Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Avalanche schreef:Wat dat betreft is het een goed ding dat de tijden nu anders zijn...... en dat stabiliseert zich ook wel weer![]()
Wat een vreselijke herinnering, wat een last moet dat zijn
Ibbel schreef:Dat is ook wel een vreemde reactie geweest van je vader, Pien. Had je goed ingeschat, maar echt...
Avalanche schreef:Qua vrouwenbeweging zou ik willen dat die van vandaag de dag meer ballen hadJullie waren wel heel moedig en stoer. Elke generatie heeft prachtige mensen, en aan het eind van de dag ben ik een dankbare mens. Dankzij dit topic heb ik me op de wachtlijst laten plaatsen, en de moed gevat mezelf te zijn
terpentijn schreef:Jammer dat een hoop van mijn uitleg/nuance posts (3 in totaal) verwijderd/ niet geplaatst worden. Censuur is kennelijk overal, bah.
Berryz schreef:Hey, ik kom me hier ook melden, ik ben non-binair, meerbepaald agender
Ondanks dat ik graag aan de hormonen wil om meer androgeen te worden, heb ik best wel wat angst om mezelf toch op die wachtlijst te laten zetten. Ik blijf het gevoel hebben dat zo lang ik niet 'out' Ben, het me minder raakt om misgendered te worden. Ten eerste omdat in een redelijk transfobe omgeving zit (werk/families met ouderwetse opmerkingen). Maar ook omdat neutrale voornaamwoorden Amper gebruikt worden in het nederlands.
Ibbel schreef:Persoonlijk vind ik dat 'hun' ook echt taalverkrachting.
Ik pleit bij deze om 'gij' weer in het leven te roepen als onzijdige vervanging van hij en zij.
Maar even serieus, het is idd wennen, en ik denk eigenlijk dat er wel 'echte' persoonlijk voornaamwoorden gaan ontstaan, want het gebruik van hun is gewoon verwarrend.
Ik lees wel eens interviews in kranten met non-binaire mensen en dan moet ik 3x lezen voor ik begrijp dát het een non-binair persoon is, en dat dat 'hun' niet slaat op de gehele band bv, maar een aanduiding is van de zanger/drummer/gitaarspeler/manager of wie er dan ook geinterviewd wordt. Heel lastig lezen.
En ik kan me zo voorstellen dat het voor Pien ook nog extra ingewikkeld wordt, als dyslect.
Avalanche schreef:Goh, ik gebruik vaak die, dat klinkt wat natuurlijker. Maar ik zal vast wennen aan hen en hun