Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hyawatta

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:29

NELLEKE, Fijn dat het de goede kant op gaat met je knie en je weer lekker kunt lopen.
Ben idd erg blij met mn nieuwe schoenen, wat een verschil.
Oke dat is fijn te weten dat die lessen hetzelfde zijn ;) en bedankt voor de tip

ROBIJNTJE, top gedaan.
Krijg er wel weer steeds meer zin in als ik jullie berichten lees van zoveel m gelopen, record verbroken enz haha.

SUSANNE, Zet je je laptop in de keuken en kijk je dan wat haha.

Klinkt handig zo´n horloge maar denk dat ik zoiets dan een paar keer gebruik en er verder weinig mee gebeurd, ook zonde, gebruik m´n telefoon wel haha

JUDITH, ik heb ook zo´n band voor om mn middel gehad van de action, 2 stuks rits al snel kapot.
Vanavond op het werk zag ik ze per toeval hangen dus daar 1 van meegenomen, voelt wel beter aan qua kwaliteit en nog reflexi erop ook haha

Als het morgenavond droog is ga ik weer een rondje met m´n zus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 01:46

Moest mezelf goed pushen hoor om te gaan, nog een beetje gammel van m'n festival afgelopen weekend. Ik ga van de week eens langs de decathlon voor wat aanvullingen op m'n outfit!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:09

Sakvis, snap dat dat lastig is! Ik adem juist helemaal niet door m'n mond. Merk dat ik soms als ik het zwaar krijg of fanatiek ben m'n lippen keihard op elkaar knijp. Ook niet goed. :')

Croyslover, fijn dat je er energie van krijgt. Ik ben ook heel erg pro-hardlopen als onderdeel van het opbouwen van energie. Alleen de ervaring leert ook dat je juist blessures krijgt en het niet meer leuk vind als je te hard van stapel loopt. Pfeiffer is heel vervelend, ik heb het ook gehad toen ik 18 was.

Robijntjah, goed gedaan hoor! Hoe voelt je kuit? Spierpijnig of kramperig? Enneh, festivals lopen is ook topsport :P

Horsii, oh een elastische lijn. Lijkt me inderdaad voor jezelf en hond veel fijner. :D

Marall, goed gedaan hoor! Fijn dat de tomtom bevalt. Is dit plaatje een foto van de tomtom app?

Susanne, GPS werkt in principe op alle devices gewoon prima in het buitenland is mijn ervaring. Mijn telefoon trackt ook gewoon als ik in het buitenland loop. Zou niet weten waarom dat met een sporthorloge anders zou zijn. Wel een goede vraag want als ze niet tracken in het buitenland dan zou het voor mij geen nut hebben.

Judith, loop je met een Iwatch? Die dingen zijn ook geweldig!

Ik kijk ook al weken naar een sporthorloge/fitness tracker maar kan geen knoop doorhakken. Ik wil graag iets wat ik tijdens werk ook om kan zodat het mijn stappen meet en mijn rusthartslag, dan kom ik al snel uit op een fitbit charge HR of een Jawbone UP 3. Maar omdat het hartslag meten om de pols niet betrouwbaar is bij fitness trackers kan ik die dan weer niet gebruiken met hardlopen. Dan neig ik alweer snel naar een sporthorloge zoals de tomtom runner 2 cardio.

Alleen ik wil gewoon daarnaast ook heel graag mijn beweging meten tijdens werk en slaap zodat ik wat gerichter rust kan pakken. (Ik beweeg juist veel met werken, ga soms voor/na werk nog hardlopen en loop ook als ik thuis ben vaak nog een uur met de hond.) Mijn telefoon meet geen stappen en kan ik ook niet makkelijk bij me houden met werken/slapen.

Ik ben dus nog even besluiteloos -O-

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:15

Susanne_ Ik weet niet of jou birds dan de goede kant op zullen gaan _O- maar wie weet is het dan wel leuker :D
Bij de interval training leren wij om gewoon echt op je max te rennen voor de gestelde afstand. Dus je moet echt buiten adem zijn achteraf. Wij lopen overigens nooit meer dan 800/1000 meter.

