Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:04

In België is de herfstvakantie verlengd, scholen 2 weken dicht. En de uni's en hoge scholen zijn in principe volledig dicht/online al vanaf eind oktober. Vanaf 1 december is enkel voor een handvol opleidingen waar de practica essentieel zijn (o.a. geneekunde, tandheelkunde, fysiotherapie, en iets verlaat ook diergeneeskunde) de universiteit open (en ze bieden studieplekken aan voor diegenen die er een goede reden voor hebben dat ze neit zelf kunnen studeren, maar daar staat alles echt minimaal anderhalve meter uit elkaar. En de uni's blijven in ieder geval in die situatie tot half Maart (enkel essentiële practica).

Als ik het goed had begrepen is het middelbaar nu hybride onderwijs, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Wat ik dan toch altijd bijzonder blijf vinden... in NL mag er veel meer, maar examens zijn online. In België is de uni quasi niet meer toegankelijk, maar voor examens hebben ze er geen moeite mee om 1000 man in de flanders expo (oke wel op afstand, maar als je kijkt wat een verplaatsingen er nodig zijn), te proppen :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:13

Behalve dat hybride onderwijs voor po/vo is dat dus vrijwel gelijk. Terwijl de overige maatregelen in België veel strenger waren.
Hier mogen scholen zelf (in overleg) een besluit nemen over sluiting. Vind ik ook terecht bij m’n vriend op school(vo) zijn er vanaf augustus 5 besmettingen geweest. Daar ga je de school toch niet voor sluiten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:20

_Cathalijne schreef:
Ik snap je punt niet helemaal Besita. Ik studeer in België, maar heb quasi de volledige periode van Corona gewoon weer terug bij mijn ouders gewoond omdat het onderwijs grotendeels online is. Voor een handvol practica had ik normaal ontheffing van de quarantaine omdat ik voor minder dan 48 uur in België was (of in het buitenland als ik een weekend naar Nederland ging)

maar met de nieuwe regeling lijkt het erop dat die 48 uur maatregel komt te vervallen, en dat je sowieso in quarantaine gaat moeten. Dus dat betekent dat ik (met heel wat Nederlandse en Duitse studenten), ongeveer vanaf 26 december in quarataine moeten om on campus examens af te leggen.

Er is een reden dat ik normaal niet op kot studeer maar thuis. Ik heb daar meer afleiding, en zit mentaal daar beter op mijn plek dan in mijn eentje op kot waar als enige afleiding de stipjes op mijn muur zijn. En ik wordt eerlijk gezegd al een beetje moedeloos van het idee dat ik gedurende de hele examen periode op kot zou moeten zitten, en niet gewoon lekker naar huis kan wat ik normaal ook altijd doe in de examen periodes. (en in een periode die al behoorlijk stressvol is, probeer ik de overige omstandigheden zo prettig mogelijk te houden zodat de stress me niet voorbij stijgt).

(en ter referentie, thuis bij mijn ouders wonen we buitenaf, en kom ik quasi niet in contact met mensen, dus eigenlijk zitten we daar al sinds maart in een vorm van quarantaine, maar dat is geen excuus met de nieuwe regels).

denk dat die 48 uur blijft

Voor personen die langer dan 48 uur in het buitenland verbleven en langer dan 48 uren in België zullen verblijven, zal strenger gecontroleerd worden op:
Het invullen van het Passenger Locator Form (onder andere door het uitvoeren van grenscontroles);
Het naleven van de verplichte quarantaine bij terugkeer uit een rode zone.

ALLE reizigers naar België, ongeacht het gekozen transportmiddel, moeten ten vroegste 48 uur voorafgaand aan de aankomst in België het Passagier Lokalisatie Formulier invullen.

Dit moet altijd ingevuld worden als u met het vliegtuig of per boot naar België reist (geen uitzonderingen).

Dit moet niet ingevuld worden als u met een ander transportmiddel (trein, bus, wagen, enz.) reist EN

a) minder dan 48 uur in België blijft.
OF
b) terugkeert naar België na een verblijf in het buitenland van minder dan 48 uur.

_Cathalijne

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:22

Laten we hopen dat dan maar zo blijft :-).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:26

lenaa_tje schreef:
Vind ik ook terecht bij m’n vriend op school(vo) zijn er vanaf augustus 5 besmettingen geweest. Daar ga je de school toch niet voor sluiten

Het lijkt mij dat er meer dingen zijn waarmee je afweegt of scholen sluiten of niet.

