Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:31

Krieltjes tijdens het lopen, haha. :')

Ik gebruik wel gelletjes maar niet veel, gisteren op 25 km 2. Wel neem ik koolhydraten drank met elektrolyten gemixt mee, 500 ml.

Gelletjes heb je in heel veel smaken en soorten, gewoon proberen. Maar nu nog aanschaffen voor over 1,5 week is niet handig, je moet toch uitproberen hoe je lijf reageert.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:05

Samantha_ schreef:
Krieltjes tijdens het lopen, haha. :')

Ik gebruik wel gelletjes maar niet veel, gisteren op 25 km 2. Wel neem ik koolhydraten drank met elektrolyten gemixt mee, 500 ml.

Gelletjes heb je in heel veel smaken en soorten, gewoon proberen. Maar nu nog aanschaffen voor over 1,5 week is niet handig, je moet toch uitproberen hoe je lijf reageert.

Ik heb nog niet echt het idee gehad dat ik het nodig heb. Ik vind Isostar wel fijn. En daar doe ik het goed op. Maar 'men' zegt nu dat ik te weinig eet tijdens het lopen. Dus tja. Twijfel twijfel.
Net over hoe nu te trainen de komende 1.5 week. Rustig aan doen of toch nog niet? lastig.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:06

Ik heb gelletjes van Decathlon. Zijn ook niet lekker, maar wel te doen qua smaak, zeker framboos en appel. Daarnaast hebben we ook een soort snoepreep van de Decathlon. Beetje net als tumtum maar dan in reep vorm en meer gericht op sporten.

Mijn broertje loopt vaak op winegums, dropjes, banaan en Dextro.

Qua drinken; tijdens een korte loop (onder de 15km) alleen water. Daarboven wissel ik water en sportdrank af. Vaak eerst wat slokken sportdrank en daarna water. Vlak voor het waterpunt neem ik dan evt een gelletje zodat ik de smaak en het plakkerige gevoel meteen kan wegspoelen.

Als ik zelf ga lopen, heb ik alleen water bij me en gelletjes. Dan drink ik achteraf sportdrank (aa meestal) om weer aan te vullen.

Tiggs

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:35

Germie, Isostar bevat ook suikers en elektrolyten dus voldoet volgens mij prima.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 13:08

Ik zou graag mee willen kletsen als dat mag?
Heb jarenlang fanatiek hardgelopen, maar door een val van mijn paard mijn heup gebroken en daarna steeds opnieuw in blessures gestrand. Toen er eindelijk (na jaren) ontdekt was waar de blessures vandaan kwamen begon fikse atrose op te spelen en kon ik wéér niet opbouwen.
Sinds een paar maanden lijkt alles met supplementen en dagelijkse barefootschoenen weer onder controle. In de vakantie ben ik dan ook weer heel voorzichtig begonnen met opbouwen. Nu 4 weken verder en so far so good, dus ik heb weer een beetje hoop.
Mijn eerste doel is 3km aan 1 stuk hardlopen. Ik loop nu 2x per week hetzelfde saaie rondje over straat,
als dat goed blijft gaan is het weer de moeite om naar het bos te fietsen om daar te gaan lopen.
Ik loop nu in totaal een half uur (met warming up en cooling down meegerekend) en pak dus steeds meer/steeds langere stukjes hardlopen mee, de rest wandel ik in stevig tempo.
Voelt nu alweer lekker, heb het zo gemist! Vind het nog wel moeilijk om daadwerkelijk "te gaan",
maar eenmaal onderweg ben ik weer blij dat ik loop.
Ben echt weer een hele prille beginner, maar hoop dit heel voorzichtig uit te kunnen gaan bouwen.
Eerst die pezen en spieren maar weer eens goed laten wennen aan alles.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:04

iirrssjjee schreef:
Ik heb gelletjes van Decathlon. Zijn ook niet lekker, maar wel te doen qua smaak, zeker framboos en appel. Daarnaast hebben we ook een soort snoepreep van de Decathlon. Beetje net als tumtum maar dan in reep vorm en meer gericht op sporten.

Mijn broertje loopt vaak op winegums, dropjes, banaan en Dextro.

Qua drinken; tijdens een korte loop (onder de 15km) alleen water. Daarboven wissel ik water en sportdrank af. Vaak eerst wat slokken sportdrank en daarna water. Vlak voor het waterpunt neem ik dan evt een gelletje zodat ik de smaak en het plakkerige gevoel meteen kan wegspoelen.

Als ik zelf ga lopen, heb ik alleen water bij me en gelletjes. Dan drink ik achteraf sportdrank (aa meestal) om weer aan te vullen.