Klinkt super marall die tomtom runner 2. nog even sparen.

nelleke je kan ook een stappenteller bandje kopen. Gewoon voor je werk en zo. Of is dat niet voldoende? Die zijn vaak weer niet zo duur en die batterij houd het eeuwig vol.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:44

Wat typisch leonie dat jullie bij een interval training maximaal moeten gaan. Ik heb altijd geleerd om je intervallen rondom (meestal net iets boven) je omslagpunt te lopen. En als je dan 10x 1000m doet de 10de nog net zo snel moet kunnen gaan dan de eerste. op die manier voelt de eerste dan best pittig maar niet meer dan dat en de laatste soms al op je tandvlees bij hetzelfde tempo. Maar zou ik de eerste voluit gaan zou ik daarna nooit geen herhalingen maar op hetzelfde tempo kunnen doen.
Het idee van een interval training is ook je drempel waarde te verschuiven. En dat schijnt het efficiëntste gaan door ook rondom die drempel waarde te trainen. Hoe gaat dat bij jouw dan bij de herhalingen wat betreft het tempo?
Ik ben zelf nog steeds heel tevreden over mijn garmin 310XT . Maar ik heb ook geen behoeft aan gegevens van hartslag/stappen etc door de dag heen of in de nacht. Merk als ik wakker wordt wel of ik al dan niet genoeg geslapen heb en aan mijn lijf 's avonds wel of ik al dan niet te veel heb gedaan. Dat soort dingen zijn bij mij ook nooit in exacte getallen uit te drukken.

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:57

Nelleke
De TomTom cardio runner meet dat allemaal. En ik draag hem ook gewoon de hele dag als horloge. Fijne bijkomstigheid ik hoef niet steeds op mobiel te kijken hoe laat t is.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:03

Greertje: Wij lopen vaak 3 series. We lopen dan bijvoorbeeld met 800, 600, 500, 400 en dan 3x. Tussen iedere interval max 4 minuten (normaal ongeveer 1 tot 2) en dan een seriepauze van 5 minuten. Iedere afstand moet je proberen 1 tempo te pakken dat je de hele afstand stabiel kan houden maar waarmee je wel buiten adem over de streep komt. Dus veel meer pushen dan je normaal doet. De tijden worden gedurende de training steeds sneller. We lopen ongeveer 1 uur (warming up van 2 km en daarna even wat oefeningen)
Gezien het resultaat dat ik zelf en ook mijn vriend hiermee halen denk ik dat het zeker heel erg nuttig is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:04

I know Marall, maar ik mag geen groot sporthorloge om bij mijn uniform ;) Het bandje mag max 2,5cm zijn en de 'kast' 3cm. Eerlijk gezegd vind ik een groot sporthorloge casual dragen ook niet heel mooi. :+

Greetje63, ik ben juist heel slecht in het rust pakken wanneer nodig. ;) Bovendien vind ik statistieken gewoon interessant omdat ik heel onregelmatig slaap en ook daardoor heel onregelmatig beweeg.

Leonie87, ja daar neig ik ook steeds naar maar dan wil ik ook iets wat slaap trackt en dan kom je al snel bij een fitness tracker zoals fitbit of jawbone up. Dan gaat het alweer meer geld kosten en dan denk ik ja, ik ga niet EN een fitness tracker EN een sporthorloge aanschaffen, dus dan misschien toch beter doorsparen voor een sporthorloge. :') Vervolgens denk ik, ik loop nog helemaal niet op een niveau dat je heel veel moet meten met hardlopen dus dan is een simpele fitnesstracker gewoon voldoende. Maar ik vind het gewoon veel geld voor een simpele stappenteller/bewegingsmeter. :')

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:10

Leonie klinkt heel redelijk maar als de tijden steeds sneller worden (doe ik ook vaak de volgende serie steeds iets sneller), sterker nog als je überhaupt herhalingen op hetzelfde tempo vol kunt houden dan ga je dus niet voluit bij de voorgaande intervallen. En om net boven je omslagpunt te lopen betekend altijd dat je er best moeite voor moet doen, maar dat is wat heel anders dan voluit gaan.
Ik houd mijn pauzes meestal wel korter. tussen de intervallen meestal 200m dribbelen of wandel-dribbel-wandel en tussen de series 400m wandel-dribbel-wandel. (plm 3min)
Maar jij werkt dus niet met specifieke richttempo's?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:17

Leonie haha jij maakt het hoepelen wel afwisselend :D

Nel fijn dat het beter gaat met je knie!

Judith dat is handig, klinkt als een soort flipbelt?
Lekker fanatiek bezig jij!

Sakvis wel goed dat je zo op je ademhaling let. Ik let er, zeker als ik wat meer op tempo loop, ook erg op.

Robijntjah lekker bezig! Pas wel op met je kuit. Haha nieuwe outfit werkt ook motiverend ;)

Marall goed bezig!!

