Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 19:53

Oh daar kan ik over meepraten Sagan, mijn scooter is al een paar weken kapot en gister is de achterband van m'n fiets lek gegaan _-:( en ik ben zo'n sukkel die niet eens banden kan plakken.

Ik hoorde ook dat fietsenmakers tegenwoordig niet meer plakken, maar er gewoon een nieuwe binnenband in plaatsen.. Dat vind ik extra vervelend want ik gok dat dat wel iets van paar keer zo duur is?? Moet ik dat weer speciaal aan m'n extra geld aan m'n bewindvoerder vragen want zoveel hou ik niet over in een week/maand.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:02

Bij een electrische is het ook nog eens kijken of de motor voor of achter zit. Bij mij zat hij gelukkig voor. Binnenband hoeft niet per se heel duur te zijn, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk. Ik kan ook niet plakken hoor. Ik heb toevallig deze week geleerd om met een foam achtig spul te werken zodat ik gelukkig thuis kon komen, dat was het idee, maar blijkbaar was het ventiel lek en moest ik nog rondvragen of iemand mij kon taxiën. Gelukkig kon een oom mij uit de brand helpen die dag.

Bij ons verkopen ze binnenbanden rond de 8,- / 9,-

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:15

Oh €8/€9 euro is nog te doen, degene die ik sprak had het over €40 :=

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:02

Ik heb toevallig net een nieuwe binnenband (voor) voor mijn gewone fiets gekregen, dat kostte 25 euro inclusief het erop zetten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:15

_Karlijn schreef:

Volgens mij is die €8,- à €9,- voor een losse binnenband en het hogere bedrag inclusief monteren enzo. :)
Ik betaalde de laatste keer iets van €35,- meen ik voor vervanging vd binnenband.
Dat is dan de aankoop vd binnenband, verwijderen vd oude binnenband, monteren vd nieuwe binnenband, op mijn verzoek ook meteen de remmen, versnellingen, verlichting nalopen en bijstellen waar nodig en de tijd die ze eraan kwijt zijn.

Als ik jou was zou ik gewoon een fietsenmaker binnenlopen, vragen naar hun tarieven en dan het maximum benodigde geld aanvragen bij je bewindvoerder.
Wanneer dat binnen is de fiets wegbrengen voor reparatie of in overleg met de fietsenmaker een leenfiets meenemen en je eigen fiets zo nodig een paar dagen langer daar laten tot je je geld binnen hebt.
Vaak als je de situatie uitlegt is daar wel begrip voor is mijn ervaring. :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:38

Hoi Karlijn! Fijn dat je er bent! :)

Iedereen is hier welkom. Ik ben zelf wel van Team Kneus, maar ik blijf lachen, hoe klote het soms ook is. :))

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:54

Zijn er misschien sociale initiatieven bij je in de buurt? Zoals een buurthuis of repair cafe waar handige Harries zitten? Soms zijn er lokaal wel vrijwilligers die reparaties willen uitvoeren tegen een vriendelijker tarief, bijvoorbeeld met 2e hands reparatie spul of door geen of weinig uurloon te rekenen.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:00

lor1_1984 schreef:
_Karlijn schreef:

Volgens mij is die €8,- à €9,- voor een losse binnenband en het hogere bedrag inclusief monteren enzo. :)
Ik betaalde de laatste keer iets van €35,- meen ik voor vervanging vd binnenband.
Dat is dan de aankoop vd binnenband, verwijderen vd oude binnenband, monteren vd nieuwe binnenband, op mijn verzoek ook meteen de remmen, versnellingen, verlichting nalopen en bijstellen waar nodig en de tijd die ze eraan kwijt zijn.

