B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:28

Ik mazzelpik? Ik voel me juist vreselijk.

Maar ze gaat er mee akkoord. Ze zegt dat ik me alleen niet moet blind staren op b12 te kort. En dat ze niet te lang 2x in de week willen prikken. Maar ze begreep wel dat het pas afbouwen als ik me beter voel.

Heb niet eens de geprinte pagina hoeben laten zien!

Hannanas

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:38

Huh?
Je voelt je de dag na de injectie top schrijf je. Dat is toch geweldig? Daar ben je een mazzelp(r)ikkie mee! Duidelijk effect. Geeft toch hoop op continue verbetering...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:56

Klopt, ik voel me dan fijn, heb een opleving. Die savonds ook gelijk weer inkakt. De dag erna is het wel oke. En de dag daarna is het bud.

Die korte opleving is inderdaad top :D maar je moet wel oppassen en kalm aan blijven doen.

Sowieso is er al wel iets lichte verbetering. De donkere wolk boven mn hoofd was al vrij vlot weg. Dus op dat gebied; ja!

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:34

Hmm dus nog enige twijfel bij je huisarts Denies? Als je je niet blind moet staren op b12 waar denkt je huisarts dan aan? Ergens gok ik dat ze niets anders heeft geopperd? Misschien ben ik wat bevooroordeeld door een niet meewerkende huisarts ;). Mag je nu aan de injecties tot je klachten over zijn?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:42

Nee klopt, ze opperde niets anders. Ik gaf ook aan dat er nog nóóit iets uit mijn bloed is gekomen(altijd op stress schuiven of spanning, of wat dan ook) en nu eindelijk kan er een stempel op mijn '' vage '' klachten gedrukt worden. Ik voel een hele kleine verbetering, maar ook een goede beginverergering, dus ik weet wel zeker dat ik die B12 injecties nodig heb.
Het is verder ook niet gek, want mijn moeder heeft het ook.

Voor nu mag ik in ieder geval gewoon de injecties twee keer in de week houden (ik ga dus voor werktijd, hoop dat dit een beetje te doen is) Ze vond dat 'oke'. En ik geef dan zelf wel aan als ik me een goed stuk beter voel om af te bouwen.
En als ze willen dat ik eerder afbouw komt er gewoon weer een gesprek.

Ik heb verder geen feiten er bij hoeven pakken of naar het B12 Instituut hoeven te verwijzen dus het viel me in ieder geval mee. Over het zelf prikken was ze niet zo happig, ze vond dat een te groot risico. Dat kan ik me ergens begrijpen. Ze wilde het voorlopig gewoon hier op de praktijk laten doen. Een assistent op de dokter maakte haar niet uit.

Was allang blij dat ze zo snel mee gaf.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:22

Stom zeg dat ze niets opperd dan. Maar fijn dat je in elk geval nu injecties hebt dan kan je je even focussen op je herstel. Hopelijk gaat je huisarts 'vergeten' moeilijk te doen ;).

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:31

Ik heb er twee schijnbaar :') Heb nu voor de nieuwste gekozen. Die andere wist niet eens wat ze moest doen toen ik met zware rugklachten thuis lag en ze een hernia vermoedde. En die vroeg ook: Wat wil je dat ik doe?
Wat denk je ... van die pijn af?

Maar inderdaad! Even geen zorgen maken omtrent het 'moeten' afbouwen.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:41

Korte vraag... ik heb mijn laatste prik in oktober gehad (was trouwens mijn eerste prik ronde, eerder nog nooit iets met B12, en de laatste paar maanden voel ik mij eigenlijk weer heel prut. Vooral geestelijk. Prikkelbaar, extreme stemmingswisselingen, boos, verdrietig... dit was toen mijn B12 te laag was ook heel erg extreem. Nu ervaar ik het dus weer. Kan het zo zijn dat het in zo'n korte tijd alweer is gedaald wat opnieuw deze klachten geeft?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:45

Je bent gestopt na de boost als ik het goed begrijp? Zover ik weet is de boost niet voor iedereen voldoende en (moet) blijf je daarna sowieso altijd een onderhoudsdosering krijgen. Maar jij dus niet?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:54

Het was inderdaad een boost, 6 weken 1x per week een injectie gehad. Sowieso zeiden ze daarna dat ik voor controle na 5-6 maanden weer moest bloedprikken, en dat is dus bijna. M'n gevoel zegt dat de waarde weer te laag gaat zijn aangezien ik dus weer deze klachten ervaar. Maar de vorige keer deden ze ook al erg moeilijk om met de injecties te starten, ze zeiden dat het eigenlijk niet laag genoeg was om klachten te geven. (ik heb de exacte waarde nooit op papier gehad) Maar ik lees overal zulke verhalen dat mensen met ontzettend veel klachten kunnen rondlopen met een waarde die bij een arts als 'normaal' gezien wordt..

