Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:09

Balou_k : Het waren andere tijden toen-30-40 jaar geleden De hele sociaal maatschappelijke code lag anders. Het zijn dingen die MIJ persoonlijk zijn overkomen TOEN en ik beschreef simpelweg hoe ik dat zelf indertijd heb ervaren. het was een tijd waarin je er alleen in stond en in het verborgene je manieren moest zoeken om je zelf te kunnen accepteren. Is niet zo dat ik het iemand aanraad niks te eten of zich te laten uitschelden he? De tijden zijn nu drastisch anders, er zijn veel voortschrijdende inzichten op dit gebied gekomen, godzijdank.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 09-05-23 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:24

pien_10: Ja zo iets vreselijks heb ik ook meegemaakt. Een van mijn allerbeste stapmaatjes, toen mijn beste vriend, 30 jaar geleden, een enorm knappe muzikaal super getalenteerde gozer van 24- dacht ik!!!!- maakten half Den Haag onveilig (daar woonde ik toen nog, 20 jaar geleden naar Drenthe verhuisd), een stoer gedoe, zuipen, kroeglopen (die heeft dus NOOIT geweten dat ik trans FTM was! zó erg verborg ik dat). Jaren later hoorde ik telefonisch via een wederzijdse vriendin, die vaak met ons op stap ging, dat die zich had opgehangen, in het trapgat (!) en al jaren MTF en in transitie was... ik was compleet geshockeerd. Die wist het totaal niet van mij, en ik niet van hem/haar. Ontzettend, hadden we maar kunnen praten, hadden we ons maar niet zo geschaamd, dan had er wellicht een leven gered kunnen worden. Maar zo was het toen.... om te overleven, verborg je jezelf....ten koste van álles. Je wilde geen social outcast zijn...Ik heb persoonlijk iets minder sociale last gehad, want ik ben van mezelf al niet erg sociaal en qua werk, ik ben kunstschilder, zit je ook de hele dag je schilderij aan te gluren, ik ben wel met de jaren veel zelfverzekerder geworden, ik vind het nu bepaald niet meer erg om op te vallen. Ik ben misschien niet helemaal geworden wat me "voor ogen stond" maar ik ben af van wie en wat ik NIET wil(de) zijn, en ben toch minstens gekomen tot een resultaat waar ik prima het leven mee door kan. Ook naar de buitenwereld toe. Maar vooral ook innerlijk, ik val nu samen met mezelf, dat geeft een hoop rust maar ook een hoop energie en vrijheid. Ik ben nu gewoon trots op mijn voorkomen als 63 jarige. En als iemand daar wat van vindt mag dat, maar het raakt me allemaal niet meer. Ik heb een leuke 17 jaar jongere vriend die personal fitness trainer is, nu al weerr bijna 3 jaar, ik heb mijn paard Bonte Jaopie nog, en mijn twee Shetlanders, twee Dobers en niemand zegt ooit nog mevrouw tegen mij. Ik ben arm maar gelukkig, vooral met mezelf.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 09-05-23 14:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Avalanche

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:28

Wat dat betreft is het een goed ding dat de tijden nu anders zijn...... en dat stabiliseert zich ook wel weer :)

Wat een vreselijke herinnering, wat een last moet dat zijn ;(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:49

Avalanche schreef:
Wat dat betreft is het een goed ding dat de tijden nu anders zijn...... en dat stabiliseert zich ook wel weer :)

Wat een vreselijke herinnering, wat een last moet dat zijn ;(

HEt was een enorme last. Ik weet nog goed dat mijn vader jaren later ontdekte dat ik H geholpen had met zijn transitie en dat ik het als eerste "wist". Zijn ouders hadden dat op een bijeenkomst waar ze beiden waren aan hem verteld.
Mijn vader was zo geschokt en vroeg toen aan mij (uit liefde hé!!) toen ik thuis kwam (woonde al op kamers), waarom ik het niet met hem besproken had (mijn vader was vertrouwensarts) . Waarop ik hem terug vroeg: "als ik je het verteld had, wat had je dan gedaan"?
Waarop hij verontwaardigd zei: "wat denk je zelf. Verboden had ik die vriendschap natuurlijk want is toch een veels te groot probleem voor een tiener al had ik je van die school af moeten halen, dan had ik dat gedaan om die vriendschap te verbreken". Waarop ik hem een knuffel gaf en antwoordde: "kijk pap, dat wist ik dus, dan heb je gelijk je antwoord waarom ik niemand iets gezegd heb. :knuffel:
Dus het was een heel eenzaam proces voor H maar ook toen voor mij want het was een enorm geheim waar zo'n enorm taboe op lag. Ik heb het nooit iemand verteld en zal ook nooit vertellen om wie het gaat, want het is aan hem om zijn leven verder in te vullen. Wel of niet openheid van zaken hierover te geven dus en dat is niet aan mij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:09

