_Cathalijne schreef:Ik snap je punt niet helemaal Besita. Ik studeer in België, maar heb quasi de volledige periode van Corona gewoon weer terug bij mijn ouders gewoond omdat het onderwijs grotendeels online is. Voor een handvol practica had ik normaal ontheffing van de quarantaine omdat ik voor minder dan 48 uur in België was (of in het buitenland als ik een weekend naar Nederland ging)
maar met de nieuwe regeling lijkt het erop dat die 48 uur maatregel komt te vervallen, en dat je sowieso in quarantaine gaat moeten. Dus dat betekent dat ik (met heel wat Nederlandse en Duitse studenten), ongeveer vanaf 26 december in quarataine moeten om on campus examens af te leggen.
Er is een reden dat ik normaal niet op kot studeer maar thuis. Ik heb daar meer afleiding, en zit mentaal daar beter op mijn plek dan in mijn eentje op kot waar als enige afleiding de stipjes op mijn muur zijn. En ik wordt eerlijk gezegd al een beetje moedeloos van het idee dat ik gedurende de hele examen periode op kot zou moeten zitten, en niet gewoon lekker naar huis kan wat ik normaal ook altijd doe in de examen periodes. (en in een periode die al behoorlijk stressvol is, probeer ik de overige omstandigheden zo prettig mogelijk te houden zodat de stress me niet voorbij stijgt).
(en ter referentie, thuis bij mijn ouders wonen we buitenaf, en kom ik quasi niet in contact met mensen, dus eigenlijk zitten we daar al sinds maart in een vorm van quarantaine, maar dat is geen excuus met de nieuwe regels).
denk dat die 48 uur blijft
Voor personen die langer dan 48 uur in het buitenland verbleven en langer dan 48 uren in België zullen verblijven, zal strenger gecontroleerd worden op:
Het invullen van het Passenger Locator Form (onder andere door het uitvoeren van grenscontroles);
Het naleven van de verplichte quarantaine bij terugkeer uit een rode zone.
ALLE reizigers naar België, ongeacht het gekozen transportmiddel, moeten ten vroegste 48 uur voorafgaand aan de aankomst in België het Passagier Lokalisatie Formulier invullen.
Dit moet altijd ingevuld worden als u met het vliegtuig of per boot naar België reist (geen uitzonderingen).
Dit moet niet ingevuld worden als u met een ander transportmiddel (trein, bus, wagen, enz.) reist EN
a) minder dan 48 uur in België blijft.
OF
b) terugkeert naar België na een verblijf in het buitenland van minder dan 48 uur.