Al 10 dagen bloed plassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 22:20

Daphne__ schreef:
Ah bedankt voor de tip! Ga ik dat zo doen met de dekens.
Had al geprobeerd te slapen met m'n voeten onder de dekens vandaan, maar kon met geen mogelijkheid in slaap komen, koud en alsof iemand elk moment m'n enkels zou grijpen :') De tip die hier voorbij kwam, om een doos over m'n voeten te zetten, werkte opzich wel.. Maar ik draai zoveel, dat die doos niet op z'n plek blijft.

Zo irritant. Enige wat tot nu toe een beetje helpt is op m'n buik, met een voedingskussen onder m'n enkels. Dan raken m'n tenen het matras niet en ligt de deken vooral op m'n hakken en dat is te doen. Maar normaal wissel ik voor ik in slaap val al meerdere keren van houding en dat gaat nu niet.

Als ik eenmaal slaap gaat het gelukkig wel, maar voordat ik slaap %)

Ik had het gevoel dat er een band strak om m'n voet/enkel zat die heel..strak zat en gloeiheet in m'n huid zat te branden. Ik heb nog steeds niet geheel gevoel terug in m'n voet en kuit aan de buitenzijde en ik verdraagt geen schoen aan die voet. Ik draag wel wollen slofsokken van Falke omdat ik anders steenkoud krijg en ze zitten met enig model wat losser om de voet. Maar ik hoef er niet op te lopen buiten (rolstoel) dus ik kan gemakkelijker zeggen dat ik geen schoenen aan doen. Maar die pijn die je ervaart is erg herkenbaar misschien een kruik vlak naast je voet leggen zodat je er wat warmte van krijgt of een electrisch matje onder je hoeslaken (doe ik standaard in de winter vanwege koude voeten) ik hoop enigzins dat warmte misschien wat verlicht voor je.

deedee19

Re: Al 10 dagen bloed plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 08:08

Stille meelezer hier. Na het zien van je foliumzuur uitslag raad ik je aan voordat je foliumzuur gaat slikken je arts ook te vragen je B12 en Vitamine D eens te prikken. Bij een laag foliumzuur wordt de opname van B12 namelijk belemmerd. En je zit natuurlijk ook al maanden binnen waardoor Vitamine D opnemen ook minder werd.

Foliumzuur, Vitamine D en B12 werken allemaal samen vandaar dat ik je aanraad deze waardes ook te laten bepalen. Van daaruit kun je dan kijken wat het beste is om te supplementeren.

Zelf ben ik B12 patiënt en dat rusteloze herken ik absoluut. Vooral in mijn benen. Als je B12 gaat gebruiken zakt je foliumzuur ook altijd wat. Gezien deze al te laag is zou ik dus eerst uitsluiten of je nu geen B12 tekort hebt. Wat zomaar zou kunnen na zo weinig voedsel binnen te hebben gehad.

Sterkte met alles je bent echt enorm dapper.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 09:17

Goede tip deedee.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 09:24

TS is al jaren bekend met b12-tekort en andere zaken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 09:36

Maar ts heeft daar het volgende over gezegd

Citaat:
Vitamine B12 heb ik wel eerder een tekort aan gehad en ook lang injecties voor gekregen. Maar, óf er is niet op geprikt de laatste keer, óf het was een week 3 geleden gewoon goed en daarna ben ik juist beter gaan eten... Waarom ik dan juist nu zo'n pijn in m'n voeten heb. Voel me verder zoveel beter.. Heel raar.

En daarna

Citaat:
Deel van de uitslag van het bloedprikken staat al online. Calcium is heel iets te laag, foliumzuur is ook laag.. Verder tot nu toe alles goed, alleen b1, b6 methylmalonzuur nog niet bekend. Kalium is 4.2 :))

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 09:45

TS heeft reeds zelf uitgebreid advies gegeven over opnamestoornissen, artsen die B12 tekort behandelen en over Stichting B12 Tekort. Ik ga er dan misschien verkeerdelijk vanuit dat dit wel opgevolgd wordt en dat ze er zich van bewust is.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 20-11-24 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 09:46

Zullen we deze discussie gewoon even laten, voor het topic straks weer alleen hierover gaat..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:07

En als het methylmalonzuur volgt zal er ook wel over vitamine B12 nagedacht zijn, want ik kan geen enkele andere reden bedenken waarom je dat in de huidige tijd zou willen bepalen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 16:32

B12 is naar gekeken en die was 218 :j

Ondertussen is ook B1 en B6 bekend. B1 is normaal, B6 te hoog >;) Volgens mij wel maar een beetje, geen idee of dat al problemen kan veroorzaken. Heb er nog geen arts over gesproken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:34

218 is nog helemaal niet hoog. Zou deze wat omhoog krikken. Zelfs een waarde van 250 kan dubieus zijn. Ik zou b12 slikken. B12 is lastig omdat artsen hier vaak weinig vanaf weten. Er loopt hier ook een b12 topic op bokt.

[MWS] B12 Tekort Deel ll

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:47

TS weet hier echt genoeg over en heeft een opnamestoornis. Pillen slikken gaat dan niet helpen. Je kan prikken of smelttabletjes nemen dia via de slijmvliezen gaan.

