Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:54

Dat van die stroom had ik helemaal gemist, maar oh, wat werkt dat op mijn systeem :+ Ik werk in een laboratorium en ik heb héél vaak dat ik stroom krijg van de machines .. Elke keer als ik stalen moet uitnemen ofzo kijk ik heel erg uit dat ik met mijn vingers het ijzer niet aanraak, want anders is het weer prijs ... Moet ik misschien ook eens tegen de dokter zeggen? :') Gelukkig heb ik het wel niet zo extreem dat ik het echt constant heb, maar ik merk wel dat ik het vaker heb dan mijn collega's op het werk .. Die hangen tenminste niet constant aan de toestellen :')

Die harde humor heb ik eigenlijk ook, naja, weet niet hoe ik het precies moet omschrijven maar bv. een situatie van laatst. Ik had mijn enkel omgeslagen en een week of 2 later sta ik op van de stoel en ineens kraakt/knakt er iets, dat mijn moeder zich omdraaide van "huh, wat was dat". Op zo'n dingen zeg ik dus "tja, ik word oud hé, dan krijg je dat :+ " .. Ik ben 25 jaar :')

Over die nieuwe diagnose, heb ik een tijdje terug al iets over gequote :j
Eigenlijk, als ik dat allemaal zo bekijk & lees, vraag ik me echt af waarom mijn HA ineens zegt dat het zeker geen fibro is :\

Paintless

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:53

ja dat snap ik dan ook niet helemaal. lijkt me toch wel redelijk duidelijk, maar het is niet zoals kanker, dat je een gezwel krijgt, er een boipt uit haalt en dat na kan laten kijken. het is en blijft giswerk...

maar goed. het had mij niets uitgemaakt of ik het nu wel of niet heb.. het gevoel blijft hetzelfde. ik ga alleen nu niet meer naar dokter met pijnen.. deed ik voorheen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:57

Hmmja, het is dat hé ... Ik hoef niet persé fibro te hebben, maar ik herken me wel in héél veel wat jullie vertellen .. en ik heb last & pijn & ben moe & & & .. en ik wil gewoon weten wat het is :+ Als ik dat weet is het mij ook goed, wil gewoon dat het beestje een naam heeft :Y) En de rest zien we dan wel ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:10

Paintless schreef:
maar goed. het had mij niets uitgemaakt of ik het nu wel of niet heb.. het gevoel blijft hetzelfde. ik ga alleen nu niet meer naar dokter met pijnen.. deed ik voorheen wel.

Dat snap ik echt niet :o Misschien heb je wel iets waar wél medicijnen voor zijn... Zou je een leven lang pijn lijden omdat het je niets uitmaakt.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:14

nee want ik kom al sinds mijn 16e bij HA met vage pijnklachten. tot uiteindelijk de reumatoloos vorige jaar heel duidelijk bevestigde dat het FM was.. was geen twijfel over mogelijk.

bovendien, ik slik al akelige medicijnen, geen zin in meer eigenlijk. met de pijn is wel te leven. maar als mijn lever er aan gaat ben ik verder van huis.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:41

Veel h.a.-en weten volgens mij weinig van fibro. Na mijn diagnose door zowel reumatoloog als revalidatie-arts, werd ik uiteindelijk ook terug verwezen naar h.a. Die moet ik alles voorkauwen.
Wist niet dat PDA vaak voorkomt bij fibro, dat pijnstillers niet veel werking hebben etcetc. Als ik dan zeg, dat hoort natuurlijk bij de fibro, kijkt hij me vragend aan van: oh....