Een eerste punt is dat het 'ieder voor zich' van veel maatregelen maakt dat het als geheel niet helpt voor het indammen. Eerst gaat de ene school dicht, daarna de andere, maar dan kan het ondertussen op de eerste school toch weer een keertje rond gaan. Terwijl we het grote effect van het voorjaar ook hadden omdat iedereen op hetzelfde moment geen contact meer mocht hebben, waardoor heel veel besmettingen gewoon ook echt daar stoppen.

Een tweede punt is dat je pas achteraf weet hoeveel besmettingen er zijn. Als je dan pas gaat sluiten als er veel mensen ziek geworden zijn, dan zijn er dus al heel veel mensen ziek. (Denk aan de koren waar 1 repetitie voor heel veel zieken kon zorgen.)

Ten derde: testen en bron- en contactonderzoek is nog steeds niet duidelijk. Er wordt niet echt goed geregistreerd wat er precies op scholen gebeurt, jongeren en kinderen worden niet altijd getest, als een leerling positief is dan worden zelfs de leerlingen niet automatisch tot 'naast contact' aangewezen, en leerkrachten die via school besmet raken worden niet geregistreerd als 'besmet via school' maar 'besmet via werk'. Technisch niet fout maar het geeft wel een minder dan nauwkeurig beeld

En ten vierde: 5 besmettingen lijkt weinig, maar welke gevolgen heeft het? Als zij daardoor een ouder verliezen is het toch niet 'maar' 5. Als het gezin de komende jaren in financiele problemen komt omdat een ouder het werk niet kan doen wegens langdurige klachten heeft het in elk geval voor die 5 grote impact. En dan denk ik: nee, daar sluit je de scholen bv niet 4 maanden voor. Maar 1 week... hmm, dat zou ik denk ik wel een redelijke afweging vinden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:28

Ik vraag mij wel eens heel stiekem af hoeveel besmettingen er in maart en april waren?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:29

Contact onderzoek gebeurd. Al dan door school, al dan door de ggd. Deze kinderen zijn 1 niet op school aangestoken en hebben ook op school niemand anders aangestoken. Dit komt vanuit ouders. Op basis daarvan worden juist de beslissingen genomen. Waarom dan de school sluiten? Als daar de besmetting niet plaats vindt.
Liever de scholen open dan de velen jongeren weg halen bij de drugsdealers voor klusjes in de wijk van de school. En ja dat was een serieus probleem in maart/april.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:30

Echwel schreef:
Ik vraag mij wel eens heel stiekem af hoeveel besmettingen er in maart en april waren?

Ik denk minstens zoveel als nu.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:30

veerledec schreef:
Astorga schreef:
Je komt pas in het ziekenhuis terecht als het echt echt ernstig is. Die grote groep mensen met matige klachten wordt regelmatig vergeten. Maar hebben wel een wekenlang herstel en gaan misschien nooit meer zo functioneren als voorheen. Ik heb er meerdere in mijn kennissenkring op afstand begeleid.

Ik weet dat je in de zorg werkt dus ik wil niet pretenderen dat ik het als leek beter weet, maar wel mijn recente ervaring delen. Mijn vader is opgenomen met corona zonder ernstig ziek te zijn, geen verkoudheid/benauwdheid, alleen langdurig koortsaanvallen. Hij gaf aan dat ongeveer de helft van de corona gevallen in dit ziekenhuis (zijn er ook maar 10-15, en grootste deel komt uit andere regio) bij hem op de afdeling lag en op één na (die serieuze klachten had) waren ze allemaal weer weg binnen de twee dagen dat hij er was.

Dank voor het delen, dat vind ik idd heel opvallend. Mag ik vragen in welke regio je vader opgenomen is geweest? Hier word je pas opgenomen als je het niet meer redt zonder (veel) extra zuurstof of wanneer er andere systemen bedreigd zijn (bijv verslechterende nierfunctie door uitdroging bij langdurige diarree). Ondanks de strakke opname-indicaties gebeurt het nog steeds dat we patiënten moeten overplaatsen naar andere ziekenhuizen. Dit zijn wel de meest stabiele patiënten, want je wilt niet dat iemand onderweg in de ambu instort.

