gewoon tevreden is en veel lacht, dan zal het wel goed zijn. Met de oudste is het ook goed gekomen, die is nu op normaal gewicht.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:36

Mijn man zei; hoe gaat ze dan bevallen, een vagina wordt toch ook gebruikt met seks, daar wil ze dan zeker haar kind ook niet door. :+

Hier ook eentje die op t moment maar weinig groeit. Ons CB is erg fijn eigenlijk en ook deze keer hebben ze gezegd dat ze gewoon tevreden zijn. (ze was nog niet eens 700 gram gegroeit in 2,5 maand)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:09

Wow Amigo: dat is het idd, opwinden. Ik loop me echt van binnen op te vr*ten als ik zulke uitspraken hoor.

Wbt houdingen, in begin heb ik heel veel de rugbyhouding gebruikt. Ik lag de kraamweek in een ziekenhuisbed en kon doordat ik zo beroerd was en mijn onderkant een soort slagveld was niet goed rechtop zitten. Liggend voeden was niet handig omdat ik dan halverwege om moest draaien. Heb thuis ook nog een tijdje zo doorgevoed omdat ik het gewend was en de eerste tijd thuis ook nog veel op bed heb gelegen ivm ziekteherstel. Nu gebruik ik vooral de bakerhouding (zo heet ie volgens mij) ik heb mijn armen precies andersom als bij de madonna houding en kan ik met 1 hand de borst waarmee ik voed ondersteunen. Ik heb ook grote borsten, dit werkt bij ons prima. Ik heb wel een kussentje waar mijn arm op steunt.

Cyntje: ik wil liever geen liga door de fruithap, dan wil ze straks geen gewoon fruit meer. Ik doe er liever iets door waarmee het zoveel mogelijk naar fruit blijft smaken. Tussendoortjes krijgt ze wel, soepstengel, rijstewafel of Nijntje baby biskwie.

Nath: ik heb ook zo'n schoonmoeder dus weet precies wat je bedoelt!