ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piloetje

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:02

Zo sinds wanneer is het wij en jij geworden? -O-

Wordt ik nu weer verkeerd begrepen?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:12

Nee, ik denk juist dat je heel goed begrepen wordt. En ik heb inderdaad wel het gevoel dat er een 'wij' en een 'jij' is. Alleen zie ik dat niet als negatief.

Jij bent iemand die een manier heeft gevonden om met ADHD te leven. Sommigen van ons hebben dat ook, maar dan op een andere manier. Anderen zijn nog enorm aan het worstelen om een manier te vinden. Wéér anderen zijn nog niet eens in het traject gestapt en er zijn erbij die denken dat ze het hebben. Soms onterecht en soms niet. Dat maakt niemand van ons beter of minder. We zijn allemaal in verschillende fases bezig. Ook misschien nog qua 'verwerking'.

Ik denk dat het een beetje de toon van je berichten is, waardoor het soms anders wordt opgevat. Je zegt het nergens, maar ik krijg soms het idee dat je iedereen die nog niet op jouw 'level' functioneert een beetje als aanstellers ziet die nu maar eens een keer moeten ophouden met dat gezeur.

Het zou zelfs zo kunnen zijn, dat ik de enige ben die dat tussen de regels door lees, omdat ik mezelf ook nog vaak een aansteller vind. Een loser die gewoon een hardere schop onder d'r hol moet hebben. Dat kan ook. Dat ik dingen lees zoals ik ze stiekem nog zie omdat ik eigenlijk vind dat ik maar eens normaal moet gaan doen.

Terwijl ik me aan de andere kant ook niet kan voorstellen dat dat voor jou een kwestie is geweest van 'gewoon even die knop omzetten, vanaf morgen dóe ik alles gewoon'......En dat dat vervolgens ook gelijk lukte.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:18

Nou wat ik probeerde te zeggen was eigenlijk hoe het verloop bij mij vanaf de diagnose gegaan is, en dat ik wat dingen herken, en hoe het nu gaat in verhouding tot toen.

Wat ik daarmee probeer te doen en te laten zien, is dat het wel goed komt, gewoner wordt, makkelijker wordt.

Ik vind het echt ongelofelijk hoe er gereageerd wordt.

Ik heb al eerder aangegeven, als dit alleen maar een topic is om te zuchten en te steunen en als iedereen die daar een beetje tegenin gaat de boeman is dan zal ik stoppen met reageren.

Wordt er echt moe van...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:24

Maar hoe zie jij de post van LBLGypsycobs dan?

Uit haar post kan ik ook alleen maar bewondering voor jou halen. Echt geen 'boeman'idee.

Ik heb ook al meerdere keren aangegeven dat ik jouw bijdragen aan dit topic waardeer en dat ik denk dat ik er echt wel wat aan heb.Júist aan jouw proces vanaf de diagnose tot nu. Hoe lang is het terug dat bij jou een diagnose gesteld is eigenlijk? Misschien heb je het al eens verteld.. Maar kan het zo even niet terughalen.

Ik zie eigenlijk heel weinig gezucht en gesteun. Ja, soms wel. Maar dat komt omdat ADHD hebben over het algemeen geen benijdenswaardige positie is. De titel is er ook naar 'ik wordt er zo moe van.....'Ik heb het idee dat het in dit topic wel redelijk gelijk loopt aan gezeur en aan de andere kant de grappige dingen en positieve kanten van ADHD.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:27

Ik vatte 't bericht van Piloetje dit keer niet zo op als ik wel is normaal doe eigenlijk.
Misschien omdat ik met m'n gedachten een beetje blijf hangen bij het eerste stukje in de tekst.
Zou het totaal niet tof vinden als een vriendin zo tegen me zou spreken.
Al durf ik echt werkelijk waar tegen niemand over m'n add te beginnen, omdat ik dus bang ben voor zulke opmerkingen...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:33

Ik wil met mijn post alleen maar duidelijk maken dat ik het fantastisch vind hoe jij er mee om gaat en ik (en nu even ik en niet wij) hoop dat op een dag ook te kunnen.