Sabine dat wist ik niet dat jij de nieuwe diagnose al keer gequoted had ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:56

Haha, maakt niet uit hoor ;)
Tekst die ik had was volgens mij een stukje langer/uitgebreider .. ik ga nog eens terugzoeken :+

Ik moet trouwens wel zeggen, als ik dat zo lees, met die score enzo en welke "symptomen" eraan hangen ... Zelfs het traag denken enzo staat erbij :\
Dat ben ik dus laatst vergeten tegen de HA te zeggen, maar dat stoort mij de laatste tijd ook enorm (dat het je opvalt vind ik al erg genoeg :+ ), als mensen wat tegen mij zeggen heb ik soms het idee dat dat héél traag doorkomt en dat ik echt moet denken van "wat zei die nou precies" voordat ik kan antwoorden .. En dan is dat à la "uh ... ja, ja, natuurlijk .. " Volgens mij denken de mensen dan ook: hallo, goedemorgen!!

:+

Ik heb trouwens ook problemen met mijn hand/oog-coördinatie .. hebben jullie dat ook?
Ik gooi minstens 1x per dag iets om op mijn werk (meestal stalen := ), of ik wil iets van de tafel nemen en stoot ertegen, of ik pak er gewoon langs ofzo ... Heb ik wel eens tegen de HA gezegd, toen was ik wat ziekjes, hij zei dat dat met het virus wat ik had te maken had :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:01

Dit had ik toen neergezet:
[***] schreef:
Kwam ik toevallig net op uit, is misschien ook interessant hier te plaatsen, is misschien al gebeurt?

Citaat:
Nieuwe diagnostische criteria fibromyalgie (December 2010)

De Amerikaanse vereniging voor reumatologie heeft nieuwe criteria geformuleerd om fibromyalgie te beoordelen. Ze vervangen de criteria uit 1990. De criteria zullen wereldwijd worden toegepast. Om de diagnose fibromyalgie te stellen, wordt nog steeds vooral gelet op pijn in het hele lichaam. Nieuw is dat ook andere symptomen dan pijn worden meegenomen in de diagnose en dat de ernst van fibromyalgie wordt beoordeeld.

De nieuwe diagnose verschilt van de oude. De oude diagnose was een alles of niets beoordeling: iemand voldeed wel of niet aan de criteria voor fibromyalgie. Bij de nieuwe diagnose wordt de ernst van fibromyalgie uitgedrukt in een getal. Die score is hoger naarmate meer delen van het lichaam pijn doen en naarmate de symptomen ernstiger zijn.

Bij diagnose volgens de oude criteria waren bovendien drukpunten op het lichaam belangrijk. Als 11 van 18 punten op het lichaam pijnlijk waren, dan werd het fibromyalgie genoemd. Deze drukpunten vervallen. De nieuwe criteria geven een betere weerspiegeling van de veelomvattende problematiek bij fibromyalgie.

De nieuwe criteria zijn een winst voor wetenschappelijk onderzoek. Met de nieuwe score kunnen onderzoekers mensen met meer en minder ernstige fibromyalgie vergelijken. Zo kan bijvoorbeeld onderzocht worden of de hersenactiviteit of zenuwgeleiding verschilt voor mensen met meer en minder ernstige fibromyalgie. Ook wordt het nu mogelijk om deze criteria te gebruiken om het effect van behandeling uit te drukken in een getal. Wereldwijd kunnen dan de effecten van verschillende behandelingen worden vergeleken.

Voor patiënten is het belangrijk dat de criteria weergeven dat fibromyalgie meer is dan alleen maar pijn. De erkenning voor fibromyalgie zou kunnen toenemen, omdat meer artsen deze criteria zullen willen hanteren dan de oude criteria. Mensen verschillen in de mate waarin ze pijn en andere symptomen ervaren. Het is hetzelfde als bij kaalheid of depressieve stemming. Mensen verschillen hierin en pas als een bepaalde grens wordt overschreden noemen we iemand kaal, depressief of met behulp van deze criteria fibromyalgisch.

Elke arts die symptomen kan waarnemen, kan de nieuwe diagnose fibromyalgie stellen. Fibromyalgie kan nu dus ook worden beoordeeld door mensen die niet in het bestaan van fibromyalgie geloven. Aan hen wordt uitsluitend gevraagd om te beoordelen wat de ernst van diverse symptomen is.

