Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:14

DuoPenotti schreef:
Citaat:
mond- neus kapjes overal dragen en deze nooit aanraken met je vingers als je ze draagt;

Die doen het niet.
Of je moet een FFP2 masker bedoelen, maar die hebben wij niet.

Zeker wel. Niet zo goed als FFP2 maskers, maar werken wél (uiteraard wil kwaliteit verschillen). Wellicht niet geschikt voor verpleegkundigen of andere high-risk situaties, maar voor de normale Nederlander prima geschikt om te voorkomen dat je anderen besmet, wanneer andere maatregelen ook gewoon in acht worden gehouden (afstand, handen wassen)

"Wearing them is much better than wearing nothing. They definitely help reduce transmission of the coronavirus from the wearer and likely protect the wearer to some degree as well."

"A cloth mask is intended to trap droplets that are released when the wearer talks, coughs or sneezes. Asking everyone to wear cloth masks can help reduce the spread of the virus by people who have COVID-19 but don't realize it."

"Given the current shortages of medical masks, we recommend the adoption of public cloth mask wearing, as an effective form of source control, in conjunction with existing hygiene, distancing, and contact tracing strategies."

En ik neem aan dat FFP2 maskers voor heel Nederland niet haalbaar zijn. Dus die aan de kwetsbaren geven en de mensen in de frontlinie lijkt me beter.

https://newsnetwork.mayoclinic.org/disc ... s-offer-2/
https://www.pnas.org/content/118/4/e2014564118
https://www.thejournal.ie/factcheck-deb ... 6-Jan2021/

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:20

Sizzle schreef:
Pien, Ik geloof dat Duopenotti eerder het punt wilde maken dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat die simpele maskers gewoon te weinig doen. Duitsland overweegt inmiddels FFP2 maskers in het OV verplicht te gaan maken.

Pandora, maar waarom spreekt het je aan? Hoe komt dat? Werk je daar?
Ze moeten nu meer adjuvant gebruiken = meer risico op bijwerkingen. Een vals positieve HIV test kan een goede reden zijn dat het gewoon niet hoedgekeurd wordt. Als de werking minder is en er is genoeg van de andere dan mag EMA het in feite niet eens goedkeuren want dan is het in vergelijking met anderen niet state of the art.

Dat die stoffen maskers zo goed als niks doen, denk ik ook al een tijdje.

Ik koop gewoon online die FFP2 maskers. Had eerst die blauwe medische maar die blijven niet op mijn snuit zitten. Schuift of naar boven of naar beneden. Schiet natuurlijk niet op zo :+

Waarom spreekt het mij aan ? Omwille van onze jarenlange goede band op zakelijk vlak vroeger en hun deskundigheid en precisie.
Wat bij de andere fabrikanten uiteraard ook zo is want Janssen en Pfizer waren ook onze klanten :')

Gooi het maar op de leeftijd. Op een bepaald moment kijk je graag nog een keer achterom :=

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:20

pien_2010 schreef:
besita schreef:
Yup de oplossing
Effe drie weken alles op slot van A tot Z
Alle mensen uit de ziekenhuizen naar huis sturen , alle oudjes in de wzc voor 3 weken op slot met water en brood
geen essentiële beroepen meer aan het werk laten
Gebeurt er in die 3 weken iets met je heb je pech crepeer maar

:=

Nee hoor, de oplossing:
- afstand houden 1,5 - 2 meter;
- mond- neus kapjes overal binnen dragen en deze nooit aanraken met je vingers als je ze draagt;
- zo min mogelijk mensen bezoeken en alleen buiten bv met wandelen;
- zo min mogelijk boodschappen doen en als je het doet zoveel mogelijk tegelijk en dan de vriezer volgooien→ bij in de auto stappen na afdoen mondkapje, handen ontsmetten, net als bij thuiskomst na uitpakken boodschappen handen goed wassen en ontsmetten;
- bij artsen bezoek buiten wachten en niet in de wachtkamer en dit doorgeven aan de receptie;

Dan kom je al een heel eind. Ik ben elke dag minimaal 2 uur buiten om te wandelen, hetzij alleen , hetzij met een of meerdere vriendinnen. Dat is mijn ontspanning en sociale contact, naast veelvuldig appen met vrienden en de (klein) kinderen.

En toch denk ik dat in angst of in extreme hygiënische omstandigheden leven ook een aanslag heeft op je immuunsysteem
Ik probeer daarom echt wel zo normaal mogelijk te leven :j ( en de maatregelen daarbij in acht te nemen zonder tot in het extreme te gaan )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:23

De bijwerkingen van corona:
https://nos.nl/artikel/2365013-nog-stee ... ocent.html

Citaat:
Ze zijn in de dertig, waren gezond en fit, maar zijn nadat ze in de eerste golf ziek thuis lagen nog steeds vermoeid, slap en benauwd. Naar schatting zijn er 10.000 tot 16.000 post-covid-patiënten, van wie zo'n 30 procent tussen de 20 en 40 jaar is.