Als ik jou was zou ik gewoon een fietsenmaker binnenlopen, vragen naar hun tarieven en dan het maximum benodigde geld aanvragen bij je bewindvoerder.
Wanneer dat binnen is de fiets wegbrengen voor reparatie of in overleg met de fietsenmaker een leenfiets meenemen en je eigen fiets zo nodig een paar dagen langer daar laten tot je je geld binnen hebt.
Vaak als je de situatie uitlegt is daar wel begrip voor is mijn ervaring. :)

Klopt helemaal. Ik had hier het geluk dat hij nog door mijn vader gemaakt kon worden. Dat scheelde mij inderdaad in monteurs kosten.

Die sociale initiatieven zijn inderdaad een goede! Was ik zelfs even vergeten.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:21

Telpeva schreef:
Zijn er misschien sociale initiatieven bij je in de buurt? Zoals een buurthuis of repair cafe waar handige Harries zitten? Soms zijn er lokaal wel vrijwilligers die reparaties willen uitvoeren tegen een vriendelijker tarief, bijvoorbeeld met 2e hands reparatie spul of door geen of weinig uurloon te rekenen.

Oja dat is een goed idee idd :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:56

Bedankt voor de beterschapswensen voor onze Nova. Ik vond het vandaag wel eng want drinken was super belangrijk en dat wilde ze niet. Eten ging ook niet maar nadat ik haar met een lepel ging voeren vloog het eten er in. Uiteindelijk is ze ook gaan drinken gelukkig.

Karlijn, wat een verhaal. Wat heb jij veel doorgemaakt in je leven. Ik hoop dat je de juiste hulp krijgt en je kat is prachtig <3

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:18

Was spannend met je hond. Gelukkig lijkt het nu de goede kant op te gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:19

Karlijn. Voor jou gewoon een 2e welkom hier :j

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 16:51

Bedankt jullie :j

Vandaag wilde ik een stuk wandelen met camera, had er helemaal zin in, vannacht al een route uitgestippeld. Ik woon zo'n 400m van de ingang van het bos. Maar zo'n 200 meter voorbij de ingang waren mijn benen al zó zwaar en pijnlijk dat ik me afvroeg of ik überhaupt thuis nog zou halen als ik op dat moment zou omdraaien :/ weer m'n lijf dat me in de steek laat. Ik was ook mentaal helemaal moe, had niet eens de moeite om lunch voor mezelf te maken en ben in bed gaan liggen en heb 2,5 uur geslapen (en vannacht ook al 13 uur).

Ik heb een sterk vermoeden van lymfoedeem in mijn benen (waar ook dat zware gevoel en de pijn oa vandaan komen), is iemand daar bekend mee?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 21:18

Tijd geleden dat hier activiteit was.

Karlijn, ik ben daar niet bekend mee. Bij mij begeeft mijn verbrijzelde been het maar voor die tijd ben ik al uitgestapt door mijn rug.

Soms ben ik het zo zat dat ik maar zo kort kan stappen. Gelukkig gaat het met de hond goed maar dankzij de dierenarts rekening is de doorloopwagen die ik zo graag wil weer verder weg.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 22:15

Bij mij is wel een nieuwigheid maar dat is een waar ik niet per se blij mee ben :+ Blij en niet blij tegelijk. Ik heb een 2ehands indoor rollator gevonden voor 35 euro, in die zin ben ik blij want de aanschafprijs is de reden waarom ik er al jaren tegenaan hik terwijl ik zo'n ding eigenlijk wel nodig heb.
Een lichtgewicht ding met een dienblad om in huis spullen van a naar b te kunnen rijden ipv tillen.
Dit model heb ik gekocht, maar dan dus 2ehands met flinke lakschade in het grijs met zwart
https://www.bol.com/nl/nl/p/trust-care- ... bb1815568c

Morgen krijg ik hem als het goed is, hij wordt gebracht.