Voor het stellen van de diagnose fibromyalgie moet worden voldaan aan alle 3 voorwaarden:
1) Pijn en andere symptomen zijn op een min of meer gelijkblijvend niveau al gedurende minimaal drie maanden aanwezig.
2) Er is geen andere ziekte die de pijn verklaart.
3) De fibromyalgiescore (de optelling van de pijnscore en de symptoomscore) is minimaal 12, de pijnscore is minimaal 3 en de symptoomscore is minimaal 5.

De pijnscore: Er wordt genoteerd in welke 19 gebieden van het lichaam sprake was van pijn gedurende de afgelopen week (voor elk pijnlijk gebied een score van 1). Iemand met pijn in vier gebieden van het lichaam, heeft dus een pijnscore van 4. De volgende 19 gebieden tellen mee in de score: borst, bulk, bovenrug, onderrug, nek en zowel de linker als rechter schoudergordel, bovenarm, onderarm, heup-bil gebied, bovenbeen, onderbeen en kaak. De laagst mogelijke pijnscore is 0 en de hoogst mogelijke score is 19.

De symptoomscore: Er wordt voor elk van de drie onderstaande symptomen genoteerd hoe erg het symptoom was gedurende de afgelopen week
- moeheid
- niet uitgerust ontwaken
- moeite met nadenken en concentreren

Elke symptoom krijgt een score als volgt:
0 = geen probleem
1 = lichte of milde problemen, meestal mild of met tussenpozen
2 = matige tot aanzienlijke problemen die vaak aanwezig zijn en/of van aanzienlijk niveau
3 = ernstig: ingrijpende, continue, het leven verstorende problemen.

Verder wordt nagegaan hoeveel extra symptomen iemand heeft. Daarbij wordt een lijst gebruikt met 42 voornamelijk lichamelijke symptomen, zoals een prikkelbare darm, blaasklachten, hoofdpijn of droge ogen.
0 = geen symptomen
1 = weinig symptomen
2 = aanzienlijk aantal symptomen
3 = veel symptomen

De symptoomscore is de som van de ernst van de drie symptomen (moeheid, niet uitgerust ontwaken en moeite met nadenken en concentreren) plus het aantal extra symptomen. Als iemand bijvoorbeeld erge moeheid heeft (score 3), matige tot aanzienlijke problemen voor wat betreft niet uitgerust ontwaken (score 2), geen problemen met nadenken en concentreren (score 0) en veel extra symptomen (score 3), dan is de symptoomscore 8.

De fibromyalgiescore: De fibromyalgiescore ontstaat door de pijnscore en de symptoomscore op te tellen. De fibromyalgiescore loopt van 0 (geen enkel symptoom van fibromyalgie) tot en met 31 (heel erge fibromyalgie).

http://www.fibromyalgie.nl

:)

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:13

Dat herken ik ook Sabine! Ik ben echt ontzettend euh, wiebelig zeg maar als ik loop of moet gaan zitten. Stoot me vaak, laat dingen vallen etc. En ook het langzaam binnenkomen, ik dacht dat het gewoon aan mezelf lag en aan een hersenschudding anderhalf jaar terug :+ In gesprekken kan ik af en toe ook heel glazig kijken volgens mij, maar dan gaat gewoon de helft langs me heen. Voel me dan best dommig :+ Maar kan mijn aandacht er slecht bijhouden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:40

Mijn enkel is blauw :\ Ik weet niet van wat :+
Maar nu ik heb gezien dat die blauw is doet die natuurlijk een stuk meer pijn dan ervoor :')

Moet wel zeggen dat sinds mijn pijn in mijn polsen, knieën, etc. erger zijn geworden, dat mijn pijngrens ook een stukje opgeschoven is. Heb ik gisterenavond nog eens ontdekt toen ik een splinter uit mijn vinger aan het halen was, die daar volgens mij trouwens al een hele dag zat want ik was voormiddag naar mijn pony geweest en voor de rest niet meer buiten :+ Ik weet nog "vroeger" als ik zoiets had, en mijn vader wilde die eruit halen ofzo, dat ik al moord en brand schreeuwde als hij nog maar richting mijn vinger kwam ... En nu stond ik daarop te duwen en aan te trekken en weet ik wat, en dat deed wel pijn, maar ik had zoiets van: ach, die pijn is zodadelijk tenminste weg als dat ding eruit is ... :+ Toch een voordeel :Y)

