Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:55

Ik heb dit bij beide kids gehad. Uiteindelijk hielp het (je probeert na een paar weken alles :D ) om samen in bad te gaan liggen en daar te voeden. Als de kleine dan wat rozig/warm is, hapt hij/zij vast wel en het huid-op-huidcontact was optimaal.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:29

Beste allen, ik kom ook even binnenvallen. Loop best wel tegen problemen aan en alle tips zijn welkom.

15 december is onze lieve dochter geboren na een snelle en heftige bevalling. Thuis konden we pas opde tweede dag beginnen met borstvoeding omdat ze dag 1 te misselijk was, pas in de nacht 's ochtends lukte aanleggen voor het eerst. Dat leek goed te gaan maar 's avonds bleef ze toch hongerig. Overleg met vk gehad in de nacht, kunstvoeding na erbij aangeboden wat ze niet dronk, nog een dag modderen met borstvoeding en kunst na met een baby die inmiddels al 2 dagen aan het huilen was en gefrustreerder en gefrustreerder werd (kraamhulp dacht krampjes), wij waren ook goed gesloopt na de bevalling en twee slapeloze nachten... 18 december had ze in de nacht paar x verhoging gehad (wij dachten van bij ons in bed slapen tegen mij aan - wieg was geen optie), na voeding nog x getemperatuurd, toen was het weer ok). 's ochtends gewogen, 10% gewicht verloren, vk erbij en we mochten naar het ziekenhuis. Gelukkig niks ernstigs, ze had dorstkoorts - ze was gewoon totaal uitgehongerd :'(. In het ziekenhuis bijgekregen met de sonde, ik aan de ziekenhuis kolf. Ze deed het daar helemaal super (en wij ook, slapen is geweldig). Binnen 2 dagen 2 ons bijgekomen, ze dronk daar goed - ook aan de borst en we mochten na 3 dagen weer naar huis. Daar doet ze het nu supergoed op combinatie kv / bv - ze was binnen 6 dagen weer boven haar geboortegewicht en bij intake cb thuis alweer 3 ons boven haar geboortegewicht.

Ik heb een draadloze kolf en kolf me suf maar mijn productie loopt nog steeds ver achter bij wat ze drinkt. Ik leg zo 3x per dag aan, kolf als ze niet goed drinkt aan en de rest krijgt ze fles, of gekolfde melk of kunst.
Nu is dat vol te houden want is mijn vriend nog thuis - die geeft vaak fles terwijl ik kolf of troost haar als ze huilt en ik weer eens aan het kolven ben. Als hij zo weer aan het werk wordt het al heel veel lastiger om zoveel te kolven. Borstvoeding blijft lastig, als ze tehongerig is slaat ze de tepelhoedjes alle kanten op, zonder tepelhoedje legt ze niet goed aan, met een beetje pech is ze daarna zo moe van alle frustratie dat ze in slaap valt en de tweede borst niet pakt of het flesje heel matig.

Hebben jullie tips om de productie omhoog te krijgen verder? Of ook transitie gemaakt van kv / bv gecombineerd naar bv, en hoe ging dat? De overgang naar voeden op verzoek lijkt me heel lastig omdat ik door onze geschiedenis vrij panisch ben of ze genoeg krijgt... Ik ga overigens zoiezo lactatiedeskundige bellen. Mijn "vaste" (ook cursus bij gedaan). zou nu beschikbaar zijn maar is dat helaas toch niet, 2 andere die ik heb gemaild mailen niet terug (irritant!).

Sorry voor het lange verhaal, ook fijn om zo van me af te schrijven..

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:16

NPS, wat een lastige start! En ook vervelend dat je nog geen contact krijgt met een lactatiekundige. Misschien via CB wel? Dat lijkt me namelijk wel beste.

Ik zou toch zoveel mogelijk de kunstvoeding overslaan en veel en vaak aanleggen. Als het kan eventueel lekker dagje samen in bed, huid op huid en continu blijven aanleggen bij kleinste tekenen. Vaak is direct bij jou drinken veel effectiever dan kolven. Kost even wat energie en frustratie, maar hopelijk levert het wel wat op.

