Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

stoer

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:43

Ik ben ook een roker helaas, en na de eerste paar keer lopen kreeg ik echt niet genoeg lucht, ook een zeer slechte conditie in combinatie met overgewicht.. maar na het doen van wat ademhalingsoefeningen en een paar keer lopen is dat echt al enorm verbeterd. Ik had nogal moeite met door mijn neus inademen en door mijn mond uitademen, en dat heb ik flink geoefend, en dat scheelt echt.. Misschien eens proberen?
Al is stoppen met roken natuurlijk nog beter :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:02

Ik moet ook altijd zo nadenken bij het ademen, ik stop het liefst met ademen. :7
Roken doe ik niet, nooit gedaan ook.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:21

Doe dat maar niet moonfish :D

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:22

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:23

Ik heb net les 4 van Evy gedaan. Viel reuze mee :) Was alleen pas op de helft van het rondje en toen was ik al klaar }:0
Dus uiteindelijk besloten maar een stukje verder te rennen, ruim 3 minuten. Kon opzich nog wel verder, maar dan kon ik weer niet meer uitlopen. Dilemma's dilemma's ;)
Hebben jullie trouwens ook dat je het qua lucht etc. prima kan volhouden, maar dat het probleem echt ligt bij je beenspieren? Bij mij wel namelijk. Met mijn ademhaling heb ik totaal geen problemen, ga ook niet echt hijgen ofzo. (Ok dat klinkt vreemd :D) maar mijn beenspieren die protesteren hevig

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:25

Mijn kuiten beginnen alleen te branden, qua zuurstof red ik het makkelijk.
Nu loop ik wel met 3 tot 10% helling dus dat wil wel.
Vlak heb ik nergens last van, dat kan ik doen tot ik een ons weeg..

Ik wil dus best lange afstanden lopen cardio, maar vlak is niet echt een optie met mijn rug.
En een half uur of langer 3.5 tot 10% is echt killing. :')

Ik slik nu trouwens Magnesium, dat schijnt het verkrampen van je spieren te voorkomen.
En als je veel zweet schijn je het veel te verbruiken en makkelijk een tekort op te kunnen lopen.
Bij het herstellen na sporten is het ook een belangrijke stof..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:30

auk schreef:
Hebben jullie trouwens ook dat je het qua lucht etc. prima kan volhouden, maar dat het probleem echt ligt bij je beenspieren? Bij mij wel namelijk. Met mijn ademhaling heb ik totaal geen problemen, ga ook niet echt hijgen ofzo. (Ok dat klinkt vreemd :D) maar mijn beenspieren die protesteren hevig

Heb ik ook last van, maar dat wordt steeds minder!

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:03

Even niet online geweest en wat een hoop nieuwe lopers, geweldig!

Ik heb zelf een kleine twee weken niet gelopen, dus vandaag opnieuw 4x 8 min en het ging een pak vlotter dan de laatste keer.

Wel één vervelend probleempje, ik krijg blaren op de zijkant van de bal van mijn voet aan de binnenkant (als iemand begrijpt wat ik bedoel :Y)), het is nu de tweede keer dat ik dit heb net na het lopen. Ik heb speciale loopschoenen, aangemeten in een runningcenter maar echt perfect lijken ze dus toch niet... Zou het kunnen dat dit komt doordat mijn voeten een beetje naar binnen kantelen als ik loop? Volgens het runningcenter is het niet in die mate dat ik gecorrigeerde schoenen nodig heb maar dit lijkt mij de meest logische oorzaak van de blaren.

Iemand? :D

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:32

Misschien komt het doordat je sokken schuren? Ik trek mijn sokken altijd extra op (heb ook eens blaren gehad, precies op de plek die jij beschrijft) voordat ik mijn schoenen aantrek. Sindsdien nooit meer gehad.