SandravdB schreef:
Vind best vervelend dat ik met kerstdagen niemand zie, ga ook geen kerstboom zetten dit jaar, als nu bv zwembad of iets open was leek het normale dag waarop ik iets kon gaan doen. Vind ook lastig om vrienden te vragen wat ze doen want heb idee dat iedereen hun planning al rond heeft en dat ik me dan opdring

Ik zou het ook gewoon vragen, misschien willen ze jou er graag bij hebben.
Worstel zelf ook met de kerstdagen hoor. Relatie met mijn ouders is ingewikkeld, maar denk dat ik toch maar een avond ga 'toneelspelen' bij ze, ook om mijn zussen niet in de steek te laten. Moet sowieso werken met Kerst, maar misschien ga ik wel een avonddienst werken ipv overdag, dan geef ik een collega die wel met plezier Kerst viert daar de gelegenheid toe.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:31

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:33

lenaa_tje schreef:
Contact onderzoek gebeurd. Al dan door school, al dan door de ggd. Deze kinderen zijn 1 niet op school aangestoken en hebben ook op school niemand anders aangestoken. Dit komt vanuit ouders. Op basis daarvan worden juist de beslissingen genomen. Waarom dan de school sluiten? Als daar de besmetting niet plaats vindt.
Liever de scholen open dan de velen jongeren weg halen bij de drugsdealers voor klusjes in de wijk van de school. En ja dat was een serieus probleem in maart/april.

Met de beperkte manier waarop het bron- en contactonderzoek plaatsvindt is het onmogelijk om te zeggen wat het oorzakelijk verband is tussen de besmettingen.
Bovendien is gezien het feit dat de leerlingen niet getest zijn, helemaal niet te zeggen of ze wel of geen anderen besmet hebben....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:33

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:34

lenaa_tje schreef:

Serieus? Wat heftig zeg. Dan wil je niet eens alleen open blijven vanwege het leren, maar juist ook om ze van het slechte pad te houden.

Dan snap ik jouw redenatie om ze perse open te houden ook beter.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:35

Citaat:
Medicijnagentschap: Pfizer-vaccin beter niet voor mensen met ernstige allergie

De Medical and Healthcare Products Regulatory Agency, het Britse medicijnagentschap, waarschuwt dat mensen met een geschiedenis van ernstige allergische reacties het Pfizer/BioNTech-vaccin voorlopig niet zouden moeten krijgen.

De instantie onderzoekt twee gevallen waarbij het vaccin een "ongewenste reactie" veroorzaakte. De twee betrokkenen zijn medewerkers van de National Health Service die last van allergieën hebben gehad. Beiden zijn aan het herstellen.

De waarschuwing geldt voor iedereen die ooit eerder een ernstige allergische reactie heeft gehad op een vaccin, medicijnen of voedsel. Daaronder valt ook iedereen die uit voorzorg een adrenaline-injectie bij zich draagt of mensen die potentieel fatale allergische reacties hebben gehad. De instantie zegt dat de waarschuwing uit voorzorg wordt gedaan.

Nederland begint volgens plan in januari met vaccineren met het Pfizer-vaccin

Nos live blog

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:39

Echwel schreef:
Citaat:

De Medical and Healthcare Products Regulatory Agency, het Britse medicijnagentschap, waarschuwt dat mensen met een geschiedenis van ernstige allergische reacties het Pfizer/BioNTech-vaccin voorlopig niet zouden moeten krijgen.

De instantie onderzoekt twee gevallen waarbij het vaccin een "ongewenste reactie" veroorzaakte. De twee betrokkenen zijn medewerkers van de National Health Service die last van allergieën hebben gehad. Beiden zijn aan het herstellen.

De waarschuwing geldt voor iedereen die ooit eerder een ernstige allergische reactie heeft gehad op een vaccin, medicijnen of voedsel. Daaronder valt ook iedereen die uit voorzorg een adrenaline-injectie bij zich draagt of mensen die potentieel fatale allergische reacties hebben gehad. De instantie zegt dat de waarschuwing uit voorzorg wordt gedaan.

Nos live blog

Heb de Engelse tekst opgeslagen. Bedankt. Tzt laat ik mijn Franse huisarts die goed Engels kent dit lezen. Mijn man nl, 77 jaar, is allergisch voor een aantal zaken zoals voor bijen,noten ea (regulier vastgesteld).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:43

Achterom schreef:
lenaa_tje schreef:

Met de beperkte manier waarop het bron- en contactonderzoek plaatsvindt is het onmogelijk om te zeggen wat het oorzakelijk verband is tussen de besmettingen.
Bovendien is gezien het feit dat de leerlingen niet getest zijn, helemaal niet te zeggen of ze wel of geen anderen besmet hebben....