Voor kolven zelf kan je nog eens kijken of deze echt goed bij jou past. Passen de borstschilden goed of moet je eigenlijk een andere maat? Je kan ook los verkleiners kopen bijv.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:27

nps schreef:
Beste allen, ik kom ook even binnenvallen. Loop best wel tegen problemen aan en alle tips zijn welkom.

15 december is onze lieve dochter geboren na een snelle en heftige bevalling. Thuis konden we pas opde tweede dag beginnen met borstvoeding omdat ze dag 1 te misselijk was, pas in de nacht 's ochtends lukte aanleggen voor het eerst. Dat leek goed te gaan maar 's avonds bleef ze toch hongerig. Overleg met vk gehad in de nacht, kunstvoeding na erbij aangeboden wat ze niet dronk, nog een dag modderen met borstvoeding en kunst na met een baby die inmiddels al 2 dagen aan het huilen was en gefrustreerder en gefrustreerder werd (kraamhulp dacht krampjes), wij waren ook goed gesloopt na de bevalling en twee slapeloze nachten... 18 december had ze in de nacht paar x verhoging gehad (wij dachten van bij ons in bed slapen tegen mij aan - wieg was geen optie), na voeding nog x getemperatuurd, toen was het weer ok). 's ochtends gewogen, 10% gewicht verloren, vk erbij en we mochten naar het ziekenhuis. Gelukkig niks ernstigs, ze had dorstkoorts - ze was gewoon totaal uitgehongerd :'(. In het ziekenhuis bijgekregen met de sonde, ik aan de ziekenhuis kolf. Ze deed het daar helemaal super (en wij ook, slapen is geweldig). Binnen 2 dagen 2 ons bijgekomen, ze dronk daar goed - ook aan de borst en we mochten na 3 dagen weer naar huis. Daar doet ze het nu supergoed op combinatie kv / bv - ze was binnen 6 dagen weer boven haar geboortegewicht en bij intake cb thuis alweer 3 ons boven haar geboortegewicht.

Ik heb een draadloze kolf en kolf me suf maar mijn productie loopt nog steeds ver achter bij wat ze drinkt. Ik leg zo 3x per dag aan, kolf als ze niet goed drinkt aan en de rest krijgt ze fles, of gekolfde melk of kunst.
Nu is dat vol te houden want is mijn vriend nog thuis - die geeft vaak fles terwijl ik kolf of troost haar als ze huilt en ik weer eens aan het kolven ben. Als hij zo weer aan het werk wordt het al heel veel lastiger om zoveel te kolven. Borstvoeding blijft lastig, als ze tehongerig is slaat ze de tepelhoedjes alle kanten op, zonder tepelhoedje legt ze niet goed aan, met een beetje pech is ze daarna zo moe van alle frustratie dat ze in slaap valt en de tweede borst niet pakt of het flesje heel matig.

Hebben jullie tips om de productie omhoog te krijgen verder? Of ook transitie gemaakt van kv / bv gecombineerd naar bv, en hoe ging dat? De overgang naar voeden op verzoek lijkt me heel lastig omdat ik door onze geschiedenis vrij panisch ben of ze genoeg krijgt... Ik ga overigens zoiezo lactatiedeskundige bellen. Mijn "vaste" (ook cursus bij gedaan). zou nu beschikbaar zijn maar is dat helaas toch niet, 2 andere die ik heb gemaild mailen niet terug (irritant!).

Sorry voor het lange verhaal, ook fijn om zo van me af te schrijven..

Allereerst gefeliciteerd! Pittige start! Is er een lactatiekundige aangesloten bij jouw verloskundigepraktijk of kraamzorgbureau die je zou kunnen benaderen?
De lactatiekundige kan hopelijk achterhalen waarom je dochter niet fijn aanhapt en zij kan ook meekijken met jouw kolf/schilden. Tot die tijd zo veel mogelijk aanleggen/kolven, max 3 uur ertussen. Laat je niet ontmoedigen door de tegenvallende kolfopbrengst die je nu hebt. Grote kans dat wanneer het aanhappen/kolven beter gaat jouw borsten optimaler worden gestimuleerd en je echt voldoende productie gaat hebben om volledig live (op verzoek) te kunnen voeden. Als ze straks tevreden in slaap valt na een live voeding inclusief melksnor groeit het vertrouwen dat je echt genoeg voor haar maakt vanzelf :)