Ik had deze week een 'sloom' weekje. Alleen dinsdag gelopen en niet eens 5km aan een stuk... Ik moest dus vandaag van mezelf even goed lopen. 7km in 43 min. Ik ben weer fier op mezelf! Had met mezelf afgesproken dat ik pas mocht wandelen na de '5km piep', maar ik had nog genoeg over en ben dus lekker doorgegaan. Ben benieuwd hoe de benen morgen voelen, want ik had er wel een pijnstiller in gemikt (heel slecht weet ik, maar anders was het echt niks geworden).

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:33

auk schreef:
Ik heb net les 4 van Evy gedaan. Viel reuze mee :) Was alleen pas op de helft van het rondje en toen was ik al klaar }:0
Dus uiteindelijk besloten maar een stukje verder te rennen, ruim 3 minuten. Kon opzich nog wel verder, maar dan kon ik weer niet meer uitlopen. Dilemma's dilemma's ;)

Ja, dat heb ik ook :j Mijn benen willen op een gegeven moment niet meer vooruit :')
En ik ga ook niet echt hijgen, wel iets anders dan normaal natuurlijk, maar nooit heel erg ;)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:16

Ik heb juist last van het ademhalen, mijn beenspieren willen best nog. (maargoed, ik ben dan ook pas bij les 1 :'))
Moet inderdaad eens mijn ademhaling oefenen want door mijn neus inademen lukt echt niet goed.

En blaren lijken me echt heel vervelend! Kun je niet uit voorzorg die doorzichtige blarenpleisters op de plekken plakken?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:26

auk schreef:

Ik heb dat juist andersom, mijn benen kunnen nog prima, maar het is echt de conditie die ik op moet bouwen. Maar heb wel sterke beenspieren denk ik door het vele paardrijden.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:32

x__laura schreef:

Ik heb zelf een kleine twee weken niet gelopen, dus vandaag opnieuw 4x 8 min en het ging een pak vlotter dan de laatste keer.

Wel één vervelend probleempje, ik krijg blaren op de zijkant van de bal van mijn voet aan de binnenkant (als iemand begrijpt wat ik bedoel :Y)), het is nu de tweede keer dat ik dit heb net na het lopen. Ik heb speciale loopschoenen, aangemeten in een runningcenter maar echt perfect lijken ze dus toch niet... Zou het kunnen dat dit komt doordat mijn voeten een beetje naar binnen kantelen als ik loop? Volgens het runningcenter is het niet in die mate dat ik gecorrigeerde schoenen nodig heb maar dit lijkt mij de meest logische oorzaak van de blaren.

Als ik jou was zal ik even teruggaan naar de Runningcenter. Het kan idd aan je sokken liggen, maar ook aan de zooltjes in je schoenen. Dit had ik, ik kreeg een paar nieuwe zooltjes en toen ging het beter. Ik ben en blijf wel een blarenloper, mocht ik mijn schoen net iets te los hebben, heb ik direct alweer een blaar!

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:50

Mirkim schreef:
x__laura schreef:

Als ik jou was zal ik even teruggaan naar de Runningcenter. Het kan idd aan je sokken liggen, maar ook aan de zooltjes in je schoenen. Dit had ik, ik kreeg een paar nieuwe zooltjes en toen ging het beter. Ik ben en blijf wel een blarenloper, mocht ik mijn schoen net iets te los hebben, heb ik direct alweer een blaar!

Ik had pas bij Lidl speciale sokken mee genomen voor het hardlopen, erg fijne sokken! Baal dat ik maar 1 paar toen heb mee genomen.
Ik heb ook meer last van mijn kuiten en knieen dan van mijn ademhaling, ik let er heel goed op en dat werkt echt volgens mij. Ben snel weer op adem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:14

Mag ik vragen met wat voor snelheid jullie allemaal lopen? Mijn lieftallige mp3 coach is nogal opdringerig als het om langzaam en korte passen gaat terwijl ik zelf op een veel hoger tempo loop met ook grote stappen en hou dit ook vol. Zijn die korte en langzame passen enkel bedoeld om het wegsprinten en na 5 seconde al dood op de grond liggen tegen te gaan of nog wat anders?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:17