Trouwens nog iets wat ik me afvraag, waar ik erg last van heb ... Als ik in de koude/wind sta, dan verkramp ik gewoon helemaal. Mijn nek/schouders verkrampen dan gewoon en dan moet ik echt bewust denken "[naam], ontspannen" en dan echt uitademen en dan gaan mijn schouders weer naar beneden ... voor een paar minuten, want onbewust verkrampt ik toch weer. Zo een paar uur (wat je op endurance-wedstrijden al snel hebt) en ik weet echt niet meer waar te kruipen van de pijn .. het doet gewoon echt pijn en gaat echt zeg maar prikken & branden .. beetje ontstekingsachtig gevoel volgens mij? (mijn kuit voelde ook zo aan toen er een serieuze ontsteking zat, is trouwens nog steeds niet helemaal voorbij :( ). Herkennen jullie dat ook?

Tijdje terug ging het over het slapen, dat ik niet wist of ik nu eigenlijk goed sliep of niet :+
Ik slaap wel héél onrustig .. heb ik al heel lang, als je ziet in welke houdingen ik 's morgens wakker wordt en hoe de dekens liggen, je vraagt je af wat er 's nachts gebeurt is := Ik heb ook nachten dat ik heel erg lig te draaien, of toch iig een paar uur totdat ik in slaap val .. Als ik éénmaal slaap dan slaap ik ook wel echt, wordt dus niet wakker van elke scheet .. maar ik weet niet of mijn slaapgedrag wel zo heel normaal is eigenlijk :+ En ik heb nu wel vaker dat ik wakker word 's nachts, dat had ik "vroeger" werkelijk nooit ...

En nu we toch bezig zijn :+
Ik merk ook als ik lig (vooral in bed dus maar soms ook op de zetel) dat ik onbewust spanning zet op mijn benen, dat ik mijn knieën echt overdreven strek en dan krijg ik dat ineens door en dan wil ik mijn been plooien en dan voel ik gewoon dat ik best wel al een tijd op die manier lig, heel raar gevoel ... en ik besef dus echt niet dat ik er zo'n spanning op zet of in die houding ga liggen ... Moeilijk om uit te leggen.

Zo, dat was even de story van vandaag :')
Trouwens .. epsipam, goed spul _/-\o_ Is een spierontspanner/verslapper, heb gisterenavond een halfje genomen omdat ik dus zo stijf als een plank was (dat niet afkoelen werkt dus niet hé, pfff :+ ) en met het oog op vandaag dacht ik: misschien helpt het als de spieren 's nachts wat ontspannen. En zo waar .. :D Heb wel last gehad vandaag, maar niet zo erg als verwacht ... Is misschien toeval, maar indien nodig in de toekomst zal ik het zeker nog eens proberen :Y)

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:55

Ja, dat stuk is het ;) . Stond ook in het FES-blad van november.

Ja, herken het, heb patent op dingen omstoten en laten vallen.
Heb verleden week een jampot uit mijn handen laten vallen tegen mijn aquarium aan en dat had een barst |( , dag aquarium...
Ik ben van de sloopploeg: Jessica, voor al uw sloopwerkzaamheden!