De scooter duurt nog 2 tot 4 weken, daarvan heb ik wel al bericht dat ze ermee bezig zijn. Ik was eerder vergeten te reageren op de vraag maar ik zal uiteraard foto's maken, ik kijk er naar uit om er een stuk mee te rijden en een leuke plek voor een klein fotoshootje ermee te zoeken <3

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 16:39

Mooi dingetje, Telvepa ! Best handig soms.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 17:18

Ja toch, dat denk ik ook en voor die prijs durf ik dat ook uit te proberen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 17:24

Ik wist niet dat zoiets bestaat Telpeva, nog nooit gezien. Wel handig binnenshuis, ik heb zelf een grote met zitje maar al tijden niet gebruikt door mijn schouder. Inmiddels de denervatie gehad maar het zou pas na 6 tot 8 weken resultaat geven. Nu maar hopen dat het werkt anders is een prothese de volgende stap en dat stel ik liever zo lang mogelijk uit.

Ik ben echt benieuwd naar je scooter. Wordt die je eigendom of werkt dat anders? Ik wil de mijne eigenlijk laten opvoeren en kwam met Google op een Nederlandse site terecht waar stond dat dat niet zou mogen omdat je geen eigenaar bent?
Die van mij is betaald door het ziekenfonds maar hier krijg je ze dan wel in eigendom.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 18:04

Mijne wordt niet mijn eigendom, en zou in eigendom van de gemeente blijven. Wat ik er vooral van begrijp, is dat dat is zodat hij ook weer ingeleverd zou kunnen worden en doorgegeven aan iemand anders binnen de gemeente, in het meest rooskleurige geval dat ik spontaan zou genezen en ik hem zou inleveren. Wat ik mankeer is echter chronisch, ik schat de kans dat ik deze helemaal op ga rijden tot hij echt aan zijn eindje is, als 99%. Terug inleveren bij de gemeente of verkopen zie ik niet gebeuren.

In mijn omgeving ken ik meerdere mensen met een scootmobiel van de gemeente die hem gewoon hebben laten opvoeren door de door de gemeente aangewezen persoon die ook het onderhoud en reparaties doet :+

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:20

Bedoel je nu een scooter of een scootmobiel Telpeva?

Ik zat nog na te denken over het opvoeren ervan, als je een scooter opvoert ben je gelijk je verzekering kwijt (maar die moet je uiteraard wel betalen want anders mag je überhaupt niet op de weg rijden). Maak of krijg je dan een ongeluk, dan is de kans groot dat je verzekering niks dekt of uitkeert.

En ik denk ook dat de gemeente niet heel erg blij gaat zijn, als hij daar onderdeel van zou blijven :P

Of dat hetzelfde geldt voor scootmobielen weet ik niet eigenlijk. Moeten die verzekerd zijn om er mee te mogen rijden?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:48

Scootmobiel, dus drie wielen, sorry voor de chaos ik ben nog in de ontkenningsfase :o :+

Verzekeren was ik sowieso van plan, of het verplicht is weet ik eigenlijk niet. Ik ken wel een paar mensen met een scootmobiel, en als ik zie hoe makkelijk het soms kan zijn om per ongeluk een kras te maken op een deurpost of muur, dan wil ik graag een verzekering :o Voor mijn eigen spullen maakt het mij niet zoveel uit, maar ik wil dat een ander er in ieder geval financieel geen last van hoeft te hebben als ik schade zou rijden aan hun bezittingen of wat dan ook.
Opvoeren dat ben ik niet van plan dus daar heb ik mij niet in verdiept, wat consequenties daarvan kunnen zijn dat weet ik niet precies. Ik kan mij voorstellen dat het mogelijk ook iets doet met de garantie van het apparaat en de onderdelen. Ik zie het in ieder geval niet zitten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 06:24

Verzekering is verplicht :j via unigarant bijvoorbeeld. Maar (mijn kennis is daarin verouderd) mogelijk krijg je hem verzekerd aangeleverd als hij echt door de gemeente wordt verstrekt. Maar daarin kan ik me vergissing.