Ik kan een tomtom runner met apart hartslagmeterband van iemand overnemen voor een leuk prijsje dus dat doe ik :)

Gisteravond een rustige 4km gedaan in 21.52. Alleen de laatste km gelopen op het tempo dat ik donderdag met de wedstrijd wil lopen. Kan me niet voorstellen dat ik dezelfde afstand vorige week ruim 3 minuten sneller liep, hoop wel dat het met de wedstrijd nog gaat lukken :')

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:20

Ik heb ook de Garmin 310XT, toen gekocht vanwege zijn lange accuduur in combi met mijn endurancewedstrijden die tussen de 10 en 16uur duren. Vind hem voor hardlopen ook superfijn. Ik heb wel voor zowel mezelf als mijn paard een hartslagmeter eraan :) Kijk er lang niet altijd op/gebruik hem niet altijd, maar het is fijn om te kunnen checken.

Gisteren voor het eerst gehad dat mijn benen niet wilden, denk doordat ik een vermoeiende week + ongesteldheid achter de rug had. Lijf moe. Maar na een km of 5 over de Posbank zwoegen werd het ietsje vlakker en kwam ik er toch nog aardig in. Wel 1 pad het lichtere en iets kortere parallelpad genomen, scheelde 700m op de routelengte. Dus ipv de 15,3km van vorige keer nu 14,6 gedaan. Wel in 41 minuten sneller dan vorige keer! 1uur 59 ipv 2uur 41 En zoveel scheelt 700meter ook weer niet :P Dus toch tevreden.

Zo'n FitBit lijkt me best geinig om te hebben, zien wat je dagelijks eigenlijk allemaal doet. Maar het is een duur speeltje.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 02-08-16 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:59

Ik heb gisteren weer 3,5 gelopen na weer een lange pauze. Vandaag gelijk snotterig,keelpijn en hoofdpijn kan dit misschien verband met elkaar hebben? Hebben jullie hier ervaring mee?

Garmin 310 XT Heb ik ook gehad en is fijn ding. Ik loop nu met de Polar.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:05

Ik mag met uniform ook geen sportief horloge om. Ik draag een Fitbit one aan mijn bh bandje. Ik vind dit zelf ook veel fijner! Hele goede stappenteller met goede app. Hij synct ook met veel andere apps. Ik heb hem al meer dan een jaar. Helpt wel om actief te zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:19

SteffiiY misschien te snel afgekoeld na het rennen? Als je dan al wat zwak in je weerstand zat kan dat net de druppel zijn geweest.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:22

Ik heb ook vaak gehoord dat op max gaan iedere keer helemaal niet goed is omdat je dan heel veel vraagt van je lichaam. Vind het ook een veel fijner gevoel geven.

Ik ren met een schema van endomondo. Deze baseert de intervallen op je andere trainingen etc. Toevallig vandaag een 12 minute test gedaan waarbij je dus wel maximaal moet voor 12 minuten, hierbij een dik record gelopen van 5:22 gedurende 12 minuten! Blij! Het tempo voor de komende trainingen is nu ook aangepast, o.a van 6:40 in de wat langere intervallen naar 6:20. En van 6:36 in de kortere intervallen maar 6:12. Blij!

Steffiy, nee geen ervaring mee. Geen kou gevat na het rennen oid? Heb het wel vaak andersom, als ik niet fit ben en ik ga lopen voel ik me daarna een stuk beter.

Djilna, goed bezig! Wat een eind zeg. Ik heb een bepaald rondje hier op het eiland die ik graag een keer wil lopen, dat is ook ongeveer 15 km, moet er nu nog niet aan denken, even door oefenen!

Daan, niet te veel mee bezig zijn! Gewoon lekker gaan lopen! Ik loop iig veel fijner als ik ontspannen ben ipv dat ik een bepaalde target wil halen, dan ga let ik niet meer op ademhalen etc en gaat het veel minder...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:07

Djilna ik doe het je niet na hoor!

Steffiy het lijkt mij eerder toeval, of ben je gisteren echt volle bak gaan lopen?

Susanne mooie verbetering!
Ik denk dat ik véél te fanatiek ga zijn met die wedstrijd :') Ik wil wel heel graag onder de 19 minuten lopen (vorige week liep ik 18.47) dus ik hoop dat dat lukt, dan ben ik dik tevreden. Geen doel stellen gaat me toch niet lukken ben ik bang ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:12

Daan, cool dat je een tomtom runner kan overnemen. Ben benieuwd hoe deze bevalt! En het gaat vast helemaal goedkomen donderdag hoor! Ben benieuwd wat je tijd dan is!! :D

Djilna, zag al een fotootje voorbij komen op instagram. Ben wel jaloers op je omgeving hoor! Fijn dat het aan het eind wel goed ging!