Ja, ik heb erg concentratieproblemen. Word er moe van.
Kon altijd heel goed leren, met gemak de havo doorgelopen etc. Wilde aantal jaar later cursussen doen, stukken tekst, kreeg het er niet in, iedere keer opnieuw lezen, opschrijven,is zo weer weg, pff.
Heb ook met mijn oude werk in de verpleging, dat een oud collega iets aanhaalt over bepaalde ziekte en ik dan denk: Uh ja..... of mensen vragen iets aan mij in de trant van: Jij komt toch uit de verpleging..uhhhh...als ik het dan opzoek dan gaat het lichtje gelijk weer branden van oh ja :)* tuurlijk , maar op dat moment ben ik het helemaal kwijt, geen idee.
Had ook hele leuke maar zware baan op kantoor bij maatschappelijk werk. Heel de dag door telefoon, 100 stuks per dag, allemaal mensen met problemen, hulpverleners artsen, crisisopnames, moest hoop plannen en regelen, kortom, druk, druk ,druk. Ik deed het prima, kon de drukte goed aan en functioneerde meer dan goed, maar als het avond was, was ik helemaal kapot, barstende koppijn, doodmoe, lag om 20.30 uur op bed.Ging doodmoe naar mijn paard, kon echt haast niet meer op mijn benen staan. Weekend ging ik alleen naar mijn paard en lag de rest in bed of op de bank, helemaal kapot en echt ziek.

Sabine ik herken het. Ik kan helemaal geen kou of tocht op mijn lijf hebben. Moet altijd goed aangekleed zijn, anders gaat het helemaal vast zitten.
Ik kan ook niet lang staan, dan verkramp ik helemaal en weet ik ook niet meer waar ik het moet zoeken.
Ook het onbewust spannen van je spieren als je zit, herken ik. Heb zelfs een tijd gehad, dat ik onbewust als ik tv zat te kijken, spanning in mijn beenspieren zat te trekken.
Ik denk ook vaak: Jes, schouders ontspannen en dan zakken ze echt een heel stuk naar beneden!
Ook wat je beschrijft met slapen is typisch fibro. Ik heb ook nachten , dan tellen de uren af, ik heb mega-slaap maar blijf maar draaien en kan de slaap moeilijk vatten. Of andere nachten dat ik gewoon inslaap en midden in de nacht wakker wordt enniet meer kan slapen. Voormij is dit ook vrij nieuwe, ha ddit vroeger ookniet, ben wel altijd lichte slaper geweest ( hoort ook bij fibro ). Ik heb dat ook van meer mensen met fibro gehoord.

Hebben jullie ook dat er steeds wervels in je hele rug scheef schieten bij minste geringste of dat je bekken snel scheef staat?
Ik word er horendol van, kan ook al zeker 10 jaar niks meer tillen, want dan gaat het gelijk fout.
Emmertje water in het land in waterbak doen, hoppa bekken scheef. Tasje boodschappen niet eens heel zwaar, ja...wervel in rug scheef, even uitrekken...weer wervel scheef. Heb dan steeds last van afgeknelde zenuwen en slechte doorbloeding ( bv. dood been of dode arm ) en spieren die enorm pijn doen door de verkeerde stand, is zo vervelend. Ben benieuwd of jullie daar ook last van hebben ;) .
Laatst bijgewerkt door FeLaRe op 08-02-11 00:00, in het totaal 2 keer bewerkt

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:57

@ sabine; ben meer een lezer dan een poster ;)
maar wat jij schrijft herken ik mij zelf ook heel erg in!
Vreemd dat je juist denkt dat je sneller pijn zou gaan voelen maar dat dit juist anders om blijkt te zijn!
kan me zelf rustig open klauwen en het de volgende dag pas voelen..
vingers idem dito, zijn m'n ringnagels weer eens gescheurd kom ik daar pas achter doordat overal wel wat bloed zit..

Terwijl niemand me subtiel hoeft te prikken in m'n ribben, want dat voelt gelijk als een kneuzing.. :S

Ook mijn slapen is bar maar dan ook bar slecht.
daar waar ik voorheen het bed zag en sliep, is het nu een drama om in te slapen en als dat dan zover is ben ik even later weer wakker om zo de hele nacht door te gaan..
soms gaat het goed, maar de nachten worden steeds slechter.
Blij om te horen, hoe banketstaaf het ook klinkt sorry, dat ik niet de enigste ben :Y)

lang staan, drama..
hoe meer kou, hoe meer ik toch onbewust verkramp.
maar merk het ook wel op als ik tv zit te kijken of dergelijke dat ik toch sneller verkramp dan gedacht.

mijn vriendin haar moeder heeft nu een soort van schok apparaat, met van die plakkertjes en dan krijgt ze steeds schokjes.
zijn opvoerbaar naar wat je voelt en zij schijnt er best wel veel baat bij te hebben!
benieuwd of meerdere mensen hiermee ervaringen hebben?