Apart, zo'n lage waarde met een probleem dat al zo lang gekend is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:56

Heb je al eens overwogen om vegetarische leefstijl al dan niet tijdelijk even te pauzeren in de hoop zo wat sneller aan te sterken?
Of indien je veganistisch eet dat eetpatroon wat minder streng te volgen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:04

Als ze een opnamestoornis heeft, gaat vlees of andere b12-rijke producten eten niet helpen. Dan ben je levenslang gebonden aan injecties of smelttabletjes.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:39

Wat betreft de verhoogde B6 waarde:

Mijn B6 is vreemd genoeg ook verhoogd (waarde moet volgens mij tussen 35 en 110 zijn, maar mijn laatste geprikte waarde was 239), en het gekke is dat ik van zowel mijn dietist en huisarts te horen kreeg dat dat best ongewoon is, wanneer je niet héél veel B6 verrijkt voedsel eet en ook niet hoog suppleert. Nu eet ik heel eenzijdig en niet genoeg (eetstoornis) en neem geen supplementen maar mijn B6 is dus ook te hoog.

Overigens was het wel waar ik aan moest denken toen ik overduidelijk je klachten las (maar wilde het niet direct noemen omdat je de uitslag nog niet had) want een verhoogd B6 gehalte kan wel lijden tot stoornissen in de zenuwgeleiding en doofheid/tintelingen/pijn in de ledematen.

Ik word er iig voor opgevolgd omdat niemand het echt kon verklaren, moet 1 december opnieuw laten prikken.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:00

TS ik kan me herinneren dat je hebt gezegd dat je sinds een tijdje een multivitamine slikt. Kan het zijn dat hier vitamine B6 in zit, waardoor je een te hoge B6 spiegel hebt en daardoor polyneuropathie (de pijn in je voeten)? Of had je de pijn al voor je dit slikte?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:20

Neuropathie met deze B6 waarde lijkt me heel onwaarschijnlijk, drink je vitaminewater/sap, Redbull of slik je wellicht inderdaad een multivitamine waar B6 in zit?

Ik zie regelmatige een iets verhoogde B6 waarde in lab uitslagen voorbij komen, ook bij mensen die dit niet in hoge dosis bij slikken of in voeding binnen krijgen. Dus heel ongewoon vind ik het niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:25

Ik denk dat het mega lage foliumzuur het eerder verklaard dan dit iets verhoogde b6. Beide zou in theorie kunnen maar ik zou inzetten op het foliumzuur in deze.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:35

Over het algemeen ontstaan die klachten pas na langdurig hoog gedoseerd gebruik. Van een plasmaspiegel van 123 (volgens de afbeelding) verwacht ik niet direct klachten, mensen die ik gezien heb met klachten hadden waardes rond of ruim boven de 1000.
Lareb heeft over dit onderwerp eens een mooi artikel geschreven: https://www.lareb.nl/media/oklibv35/sig ... hikt-1.pdf

Overigens dacht ik dat in vrijwel de hele regio (iig in Isala) de referentiewaarden aangepast waren van 35-110 naar 50-180 nmol/L. OLVG hanteert zelfs 35-200, maar kan per bepaling/apparaat soms iets verschillen. Weet niet naar welk lab het via jouw huisarts gaat, maar dit soort bepalingen worden vrijwel altijd centraal gedaan en de referentiewaarden van een lab zijn online meestal wel terug te vinden op hun website (in het lokale lab kunnen de oude waarden soms nog in het uitslagensysteem staan).

Ik zou net als mijn twee voorgangers meer vallen over het foliumzuur icm de klachten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:41

Diagnovum heeft als referentiewaarde nog 35-110 erin staan, ik ga het artikel eens lezen, interessant!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 23:07

Oh oeps ik was iets te snel met mijn hypothese dan! :+ En de foliumzuur kan inderdaad zeker de boosdoener zijn! Ik had die even gemist.
Ik hoop in ieder geval dat je snel een oplossing vindt voor je pijnlijke voeten TS! :(:)

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:24

Ik wist niet dat bokt zoveel Doktoren had zeg.

Lieve ts ik lees al even mee, wat een adviezen krijg je hier. Goed dat je gewoon in overleg met je artsen gaat. Die hebben er tenslotte voor geleerd.

Ik hoop dat je snel een beetje mag opknappen en dat verder gezondheidsleed je bespaard blijft.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:33

Gomir is daadwerkelijk arts netjuh6 ik meende zelfs internist.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:48

SansaS schreef:
Gomir is daadwerkelijk arts netjuh6 ik meende zelfs internist.

Ja, dus over vitamine B6 waarden en de range waarin dat gebruikelijk klachten geeft durf ik wel een uitspraak te doen. Wat ik zeg is algemene toelichtende informatie, geen individueel behandeladvies en kan mogelijk wat onzekerheid wegnemen bij TS.

Moet wel zeggen dat elke keer dit soort felle reacties mijn motivatie om in mijn spaarzame vrije tijd een onderbouwde reactie te typen inmiddels wel verdwenen is. Ik ga mensenwelzijn & sport voortaan maar vermijden denk ik.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:50

Ik geef je groot gelijk. Je bent 1 van de weinige die echt advies kan geven hier en keer op keer worden reacties door mensen neergesabeld.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:59

SansaS schreef:
Ik geef je groot gelijk. Je bent 1 van de weinige die echt advies kan geven hier en keer op keer worden reacties door mensen neergesabeld.

Misschien komt dat (deels) doordat mogelijk niet iedereen weet dat ze arts is.
Gomir is nml niet de enige die hier advies geeft en als zorgprofessional komen er hier heel heel veel adviezen voorbij waarvan mijn nekharen soms overeind gaan staan. Ik kan me voorstellen dat als je niet weet dat een bepaalde gebruiker wel (of juist geen) medische achtergrond heeft dat het dan moeilijk schiften tussen de adviezen is.