Maar op het moment ben ik al blij dat het nu gaat zoals het gaat, ondanks dat het me gruwelijk veel energie kost.
Ik ben toch in staat fulltime te werken en er nog paarden op na te houden.

Uit je posten lijkt het net of je niet kunt accepteren dat anderen nog niet zo ver zijn als jij of dat misschien helemaal niet zo willen en hun eigen weg gaan.

Tuurlijk is het geweldig dat je je ervaringen hier deelt, graag zelfs!
Maar er gaat toch een gevoel van afkeuring van uit naar degenen die het anders doen dan jij.

Je zal het ongetwijfeld niet zo bedoelen, ik ga er van uit dat je het goed bedoeld, maar het komt niet echt fijn over.
Beetje of je zegt dat ik zonder zadel moet terwijl ik met dat bokriempje er al haast af kletter.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:35

Nou het wij en jij vond ik niet zo aantrekkelijk in dat stukje... Want volgend mij zijn wij allen ADHDers...

En ik was ook pissig toen mijn vriendin dat zei! Stoom kwam uit mijn oren en tranen prikte in mijn ogen. Maar dat kwam omdat ik ook heel erg slachtoffer voelde van mijn ADHD diagnose... En dat was dus precies wat ze bedoelde te zeggen. Dat kwartje moest even vallen.

En als ik een enorme strijd heb geleverd om iets op middelmatig niveau af te ronden en er dan wordt gezegd dat ik me niet aan mag stellen dat wordt ik vreselijk boos. Maar dat is anders. Je kunt als je goed je best doet alles op 1 of andere manier hangen onder het ADHD parapluutje. Maar hand in eigen boezem steken, en eerlijk zijn over wat ik wel, en niet mag wijten aan ADHD dat koste me redelijk wat moeite. Nog steeds af en toe.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:35

Piloetje schreef:
Ja, het klinkt misschien heel cru, maar ik heb zelf toen ik net de diagnose had een enorme uitbrander gehad van een vriendin. Die vriendin die is er 100 % van overtuigt dat ik ADHD heb,ze wist het eerder dan ik, maar toch.

Ik zei om een gegeven moment dat ik iets zo moeilijk vond, en legde dat uit naar uitleg van ADHD symptomen. Toen zei ze : " OMG! Alles komt ineens omdat je ADHD hebt! Vroeger kon je het wel, en nu kun je ineens alles terug vertalen naar je ADHD? Komop zeg, je gaat je echt vormen naar je diagnose nu. Stel je niet zo aan!"

Ik, met mijn onvermogen om met welke kritiek dan ook om te gaan was natuurlijk zwaar pissig. Maar na een klein herstel moment moest ik haar toch wel gelijk geven. Natuurlijk heb ik het met sommige dingen best moeilijk. Maar je kunt heel veel dingen ineens als onmogelijk of moeilijk gaan zien, die je voor de diagnose toch redelijk onder de knie had.

Dat is een beetje hetzelfde dat heel veel mensen symptomen herkennen en dan spontaan gaan bedenken dat ze ook wel eens ADHD zouden kunnen hebben.

Diagnose ADHD... Getekend voor het leven... Ik was aardig de weg kwijt ten tijde van de diagnose, ook omdat ik een burnout had en helemaal koekwaus op de bank zat thuis. Maar ik wordt steeds meer mezelf, en heb steeds minder "last" van mijn ADHD. Wat dus niet betekend dat mijn symptomen minder zijn. Ze zijn er nog steeds. Maar het is niet meer van: "oliebol, zie je nou wel? Ik kan dit niet!" Maar eerder van " doos! Let nou eens op!" Zonder mezelf te haten.