Groetjes,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:00

Hmm :+ Volgens mij moet ik mijn HA eens naar hier sturen :Y) :))

Dat bekkenprobleem heb ik gelukkig niet .. Wel soms dat ik me bv. uitrek en dan echt doorrek en dat ik dan denk "auw, dat was geen goed idee" .. maar dat gaat ook wel weer weg ... HA heeft me wel recent gekraakt omdat mijn rug op 1 plaats compleet vast zat, heb ik nog nooit gehad ... (ja, behalve in 2009 met mijn longontsteking, toen had ik iets vastgehoest :+ ). Ik ben echt aan het verslijten := :+

Die schokjes zou ik niet weten .. maar ik krijg zo in het gewone leven al genoeg schokjes, vind het wel goed zo _O-

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:04

Ja, ik ben zo vaak gekraakt en ik weet teveel kraken is niet goed, maar als je helemaal vast zit en je een dood been hebt en je enorme bewegingsbeperking hebt en helemaal vast zit, wat moet je dan. Door oefeningen gaat het niet over, gaat alleen maar erger vast zitten en hoelange rhet scheef staat, hoe erger deconsequenties. Je spieren gaan helemaal in een verkeerde stand staan en trekken je weer scheef als je te lang verkeerd staat.
Verleden jaar zat mijn bekken heel raar scheef. Links stond hij omhoog en naar voren gekanteld en rechts naar beneden en naar achter gekanteld. Deosthepaat zei, dat hij dit nog nooit eerder had gezien ( ach ben graag uniek geval :P ) en heeft het recht gezet. Ik liep heel moeilijk, mijn rechterknievoelde helemaal bagger, want daar stond meer druk op, rechterbeen helemaal dood, veel pijn in mijn bekken. He tmoest rechtgezet worden in de juiste positie.

Gekke is dat ik bv.jaar lang problemen heb gehad met mijn bekken en dan ineens weer half jaar met mijn bovenrug waar de wervels steeds vast zitten en is dat voorbij, dan begint mijn onderrug weer te etteren. Soms staat er echt van alles scheef.
Ik he nbu een manueel therapeute die het heel rustig recht zet. Ze kijt na waa rhet vast zit, ik geef het aan en volgens haa rken ik mijn lijf heel goed en vboel ik heel goed waar het vast zit, zit er nooit naast. Dan maakt ze hele rustige beweging, waarmee de wervel weer goed schiet. Dat vind ik wel fijn, zonder geweld rustig alles terug laten schieten in zijn positie.
Laatst bijgewerkt door FeLaRe op 08-02-11 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:06

Ik zit (zat) trouwens wel scheef op mijn paard ... door diverse mensen opgemerkt ... Maar neem aan dat dat er toch niks mee te maken heeft? Er zijn wel meer mensen die inknikken in het bekken en dan zo scheef gaan hangen (zonder dat je het merkt trouwens)?

Ik ga trouwens eens bedje in, morgen weer drukke dag :Z

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:10

Als ik erg scheef stond ging ik ook niet rijden, omdat ik dan het scheve op mijn paard overbracht. Deed ook teveel pijn, want dan knelde het af door de zithouding in het zadel en doorbloedde het ook helemaal niet meer.
Ik ben van nature ook wat scheef, dus moest er ook zowieso altijd aan werken ;) .