Ik herken veel uit jouw verhaal. Mijn zoon had dorstkoorts op dag 2. Ik had geen druppel melk voor 'm. Op advies ben ik iedere 3 uur gaan voeden -> nakolven met een ziekenhuiskolf (alles voedingen, ook 's nachts) -> de 3,5 druppel gekolfde melk in een 'fles' -> naar behoefte kunstvoeding toe. Hij heeft uiteindelijk één week kunstvoeding bij gehad; afbouwend van zo goed als volledige voedingen naar één keer per dag 30cc. In de tweede week kolfde ik genoeg na om 'm dat in een fles te kunnen geven en in de derde week had 'ie genoeg aan de live 'melkies' en ben ik het nakolven gaan afbouwen. Uiteindelijk ruim 16 maanden live borstvoeding gegeven. Heb vertrouwen in jezelf en je dochter; deze start is even pittig maar het kan goedkomen!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:12

Poe, respect voor jullie! Wat een toewijding. _/-\o_ Ik heb helaas geen tips, maar wel veel bewondering. :j

Onze zoon drinkt niet/nauwelijks op de opvang. Het kolven gaat prima, maar er is vandaag in totaal nog maar 40 ml gedronken (sinds 04.45u) en daar blijft het wellicht bij tot ik hem om 18u weer op kan halen. Ik heb tot het vertrek naar mijn werk nog geprobeerd om hem extra aan te leggen, maar toen wilde hij nog niet.

Vorige week was ik in alle staten en heb ik in gedachten al 6 keer mijn baan opgezegd. Dit was gewoon het laatste wat ik had verwacht. Hij drinkt als een malle en we hadden zó goed flesjes geoefend... Nu zijn de emoties iets afgezwakt, maar fijn is anders.

Bij de opvang proberen ze op een zo rustig mogelijk plekje te gaan zitten. Temperatuur van de melk al iets opgehoogd. Ik heb een doek meegegeven met mijn geur. Vooralsnog helpt het nog niet zo. De opvang vroeg of ik live kon komen voeden, maar helaas is dat niet haalbaar vanwege de reistijd.

Hij gaat niet meteen dood (hoop ik), omdat hij zo groot en zwaar is, maar het vervelende is dat hij het 's avonds en 's nachts in moet halen. Hij komt strak om de 3 uur, gerekend vanaf start voeding, en drinkt makkelijk 45 minuten per keer. Daarna haal ik hem zelf van de borst af, anders krijg ik helemaal geen slaap meer. Hij zorgt voor meerdere TSR en blijft rustig doortanken. Op dit moment vind ik dat even geruststellend als vermoeiend.

Kan iemand mij zeggen dat dit heel snel goedkomt? :=

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:03

Ik lees hier sinds de geboorte van de eerste mee, ik voel jullie struggles dames -O- Voor beide (en anderen), ik vind @teddyroorda.nl een heel fijne lactatiekundige om te volgen. Zij werkt in het ziekenhuis en heeft elke week een vragen-uurtje op haar instagram. Ook een cursus trouwens maar die heb ik niet gekocht verder. Wat ik daar tot nu toe echt altijd uit naar voren zie komen is huid-op-huid en aanleggen, aanleggen, aanleggen bij te weinig melk.

Ik denk dat bij mij de opstart van borstvoeding zo moeilijk is gegaan door te weinig huid op huid, bijna niet gedaan en ook niet gehoord vanuit de lactatiekundige uit ons zkh -O- dus dat ga ik bij de 2e sowieso heel anders doen. Misschien helpt dat wel goed nu bij jou nps, net zoals vele boven mij zeggen.