En dat wordt steeds makkelijker. Misschien is dat een natuurlijk verloop.

ik heb die periode "zie je nou wel" ook wel gehad, idd ook met burnout , sommige dingen zullen idd overgaan in
"tis misschien moeilijker, maar kan het wel als ik dit en dit in het oog houd" dat heb ik met een heleboel zaken ook :j
en andere dingen moet je leren accepteren dat het gewoon niet of niet goed lukt.. en dat kan wel degelijk door de stoornis komen, of gewoon doordta je er niet zo goed in bent (talent)
maar ja, dat blijft toch echt per persoon verschillend :j

het is gewoon je weg vinden in en leren omgaan met ,maar daarnaast ook accepteren dat... en dat is een proces ,
iedereen zal daar op zijn eigen manier ene weg in vinden , iedereen zaal daar zijn/haar eigen manier voor hebben en de 1 neemt ene omweg extra, de ander snijd eens een hoekje af .
ik was nogal eens van het hoekjes afsnijden, moet ik echt heel erg in de gaten houden bij mezelf

maar moet zeggen dat ik wat dat betreft ook wel een vergelijkbaar gevoel heb als jij nu omschrijft in je post :j
in het begin schoot ik heel snel richting "zie je wel, dat komt door" of "ik kan dat niet want" nu heb ik idd ook vaker iets van "dories, muts..."
heb gelukkig ook wel bepaalde dingen losgelaten , sommige dingen lopen nu eenmaal niet, hoe graag je het ook zou willen, maar tis wel even zoeken geweest hierin :+ wat, wat is zeg maar .

het is idd wel een natuurlijk verloop :j

moet zeggen dat ik nog steeds wel eens de neiging heb eerst te reageren en dan later denk "damn, ik had op mijn strepen moeten gaan staan" of "oops...dat had subtieler gekund"
verschilt wel echt per groep mensen, degene die dichtbij me staan daar kan ik echt tegen vlammen en de mensen die ver weg staan en vreemden , die laat ik nog wel eens te makkelijk over me heen lopen
denk niet dat dat direct adhd gerelateerd is als wel een gevolg van opgroeien en anders zijn zonder te weten wat...

poess soms is een reactie van iemand die je echt kent wel handig hoor :j de reacties in mijn omgeving waren overwegend positief, en heb ook echt wle eens een wat hardere reactie gehad , of juist even flink gas terug of de rem er op van iemand, maar naderhand was dat vaak wel echt door de juiste persoon, op het juiste moment even de spiegel...op het moment dat het gebeurt niet leuk, maar achteraf gezien wel goed :j
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 05-02-13 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:36

Denk dat het inderdaad aan de fases ligt. De diagnose, dr herkenning die je dan vindt in kenmerken en daarna weer beide benen op de grond, ermee leven en proberen zo min mogelijk hinder te ondervinden.
Ik ben nog niet zo heel lang geleden gediagnosticeerd en ik ben nog steeds verbaasd hoeveel ik herken in die 'typische gedragingen'. Over een tijdje ben ik het wel weer zat (nieuwe eraf) en dan leef ik weer vrolijk verder. Maar ik heb niet de indruk dat mensen hier enkel zeurpieten of elkander afbranden, in tegenstelling juist. Ikvind de interesse in elkaar in dot topic heel leuk.

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:43

Hoi hoi, ik kom ook even binnenvallen, volg t topic al een tijdje....
Heb ook adhd, ben laatst getest. ben erg druk en kan me dramatisch slecht concentreren. ben ook erg lomp en denk nooit na voordat ik iets doe.
vriendinnen zeiden allemaal, ja dat is toch allang bekend :')

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:44

Ja ik heb ook eerlijk gezegd niet alleen het gedeelte waarvan ik denk 'oliebol dat komt daar dus door.'
Maar eigenlijk ook een stukje van 'dus dat kan ik beter zus of zo aanpakken.'
(hoop dat ik een beetje duidelijk over kom mwaha)
Maar gewoon dat hele gedeelte durf ik niet echt uit te leggen :')

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:48

Uiteindelijk wil ik juist gebruik gaan maken van de ADD. Het idee dat ik 'anders' ben dan de meesten vind ik namelijk over het algemeen niet echt vervelend.

ADD hebben is niet alleen maar een probleem waar je zo snel mogelijk zo min mogelijk last van zou moeten hebben, vind ik. Denk ik. Ik wil er niet alleen maar vanaf. Ik wil de balans vinden tussen 'last' en 'lol'.

