B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:39

Poeh, dat is een heel verhaal! Fijn dat de B12-injecties toch wel helpen. Ik had ook neurologische verschijnselen, maar bij mij is dat verdwenen met de b12 toediening. Andere vitamines zijn bij mij niet op getest, willen de huisartsen ook niet. Gelukkig gaat het nu goed, dus ik wil er ook niet op aandringen.
Hoe komt het dat jouw B6 zo hoog was, was dat door de supplementen die je nam?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:25

Jen, hoe gaat het met jou?

Maringe: Ik krijg nu drie weken op een rij 1 injectie en dan 3 keer eens per maand en dan gaan we controleren wat het doet.
Fijn dat je nu al zo goed op de injecties reageert! Ik zou alleen wel even vragen of je 10 injecties in 5 tot 10 weken mag hebben. Dat is namelijk de opstartdosering (waar helaas bijna geen een dokter zich aan houd en waardoor ik er in het begin zo ziek van ben geweest)

Hier gaat het erg met ups en downs maar het gaat heel erg langzaam wel ietsje pietsje beter. Heb nog een lange weg te gaan. Prik nog steeds 2 tot 3x in de week. Alleen wou het prikken in mijn been al een tijdje niet meer. Ik deed het wel maar met heel veel pijn. Begon het dus steeds uit te stellen. Toen ben ik maar filmpjes op internet gaan kijken en mijn zusje erbij geroepen. Zij heeft ook wel eens b12 bij een stage mogen prikken in een arm. Maar ze wist niet meer precies hoe het moest. Dus nog een keer filmpjes gekeken. Toen heb ik de naald in mijn arm gedaan en mijn zusje heeft de vloeistof gedaan. Ik had nu maar 1 hand over dus ik had wat hulp nodig. Vond het wel een beetje eng maar ik voelde de naald niet en de vloeistof voelde ik ook helemaal niet. Dus denk dat ik voorlopig in mijn arm ga blijven prikken zodat mijn benen kunnen herstellen. Vanavond ga ik voor de 2e keer in mijn arm prikken. Ben benieuwd of het weer pijnloos is.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:13

Mijn B 6 was inderdaad te hoog door de voedingssuppelementen, die heb ik 2 jaar lang geslikt, maar als ik er mee stopte dan werd ik weer moe, dus altijd doorgegaan.
Voordat ik begon met suppelementen had ik ook neurologische klachten, mijn b12 ging wel omhoog, maar mijn B6 sloeg te ver door.

Glossi. Heb ik gevragen, maar dat kreeg ik niet. Moet morgen weer een spuit halen (dokterassistenten) en dan over een maand. Maar als ik me weer slechter voel dan ga ik naar mijn huisarts en wacht geen maand af.
Ik krijg de spuit in mijn bil, heb gevragen of ik het zelf mocht injecteren, maar dat ging niet, omdat het in mijn bil moet. Spuiten jullie in je bovenbeen?
Jij moet dan wel erg vaak spuiten, kan me voorstellen dat het pijnlijk wordt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:16

Ik spuit inderdaad in mijn bovenbeen, mijn huisarts heeft me dit zo geleerd.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:00

Maringe, je kunt in je bil, bovenbeen en arm spuiten. Als je zelf de injectie leert zetten leer je dat in je bovenbeen doen omdat dat voor je zelf het makkelijkst is. Heb je ook gevraagd waarom ze zich niet aan de bijsluiter houden en zelf een opstartdosis bedenken? Vind het altijd zo vreemd dat ze altijd zelf maar wat doen.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 06:37

Ik werk zelf in de zorg en heb in mijn opleiding (intra musculair ) gespoten,(nu spuit ik alleen nog sub cutaan) maar dat is bijna 20 jaar geleden. Ik dacht dat er op meerdere plaatsen gespoten mocht worden, maar volgens de assistentes niet, dan begin je te twijfelen, maar ik heb dus toch gelijk.
Ik heb geen bijsluiter bij de ampullen gekregen, dus dit is niet zoals het hoort. Ga proberen een bijsluiter online te vinden, anders nog even langs de apotheek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:08

De bil is de grootste spier en dus de eerste keuze, dan blijft de 'depotfunctie' (voorraadje) het langst in tact. Maar bovenbeen kan ook, en arm is ook nog een mogelijkheid (maar die is dus wat kleiner.)