1 op de 100 houdt er langdurige ernstige klachten aan over.

Hoe kun je dan in godsnaam nog denken dat een vaccin gevaarlijker is?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 19-01-21 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:24

@Imandra,
ja de medische chirurgie maskers, die inderdaad te koop zijn voor ons werken om een ander niet te besmetten.
Maar niet voor de mensen die bang zijn het zelf te krijgen.

De kruidvat vodjes doen het niet. En daar lopen de meeste mee, lekker goedkoop, daarna aan de autospiegel en weer verder.
Ja als je voluit vooruit niest doen ze iets, maar in je elleboog niezen werkt dan net zo goed.

Nee is FFP2 kan gewoon niet voor iedereen.
Maar ik merk dat er teveel mensen zijn die denken ik en andere zijn beschermt door zo'n vodje.
En daar wil ik voor waarschuwen dat het niet zo is.
Mijn moeder had ook echt die gedachte, maar is wel in de 70 en risicogroep. Die vroeg zich al steeds af waarom ze dat hier toch niet verplichtte en liep zowat fluitende de action in met dat ding op want nu was ze veilig.
En dat merk ik bij meer.
Ziekenhuizen testen zelfs die met keurmerk. Hier in de winkel ligt maar wat.
https://www.ed.nl/eindhoven/alex-is-eig ... ~a62aaa1d/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:25

Pandora, dank voor de uitleg, gewoon vertrouwen op je onderbuik gevoel :)
Zo zie je maar weer opnieuw dat persoonlijke afwegingen gewoon persoonlijk zijn en niet iedereen hetzelfde wil of moet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:26

Sizzle schreef:
Pandora, dank voor de uitleg, gewoon vertrouwen op je onderbuik gevoel :)
Zo zie je maar weer opnieuw dat persoonlijke afwegingen gewoon persoonlijk zijn en niet iedereen hetzelfde wil of moet

Ja want de onderbuik heeft zoveel meer kennis dan alle wetenschappers bij elkaar?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:26

secricible schreef:
(en als gevaccineerden nog kunnen besmetten blijft die 1 op 2000 helemaal bestaan want dan is straks nadat alle maatregelen zijn opgeheven iedereen die geen vaccin heeft gehad in korte tijd besmet...)

maar waarom vind je de lange termijn effecten van het vaccin dan angstiger dan de lange termijn effecten van covid? Waarom ben je wel bang om het vaccin te nemen maar niet bang voor corona?
Omdat het 1 een natuurlijk virus is en het ander een medicijn? Omdat er voor het medicijn nog geen 100% duidelijkheid is óf en zo ja hoe frequent er bijwerkingen zijn?
Als je het vervelend vindt zeg het alsjeblieft, maar ik probeer het gewoon echt oprecht te begrijpen hoe dat werkt.

Van corona is ook niet 100% duidelijk of je ooit van de nasleep afkomt...

Dank voor je heldere berichten Secricible! Ik ben onder de indruk van je kennis en je logisch redeneren. Het helpt mij. (Niet bij het maken van een keuze, want die heb ik al gemaakt)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:27

Arabesk, Als het goedgekeurd wordt dan is het onderbuik gevoel goed genoeg :)
Of dat zo is zullen we vanzelf zien eind van het jaar.
Ik neem niet aan dat Pandora bij afkeuring nog wat illegale spuiten gaat laten zetten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:33

besita schreef:
En toch denk ik dat in angst of in extreme hygiënische omstandigheden leven ook een aanslag heeft op je immuunsysteem
Ik probeer daarom echt wel zo normaal mogelijk te leven :j ( en de maatregelen daarbij in acht te nemen zonder tot in het extreme te gaan )

Dit vind ik een rare opmerking. Ik doe gewoon wat de regering, de mensen van de WHO en de virologen adviseren. :x

Juist daarom ben ik niet bang. Ik geloof dat het met mijn weerstand wel goed zit, ik ben iedere dag minstens 2 uur buiten en we hebben hier vele male meer zon als in Nederland.