Ik denk dat ik het beste uit mezelf kan (gaan, uiteindelijk) halen door bepaalde routines aan te leren waardoor ik de ADD 'de baas' ben. Dat ik ADD kan gaan gebruiken in plaats van het zo goed mogelijk weg te stoppen. Want ik weet dat ik er ook een heleboel uit kan halen. Dingen die mensen zonder ADD niet zouden kunnen bedenken.

Dat zou ook een verschil in aanpak met bijvoorbeeld die van Piloetje kunnen betekenen. Want het doel verschilt, dus het pad ernaartoe ook.

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:49

Ik heb geleerd er mee te leven, ik kan heeel rustig zijn, maar soms ook extreme uitbarstingen en écht heel druk. Ik slik ook geen medicatie. ik vind dat het ook vormt tot wie je bent...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:02

Ik zie ook zeker de voordelen van ADD, ik heb alleen de neiging ze allemaal tegelijk continu te gebruiken :+

Piloetje: dat jij en wij moet je niet te zwaar opvatten, dat was meer een beeld wat bij mij vormde van wij die nog niet zonder zadel durven en jij die zo voorbij komt rijden, dus niet in de vorm van jij tegen wij of andersom.
Wat je al zei, we hebben samen AD(H)D :j

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 07:47

Ik vond dat jij en wij zonder zadel verhaal juist prachtig omschreven.
Het omschreef de verschillende fases waarin je kunt zitten en zag het juist als "hoe fijn het is dat jij er al zo goed mee om kunt gaan" :j
Ik denk dat iedereen op zijn eigen manier daar naar toe probeert te werken alleen niet iedereen pakt dezelfde weg.
Zou ook niet goed zijn, krijg je ellenlange files enzo :))

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:01

Haha ja dat vond ik ook, super mooi metaforisch :):)

ADHD heeft heel veel voordelen! Ik krijg heel veel voor elkaar omdat ik een open en vrolijke uitstraling heb. Ik val altijd op in een menigte met mijn energie. Dat heb ij liever dan dat ik 'normaal' zou zijn, dodelijk saai :p En ik in geniete van heel kleine dingen (en dan totaal afgeleid zijn, haha), of is dat gewoon karaktereigenschap? :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:32

Het lastige is inderdaad dat iedereen anders met zijn/haar AD(H)D omgaat en in andere fases zit, maar we weten allemaal dat het een gevecht met jezelf kan zijn en dat je niet zomaar verandering ziet.
Zelf kan ik me op werkgebied prima een schop onder de kont geven, ik ben altijd op tijd, meestal zelfs iets vroeg, ik werk goed door en ben altijd erg serieus en gestructureerd.
Thuis is het echter een ramp en lukt het me met moeite om alles op orde te houden.
De wil is er wel maar thuis is de afleiding gewoon veel groter, pc of talbet uit laten staan maakt niks uit.
Overdag gaat bewust de TV al niet meer aan want voor ik het weet zit ik zo ineens 2 uur te kijken terwijl ik bezig was met de was.
Dat is voor mij echt nog steeds een grote frustatie want ik wil de boel gewoon op orde hebben en niet elke keer de afwas van 4 dagen wegwerken of 7 wassen moeten draaien om weer bij te zijn.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:27

Ik kom hier ook even binnenvallen met een vraagje voor de retalin gebruikers ?
Is jullie groei hierdoor gestopt ?
Mijn zoontje van 13 kreeg gisteren doodleuk van een schoolarts te horen dat hij door de retalin niet meer zou groeien (hij is nu 1m60...) en is nu natuurlijk helemaal in paniek ... :( :( (stomme arts, kon ze dat niet wat tactvoller aanpakken !)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:39

Hmm, er zijn wel vermeende bijwerkingen bekend dat de groei langzamer zou gaan. Maar volgens mij is hier nog vrij weinig over bekend. De groeispurt zou bij kinderen die ritalin slikken wat later plaatsvinden als bij kinderen die geen ritalin slikken, maar volgens mij is er in de eind-lengte nog geen significant verschil geconstateerd... Maargoed, er zijn vraagtekens over dus...