Steffii, ik denk ook wat Djilna zegt, misschien te hard afgekoeld en daardoor snotterig geworden.

Poes, dat is een goede. Gebruik jij die one ook in combinatie met die armband als sleeptracker?

Susanne, klinkt goed dat schema.

Vanmorgen ook heerlijk gelopen. Zaterdag liep ik nog 4,6km in 33 minuten met een snelheid van 8,4km p/u. Vandaag 5km in 33 minuten met een snelheid van 9km p/u. Scheelt wel dat ik nu in de ochtend liep, het koeler was en goed had geslapen. Zaterdag liep ik in de middag na 3 vluchten achter de rug te hebben gehad en maar 5 uurtjes slaap.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:02

@Hyawatta die van mij is niet van de action.. Hij is best stevig moet ik zeggen. Geen idee waarvan die is verder haha

@Nelleke jaa ik loop meestal met me iwatch! Ben er inmiddels ook achter hoe ik me muziek er mee kan aanzetten... Haha dus dat de volgende keer even uitproberen!

@daan_O Hij ziet er wel iets anders uit! Deze is het (of zo ziet hij er uit) http://www.telesupplies.nl/Iphone-6-hoe ... ct_id=6068

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:41

Thanks voor de reacties, en is inderdaad combinatie denk ik. Lang niet gelopen, gisteren wat gelopen en lage weerstand denk!

Daan, wat ren jij toch een prachtige tijden zeg. Je moet niet te strenge doelen voor jezelf stellen hoor!

Nelleke, lekker gelopen dus. Je gaat ook steeds beter he qua tempo?

Ik heb dus sinds kort de Polar M400 om mee te lopen,echt een fijn ding.
Ik heb eventueel nog een Garmin Forerunner 210 in de kast liggen, heb hem denk 20x gebruikt maar kreeg toen deze Polar van mijn ouders.
Mocht iemand interesse hebben in de Garmin, hoor ik het wel :) Is incl. hartslagmeter en lader

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:57

Ohja ik heb trouwens een foto gemaakt van het pad waar ik ging rennen, helaas niet het bos , we zakten weg in het zand maar niet zo erg als eerst

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:58

Afbeelding

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:09

Dat is een prima pad toch?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:06

Djina hoe koppel jij twee hartslagmeters aan je garmin? Niet dat ik het zelf nodig heb maar ik vraag me af hoe dat kan. omdat hij gekoppelt moet worden pakt hij toch altijd maar een hartslagmeter?

Na de rustige trailkm's van van het weekend vandaag weer een wat pittiger training. Kwartiertje inlopen, tempoblok van 30min op 4min37/km en vervolgens 12 keer afwisselend 1min snel , 2min rustig. Daarna uitlopen. Bij elkaar 20,5km in 1hr38

Steffie waarschijnlijk had je gewoon al wat onder de leden en door inspanning komt het er soms versneld uit. Maar het lijkt mij niet veroorzaakt door het lopen. zelfs al zou het door onderkoeling komen dan is het dan je dan bevattelijker bent voor ziektekiemen en zal je in het geval je inderdaad iets oploopt dat niet gelijk de volgende dag merken omdat alle virusjes toch wel een incubatietijd hebben die langer is dan 24 uur.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:10

Ik gebruik ze niet tegelijk. Als ik met mijn paard train heeft hij er 1 om aangezien het dan om zijn hartslagen gaat. En voor mezelf gebruik ik hem als ik hardloop. Enige is dat hij niet automatisch mee switcht als ik van hrm zender verander, dus dan moet ik hem even naar de andere zender laten zoeken zodat hij koppelt. Maar ik gebruik hem bij Bliksem nog maar sporadisch, weet inmiddels zijn hartslagen wel zo ongeveer.
Wel wil ik een keer gaan trainen met Bliksem en dan zelf de hrm om, kijken hoe hoog mijn hartslag nou eigenlijk komt onderweg. :D

Pittige training Greetje, maar wel geschikt weer voor geloof ik. Gratis koelwater :+ Of is het droog bij jou?

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:19

Zit op tablet dus geen blp.

Intervaltraining heb ik ook wel eens gedaan,vond het erg zwaar maar wel leuk voor de afwisseling.

Handig zo'n iwatch.ben zelf niet zo van de gadgets loop zelf met een stopwatch.

Er worden trouwens mooie tijden gelopen door jullie hier!

Ga morgen weer hardlopen ben van plan om een halfuur aaneengesloten te rennen