De bijsluiter en de tekst uit het farmacotherapeutisch kompas (handboek over geneesmiddelen.)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:04

Shadow0: Bedankt voor de bijsluiter. Ik had al wel andere gevonden. Ga volgende week terug naar mijn huisarts en dan hoop ik dat ik toch wekelijks mag spuiten.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:38

In de bijsluiter staat ook dat je subcutaan mag spuiten maar dat word nooit gedaan. Altijd intramusculair omdat hij diep in de spier beter en langer door werkt.

Misschien kun je er bij zeggen dat je in het verleden met je opleiding intramusculair hebt leren prikken. Misschien dat ze dan eerder toe geven dat je het zelf ook mag doen. Er zijn namelijk zoveel mensen die zelf injecteren. Maar dan verdienen de assistentes er natuurlijk niets aan. Er word vaak gezegt dat dat het beleid van de praktijk is. Tsja..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:33

Ik moest mijzelf gister al injecteren. Maar heb geen zin. En daarbij voel ik mij nu nog goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:33

Glossi schreef:
In de bijsluiter staat ook dat je subcutaan mag spuiten maar dat word nooit gedaan. Altijd intramusculair omdat hij diep in de spier beter en langer door werkt.

Misschien kun je er bij zeggen dat je in het verleden met je opleiding intramusculair hebt leren prikken. Misschien dat ze dan eerder toe geven dat je het zelf ook mag doen. Er zijn namelijk zoveel mensen die zelf injecteren. Maar dan verdienen de assistentes er natuurlijk niets aan. Er word vaak gezegt dat dat het beleid van de praktijk is. Tsja..

Mijn huisarts kreeg toen op zijn kop van UMCG. Sinds dien mag ik zelf injecteren.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:58

Ik ben gisteren bij de huisarts geweest en mag nu nog 3 weken doorspuiten, dan moet ik mijn bloed laten controleren (hij wil me geen te hoge dosis geven, omdat ik een laag-normaal waarde had, 240).
Ik nogmaals gevraagd om zelf te spuiten. Dit vond hij goed op de voorwaarde dat ik het de eerste keer onder begeleiding van de assistente deed, hij had al vaker meegemaakt dat mensen het zelf wilde doen en uiteindelijk toch niet durven, omdat het toch om een vrij grote naald ging. Hij zou het stoer vinden als ik het wel durfde. Ik heb het vanmorgen dus onder begeleiding gedaan en ging goed, dus ik mag het voortaan zelf

lesley_oo7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:19

Ik heb een vraag voor de experts. Ik vertoon namelijk wel meer symptonen van B12 tekort, maar het ergste is een geirriteerde huid bij de vagina. Ik las laatst ergens dat dit kan komen door B12 tekort, denken jullie dit ook? Mijn dokter is niet zo'n makkelijke dus ik wil alleen om een bloedtest verzoeken als jullie denken dat dit ermee in verband kan staan? Dokter is namelijk niet zo heel vriendelijk (pin die ze is!), maar wel goed...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:51

Ik heb er niet van gehoord dat dit een teken kan zijn van een B12 tekort. Maar vermoeidheid is 1 van de belangrijkste symptomen en reden voor een bloedonderzoek. Als jouw huisarts zo'n bloedonderzoek aanvraagt, kun je vragen of ze B12 er bij wil zetten, meestal word dit dan niet geweigerd.

lesley_oo7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:13

Bedankt Nynke, ik zal het eens navragen!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:26

maringe schreef:
Ik ben gisteren bij de huisarts geweest en mag nu nog 3 weken doorspuiten, dan moet ik mijn bloed laten controleren (hij wil me geen te hoge dosis geven, omdat ik een laag-normaal waarde had, 240).
Ik nogmaals gevraagd om zelf te spuiten. Dit vond hij goed op de voorwaarde dat ik het de eerste keer onder begeleiding van de assistente deed, hij had al vaker meegemaakt dat mensen het zelf wilde doen en uiteindelijk toch niet durven, omdat het toch om een vrij grote naald ging. Hij zou het stoer vinden als ik het wel durfde. Ik heb het vanmorgen dus onder begeleiding gedaan en ging goed, dus ik mag het voortaan zelf

Een teeveel aan b12 wordt uitgescheden via je urine :)

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 14:15

Hmm klinkt alsof het bij iedereen nog beetje met ups en downs gaat.