Pandora2 schreef:
Dat die stoffen maskers zo goed als niks doen, denk ik ook al een tijdje.
Dat denk ik dus ook. De enige reden dat ik hem over de 3 laags masker doe, is dat ik een nogal klein gezicht heb en die maskers afschuwelijk zitten. Door het zelfgemaakte katoenen masker, met neus inkeping die ik kan strikken, doe ik die over de 3 laags maskertje heen en alles blijft uren en uren perfect zitten. Dat katoenen maskertje is gemaakt van hele dunne stof, en daar door luchtig (anders wordt het te benauwd met daaronder nog een 3 laags masker) en heeft als enige functie om alles goed op de plaats te houoen en dat doet het. Ik hoef nergens aan te zitten. Ik kan zelfs zonder beslaande bril rondlopen in de winkels (beiden maskers hebben neus inkeping) +:)+ en dit uren lang want ik voel niet meer dat dit ding op mijn neus aan het schuiven is. Ik kom er dus na het goed opzetten en alles goed bevestigen niet meer aan. Alleen aan de touwtjes nog bij het afzetten.
Echt zooo simpel.

En nogmaals, jullie kunnen schrijven wat je wil over die maskertjes, wij hebben geen keuze en in veel grote steden moeten ze zelfs buiten verplicht op zoals bv in Parijs.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-01-21 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:34

:= Illegale spuiten ? Je brengt mij op ideeën :D

Nee, als het ooit goedgekeurd wordt, moet het ook nog voorhanden zijn hier in de regio natuurlijk.
Kan mij wel voorstellen dat niet elke arts verschillende merken op voorraad krijgt :P

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:36

DuoPenotti schreef:
@Imandra,
ja de medische chirurgie maskers, die inderdaad te koop zijn voor ons werken om een ander niet te besmetten.
Maar niet voor de mensen die bang zijn het zelf te krijgen.

De kruidvat vodjes doen het niet. En daar lopen de meeste mee, lekker goedkoop, daarna aan de autospiegel en weer verder.
Ja als je voluit vooruit niest doen ze iets, maar in je elleboog niezen werkt dan net zo goed.

Nee is FFP2 kan gewoon niet voor iedereen.
Maar ik merk dat er teveel mensen zijn die denken ik en andere zijn beschermt door zo'n vodje.
En daar wil ik voor waarschuwen dat het niet zo is.
Mijn moeder had ook echt die gedachte, maar is wel in de 70 en risicogroep. Die vroeg zich al steeds af waarom ze dat hier toch niet verplichtte en liep zowat fluitende de action in met dat ding op want nu was ze veilig.
En dat merk ik bij meer.
Ziekenhuizen testen zelfs die met keurmerk. Hier in de winkel ligt maar wat.
https://www.ed.nl/eindhoven/alex-is-eig ... ~a62aaa1d/

Ook die 'kruidvat vodjes' doen zeer zeker iets. Niet net zo veel als een goede (zelfgemaakte) stoffen en ook niet zo veel als een goed FFP2 masker, maar beter dan niets. Als jij je veiliger voelt bij FFP2 maskers dragen moet je dat zeker doen, heb ik ook niks op tegen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:38

Leven in extreem hygiënische omstandigheden maakt je immuunsysteem hooguit sensitiever als je toch een keer wat tegenkomt. Gelukkig kom je binnenshuis nog genoeg gore bacteriën en ziektemakers tegen, zeker als je dieren hebt :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:39

Citaat:

Heb echt een hekel aan kuisen. Dit excuus gebruik ik al jaren }>

En ik heb katten. Dat zijn ook corona-bommetjes. Misschien scheelt dat ook iets :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:39

Magrathea schreef:
Leven in extreem hygiënische omstandigheden maakt je immuunsysteem hooguit sensitiever als je toch een keer wat tegenkomt. Gelukkig kom je binnenshuis nog genoeg gore bacteriën en ziektemakers tegen, zeker als je dieren hebt :D

Of zo niet schoon bent in eigen huis als ik :o Dat klopt Magrathea.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:41

Citaat:
En nogmaals, jullie kunnen schrijven wat je wil over die maskertjes, wij hebben geen keuze en in veel grote steden moeten ze zelfs buiten verplicht op zoals bv in Parijs.

Ik zou willen dat ze hier goede verplicht stelde.

Imandra
dan heeft de infectie preventie medewerker hier in het ziekenhuis gelogen.....
Die stoffen (zelfgemaakte) vodjes doen niets. Ja wat was het 0,001% of zo. Dat noem ik niks. Niets meer dan als je netjes in een ellbeoog niest. Dat stof vangt het dan ook op.

Ik ben niet bang voor corona dus draag braaf mijn vodje.
Maar vertel wel mijn moeder die nu dacht veilig te zijn dat het niet zo is. Dáár gaat het mij om. Deze mensen worden op het verkeerde been gezet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:46

De dingen die ik postte komen uit diverse onderzoeken. Neem aan dat die wel betrouwbaarder zijn dan iemand uit het ziekenhuis. Daarin wordt aangegeven dat de druppels die er wél doorheen komen kleiner zijn en bovendien minder ver komen, wat dus bijdraagt om de besmetting tegen te gaan. Even voor de duidelijkheid: voor in het ziekenhuis, waar je veel sneller in aanraking komt met covid, zou ik ook absoluut niet graag met zo'n stoffen masker werken hoor. Maar als je bijv. naar de supermarkt moet of even met OV moet reizen en daarbij wel afstand houdt etc., dan zijn die stoffen maskers prima.