Achteraf, na een uur ofzo zou ik wel graag willen eten. Dat blijft er vaak b ij, maar zoals gisteravond toen ik dus 3 uur getraind had, dan komt in de nacht toch een hongergevoel, niet normaal. Ik lig dan gewoon uren wakker hierdoor. Maar ben dan ook weer niet iemand die midden in de nacht nog wat gaat eten.
Dus daar moet ik ook nog een oplossing voor vinden. Maar dit speelt niet als ik overdag kan lopen, wat meestal niet kan overigens, maar met een run bijvoorbeeld wel in het weekend.

BusyMissy, 3km is het begin, ik was ook heel blij toen ik dat weer kon. En als je geen blessures krijgt lukt verder echt wel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 15:24

De oplossing is dat je dus eet tijdens lange lopen om alvast aan te vullen en daarna iets substantieels eet. Ook al heb je nog geen trek. En eventueel wat extra eiwitten.

Voor wie wat wil uitproberen heb ik eventueel nog testverpakkingen tailwind die ik kan opsturen. Dat is poeder wat je oplost in water. Veel ultralopers gebruiken het, bijvoorbeeld de top ultra runner en fantastisch leuke vrouw Courtney Dauwalter. Ik loop er zelf al jaren heel fijn op.
Dan moet je even een pb sturen met je adres.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 16:31

Ik ben ook weer terug van weg geweest.
Vorige week zat ik een weekje in Zelhem met de paarden.
Wel wat geprobeerd mee te lezen.

Qua eten onderweg zijn M&M's en mini stroopwafels hier favoriet. Maar heb ook wel eens Nakdrepen of mueslirepen mee.
En altijd Tailwind in mn flessen.

Gelletjes vind ik goor. Heb er nog geen kunnen vinden die ik graag neem.
Heb heel soms een zakje gel mee die ik nog wel weg kan krijgen, voor als ik geen vast voedsel binnen krijg.

Voor na lange lopen heb ik meestal iets van vloeibare voeding. Om zowel vocht aan te vullen als voedingsstoffen. Heb vaak direct na het lopen geen zin in vast voedsel.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 19:51

Welkom BusyMissy! We zijn allemaal ergens begonnen

Even een vraag: mijn zoon traint voor de halve marathon en nu blijkt dat een gedeelte v zijn voet gaat slapen na een paar km hardlopen
Erg irritant en hij heeft het nooit eerder gehad
We hebben hem op nieuwe hardloopschoenen getrakteerd (aangemeten bij Runner’s world) hij heeft deze sinds 24 juli
Ik heb geadviseerd om contact met die winkel op te nemen

Iemand hier ervaring mee?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 19:55

Ik heb dit al eens eerder gehoord in dit topic, maar weet niet meer bij wie. Zelf nooit last van gehad.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 20:23

Supervixen schreef:
Ik heb dit al eens eerder gehoord in dit topic, maar weet niet meer bij wie. Zelf nooit last van gehad.

Dat was ik. :o

Ik heb dit gehad toen ik weer ging opbouwen na een lopersknie.
Geen idee of dit met elkaar te maken had.

Heb toen bij de sportfysio mn kuit een paar meer laten dry needlen en ben op andere schoenen over gegaan (liep op Asics, ging naar Hoka/ Saucony). En toen verdween de slaapvoet.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:01

Ik heb dat een paar jaar geleden ook gehad @Sall. Bij mij had het toch ook met de schoen te maken (net nieuwe schoenen gekocht) Ik liep op Asics en ben toen overgegaan naar Saucony's met iets meer ondersteuning. Niet meer last van gehad daarna.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:05

Ik heb het ook wel eens gehad, niet echt slapend maar wel een raar gevoel in m'n voet. Ik had mijn veters te strak zitten. Wat ik nu doe, is op de voet zelf mijn veters best wel los, en dan in het bovenste gaatje een runners knot zodat ik ze toch genoeg aan kan trekken dat m'n schoenen niet uit glijden. :) Had hij het eerder met de oude schoenen of is het gekomen sinds die nieuwe schoenen? Kan soms inderdaad gewoon zo zijn dat de schoen toch niet goed op de voet valt.

Ik heb vandaag weer lekker gelopen, een negative split met de eerste 3 km super easy, 2 km iets harder en de laatste 2 km op wat ik noem comfortably fast, lekker doorlopen maar geen interval tempo. Dat soort runs vind ik altijd zo heerlijk, je word er niet te moe van maar toch een meer voldaan gevoel dan enkel een easy run :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:43

Welkom BusyMissy!