Lorette hebben jullie ook geoefend met het flesje door iemand anders te geven, en zonder jou in de buurt? Lastig hoor, kan me heel goed voorstellen dat je zelf haast buikpijn krijgt als hij niet drinkt. Geen tips helaas behalve misschien flesje geven zonder jezelf in de buurt. Hopelijk wordt het snel beter!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:39

Jeetje Nps wat een pittig begin, fijn dat ze daarna zo goed aankwam! Ik snap je onzekerheid met betrekking tot genoeg binnen krijgen helemaal, maar het klinkt alsof jullie op de goede weg zijn! Hopelijk kun je wat met de tips die worden gegeven ;).

Super vervelend dat hij niet goed drinkt op de opvang Lorette, dat is ook niet prettig om naar je werk te gaan. Maakt het verder nog een verschil qua vers of diepvries? Mijn dochter wilde absoluut geen diepvriesmelk, die kreeg uiteindelijk kv bij de opvang.

Hier lijkt het probleem opgelost, zomaar ineens accepteert hij de borst weer zonder problemen, terwijl het gisteren heel slecht ging. Hij heeft ook ineens wat nieuwe dingen, dus ik denk dat dat de rede was waarom hij even onrustig was. Hij kan nu een beetje gericht speeltjes pakken en in z’n mond stoppen *\o/*

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:43

Fijn dat het weer beter gaat Ilse! Vast een hele opluchting.

Lorette, voor je zoontje zelf is het gelukkig geen probleem als hij overdag weigert, maar wel aan de hoeveelheid komt. Dat scheelt alweer wat stress. Maar snap me goed dat jij niet perse zit te wachten op het inhalen in de nacht :') ik zou ook eens kijken aan of het verschil zit in bijv andere temperatuur of verse/ontdooide melk. En anders misschien toch KV proberen als je het inhalen in de nacht erg pittig blijft vinden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:33

@MerleSimone: yes! Hij dronk op elke locatie en bij elke persoon.

@Ilse_123: misschien maakt het uit, maar hij heeft tot nu toe alleen melk uit de koelkast van maximaal 24u oud aangeboden gekregen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:18

Lorette mijn dochter deed dit ook. Zelfs een keer halsoverkop van m'n werk gevlogen omdat ze al zeker 6 uur niets binnen had gekregen. Dan probeerde ik eerst haar daar t flesje te geven (die ze vrolijk weigerde..). Vervolgens mee naar huis genomen en dan lag ze gewoon lekker bij te tanken. Net als in de nachten.
Uiteindelijk in samenspraak met onze lactatiekundige besloten t zo te laten. Haar groei was goed dus moest er maar op vertrouwen dat ze genoeg binnen kreeg. Soms dronk ze op een dag van half 8 tot half 5 maar 100 tot 150 cc bij elkaar. T is nu een hele bijdehante tante van 2.5 dus die kop zat er toen al op ;-)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:44

Weet dat je het recht hebt om naar huis te rijden om zelf te voeden!

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:18

_Lorette_ schreef:
Poe, respect voor jullie! Wat een toewijding. _/-\o_ Ik heb helaas geen tips, maar wel veel bewondering. :j

Onze zoon drinkt niet/nauwelijks op de opvang. Het kolven gaat prima, maar er is vandaag in totaal nog maar 40 ml gedronken (sinds 04.45u) en daar blijft het wellicht bij tot ik hem om 18u weer op kan halen. Ik heb tot het vertrek naar mijn werk nog geprobeerd om hem extra aan te leggen, maar toen wilde hij nog niet.

Vorige week was ik in alle staten en heb ik in gedachten al 6 keer mijn baan opgezegd. Dit was gewoon het laatste wat ik had verwacht. Hij drinkt als een malle en we hadden zó goed flesjes geoefend... Nu zijn de emoties iets afgezwakt, maar fijn is anders.

Bij de opvang proberen ze op een zo rustig mogelijk plekje te gaan zitten. Temperatuur van de melk al iets opgehoogd. Ik heb een doek meegegeven met mijn geur. Vooralsnog helpt het nog niet zo. De opvang vroeg of ik live kon komen voeden, maar helaas is dat niet haalbaar vanwege de reistijd.

