Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12996
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 08:18

Wat gaaf Guinevere, klinkt alsof je nog even last gaat hebben van die voet.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:47

Daan_O schreef:
Gisteren een nieuw afstandsrecord gelopen; 28km. Ik vond het zwaaaar... Had wel gelletje genomen onderweg en wat gedronken (had misschien meer moeten drinken) maar de laatste km's waren mijn benen er wel behoorlijk klaar mee. Nu klein beetje stijve benen maar dat valt me dan weer alles mee.

Voor de ervaren marathonlopers; tot hoe ver lopen jullie in training en hoe zwaar is het wel niet tijdens de marathon?? Die 28 had ik als het moest ook nog wel 30 van kunnen maken maar 42.. %) Ik weet echt niet hoe ik het moet gaan volbrengen...

Voordat ik aan mijn eerste marathon training begon heb ik een half jaar daarvoor al een 30km wedstrijd gelopen. In voorbereiding daar naar toe liep ik regelmatig een dertiger in training. Niet de afstand was de uitdaging maar het tempo waarop ik de marathon wilde lopen.
In de voorbereiding naar mijn eerste marathon heb ik ook wel 30tigers, en 33tigers gelopen Maar dat doe ik al lang niet meer als ik voor een snelle marathon wil gaan Dan zijn mijn trainingen niet veel langer dan een 25-27km maar wel met flinke tempoblokken en een weekomvang van 90-100km.
En een marathon op tempo uitlopen is altijd afzien het laatste stukje Vanuit gaande dat je er alles uit wi halen en op het toppen van je kunnen gaat lopen is de energie voorraad aan het einde echt op dat betekend de laatste km's bijna op en dat is harken
Onder je kunnen wordt het een minder groot energie vraagstuk. Maar dan gaat de duur op een gegeven moment ook tellen

Noeps
Berichten: 16934
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:00

Interessant hoe iedereen de voorbereiding op- en de marathon zelf ervaart.
Ik heb maar 1 doel en dat is uitlopen en genieten. Als het in 4:10 lukt is dat helemaal mooi, zo niet is er ook geen man overboord. Niemand die later memoreert wat voor toptijd ik wel of niet liep }:0.
Het is m’n eerste en misschien m’n enige marathon ooit, die vergeet ik denk ik nooit meer en dan wil ik er ook van genieten en positief op terugkijken!

Supervixen

Berichten: 12996
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:51

Ik twijfelde vanmorgen of ik naar het bos zou gaan. Ben toch maar gegaan en het was weer heerlijk. Ruim 15km op rustig tempo gelopen en 480 hoogtemeters gemaakt. Totaal een uur en drie kwartier gelopen. Sommige paden waren nog moeilijk begaanbaar door aangevroren sneeuw en modder.
Helaas is mijn week vrij nu voorbij, dus minder tijd om het bos in te gaan.

Afbeelding

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:52

Wat een heerlijke afsluiting van je vrije week! Zit je in een heel heuvelachtig gebied of woon je ook buiten NL?

Supervixen

Berichten: 12996
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:19

Ik woon in Duiven en vandaag heb ik bij Rozendaal gelopen. Daar zijn wel aardig wat heuveltjes en dat telt op als je 15km loopt.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:52

Unique6 schreef:
Even een update. De sportarts en fysio kunnen niet veel meer voor me betekenen. Morgen naar de huisarts en dan door naar de reumatoloog en gynaecoloog. We gaan het in een andere hoek zoeken. Ik ben dit zo zat..

Jeetje wat vervelend zeg! Hopelijk kunnen ze wel iets vinden.

Lekker Supervixen. Dat is in de omgeving van de postbankloop toch?

Gaaf Guinevere!

Goed dat je toch bent gaan lopen Wendy! Als je straks wat verder loopt, loop je waarschijnlijk na een paar km door de kramp heen.

Vind je de marathon nog wel leuk Daan? Je moet ook een beetje genieten naar de weg ernaar toe. Wel lastig dat je wat opziet tegen die lange trainingen. Je doet ze al samen toch?

Volgens mij klopt het wel redelijk dat je met 15 km een halve marathon kunt lopen en met 32 een hele marathon. Ik heb 2x een halve gelopen met max 15 km training (een keer of 3/4 verder altijd 12 km) en dat ging prima. Maar ik liep dan niet voor een toptijd (5.00) terwijl mijn 10 EM in 4.30 gaat.
Maar ik kan onwijs goed afzien op een wedstrijd. In training ga ik kapot als ik een paar km 5.00 moet lopen en de 10 EM loop ik in 4.30. Altijd bijzonder hoe dat mentale aspect mee kan wegen :) .