Hoezo? Leerlingen met klachten worden getest.
Verder doet de school contact onderzoek samen met ouders als de ggd dit niet doet.
Deze 5 zijn ook niet samen geclusterd. Dit is in een periode van augustus tot nu. Dus ouders positief, kind thuis, kind klachten, kind getest, kind Corona, is een Corona besmetting op school. Waarom moet een school daarvoor sluiten. Je sluit een winkel ook niet.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 09-12-20 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:45

MyWishMax schreef:
lenaa_tje schreef:

Serieus? Wat heftig zeg. Dan wil je niet eens alleen open blijven vanwege het leren, maar juist ook om ze van het slechte pad te houden.

Dan snap ik jouw redenatie om ze perse open te houden ook beter.

Dat is het ook, ik wil echt niet de scholen open houden vanwege leer achterstand ...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:45

Oeps.... die groep hadden ze natuurlijk niet in hun testgroep ingesloten.
Bij AZ kunnen ze nog niet aantonen dat het werkt bij de populatie 55+ las ik gisteren. Daarvoor is de lockdown nog te efficient (te weinig besmettingen).

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:46

Echwel schreef:

Ik denk dat je zal schrikken als dat duidelijk had geweest.

Ik vermoed dat er echt nog héél véél meer mensen toen besmettelijk waren.

Zelfs nu met de huidige regels blijft zn 60% van de mensen niet thuis met klachten, óók nu er getest kan worden.

Ik denk dat dat in het voorjaar niet heel anders is geweest. Dat mensen met lichte klachten zoals een keelpijn/ verkoudheid/ beetje hoesten toen ook gewoon buiten/ onder de mensen kwamen.

En natuurlijk véél mensen die asymptomatisch en/of presymptomatisch waren die dat niet wisten en andere mensen hebben aangestoken.

Nu is het natuurlijk zo dat als je in contact bent geweest met een corona positief, dat je dan in quarantaine moet en met het huidige testbeleid zijn dat best veel mensen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:52

Astorga, dit is Zeeuws Vlaanderen. Dunbevolkt en weinig besmettingen.

België is niet met alles strenger (geweest). Daar zijn nu nog knuffelcontacten.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:00

mvdende schreef:
Echwel schreef:

Ik denk dat je zal schrikken als dat duidelijk had geweest.

Ik vermoed dat er echt nog héél véél meer mensen toen besmettelijk waren.

Zelfs nu met de huidige regels blijft zn 60% van de mensen niet thuis met klachten, óók nu er getest kan worden.

Ik denk dat dat in het voorjaar niet heel anders is geweest. Dat mensen met lichte klachten zoals een keelpijn/ verkoudheid/ beetje hoesten toen ook gewoon buiten/ onder de mensen kwamen.

En natuurlijk véél mensen die asymptomatisch en/of presymptomatisch waren die dat niet wisten en andere mensen hebben aangestoken.

Nu is het natuurlijk zo dat als je in contact bent geweest met een corona positief, dat je dan in quarantaine moet en met het huidige testbeleid zijn dat best veel mensen.

Wij moesten/mochten gewoon doorwerken met klachten zolang we geen koorts hadden in maart. Ik heb dus ook hoestend op mijn werk rondgelopen. :x En dan natuurlijk ook nog zonder mondkapjes. Dat kan je je nu echt niet meer voorstellen.

veerledec schreef:

Ik overweeg gelijk te verhuizen. ;)
Knuffelcontact lijkt me ook wel wat trouwens, mis dat echt enorm.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:04

Echwel schreef:
Citaat:

Nos live blog

Ik ben best geschrokken van het bericht, gelukkig melden ze het op tijd. Deze mag ik dan niet hebben, -O- terwijl ik wel redelijk vooraan in de rij van vaccinatie zit. Hopelijk is er een alternatief,

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:15

De vraag is idd wat er onder ernstige allergische reactie valt.
Matchis (van de stamcellen) vindt mijn allergie ernstig, waardoor ik geen donor mag zijn. Maar zelf ervaar ik dat niet zo.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:17

veerledec schreef:

Ja want in andere landen knuffelen ze niet ?( en dan bedoel ik niet de Scandinavische)
Belgie is wel stenger :
Niet essentiële gesloten
Contactberoepen als kappers,tattoo, nagelstylisten toe
Slechts 1 bezoeker buiten je gezin ,2 voor aleenstaanden
Langere herfstvakantie voor school
In Nl mocht de sint bij de kinderen op bezoek komen ..kind op de schoot geen probleem ,bij ons mocht de sint niet langskomen
Avondklok

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:17

Ik lees het als of een extreme reactie af en toe of snel reacties op veel dingen. Dat wordt dan heel goed overleggen met huisarts/ggd/rivm? Om in te schatten hoe groot de kans is op een heftige reactie en waarop wordt die reactie gegeven?