Hij gaat niet meteen dood (hoop ik), omdat hij zo groot en zwaar is, maar het vervelende is dat hij het 's avonds en 's nachts in moet halen. Hij komt strak om de 3 uur, gerekend vanaf start voeding, en drinkt makkelijk 45 minuten per keer. Daarna haal ik hem zelf van de borst af, anders krijg ik helemaal geen slaap meer. Hij zorgt voor meerdere TSR en blijft rustig doortanken. Op dit moment vind ik dat even geruststellend als vermoeiend.

Kan iemand mij zeggen dat dit heel snel goedkomt? :=

Wij hadden ook een flesweigeraar. Heb je al een andere fles geprobeerd? Bij ons pakte hij de MAM fles meteen terwijl hij alle andere niet wilde. Lansinoh ook goede ervaringen mee. Bij mij zei de lactatiekundige ook geen zorgen te maken, als ze de nacht doorslapen drinken ze ook 12 uur niet. En nu dus juist in de nacht wel. Wij sliepen wel samen anders had ik dat nooit volgehouden.

Verder kun je de melk die je teveel kolft doneren als je dat wil, er is een informele groep op Facebook voor met moeders die je er heel blij mee maakt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:24

Dank voor de tips iedereen! Morgen komt er een lactatiedeskundige op bezoek (eindelijk) en ik hoop dat die ons verder kan helpen, word onderhand redelijk moedeloos na alweer een mislukte aanlegsessie. Huid op huid ook niet veel gedaan, wel knuffelen en soms een blok tussen de voedingen. Zal ook zeker morgen!

Kit_4_ever fijn dat t bij jou is goedgekomen, sat geeft weer wat moed!

Lorette, lastig hoor… 45 minuten per x is ook serieus lang zeg!

Ik blijf verder mooi meelezen hier :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:25

Lorette, als je hem langer laat drinken, laat hij er misschien ook langer tussen? Als hij na die 45 minuten (wat ik overigens niet idioot lang vind, was hier ook altijd wel het minimum toen ze zo klein waren) nog stevig doordrinkt en jij nog melk hebt, heeft hij het blijkbaar nodig?

En heeft de opvang al een cupje/fingerfeedset/andere manier van voeden geprobeerd? Misschien is de fles gewoon niet de oplossing. Die van mij wilde ook een tijd geen fles en toen hebben we met een fingerfeedset gevoed en dat ging wel prima. Misschien kan zoiets nog helpen...

Wat Bismarck zegt, klopt overigens wel: je mag op en neer rijden. Maar die reistijd hoeft je baas niet te betalen en als het écht niet haalbaar is, is het gewoon niet haalbaar. Ik werk 45 minuten van de opvang vandaan, dus dat was bij ons simpelweg geen optie.

Je mag 25% van je werkdag betaald besteden aan voeden of kolven. Dat betekent dat je ook eerder weg mag of later mag starten. Ik startte een half uur later, kolfde twee keer een half uur en ging een half uur eerder weg op een dag van 8 uur. Misschien kun je zo de dag nog wat inkorten?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:31

Fingerfeedset ken ik niet, dat moet ik googelen.

We kregen net weer een update dat hij niet drinkt. Niet uit onze fles, niet uit flessen van de opvang (die meer op de borst zou moeten lijken), niet met een lepeltje. Ze krijgen er met geen mogelijkheid iets in. Hij drinkt 's nachts strak om de 3 uur, dus hij tankt wel weer bij, maar ik zit gewoon met een knoop in mijn maag op kantoor als ik geen fijne updates krijg. Hij was gisteren ziek van zijn vaccinaties, dus dan vind ik het extra vervelend als hij niet drinkt.

Ik snap het gewoon niet. We hebben vanaf 4 weken meteen geoefend met de fles. Collega's konden hem op kantoor de fles geven. Op maandag heeft hij mannendag en krijgt hij de hele dag de fles van mijn man. De fles an sich is het probleem niet. Maar wat dan wel. Ik gok de afleiding op de opvang, maar ze voeden daarom al in het kantoor...

Ik werk op ruim een half uur rijden (maar dat is zonder vertraging/file) van de opvang. Ik kan dan 1x voeden als ik mijn tijd daarvoor gebruik. Helemaal niet praktisch...