Dat is ook wel een vreemde reactie geweest van je vader, Pien. Had je goed ingeschat, maar echt...

Ik was trouwens afgelopen zaterdag op een schoolreunie, waar één van de aanwezigen vroeg of wij ooit in onze schooltijd in de gaten hadden gehad/vermoed hadden dat hij homo is (is pas op z'n 23ste uit de kast gekomen). Vrijwel iedereen zei: geen fláuw idee.
En van andere leerlingen hadden we dat idee wel, dus hij heeft ook heel erg goed z'n best gedaan het te verbergen. Was ook, zei hij, de reden dat hij eigenlijk boven z'n macht z'n school daar was geworsteld. De inspanningen om z'n aard verborgen te houden waren zo groot, dat-ie letterlijk geen energie had voor z'n schoolwerk.
Was in de jaren 70.
Eén van onze klasgenoten was trouwens ook één van de eerste AIDS-slachtoffers.
Wat wisten 'we' toen weinig, en wat zijn 'we' lomp geweest met homo's (zelfs al vermoeden we het alleen maar) uit te schelden of belachelijk te maken. Laat staan anderen uit het LHBTI+ spectrum, waarvan ik vermoed dat wij die in onze klas(sen) ongetwijfeld ook hadden, maar al helemaal niet herkend hebben. Of misschien ook 'gewoon' maar als homo/pot hebben bestempeld...

'Pot' is volgens mij ook zo'n typisch jaren 70/80 scheldwoord voor lesbienne. Hoor je dat ooit nog wel eens tegenwoordig?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:24

Ibbel schreef:
Dat is ook wel een vreemde reactie geweest van je vader, Pien. Had je goed ingeschat, maar echt...

Nee hoor. Hij was op dat moment gewoon de bezorgde papa die zijn kinderen het liefst in een dekentje wikkelde om ze voor alles te beschermen dat minder leuk is of moeilijk is, in het leven. En zo werkt het dus niet.
Dus hij was op dat moment niet de wijze arts, of wijze man die hij altijd was (mijn vader was een goed en groot mens) maar gewoon de zeer bezorgde vader die het vreselijk vond dat hij zijn kind niet had kunnen beschermen tegen iets, waar ze misschien nog last van had. Ik heb hem dus kunnen geruststellen dat het mijn beroepskeuze heeft gevormd (maatschappelijk werk) en dat ik zelf er nul schade van ondervonden had.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:30

Mensen wisten ook niet beter. Net als de generaties na ons weer dingen weten die wij niet weten en niet snappen.

Ik vind het daarom zo bijzonder dat jullie zo open zijn eigenlijk :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:42

AVA, we zijn ook kinderen van na de seksuele revolutie hé. Zelf waren we ongelooflijk vrij. Maar onze ouders dus niet. Er waren veel taboes die langzaam maar zeker werden opgengebroken.

Mijn moeder moest op haar 88 ste "voorbereid" worden op de mededeling dat haar zoon ging scheiden en met een man verder ging. Mijn broer en zussen hadden een hele riedel georganiseerd, met bezoekje aan een hotel om dit nieuws voorzichtig te brengen.
Toen mij moeder het hoorde, flipte ze uit haar slof met de woorden: "je blijft je wel netjes gedragen jegens mijn schoondochter hé en de moeder van mijn kleinkinderen!"om vervolgens te zeggen: "je bent toch wel voorzichtig vanwege die aids hé die nu heerst. Je moet wel een condoom gebruiken totdat je zeker weet dat hij geen ziektes bij zich draagt". := _O-

Vertelde mijn moeder later stikkend van de lach aan mij, dat die lieve kinderen van haar toch wel een beetje gek hadden gedaan door zoveel uit de kast te trekken voor dit nieuws. MAAR ze had een geweldig leuk weekend gehad in een mooi hotel, dus zij vond het allang best _O- _O- . Zo verrast elke generatie je weer Ava. Maar onderschat die van ons echt totaal niet.