Asyaa schreef:
Mag ik vragen met wat voor snelheid jullie allemaal lopen? Mijn lieftallige mp3 coach is nogal opdringerig als het om langzaam en korte passen gaat terwijl ik zelf op een veel hoger tempo loop met ook grote stappen en hou dit ook vol. Zijn die korte en langzame passen enkel bedoeld om het wegsprinten en na 5 seconde al dood op de grond liggen tegen te gaan of nog wat anders?

dat ligt eraan wat je zelf prettig vind :D de meeste muziek is 150 t/m 170 bpm (beats per minute)
Zelf vind ik op 150 bpm lekker lopen maar als jij anders loopt is dat ook prima ;) zolang je het maar lang vol houd :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:19

Bloodymary schreef:
auk schreef:

Ik heb dat juist andersom, mijn benen kunnen nog prima, maar het is echt de conditie die ik op moet bouwen. Maar heb wel sterke beenspieren denk ik door het vele paardrijden.

haha dat heb ik ook altijd, en ik rij ook paard :D maar mijn contidie valt opzich ook wel mee, want ik doe naast hardlopen en paardrijden ook aan dansen en skeeleren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:33

Kennen jullie die mop van dat meisje dat ging hardlopen vandaag.... :D. Eerst braaf ingewandeld en gestretcht, bleek mijn telefoon leeg te zijn. Voor het idee heb ik toch maar een rondje om artis gelopen en was ik bij de volgende bui alweer bijna thuis. Morgen probeer ik het nog wel een keer als het weer een beetje meewerkt.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 07:59

Ik moest gister een half uur wachten om mijn telefoon op te laden... Ook zoiets.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:05

Bedankt voor de tips, dat van die sokken is wel 'n goeie, ik let er eigenlijk nooit op of ik ze goed optrek of niet.

Krijg ik toch net een mail dat m'n runningcenter in jaarlijkse vakantie gaat, zal ik het sowieso toch eerst met de sokken optrekken moeten proberen, als het dan niet betert ga ik inderdaad eens om raad vragen in het runningcenter.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:21

Goedemorgen allemaal,
een verzoek wat al een tijdje lag, maar er kwamen steeds wat kinken in de kabel in de vorm van vakantie en afwezigheid van onze kant. Bij deze kan ik echter melden dat de openingspost is aangepast met een aantal linken, waar veelvuldig om gevraagd word.

Veel plezier nog!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:32

Bedankt!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:43

En les 13 zit er al weer op 2-3-5-5-5. Best pittig, maar goed volgehouden. Van Evi mag ik weer fier op mezelf zijn.

Ben nu net zo ver als de eerste keer toen ik ging lopen in het voorjaar, maar een peesontsteking kreeg en twee maanden kreupel ben geweest. Dus vanaf nu gaat het weer vooruit!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:47

Jeeeej, nieuwe openingspost *\o/* .

Ik ga vandaag écht. Gister niks meer van gekomen, was nog veels te brak van Mystery :') .

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:33

Asyaa schreef:

In goede doen ben ik een snelle. Momenteel zit ik fysiek gezien niet heel lekker in elkaar, dus is mijn tempo op het moment zo´n 10 km/h. In snelle doen kan ik rond de 12 á 13 rennen. Kleinere passen is beter voor je lichaam. Grote passen komt er veel meer extra gewicht op je knieën tijdens het landen. Maar eh.. daar ben ik zelf ook niet zo goed in. Ik heb lange benen en tijdens het hardlopen maak ik daar dan ook echt wel gebruik van. Enneh... bij dat wegsprinten is het niet de bedoeling dat je na 5 seconden dood op de grond ligt :D, misschien je sprint iets geleidelijker aan opbouwen en niet voluit gaan, dan duurt het wel weer heel lang voordat je weer een lekker ritme hebt in je basistempo! Succes!!!