Wat waarschijnlijk bedoeld wordt met "opvoeren". Bij veel gemeentes boven een bepaalde leeftijd (toch best jong nog 8)7 ) moet verplicht de snelheid worden teruggezet naar 10 of 12 per uur. Of moeten ze verplicht in de bochten max 6 mogen rijden of zo. Levensgevaarlijk omdat je dan gewoon niet veilig meer deelneemt aan het verkeer omdat je dan in een keer terugklapt in snelheid en je bij gevaar niet snel weg kan en achterop komend verkeer niet verwacht dat je opeens langzaam gaat. Datis vrij simpel te wijzigen electronisch door de leverancier. Dat gebeurd best vaak :P

En ja schade heb je zo gemaakt. Bochten worden best vaak te snel gereden met omkiep gevaar. Volgas in een supermarkt of op de stoep. Afstapjes scheef aanrijden waardoor je omkiept. 8)7 Liefst volgas dan ook. En remmen is hendel los (en niet inknijpen) of de noodstopknop indrukken bij gevaar

Rustig oefenen met achteruit rijden bochten stoepjes is wel aan te raden of een lesje vragen bij de levering :j
Maar daarna vrijheid *\o/*

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 06:35

Nou ja mijn (verlate) bericht over dit onderwerp kwam ook nav een man die ik in de AH zag in een superblitse scootmobiel en die echt als een soort Schumacher door de winkel scheurde :') maar hij was er wel behendig in haha.

Maar je leest ook best vaak dat er ouderen met een scootmobiel weer ergens de plomp in zijn gereden. Ik vind het daarom ook wel goed dat er lessen in te volgen zijn.

Mijn vader had toen hij nog redelijk goed was in de laatste jaren voor zijn overlijden een elektrische rolstoel, maar man wat een gevaar op wielen was dat zeg :') die was hartstikke gevoelig, klein beetje gas en je schoot 2 meter vooruit, ietsjes remmen en je stond gelijk stil ipv iets langzamer te gaan :=

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 08:09

Brr dat klinkt ook niet heel gebruiksvriendelijk!

Mijne zou een topsnelheid van 25 kmh hebben, maar op de stoep en in winkels mag dacht ik alleen de langzaamste stand worden gebruikt, dat komt neer op stapvoets rijden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 08:17

Klopt, voor ieders veiligheid ook die van jezelf is het stapvoets al is die van mij per km te regelen. Drie maximum snelheden 1 heb ik op 6 gezet, 2 staat op 10/11 per uur en 3 is 19. Ik kan dat zelf inregelen ook hoe snel hij optrekt (maximaal) en afremd (ook maximaal)

Maar even een reminder. Mijne gaat 19 km per uur. Op lange afstanden op een fatsoenlijke weg zou het van mij wel sneller mogen. Maar meest van de tijd is dat veel te snel en ben je met 10/15 km per uur of veel langzamer meer dan snel genoeg :j juist omdat je lager zit en kwetsbaar bent ervaar ik die 19 per uur sneller als 40 per uur met de motor of 60 per uur met de auto. Dat is iets waar je je wel bewust van moet blijven.

Na het inmiddels jaren lang deelnemen aan scootmobieltochten en er ook al een aantal te hebben georganiseerd en ik heb hier en daar wat "les" gegeven en oudjes uit de problemen geholpen ermee. Een ongeluk is zo gebeurd. Een moeten uitwijken op de stoep (reflex van velen) is kans op omkiepen van de stoep.

Wat ik met een tocht heb meegemaakt op de posbank met een wat hoger liggend beton fietspad, tegenligger met een fietskarretje. Die voor me reed maakte een instinktieve uitwijk naar rechts en lag naast het fietspad en dreige de bult af te rollen. Dat goddank kunnen oplosssen maar anders :x

Zelf ook wel eens omgegaan domme eigen schuld in het bos en een boomwortel missen :+ en door mijn linkerbeen vooruit is de belans iets anders en ga ik iets gemakkelijker om. Dat is even au ego geknakt wat stijfjes scootmobiel weer recht zetten en gaan