Ik ben ook nog van de vrouwenbeweging, en inderdaad Ibbel: "op ieder potje past een dekseltje" _O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:10

Pien, van een vertrouwensarts had ik verwacht dat-ie zou hebben gezegd: "ach meis, daar hoeven jij én hij toch niet in jullie eentje mee te worstelen, vraag maar of hij bij mij z'n hart wil luchten."

Ook in die tijd. Ik vind het echt geen goede reactie, ook niet uit liefde, sorry. Hij was verdulleme vertrouwensarts.
Zo had hij twéé 'kinderen die in een dekentje gewikkeld hadden moeten worden' kunnen helpen.

Fijn dat jij (en hij) er goed doorheen zijn gekomen, uiteindelijk, maar het had 'netter' gekund, zeg maar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:17

Qua vrouwenbeweging zou ik willen dat die van vandaag de dag meer ballen had := Jullie waren wel heel moedig en stoer. Elke generatie heeft prachtige mensen, en aan het eind van de dag ben ik een dankbare mens. Dankzij dit topic heb ik me op de wachtlijst laten plaatsen, en de moed gevat mezelf te zijn <3

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:21

Dingen als uitschelden, kleineren, en ontkennen van mensen zijn van alle tijden helaas, en zal er ook altijd blijven.
Dat betekent alleen niet dat er geen verandering kan komen, of dat we dat maar moeten accepteren 'omdat het nu eenmaal zo gedaan wordt'.

Mensen zijn gewoontedieren, en hebben moeite met nieuwe dingen leren, maar nog veel meer moeite met geleerde dingen veranderen. Wat we gewend zijn willen we vaak behouden, ook als dat schadelijk is voor onszelf of voor anderen.
Woorden waar we mee opgegroeid zijn veranderen omdat degenen waar die woorden over gaan er niet comfortabel mee zijn is moeilijk en krijgt niet direct een beloning om het nieuwe gedrag te bevestigen. Dat stuit dus op weerstand en gaat tergend traag, want mensen moeten daardoor opeens nadenken over dingen waar ze nooit over nagedacht hebben.
Dat merk ik met mijn relatief jonge brein al, en mijn moeder van bijna zeventig heeft nog veel meer moeite met dat soort veranderingen.

Dat betekent echter niet dat die veranderingen fout zijn, of onzinnig, of gezeur. En dat wij als 'oudjes' met dingen hebben moeten omgaan en hebben moeten accepteren betekent niet dat dat voor de huidige jongelui ook zo moet zijn. Pijn die geleden is kan nooit weggenomen worden, maar laten we ons wel met z'n allen hard maken voor alles wat er voor zorgt dat de mensen van nu niet diezelfde littekens oplopen, ook als het voor ons 'nieuw' of 'raar' is. (Die uitspraak uit de Luizenmoeder 'Dat vinden wij niet raaaaaaaaaaar, dat vinden wij gewoon heeeeeeeeeeel bijzonder' is echt goud wat dat betreft. Als mensen allemaal eens wat harder op die manier naar de wereld keken was het zo veel veiliger en fijner).

Net zoals met 'zij' 'haar' of 'mevrouw' beschreven worden voor mij pijnlijk was, zo is met 'hem' of 'haar' voor andere mensen pijnlijk. Dan zal ik dus moeten leren dat voor die mensen 'hen' 'die' 'zir' of 'dee' of iets dergelijks fijner is.
En eerlijk? Dat dat voor mij even moeilijk is om mijn taalgevoel omheen te vouwen is zoooooo veel minder belangrijk dan de waardigheid en het geluk van degenen waarvoor mijn brein zich even aan moet passen. En natuurlijk maak ik daar fouten in. Dat doet iedereen die iets nieuws moet leren.
(overigens was 'pot' zowel als beschrijving als als scheldwoord nog gewoon in gebruik in mijn schooltijd. -O- Dubbel niet passend in mijn geval, maar veelvuldig gebruikt.)