Glossi dat je nog steeds zoveel prikt verbaast me echt! Nog steeds bij Dr. Auwerda?

Daphne nog even geduld dus hopen dat het wel zal werken voor je!

Met mij gaat het prima ik moet in november weer op controle en moest daarvoor 3 maanden stoppen om te kijken hoe die waarden zich zouden houden, ik was opzich ook wel benieuwd of die zouden kelderen.
Dus ik prik al even niet meer.
Wel slik ik elke dag een vitamine pil speciaal voor vegatariers (al ben ik dat absoluut niet) hier zit wat extra ijzer enz in. Sindsdien voel ik me prima, moet er alleen niet 2 of 3 in de week vergeten!
Ik werk 20 uur en doe m'n avondstudie ook nog die ook wle zo'n 20uur in beslag neemt.
Daarnaast kan ik weer gewoon m'n eigen paard rijden, ik fiets zelfs naar werk en ik ga op mezelf wonen!

Dus hier dan toch wel een succes verhaal!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 14:24

Ik heb ondertussen vrijstelling gekregen van de leerplicht. Opleiding gaat dus niet door :)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:37

Mijn dochter prikt helaas nog steeds nu na 8 maanden 2 keer per week. Loopt ook nog bij Auwerda.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:46

Ik kom me hier ook even melden, ik heb vorige week bloedgeprikt, op b12 ijzer en vit D en mijn waarde van B12 is 108.
Is dit heel erg, mijn dokter vond het niet zorgwekkend, en zei dat ik van die kauwvitamines moet nemen, dit omdat ze niet is overtuigd van de B12 injecties.
Maar als ik op internet lees, zie ik dat bij waardes van 108 mensen echt injecteren?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:53

De gemiddelde waarde is tussen 150 en 750. Je zit dus onder de ondergrens. Ik had een waarde van 85 en kreeg al neurologische verschijnselen, naast al die vage symptomen als moe zijn en niet kunnen concentreren. Als jij normaal eet, ook vlees, want daar zit vitamine B12 in, dan zou je eigenlijk geen tekort kunnen krijgen.
De vraag is dus: waarom is jouw B12 te laag? Er zijn maar 2 antwoorden, of je krijgt niet genoeg binnen of je verwerkt het niet. In het laatste geval hebben kauwtabletten dus ook geen zin. Zuigtabletten zou evt wel kunnen, omdat dan de vitamine in je slijmvlies van je mond word opgenomen.

Het nadeel hier van is , is dat het maar een kleine hoeveelheid is, terwijl je al een tekort hebt.
Dus vraag je arts gewoon om injecties, en anders moet ze nodig even op cursus!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:09

Ja ik eet vlees, meer als genoeg :+ maar inderdaad had ik begrepen dat je lichaam het dus niet verwerkt.
Mn dokter zei, dat ze laatst nog een artikel erover had gelezen, en dat ik het internet niet moet geloven...

Ik ben inderdaad erg moe, vergeetachtig, rugpijn, en nog veel meer klachten en heb nu ook depressieve klachten...zou dit allemaal door B12 tekort komen?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:24

Het is heel goed mogelijk dat jouw klachten van een tekort aan B12 komen, maar natuurlijk kunnen er ook andere oorzaken zijn, of een combinatie van factoren.
En inderdaad moet je niet alles geloven wat er op internet staat.
Maar elke huisarts heeft een wetenschappelijk werk op de kast staan, een handleiding voor huisartsen, ik moet het even nakijken, maar ik meende dat het Mercks manual heet.
Hierin staat precies omschreven hoe de huisarts moet handelen bij een B12 tekort.
Dus sla haar maar even met haar eigen boek om de oren.... :D

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:24

Ik zou gewoon zeggen dit is een waarde die duidelijk onder de grens van 150 ligt, voor jou leeftijd is rond de 500 oid normaal dus ga maar na wat het verschil is.

En omdat zij het blijkbaar niet schrikbarend vind maar jij wel je graag een doorverwijzing wilt. Gewoon op aandringen en volhouden die moet ze je geven. Succes!