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:03

Daan, verdiep je eens in sportrusten. Wel de marathon maar niet die ellenlange trainingen

Supervixen

Berichten: 12996
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:28

Tayga dat is in de buurt van de posbankloop ja.

Die 15km voor een halve marathon moet je dan wel echt makkelijk kunnen lopen. Ik heb gisteren 15 gedaan, maar ben nog echt niet toe aan 21. Lichamelijk nog niet helemaal en geestelijk helemaal niet. Ik moet er echt naartoe groeien.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:14

Supervixen schreef:
Tayga dat is in de buurt van de posbankloop ja.

Die 15km voor een halve marathon moet je dan wel echt makkelijk kunnen lopen. Ik heb gisteren 15 gedaan, maar ben nog echt niet toe aan 21. Lichamelijk nog niet helemaal en geestelijk helemaal niet. Ik moet er echt naartoe groeien.

Dat is echt een mooie omgeving! Wij fietsen er ook veel.

Misschien is dat ook het verschil. Ik heb een goede motor, dus niet zoveel moeite met de 15 km. Het is gewoon belangrijk om zo te trainen dat je er zelf met vertrouwen heen gaat en dat zal voor iedereen anders zijn :) .

Noeps
Berichten: 16934
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:30

Mooi gezegd Tayga. Sluit me ook wel aan bij wat je zegt.
Ik sta fysiek en geestelijk veel sterker nu voor Rotterdam dan bij de voorbereidingen voor mijn eerste halve twee jaar geleden. Dat maakt behoorlijk veel verschil. Maar zou ik alleen moeten trainen, dan was het ook alweer heel anders.

Vanochtend de 28km gedaan in 4 lussen van 7km waarbij we tussendoor thuis even snel wat sportdrank en een gelletje namen. Was ideaal! Lekker gelopen, laatste km’s waren natuurlijk zwaar, maar geen moment gehad dat ik door m’n energievoorraad heen raakte. En mentaal voelde het heel anders aan dan één grote ronde.

Piekosjj

Berichten: 5494
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:31

Ik ga in september een halve marathon lopen, mijn eerste wedstrijd na een 10K van twee jaar geleden. Ik ben geen wedstrijdloper, en heb ook geen wedstrijddoelen nodig om mezelf te motiveren of pushen. Mijn motivatie is dat ik zo veel mogelijk van de omgeving kan zien per run, en dat ik vnl elke keer met plezier de deur uit ga. Ik ben bang dat ik dat kwijt ga raken als ik ga 'moeten' voor een race. Ik heb vorige zomer ook al eens een halve marathon gelopen over de hei en door het bos, dus de afstand zit er sowieso wel in. Ik focus nu op meer snelheid voor een 15K want ik ben wel een erg langzame loper, maar ik wil zeker sneller worden :j

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:12

Wel leuk om te zien dat iedereen zijn eigen manier heeft :D

Ik ben ook geen echte wedstrijdloper. Meestal loop ik wel in de winter een of twee wedstrijdjes mee die hier in de buurt zijn. Ik loop iedere zondag hetzelfde rondje (gezellig met mijn broer). Momenteel train ik er meestal een tweede keer bij, maar dat heb ik de eerste 7 jaar nooit gedaan. Ik racefiets, mountainbike en doe groepslessen naast het hardlopen. Maar stiekem kriebelt die marathon toch, dus even kijken of ik het kan opbrengen om meer en verder te trainen.

xMyrth

Berichten: 2817
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:04

Pfff wegens een blessure ben ik nog steeds uit de running :p lekker toepasselijk...

Heb een sportonderzoek gehad en krijg zooltjes en moet nieuwe schoenen. Die ga ik ook maar meteen fatsoenlijk aan laten meten.
Soms heb ik de neiging om gewoon te gaan, omdat mijn blessure al een stuk minder is :) Maar dan bedenk ik me dat ik mezelf beter nog enkele weekjes kan sparen, zodat ik dalijk weer fatsoenlijk van start kan gaan... Pffff :+ Ik ben wel stiekem weer aan het kijken naar een fijne lange hardloopbroek.

Waar halen jullie die vandaan? Een beetje betaalbaar :D
Als ik kijk bij decathlon, zie ik vooral veel fitnessbroeken staan. Ik vraag me af wat het verschil is tussen fitness/cardio broeken en hardloopbroeken? Iemand die daar antwoord op kan geven?