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:46

Vervelend Lorette!
Misschien ter geruststelling; onze dochter weigerde de fles wel overal :+ Wilde melk alleen uit de borst. Ze heeft hem heel even gepakt, maar het grootste deel van de tijd dus niet. Ondanks dat ben ik nooit gaan voeden, is ze goed gegroeid en dronk ze op een ander moment bij. Ze gaf bij de opvang ook nooit aan honger te hebben en was gewoon blij.
Uiteindelijk heb ik mijn melk gedoneerd aan een tweeling waarvan de moeder te kort kwam.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 15:08

O bijzonder, dan is het ook geen fles weigeren an zich dus, als hij die bij je man wel pakt.. Ik weet niet hoeveel dagen hij gaat, maar ik heb me ook erg zorgen gemaakt (zelfs gemaild naar een opvang dichtbij m'n werk of ze plek hadden), maar ze zijn zo 4 a 6 maand dat ze met hapjes kunnen beginnen en ze zo wat extra krijgen, dus achteraf viel het allemaal heel erg mee. Is hij verder wel tevreden daar?

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 20:00

Wat ontzettend vervelend! Hoe voeden ze ? Liggend of therapeutische flesje?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:28

Heel erg bedankt voor jullie meedenken. Inmiddels gaat het goed met de fles! De truc zat 'm in kind niet vasthouden. :+

Helaas ben ik bijna 2 weken extreem beroerd geweest van de griep met behoorlijke koorts en een paar dagen niet eten en nauwelijks drinken. Ineens was de productie volledig weg. Van nooit enig probleem en overproductie naar nul komma niks. Mijn lijf deed het wellicht uit zelfbehoud. We moesten heel plotseling overschakelen op voeding uit de vriezer en kunstvoeding. Gelukkig hadden we zo'n noodverpakking Nutrilon met 3 van die zakjes erin. Het ontdooien van zakjes borstvoeding duurt een eeuw.

Nu vind ik die flesjes een enorm gedoe 's nachts. Hij drinkt slecht en we zijn er veel drukker mee dan wanneer ik hem even aanleg. Maar voor mijn gevoel heb ik niet meer dan een half slokje voor hem. Hij is op enkele dagen na 6 maanden en mag best wat hebben, vooral omdat hij mega lang is voor zijn leeftijd. Met 3 minuten is hij wel uitgedronken aan de borst en ik heb het idee dat mijn TSR nog niet de helft is van wat het was.

Kan dit stiekem nog deels de regulatie zijn, waardoor mijn borsten leeg voelen en ik nooit meer enige vorm van stuwing ervaar? Of is het gewoon afgelopen met de borstvoeding?

Het maakt me heel onzeker over wat hij binnen krijgt. Na 3 minuten borst bied ik hem altijd nog een extra flesje aan, maar dat weigert hij. Hij kan verder wel prima uit de fles drinken en lust ook kunstvoeding.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 07-02-24 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:49

Geen stuwing is echt niet gek op die leeftijd. Ik zou gewoon blijven aanleggen. Zolang jij gaat aanvullen met flesjes, gaat jouw productie ook niet omhoog. Het is vraag en aanbod ;-) en hij geeft volgens mij duidelijk aan dat hij genoeg heeft, toch?

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:40

Wat vervelend dat je zo onzeker bent over wat hij binnenkrijgt. Ik deel graag mijn ervaring met je, ik heb een zelfde soort ervaring met mijn dochtertje toen zij zo oud was.

Mijn ervaring is dat de productie weer op gang kwam toen ik goed hersteld was van een heftige keelontsteking. We hebben ons dochtertje ook tijdelijk flesvoeding bijgegeven als ze niet genoeg had aan de borst toen ik zo ziek was en ook toen ik me beter ging voelen maar nog wel moest herstellen. Er wordt vaak gewaarschuwd dat dit je productie negatief beïnvloed en dat het niet meer goed kan komen zolang je dat doet, maar dat hoeft dus helemaal niet. Ik denk dat het goed kan komen zolang je aan blijft leggen en pas flesvoeding bijgeeft als hij niet genoeg heeft gehad en blijft vragen. Dan krijgt je lijf wel het seintje en zodra het weer kan zal het ook de productie weer omhoog gooien. Mijn dochtertje werd bijvoorbeeld enorm onrustig na een tijdje, aanhappen en loslaten, aanhappen en weer loslaten, worstelen/overstrekken en op een gegeven moment huilen. Als we haar dan een flesje aanboden dronk ze er rustig van en viel alsnog tevreden in slaap. Ik weet niet meer hoe lang we dit gedaan hebben, maar het zal een paar weken geweest zijn. Na een poosje viel ze weer als vanouds in slaap aan de borst en hadden we de flesjes niet meer nodig.