Truste, ga ook naar bed :z .
Morgen dagje sauna, even mijn spieren verwennen en tot rust laten komen . Doe ik regelmatig dagje sauna voor mijn spieren en ook alle afval stoffen eruit zweten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:03

traag denken heb ik ook last van... voor mijn studie lees ik heeeel veel, en als je de volgende dag vraagt waar dat artikel over ging? geen idee tot je me een handvat geeft :o
en idd tijdens een gesprek, dat het lang duurt voordat je begrijpt waar het nou over gaat.

dat verkrampen ken ik ook, vreselijk !

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:17

ik herken ook heel veel hoor. slecht slapen, verkrampen, dingen vergeten :roll: praat me er niet van. Mijn vriend riep vanmorgen nog iets naar mij, maar toen ik wakker werd moest ik weer heel hard nadenken. ik wist het echt niet meer. ik vergeet alles, maar dan ook alles.. asociaal gewoon.

scheve bekken, weet ik niet. ben wel eens naar een manueel geweest en dat luchtte wel heel erg op. ik moest van de reumatoloog ook naar mensendieck.. maar ben nooit geweest. vergeten een afspraak te maken.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:46

Heb ze alemaal gehad mensendieck cesar etc. Wordt vooral veel aan je houding gewerkt, alleen je moet het volhouden die oefeningen..
Ik pik er uit wat ik kan gebruiken en maak zo mijn eigen weg.

Hebben jullie ook zulke problemen met zitten??
Voor mij is het drama, er zijn weinig stoelen waar ikgewoon goed op kan zitten/ Gelijk heftige pijn binnen paar minuten en vaak ook dood been etc.Ik zo erg dat ik alsweergen sheen moeten en ik weet niet hoe de stoelen zijn, we een tuinstoel mee nemen waar ik redelijk op zit. Ikheb al vaak rare gezichten gezien als we aankwamen met die tuinstoel :+ .Bij sommige kennissen kan ik gewoon anders niet op visite zonder die eigen tuinstoel. Die hebben zachte wegzak bank en stoelen met verkeerde zitting voor mij.
Er zijn tijden dat ik zelfs thuis haast niet kan zitten oponze eigen bank, die echt goed is. Dan lig ik weken ipv zitten.

Ook matrassen is een drama op vakantie. Menig vakantie is in het honderd gelopen omdat ik er zo slecht op lag en dan was het geen doorgezakt matras. Nu nemen we ook standaard een heel goed luchtbed mee op vakantie en als het bed niet goed ligt pakken we dat. Heb al paar keer in bitenland echt beledigde gastheren/vrouwen gezien en wij maar uitleggen waarom, maar men is beledigd. Nu hebiker maling aan, gaat om onze vakantie, jammer dan.
Heb afgelopen jaren wel veel geleerd.

Hebben jullie dit ook met zitten/stoelen en matrassen?? Ik ben echt benieuwd!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:30

Citaat:
Wat wel zielig was met min hoge spierspanning, was dat ik in de winter mijn paard zijn deken niet af kon doen. Hij heeft een paar keer zulke schokken van mij gehad, ook weer met grote vonken. Hij was toen zelfs bang voor mij en ik maar over ongelakt hout wrijven en andere schoenzolen aan, niks hielp, dus moetsen stalgenoten zijn deken op en af doen. Als ik alleen op stal was, had ik een probleem....

Omg ik krijg ook vaak schokken. Ik heb zelfs een paar keer gehad dat ik mijn paard een schok gaf bij het aaien op zijn neus :oo Paard was dan natuurlijk niet meer te pakken want baasje geeft ´stroom´schokken :roll:

Zitten heb ik meestal niet problemen mee maar hangt idd ook wel een beetje van de stoel af. Matrassen op vakantie/hotel/bij iemand anders is idd altijd een drama. Maar een luchtbed, dat je daar op kunt slapen vind ik ook wel knap! Wij hebben zo'n duurdere maar daar kan ik niet op slapen.

Heb het een beetje door gelezen wat jullie allemaal schreven maar arbo arts.. heb ik geen goeie ervaring mee. Fibro en ME word niet sirieus genomen omdat het niet aantoonbaar is dus daar kunnen ze niets mee.