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:57

Ik zou vooral even de tijd nemen om deze pagina in ieder geval door te lezen. Een mens is geen labwaarde. De rest van de pagina's zijn ook interessant.
https://b12-institute.nl/diagnose/valkuilen/

Normaal is een boost 10 weken 1 injectie of 5 weken 2 injecties. Dus dan zou je al een vrije korte hebben gehad? Je waarde is ook niet meer betrouwbaar na het krijgen van de injecties.
Nouja .. lees het gewoon even door, je wordt er vast wijzer van! :)

Ik loop ook al jaren met dezelfde klachten. In 2016 een waarde van 155, dus voor hun normaal. (wel maar 5 boven de algemene ondergrens in NL) en nu zit ik op 97 ... Je hebt een voorraad van drie jaar heh, vergis je daar niet in!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 00:17

Dat kan heel goed Cynn.

Ik zou wel gaan bijhouden wat er gecheckt wordt en wat de uitslagen daarvan zijn.
Is er bijvoorbeeld getest op Homocysteine, Methylmalonzuur, b6, foliumzuur, vit D en holo-Tc?

Neem de regie over je eigen lichaam en leven met gepaste respect naar de deskundigen maar bij twijfel altijd onderzoek plegen. Zeker na je verkeerde "booster" van 6 stuks.

Om mooi af te sluiten met een uitspraak van bokker jandereglaa:
Citaat:
Ik vind de gemiddelde huisarts wel een kevermonteur trouwens, ze kunnen niets en weten amper wat. Standaard vraag: wat wil je zelf? En dat doen ze dan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 00:18

Bellatrix hoe is het nu met jou?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 01:47

Hetzelfde. :+
B12 was nu goed dus illk mag absoluut geen injecties meer. Recept voor vitamine D is nu binnen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 14:35

oliebol zeg! Hopelijk doet de vit d wat bij je en anders weet je wat je te doen staat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:06

Het heet R/colecalciferol 50000 IE/ml drank. :+
En dan moet ik 50.000 IE oraal 1x per 4 weken gebruiken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:10

Ik kreeg dat ook toen ik een te lage Vit D had. Ik zat toen op 34 als ik het goed heb onthouden. Nu zat ik op 104 en in mei 2016 zat ik op 175.

Ik kan me alleen heugen dat ik het 1x in de week moest innemen, maar goed. Was 2013, dus al een hele lange tijd geleden.
Ik slik nu gewoon iedere dag een Vit D tabletje.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:04

Grappig, ik had een gehalte van 32, ik moest gewoon tabletjes slikken.

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:58

Ik heb niet heel veel gereageerd maar wel steeds meegelezen.
Heb morgen zelf een afspraak bij een internist, omdat het nog niet zo lekker gaat en ik minimaal 10-12 uur per dag slaap..

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:57

@Haasje: hoe is het gegaan? :)

Ik ben inmiddels klaar met mijn stootkuur, en heb nu met de huisarts afgesproken om door te gaan met 2x per week totdat ik 1x per week kan overbruggen qua klachten.

Voor de mensen met neurologische klachten: hoe lang hebben jullie injecties gehad voordat je verbetering zag in de neurologische klachten?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:48

In de laatste week van de boost begon ik echt wat verschil te merken. Nu met twee dagen er tussen gaat het goed. Maar vanwege het weekend heb ik soms een overbrugging van 4 dagen en dan voel ik het de 4e dag heel goed.

Klachten zijn nog niet volledig weg, worden wel minder.
Helaas geen begrip meer op mijn werk en ben ik op kantoor geroepen :(

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:12

Lekker dan. Heb je het uitgelegd?

Heb van de week mijn eerste Vit D shot genomen. Smaakt niet lekker. :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:45

Ja, zelfs toen we nog niet wisten wat er aan de hand was ben ik transparant geweest hoe ik mij voelde. Was er veel begrip. Nu heb ik een officiële waarschuwing.
Meer kan ik alleen via PB zeggen.

Nee, klopt! Dat is inderdaad niet lekker! Ik heb mijn B12 shotje weer gehad. Gelukkig proef ik die niet.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:54

Belachelijk zeg dat je een officiele waarschuwing krijgt voor ziek zijn. Zou het niet pikken ben je lid van de bond?

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:56

Urbiezira schreef:
@Haasje: hoe is het gegaan? :)

Ik ben inmiddels klaar met mijn stootkuur, en heb nu met de huisarts afgesproken om door te gaan met 2x per week totdat ik 1x per week kan overbruggen qua klachten.

Voor de mensen met neurologische klachten: hoe lang hebben jullie injecties gehad voordat je verbetering zag in de neurologische klachten?

Uiteindelijk 4 uur in het ziekenhuis gezeten, van co-assistent, naar arts-assistent naar internist zeg maar. Wel heel fijn gesprek gehad en had wel het gevoel dat ik werd begrepen. Omdat ze niet zeker weten of het allemaal aan de B12 ligt (die was bij de laatste meting 1 maand geleden prima) nu behalve een nieuwe B12 bepaling nog heel veel andere dingen meegenomen. Werd zelfs een ECG gemaakt en een longfoto, dit had ik niet echt verwacht. Maar goed, wel fijn dat ze van alles willen uitsluiten en nu over 4 weken een gesprek naar aanleiding van alle resultaten. Ben benieuwd!

Op naar een minder moe leven :+

Verder lees ik vooral mee, want naast werk en paard weinig energie om actief op bokt te zitten. Maar ik vind het wel fijn om mee te lezen :)