Misschien had ik volgens de boekjes die avonden door moeten gaan met aanbieden om mijn productie weer op peil te krijgen. Maar zoals je zelf ook schrijft, denk ik dat mijn lijf niet voor niets de productie terug schroefde. De energie was ergens anders nodig en laten we eerlijk zijn, slaap is ontzettend belangrijk voor moeder en zeker ook kind. Hele avonden lang door modderen met een ongelukkig kind zag ik niet zitten. Al helemaal als je ziek bent en moet herstellen. Ik heb me geen moment schuldig gevoeld over de flesjes.

Mijn advies zou zijn: wil je graag door gaan met bv, blijf aanleggen, heb regelmatig huid op huid contact (samen in bad is hier nog steeds favoriet!) en misschien zijn er andere dingen die voor jou werken. Het klopt dat bv geven veranderd als je baby ouder wordt. Blijf daarom goed kijken of je een tevreden kindje hebt dat zich goed ontwikkeld. Dan mag je er op vertrouwen dat hij genoeg binnen krijgt. Succes!

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:36

Geen stuwing betekent niet dat er geen melk is. Luisteren naar of je ritmisch hoort klokken.
Lekker vaak en veel aanleggen.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 15:58

Hi Lorette,
Volgens mijn LC heeft een baby in 3min zeker 80% vd voeding binnen.
Zelf heb ik nooit stuwing gehad, niet bij de eerste en niet bij de tweede en mijn kindjes doen het beide erg goed.

Het is echt een kwestie van vraag en aanbod. Dus om het weer op te krikken kaam het zijn dat je extra vaak moet aanleggen. Hoe meer je bijvoedt hoe minder je kindje van jou zal vragen. Ik zou dus persoonlijk de KV afbouwen door eerst aan te leggen en daarna eventueel nog wat na te geven in een flesje en dan kijken of je minder kan geven naar mate je langer meer voedingsmomenten hebt. Zo mis je geen voedingsmoment maar krijgt je kindje wel genoeg binnen. Desnoods kan je nog extra moment kolven als je extra wilt opkrikken.

Daarnaast gaat je lichaam ergens over op aanmaken van melk terwijl je kindje drinkt. Hierdoor heb je dus ook geen stuwing meer omdat het minder in je borst wordt opgeslagen.

Kijk dus vooral naar je kindje en minder naar hoe vol je borst voelt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:13

Bedankt voor jullie tips en ervaringen! Ik had de borstvoeding redelijk snel weer oké, al mis ik nog steeds de stuwing en heftige toeschietreflex. Dat was ik zo gewend... Helaas kregen we allemaal buikgriep. Paar dagen niets binnen kunnen houden. Productie daalde weer als een gek. Toch niet bijgevoed met kv. Kind heeft zelf geregeld dat de productie weer terugkwam. Heel gedoe, vooral die gebroken nachten, maar we waren toch al gaar. Mijn lijf kan nu ook weer 'klokkijken', maar gelukkig tegenwoordig zonder lekkage.

Eigenlijk wilde ik met 6 maand afbouwen, maar ik merkte dat ik er nog niet aan toe was.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:34

Zijn hier meer langvoeders? Hebben jullie wel eens het idee dat de drinktechniek plots veranderd? Mijn zoon is nu 2j10mnd, en laatste weken voelt het drinken ineens anders, alsof hij een andere techniek gebruikt. Vind het zelf een beetje onprettig aanvoelen maar wat doe je er aan he... ;-) Wel benieuwd of anderen het herkennen.