Slaaponderzoek heb ik ook overleeft. Man man wat een drama.. Ze hadden 1 lakentje met een dekentje op het bed liggen. Dat dekentje was van soort van handdoekstof, ook kwa dikte. Das veeeel te weinig voor mij. Dus ik vraag of ze een dekbed erbij heeft. Komt ze met nog zo'n dun dekentje aan. Gut ik was sjagerijnig! Ze hebben in het ziekenhuis geen eens dekbedden :? is dat normaal!? Uiteindelijk heb ik er nog 4 dekentjes bij gekregen en heb ik in mijn pyamabroek met daarover mijn jogingbroek en daarover mijn trainingsbroek. En pyamajasje +2 vesten geslapen. En mijn jas ook nog over het dekbed. Vreselijk vond ik het.. Als ik dat eerder had geweten had ik gewoon een slaapzak mee genomen := Mijn voetzolen en handpalmen doen nu gigantisch pijn. Denk dat ik de laatse dagen te veel heb gedaan en over mijn grenzen ben gegaan en dan ook nog eens slapen op een ander bed..

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:43

Dat van dat verkrampen heel herkenbaar :j
En dat van het omgooien ergens tegen aan stoten ook.
Slapen, ben blij als ik maar 2 x wakker wordt per nacht, meestal 3-4 x nl en heeeeeel soms slaap ik door.
Maar slaap altijd heel licht. En vreems bed.... drama.
Stroomschokken heb ik ook wel last van, maar niet heel hetig en m.n. bij droog weer.

@ scheepie, denk dat jou rpbleem meer uit je wervelkolom/banden komt, ik heb wel problemen met 2 nekwervels, maar da tkomt waarschijnlijk door een val oid. Er knoept wel altijd van alles (voor mijn gevoel dan), maar echt verschuiven zodat je tintelingen en pijn krijgt, nee dat gelukkig niet, behalve bij mijn nek dan.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:27

ach ja, ben van verkeerde bouwjaar :P . Was benieuwd of meer dat hebben, omdat al mijn andere klachten ook bij andere fibro-mensjes voorkomen.
Ken wel iemand die ook fibro heeft en ook steeds scheef staat en helemaal vast zit.
Zij heeft ook botwildgroei en dat schijnt ookbij fibro horen, geirriteerd botweefsel en botgroei. Ik heb het op mijn sleutelbeen links, aardige bobbel aan het worden.

Ja, ziekenhuis is van de dekentjes. Veel slapen doe je ook niet van de kou...fijn met z'on onderzoek.

Ja, dat luchtbed is ook enige. Ik was ook heel sceptisch toen mijn partner ermee aankwam. Vond het geen goed idee, maar wonder bovenwonder kan dez eprinses op de erwt op hetluchtbed slapen. Is goed luchtbed en kunnen het zo oppompen dat de druk precies goed is. Is 100 x beter dan matras waar ik helemaal brak en met overal pijn vanaf kom. Heeft al menig vakantie gered, mijn dikke luchtbed ;) Lang leve mijn luchtbed _/-\o_

Ja, die schokken met aaien herken ik ook, of een kus geven op zijn neusje en dan KLENG.....alleen met de deken was elke dag vaste prik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:29

scheepie schreef:
ach ja, ben van verkeerde bouwjaar :P

Dat zeg ik ook altijd! _O-

Een collega kwam daar een tijdje terug spontaan mee af en ik heel serieus: ja, klopt, hoe weet jij dat?

:')

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:37

Mijn vroegere manueeltherapeut zei keer tegen mij:Je ouders die hebben een paar steekjes laten vallen toen ze jou maakte.... :+

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:50

Haha dat zeg ik vaak tegen mn ouders, pff jullie hebben er wel een zootje van gemaakt zeg :+

Oh ja, ben een dagje in het ziekenhuis geweest na een operatie aan mn neus, maar pffff t was zomer, maar man man man wat had ik het koud