Slapende voet nog niet gehad. Wel na flink intervallen of lange afstand dat de bovenkant van mn voet pijn doet. Iemand ervaring mee?
Ik ga vrijdag sowieso naar fysio, even een check vooral.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 22:02

Voor degene die niet van gelletjes houden.. wij gebruiken tegenwoordig de energybites van Kalkman.
https://kalkman.cc/

Natuurlijke ingrediënten en kleinere hapjes dan die grote repen..
en erg lekker :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:48

Hier vanochtend weer een rondje gelopen.
Na twee traingen die best ruk gingen, was deze soepele 10 km best wel even fijn. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:52

Heerlijk Sherivey! Fijn dat het zo lekker ging.

Wij waren vanochtend ook al vroeg op pad met z’n drieën, om 7 uur vertrokken. Het was heerlijk lopen, zo tussen de nevel. Op 7 km afgeklokt, liep wel lekker.

Afbeelding

Qua lopen en eten. Ik kan van alles eten onderweg. Bij de Decathlon hebben ze dadelrepen met rode vruchten, die zijn erg lekker net als de gesuikerde snoeprepen.
Voor de marathon hebben we veel met gelletjes gewerkt, vind ik ook prima. Die van SIS voldoen hier prima. Heb ook al eens van de Decathlon gehad, met extra zout. Helaas proefde je dat ook, echt smerig! :r Qua drinken heb ik vaak zo’n tablet van SIS door het water op de langere afstanden.
Slaatjes en krieltjes overigens nog nooit geprobeerd. :+ Na afloop kan ik ook gerust lekker eten.

Welkom BusyMissy!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:19

Kom ik met mijn beginnersrondje :+

Afbeelding
Afbeelding

Ik was vorige week met mijn dochter in Normandië. Had mijn loopspullen mee maar mijn dochter (18) werd ziek (griep) Ze heeft autisme waardoor ze wat in paniek raakte toen ik wilde gaan lopen. We zaten ook wel wat afgelegen dus dat was te spannend voor haar.

Dus gister thuis het lopen weer opgepakt. Ben rond 18.30 gaan lopen. Het was nog 28 graden dus het voelde pittig.
Maar toch maar weer gedaan, dus we werken rustig weer naar de 5km toe

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:38

Met 28 graden lopen is ook een hele prestatie anders! _/-\o_

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:50

Hier nog even het luie Nederlandse zweet eruit gelopen , voordat ik morgen 10 dagen naar Portugal ga.

Afbeelding

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:51

Koekie73 schreef:
Kom ik met mijn beginnersrondje :+

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik was vorige week met mijn dochter in Normandië. Had mijn loopspullen mee maar mijn dochter (18) werd ziek (griep) Ze heeft autisme waardoor ze wat in paniek raakte toen ik wilde gaan lopen. We zaten ook wel wat afgelegen dus dat was te spannend voor haar.

Dus gister thuis het lopen weer opgepakt. Ben rond 18.30 gaan lopen. Het was nog 28 graden dus het voelde pittig.
Maar toch maar weer gedaan, dus we werken rustig weer naar de 5km toe

Dat doe je goed, gewoon opbouwen en doorgaan. Het moet vooral leuk zijn.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:59

Puera, mooie zonsopkomst gezien :D

Koekie, lekker bezig!
Lopen met 28 graden is zwaar!

Morris, de heide staat wel mooi in bloei zeg :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 11:00

Ik heb vanmorgen 15km gelopen. Ging niet van harte, ik zweette me kapot. Is het al herfst??

Nu lig ik lekker even bij een recreatieplas en ga ik zo een stukkie zwemmen. Heerlijk rustig zonder alle schoolgaande jeugd.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:32

Supervixen schreef:
Ik heb vanmorgen 15km gelopen. Ging niet van harte, ik zweette me kapot. Is het al herfst??

Nu lig ik lekker even bij een recreatieplas en ga ik zo een stukkie zwemmen. Heerlijk rustig zonder alle schoolgaande jeugd.

Nou als het zo gaat als afgelopen jaren lopen we in de herfst nog met 28 graden.
3 oktober vorig jaar, leuk een run van 10 km met 28 graden. Elke tuinslang onderweg liep ik onder.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:40

Bikkels iedereen die zo vroeg al op pad was! En lekker bezig Koekie, iedereen is hier begonnen met het lopen van 3 km rondjes, de langere afstanden of snellere tijden komen vanzelf :)

Morris heel veel plezier in Portugal :D