En nog even terugkomend op het voorzichtig zijn met wat je zegt en schrijft over bijvoorbeeld dingen als overmatig trainen of weinig eten: Zeker in de doelgroep die in een topic als dit mee leest is een verstoorde relatie met voedsel en beweging een groot risico. Zowel veel te weinig eten om maar niet de ongewenste genderspecifieke kenmerken te krijgen en heel veel sporten om spieren op te bouwen, als veel te weinig bewegen om het eigen lijf maar niet te hoeven voelen en veel te zwaar zijn om zo min mogelijk lijf te zien komen veel voor. (voor die tweede groep heeft het Vu een aparte training beschikbaar, geen idee of dat voor de eerste ook bestaat)
Dingen lezen als 'Ik at heel weinig en sport heel veel' kan dan wel degelijk een trigger zijn voor iemand die mogelijk al walgt van het eigen lichaam, zeker als het meermaals herhaald wordt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:24

Avalanche schreef:
Qua vrouwenbeweging zou ik willen dat die van vandaag de dag meer ballen had := Jullie waren wel heel moedig en stoer. Elke generatie heeft prachtige mensen, en aan het eind van de dag ben ik een dankbare mens. Dankzij dit topic heb ik me op de wachtlijst laten plaatsen, en de moed gevat mezelf te zijn <3

Eens. En ook de LHBTI+ zou best wat luider mogen zijn wat mij betreft (al heb ik weinig recht van spreken, aangezien ik zelf ook alleen online actief ben). Als je ziet hoe hard de wereldkaart (ook Europa) rood kleurt qua landen waar je als vrouw of LHBTI'er veilig los kan lopen of in het ziekenhuis kan belanden voel ik me helemaal niet zo gerust op de toekomst. Ook in Nederland niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:29

Eens. Ik maak me serieuze zorgen over de toekomst. Tijd dat de stoere tantes van nu een vuist gaan maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:39

Ik denk dat heel veel mensen zich niet meer durven uitspreken. Nergens over.

Als je kritisch bent over megastallen ben je meteen 'tegen de boeren'.
Als je vindt dat er wel een tandje minder gevlogen mag worden vanaf Schiphol, gun je meteen niemand meer dat-ie met vakantie gaat.
Als je tegen windturbines bent, ben je dús een klimaatontkenner, en als je vlees eet, ben je een dierenbeul én een klimaatontkenner.

Er is vaak geen nuance meer mogelijk, het is allemaal alles of niets.

En zolang er nog politieke figuren zijn (ik noem geen namen) die beweren dat op school praten over gender betekent dat je kinderen op ideeën brengt, wordt het er niet beter op. Helaas.
En dan nog verbaasd zijn dat nog maar 25% van de mensen boven de 15 vertrouwen in "Den Haag" hebben.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:53

Jammer dat een hoop van mijn uitleg/nuance posts (3 in totaal) verwijderd/ niet geplaatst worden. Censuur is kennelijk overal, bah.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:59

terpentijn schreef:
Jammer dat een hoop van mijn uitleg/nuance posts (3 in totaal) verwijderd/ niet geplaatst worden. Censuur is kennelijk overal, bah.

Als een post verwijderd wordt door de mods, krijg je daar bericht over.

Dat gebeurt sowieso meestal alleen na temmen, en na het plaatsen van een tem duurt zo'n reactie over het algemeen een paar dagen. Dus 'bokt' heeft vrij zeker weten niets van je verwijderd.
En ik denk eigenlijk ook dat niemand hier zo flauw is te temmen.
Als er zonder te temmen iets achter de schermen is besproken over wat je gepost hebt, dan weet ik ook vrij zeker dat er een paar dagen overheen gaat vóór er actie wordt ondernomen.

Niet geplaatst worden doordat 'bokt' dat blokkeert is uberhaupt niet mogelijk.

Jouw conclusie 'censuur' is daarmee tamelijk prematuur (en incorrect)

Ex-mod hier, dus ik weet waar ik over praat.