En die veiligheid die je noemt: je bent het allerveiligst als je je afzondert. Dat kan niet, dus dan ben je daarna het veiligste als je én een mondmasker draagt, én afstand houdt, én rigorous je handen wast én sociale contacten beperkt. Alleen een mondkapje op en de rest negeren is inderdaad niet veilig genoeg.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:52

Pien ik had het niet specifiek over u

Maar ik zie mensen bijna doordraaien als in : -tig keer handen wassen als je nergens bent geweest , alle boodschappen staan soppen
Maskers dragen waar het gewoon totaal geen nut heeft of je moet bomen en gras of asfalt niet willen besmetten

Ik merk wel dat ik best vaak aan het masker zit in de winkels of op straat ( waar het verplicht is )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:54

In extreme angst leven, ongetwijfeld zullen er wat zijn. Ik leef niet in extreme angst maar wel met grote voorzichtigheid. Wanneer je in het gezin of in zeer nabije kring mensen hebt waar een coronabesmetting het doodvonnis voor kan betekenen reageer je met de houding dat inderdaad iedere voorbijganger je doodvonnis kan betekenen. Niet uit angst maar uit realisme en het is belachelijk dat er mensen zijn die daar over := . En zo is het ook met vaccineren, onze kinderen staan vooraan in de rij zodra ze gevaccineerd mogen worden, hopelijk snel want ze zitten ook nog eens in beroepen waar besmettingsgevaar hoogtij viert. Zo dat ze, wanneer wij ook gevaccineerd zijn we eindelijk weer bij elkaar kunnen komen, ook dat is niet in angst leven, dat is gewoon realiteit.
En de mensen die het voor hun persoonlijk niet zo nodig vinden om gevaccineerd te worden, tja, die hebben er wat mij betreft echt geen klap van begrepen. En blijven tot mijn omgeving en gezin gevaccineerd is potentiele gevaren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:56

OK, dat dacht ik inderdaad besita. BEdankt. Mijn vriendin sopte indertijd in maart ook alle boodschappen en dat vond ik best wel gek. Doet ze nu gelukkig ook niet meer.
Ik vind buiten maskertjes dragen onzin :x , dat durf ik hier gerust te zeggen, maar ik zal het wel gaan doen als het hier ook verplicht wordt. Ik heb wel met wandelen altijd een maskertje in mijn broekzak, dat zodra ik even ergens binnen moet zijn of praat met iemand die een maskertje op heeft, dat dan opschuif (dat is gewoon een eenvoudig stoffen die niet zoveel zal doen en is meer beleefdheid als wat anders). Dat wordt dan erg gewaardeerd door de ander. Dat is meer "het spelletje mee spelen" ook al denk ik er dan het mijne van.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:58

@Imandra
Ik denk iemand die dagelijks dit werk doet in het ziekenhuis zeker ook wel weet waar deze over praat.

Ja hand hygiëne en afstand blijft het belangrijkste.

Overigens zelfs op de IC (kamers zijn gesloten) loopt iedereen op de gang rond met de stoffen vodjes of de chirurgische en draagt niemand de FFP2. Alleen op de kamers bij de besmette patiënten.

En toevallig gisteren een oud collega gesproken van een ander ziekenhuis en daar was dat ook zo.

Arabesk

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:58

In maart benaderde ik corona net als droes en rhino bij paarden. Na boodschappen doen kleren uit bij de deur en alles in de was en de boodschappen in de schuur drie dagen :+ . Toen wist je nog helemaal niks.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:27

Arabesk schreef:
In maart benaderde ik corona net als droes en rhino bij paarden. Na boodschappen doen kleren uit bij de deur en alles in de was en de boodschappen in de schuur drie dagen :+ . Toen wist je nog helemaal niks.

Ik deed ook zoiets, kleren wassen, zelf onder de douche gaan, alleen boodschappen soppen heb ik nooit gedaan, dat vond ik te omslachtig. Maar wel bv (doe ik nog steeds) veel brood zelf bakken dus bij de molen hier in de buurt veel meel gehaald om te kunnen bakken, zodat ik minder naar de winkel hoef.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-01-21 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:54

Wat zal het op de broodbakdag lekker geuren bij jullie Pien, water loopt me bijna in de mond. Heerlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:00

bigone schreef:
Wat zal het op de broodbakdag lekker geuren bij jullie Pien, water loopt me bijna in de mond. Heerlijk.

Heerlijk vind ik dat zelf ook.