Supervixen

Berichten: 12996
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:06

Ik vind die fitnessbroeken vaak wat dikker.
Mijn fijnste broeken zijn van nike pro.

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:10

Ik heb respect voor de mensen die een halve marathon kunnen lopen. Laat staan een hele! Op dit moment heb ik zelfs respect voor mensen die al 10 km kunnen lopen! ;) Vanochtend heb ik 3 km gelopen zonder tussendoor te hoeven wandelen, ik heb 'm gewoon helemaal hardgelopen, volgehouden! Ik heb gewoon 19,5 min achter elkaar hardlopen, wat een wonder! *\o/*

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:18

Wat goed! En snel ook!

tita

Berichten: 19761
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:18

Ik heb hele week niet kunnen lopen en vanmorgen mocht ik weer maar ik vond dat manlief mocht uitslapen dus ik de kleine gewassen en gevoederd toen ik kon lopen zag ik dat ik niet meer veel tijd had omdat ik op visite ging bij mijn oma’tje en dat moet ook gebeuren


Dus naar de pannenhoef gereden heerlijk gelopen, diverse plasjes achter gelaten grrrrr en helaas moest ik op 7km al stoppen ipv de 11 die ik wilde lopen mijn tijd was echt op en ik werd ook wel moe....moest goed opletten want was flink bevroren en de baby in buik was drukkkkkkkkkk werd er beetje raar van.

Maar nu ben ik teleurgesteld in mij zelf....niet de afstand die ik wilde maar veel korter, hebben jullie dat ook?
Maar wel blij dat ik bij oma ben geweest

Afbeelding

Afbeelding

Roos elke km verdient respect :D

Piekosjj

Berichten: 5494
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:42

Lekker bezig Roos! Die 10k komt vanzelf wel ;)
Tita, prachtige foto's! En ach, 7k ipv 11k, je situatie lijkt me nu niet ideaal dus iets is beter dan niets, lijkt me?

Ik wou vandaag voor een duurloop naar het bos en m'n nieuwe ice grippers uitproberen. Helaas sneeuwt/regent het al de hele dag.. Het lijkt wat op te klaren, maar nu is het al te laat om het bos in te gaan, want over een uurtje begint het donker te worden. Misschien dat ik vanavond nog wat over straat schuifel, maar had zo'n zin om eindelijk weer eens naar 't bos te gaan ):

Supervixen

Berichten: 12996
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:49

Ik heb net een rondje van 7km op wedstrijdtempo gelopen, dat moest volgens mijn schema, maar pfff dat viel even tegen na een slechte nachtrust.

Jammer piekosjj dat je het bos niet meer in kon.

Tita, ik vind het al knap dat je 7km volhoudt met een kleine in je buik!

Roos04 knap gedaan!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:18

Mooie plaatjes Tita. En 7km met een kleine is toch prima :) Vind het knap dat je het zo lang volhoudt!

Jammer Piekosjj. Nog wel lekker op de weg gelopen?

Vanmorgen 12 km het bos in geweest. Wel lekker gelopen, maar er waren wel stukken behoorlijk glad. Idioot veel mountainbikers en zelfs een racefietser. Die ging binnen 3 minuten 2 x op zijn plaat. Snap echt niet dat ze nu het bos in durven (helemaal niet met de dunne bandjes, daar moet je überhaupt niet mee op bospaden willen fietsen :+ ).

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:25

Helemaal waar! :Y)

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:45

tita schreef:
32 is max aantal km voor trainen de rest kun je doen op mentale aspect

Geldt ook voor de halve 15km trainen is voldoende voor de 21
Alleen jammer dat ik daar niet in geloof :D


Ik heb max 18km gelopen voor de 21.

Vandaag n duurloop van 15km in de beentjes.. heerlijk!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:47

Daan_O schreef:
Natuurlijk ga ik voor uitlopen maar ik wil ook een goede tijd. Mijn PR op de halve staat op 1.44.12, de marathon zou ik binnen 4 uur willen lopen. De 28km van gisteren liep ik met een gemiddelde van 5.28 per km.


Echt knap hoor!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:47

liespower94 schreef:
Balen zeg Unique!

Ik heb vanmorgen in de ochtendschemering lekker 10 km gelopen <3
[ [url=m/fzMGso.jpg]Afbeelding[/url] ]


HEERLIJK!!