Dus als jij iets hebt gepost (en zeker weet dat je iets hebt gepost) dan heb je mogelijk zelf een internet-probleem.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:28

Dit is helemaal off-topic, maar ik probeer ook wel eens een post te verzenden die dan niet doorkomt. Vaak in een topic waar op dat moment meer mensen aan het posten zijn.Dus eerder een technisch probleem. Probeer het nog eens.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:58

Ik heb nogal lang gedaan over dit bericht wegens steeds afgeleid zijn, maar in plaats van er nog veel langer over te doen door alle reacties die inmiddels ook geplaatst zijn ook mee te nemen ga ik het maar gewoon plaatsen :')

Berryz schreef:
Hey, ik kom me hier ook melden, ik ben non-binair, meerbepaald agender

Ondanks dat ik graag aan de hormonen wil om meer androgeen te worden, heb ik best wel wat angst om mezelf toch op die wachtlijst te laten zetten. Ik blijf het gevoel hebben dat zo lang ik niet 'out' Ben, het me minder raakt om misgendered te worden. Ten eerste omdat in een redelijk transfobe omgeving zit (werk/families met ouderwetse opmerkingen). Maar ook omdat neutrale voornaamwoorden Amper gebruikt worden in het nederlands.

Welkom! :D

Ik zou jezelf absoluut vast op die wachtlijst zetten - die is dusdanig lang dat als je wacht met aanmelden tot je wel echt zeker weet dat het nodig is, je eigenlijk te laat bent. Op de wachtlijst staan (of gesprekken voeren) betekent ook nog niet dat er per se meteen iets moet gebeuren of dat er geen weg meer terug is. Naarmate het dichterbij komt merk je vanzelf of het tijd is of niet (en voor die tijd heb je nog twee jaar om aan het idee te wennen :') )

Een transfobe omgeving lijkt me echt bijzonder poedersuiker :( Ken je wel ook andere queer mensen, of dat ook niet?
Naar mijn idee is het gebruik van hen/hun in de "normale" samenleving nog niet echt ingeburgerd, maar zijn er wel hele groepen mensen waarvoor dat echt geen raar woord meer is.

Ik wilde hier meer zeggen maar ik krijg het niet verwoord dus dat komt wellicht in een later bericht wel, anders is dit over 10 jaar nog niet geplaatst :+

Ibbel schreef:
Persoonlijk vind ik dat 'hun' ook echt taalverkrachting.
Ik pleit bij deze om 'gij' weer in het leven te roepen als onzijdige vervanging van hij en zij. :+

Maar even serieus, het is idd wennen, en ik denk eigenlijk dat er wel 'echte' persoonlijk voornaamwoorden gaan ontstaan, want het gebruik van hun is gewoon verwarrend.

Ik lees wel eens interviews in kranten met non-binaire mensen en dan moet ik 3x lezen voor ik begrijp dát het een non-binair persoon is, en dat dat 'hun' niet slaat op de gehele band bv, maar een aanduiding is van de zanger/drummer/gitaarspeler/manager of wie er dan ook geinterviewd wordt. Heel lastig lezen.

En ik kan me zo voorstellen dat het voor Pien ook nog extra ingewikkeld wordt, als dyslect.

Ik vind hen/hun persoonlijk ook niet mooi en het voelt taalkundig vreemd, maar ik denk dat het inmiddels dusdanig wijdverspreid is dat de kans dat een alternatief het nog gaat halen behoorlijk klein is. En omdat ik wel groot voorstander ben van het bestaan van een onzijdig voornaamwoord heb ik besloten om op te houden met denken dat het lelijk is en in plaats daarvan gewoon te wennen aan het gebruik ervan, wat eigenlijk heel goed te doen valt. Er zijn een heleboel woorden in de Nederlandse taal die een dubbele betekenis hebben waar we prima mee kunnen dealen, dat moet voor hen/hun ook wel lukken. Neem alleen al "zij" wat net zo goed zowel op één als op meerdere personen kan slaan.