Ik slik het pas vanaf mijn 17e, dus kan je niet helpen vanuit eigen ervaring!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:49

milo schreef:
Haha ja dat vond ik ook, super mooi metaforisch :):)

ADHD heeft heel veel voordelen! Ik krijg heel veel voor elkaar omdat ik een open en vrolijke uitstraling heb. Ik val altijd op in een menigte met mijn energie. Dat heb ij liever dan dat ik 'normaal' zou zijn, dodelijk saai :p En ik in geniete van heel kleine dingen (en dan totaal afgeleid zijn, haha), of is dat gewoon karaktereigenschap? :)

Haha hier hetzelfde, sta eigenlijk overal bekend als dat vrolijke meisje!

Dat van de groei weet ik ook niet, weet wel wat 13 jarige en jonger die ritalin slikken maar die heb ik er nog nooit over gehoord.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:21

martinique schreef:
@Kim, ja momenteel droom ik ontzettend veel.. Droom sommige dingen ook meerdere keren en tis allemaal even raar! Soms weet ik de volgende dag niet eens meer wat nou echt is en wat een droom was haha.
En cool van je cijfers! En ik zal voor je duimen, wat voor paard is het?

whahah lekker late reactie, volgens mij heb ik vergeten te reageren! XD
Zo heb ik ook een keer een droom gehad en dat gevoel erbij kan ik me nog zo goed herinneren alsof het zo echt was.
Toen was ik zo'n soort superheld weet je wel en ging voor het eerst vliegen, maar echt dat gevoel hoe ik dat deed vergeet ik nooit meer.
De volgende ochtend had ik echt de neiging om continu te proberen om te gaan vliegen :'). Het leek zooooooooo echt!!!

En het is trouwens een Fries, morgen of overmorgen is de keuring.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:26

Ik droomde als kind ook vaak dat ik kon vliegen, inderdaad ook echt dat gevoel erbij.
Ik sprong toen ook regelmatig wapperend met mijn armen van de eettafel.
Ik ben daar mee gestopt toen de vloerbedekking er uit ging en er plavuizen kwamen...

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:37

LBLGypsyCobs schreef:
Ik droomde als kind ook vaak dat ik kon vliegen, inderdaad ook echt dat gevoel erbij.
Ik sprong toen ook regelmatig wapperend met mijn armen van de eettafel.
Ik ben daar mee gestopt toen de vloerbedekking er uit ging en er plavuizen kwamen...

Haha bizar is dat eh! Stiekem hoop ik dat ik in m'n slaap een dubbel leven heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:42

Ik wil mij ook graag melden. Ik heb vorig jaar zomer te horen gekregen dat ik ADD heb.
En nu voel ik mij eindelijk naar jaren begrepen. En kunnen mijn ouders nu ook beter omgaan met mijn gedrag.

Ik loop al sinds mijn 10e bij psychologen. Maar nooit heeft er 1 gedacht dat ik ADD heb. Ze gooide het allemaal op dat ik de vele nare dingen uit mijn jeugd nog moest verwerken. Vorig jaar kwam ik bij een andere instelling terecht en die dachten gelijk dat ik iets in de vorm van ADD moest hebben. Dus na een paar onderzoek bleek ik idd ADD te hebben. Sinds ik aan de ritalin zit, gaat het een stuk beter met mij. En kan ik nu ook echt zeggen dat ik de dingen uit mijn verleden aan het verwerken ben.

Ik ben er nu niet meer elke dag mee bezig, zoals voor de medicatie wel. Kan nu ook veel beter omgaan met nare dingen die gebeuren. Pieker er niet zoveel meer over.

Helaas baal ik wel dat ze er zo laat achter zijn gekomen. Want als ik eerder aan de ritalin had gezeten, had ik nu wel mijn havo diploma gehad. En was ik niet bezig met een niveau 2 opleiding.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:10

Heel herkenbaar, ik heb ook wat dingen meegemaakt en afwijkend gedrag en gebrek aan concentratie werd daar op afgeschoven en op luiheid.

Daardoor ook niet meer dan een MAVO-diploma, terwijl mijn denkniveau wel hoger is.
Tijdens de CITO werd ik op Havo/Atheneum niveau getest en een IQ test van vorig jaar kwam op 142 uit.

Soort hele snelle computer met een haperende muis en toetsenbord.