Dat zinnen zoals "hen is blij" verwarring opleveren over enkel- of meervoud ligt niet aan hun als onzijdig persoonlijk voornaamwoord maar aan mensen die "hun hebben" in plaats van "zij hebben" zeggen :))

(Overigens gaat het bij mij ook absoluut niet foutloos, ik kwam er net bij de enquete die IMAY plaatste achter dat ik dus eigenlijk geen idee heb wanneer je nou hen en wanneer je hun gebruikt (net zoals dat het verschil tussen meervoudig hen en hun zo ongeveer de enige taalregel is waarbij het me maar niet lukt om het intuitief goed te doen) :') Maar het is de intentie die telt.)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:00

Ik vind hen/hun ook best raar klinken als het over een persoon gaat ipv een bezit of meerdere personen. :o
They/them is in het Engels vrij gebruikelijk als men niet weet of iemand bijvoorbeeld een man of vrouw is, bijvoorbeeld 'they trespassed' of wanneer het wel bekend is 'he/she trespassed'.
They/them vind ik persoonlijk ook fijner klinken daardoor.
Mijn oplossing is zelf niet 'hen/hun' maar de naam gebruiken waardoor je het neutraal houdt en geen fouten kunt maken qua 'pronouns'.
Dus geen 'hen/hun komt een kopje suiker lenen' maar 'Pietje (of welke naam dan ook) komt een kopje suiker lenen'.

Wat ik zelf nog het lastigst vind en waar ik héél goed bij moet nadenken is wanneer ik iemand als het ene geslacht heb gekend en na de transitie herinneringen ophaal, dan wil ik per ongeluk nog weleens het oude geslacht noemen.
Ik bied wel direct mijn excuses aan als ik het merk of erop gewezen word.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:06

Goh, ik gebruik vaak die, dat klinkt wat natuurlijker. Maar ik zal vast wennen aan hen en hun :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:10

Die klinkt voor mij ook natuurlijker eigenlijk.

Maar eens er consensus is over wat het moet worden, ga ik daar natuurlijk gewoon in mee.

Maar hen/hun is voor mij een meervoudsvorm.
En past voor mij persoonlijk dus niet lekker bij een individu.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:32

Avalanche schreef:
Goh, ik gebruik vaak die, dat klinkt wat natuurlijker. Maar ik zal vast wennen aan hen en hun :)

Ja, dat vind ik ook inderdaad en dat gebruik ik in praktijk het vaakst als ik iemand neutraal wil benoemen. Naar mijn idee zijn er ook wel mensen die dat en hen/hun door elkaar gebruiken voor zichzelf (dus dan gebruiken ze hen/hun/die/diens).

Ik heb wel het idee dat als je een langere tekst hebt en je gebruikt daarbij de hele tijd die/diegene/diens, dat dat een beetje vermoeiend leest (of toch wat onpersoonlijk wordt. Ik kan er de vinger niet helemaal op leggen). Dus ik vind het wel aangenaam dat er dan nog een ander alternatief is waarmee je dat kan afwisselen en dat is dan hen/hun.

Klopt dat ik dat eigenlijk ook even had moeten noemen want dat is ook wel gewoon een veelgebruikte/geaccepteerde term heb ik het idee, ik had het er in eerste instantie ook in staan maar had het er weer uitgehaald omdat ik zag dat berryz het ook al genoemd had.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:13

In het zware boerendialect van mijn omgeving wordt iedereen "hij" genoemd, ook vrouwen,meisjes,merries,etc.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:54

Weet je, ik wil dus absoluut niet aanvallend of wat dan ook overkomen maar aangezien ik zelf non-binair (transmasc) ben en die/hun gebruik wil ik er wat over zeggen.

Ik snap dat het moeilijk is en raar klinkt, want om eerlijk te zijn denk ik dat ook. Maar het is zoveel fijner voor mij en andere mensen met een gender wat niet 'binnen de hokjes past' om voornaamwoorden te horen die niet zo ontzettend beladen zijn. Iedere keer dat iemand naar mij verwijst met zij of haar voelt dat zo verkeerd. Ik wéét gewoon dat dat niet boort. De lading die erbij hoort is confronterend en zwaar voor mij.

Nu is het ondertussen wel zo dat ik terug in de kast zit. Mijn omgeving is absoluut niet accepterend waardoor ik heb besloten om maar gewoon als 'mannelijke lesbian' door het leven te gaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:39

Oh dat vind ik echt heel naar voor je.....