[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:42

Frouk schreef:
Ik heb zelf totaal geen problemen gehad met Microgynon 30, slik m nu al 6 jaar zonder problemen :) en bij mij werd alles juist minder :)

Ik heb overigens ook een vraag. Ik ben gister avond de pil vergeten in te nemen en heb m vanmorgen alsnog ingenomen om half 7 s ochtends, ben ik nu nog veilig?

Je bent nog veilig binnen een periode van 36 uur toch? Dat las ik laatst...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:48

hmm nou ik heb net de test op het sekswoordenboek gedaan en daar kon je gewoon 1 pil vergeten ook al was het 12 uur te laat (dus meer dan 12 uur na het tijdstip waarop je normaal je pil inneemt) en was het nog veilig, pas bij meer dan 1 pil vergeten werd het onveilig. Volgens mij is dat volgens de nieuwe regels. Had mijn huisarts het laatst ook al over. Je kon volgens mij in welke week dan ook 1 pil missen zonder dat het minder veilig werd

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:48

youreperfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:15

Ik ben pas met de pil begonnen en heb hierbij toch wel twee vragen.
Na een stopweek, moet ik dan weer beginnen de pil in te nemen rond het tijdstip dat ik het daarvoor in nam, of mag het bijvoorbeeld ook op een totaal ander tijdstip zijn?
Wanneer de stopweek niet goed past, en ik dus de pil door neem, moet ik dan weer een hele strip doen, of mag ik na een halve strip alweer stoppen? (dus stel nu dat het einde van mijn strip eind maart is en ik dan de stopweek moet inlassen, maar ik dat niet goed vind, en dus de pil doorneem, moet ik dan die hele strip nog doen, of mag ik wanneer de strip in de helft is al een stopweek inlassen?)

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:22

Ik ben sinds 3 maanden aan de pil en heb ook even een vraagje :9

Ik moet op dinsdag ongesteld worden, maar altijd ben ik het dan pas donderdag of vrijdag(ik stop dus maandags met de pil) en mijn moeder vertelde dat ik dan op de dinsdag erop weer de pil moet nemen. Maar ik heb dus gister de pil genomen maar ben nog steeds ongesteld omdat ik dat vrijdag pas ben geworden i.p.v vorige week dinsdag? Doe ik het wel goed nu? En word het na verloop van tijd wel regelmatig ongesteld?

xxx

Anoniem

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:27

@youreperfect:
Het tijdstip maakt in principe niet zoveel uit, maar het is natuurlijk wel het makkelijkste om een vast tijdstip uit te kiezen zodat je het niet vergeet.
Je kan gewoon doorslikken tot je er geen zin meer in hebt. Dan las je een stopweek in en moet je dus 7 dagen later weer beginnen met slikken.

@Negra_Lover: Je moet je nieuwe strip beginnen 7 dagen nadat je gestopt bent. Dat je dan nog steeds bloedingen hebt is niet van belang. Je kan er vanuit gaan dat je menstruatie (dat is het natuurlijk eigenlijk niet écht) elke keer op vrijdag komt. Als je dat op wil schuiven zou je ervoor kunnen kiezen om de pil een paar dagen door te slikken, bijvoorbeeld 3 dagen, zodat je op maandag ongesteld wordt.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:29

Aha, maar als ik toch op dinsdag ongesteld wil worden, dan moet ik dus gewoon doorgaan met op maandag stoppen en die week erop op dinsdag weer te beginnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:47

Nee hoor, het duurt wel vaker een paar dagen tot je ongesteld wordt aan het einde van je strip. Dus je kan dan beter gewoon gaan verschuiven.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:51

Het is sowieso niet zo dat als je op maandag je laatste pil neemt, je op dinsdag je bloeding krijgt. Je pil werkt namelijk minimaal 36 uur, anders zou je dagelijks bloedingen krijgen ;)

Ik heb maandag de laatste ('s avonds) en wordt dan vrijdagochtend ongesteld.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:02

Moet je aan bepaalde criteria voldoen om een spiraaltje te laten zetten (leeftijd ofzo?). En hoe beslis je of het een koperspiraaltje word of één met hormonen?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:42

Van een koperspiraaltje wordt je menstruatie juist heviger (waarom sommigen zo'n ding nemen is mij nog steeds niet helemaal duidelijk..) en van een hormoonspiraaltje (Mirena) wordt je menstruatie juist veeeel minder hevig (veel minder dan van de pil) of hij blijft helemaal uit.

Verder hoef je (volgens mij) niet aan bepaalde criteria te voldoen (ervan uitgaande dat je verder gewoon gezond bent), maar sommige huisartsen willen nog wel een moeilijk doen als je nog geen kind gekregen hebt, maar dit is complete onzin (volgens mij gyneacoloog)! Alleen het zetten is dan iets pijnlijker en daarom verwijzen ze je vaak door naar een gyneacoloog.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:47

Of onder volledige narcose zoals ik gister :P

Nog beetje zeurderig gevoel in mn onderbuik en beetje pijn in mn rug. Verder beetje moe van de narcose, maar verder niks aan de hand :D

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:19

Ja? Is t goed gegaan? Ik ben echt zo jaloers!!

ff offtopic: Hoe zijn ze daar over het algemeen met pijnstillers/narcoses, etc.? Net zo zeikerig als in NL?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:23

Ok, dankje. Ik zit namelijk te twijfelen. Heb nu de pil een paar maanden maar die constante bom hormonen zitten me toch niet echt lekker. Plus dat ik een nogal chaotisch mens ben en het dus echt een opgave is om hem niet te vergeten. En ik heb nogal (zacht uitgedrukt) hevige bloedingen heb + veel pijn erbij. Dat is wel wat verminderd met de pil maargoed.

Een spiraaltje lijkt me dus een goede optie aangezien ik toch zeker de eerste 5 tot 10 jaar geen kinderen wil, bovendien worden er toch een stuk minder hormonen in gebruikt dan de pil dacht ik?

Ik ben wel nog 'maar' 18 jaar en kinderloos dusja, hopelijk zijn dat geen bezwaren.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:28

Ik was er om 7 uur 's morgens. Nuchter als wat natuurlijk.
Ik moest me omkleden (kreeg een enig schort aan :') ) en kon lekker mn boekje op bed gaan lezen. Kreeg een pilletje (de rest heeft er van liggen slapen, dus denk iets van pijnstilling/sufmaak tabletje ;)
Toen werd de naald vast ingebracht voor infuus.

Na een uurtje ofzo was ik aan de buurt. Werd overgelegd op ander bed. In postitie, en kreeg de narcose. Toen ik wakker werd lag ik alweer in mn eigen bed met een enige ziekenhuis onderbroek aan :')
Zodra ik helemaal bij was moesten we wachten op de arts voor controle. (duurde heel lang)
Toen die geweest was mocht ik omkleden en naar huis.
Uiteindelijk was ik dus om 4 uur klaar daar ofzo :=

Niks van gemerkt verder dus, alleen lichte bloeding achteraf en buikpijn. Vandaag alleen nog een beetje zeurderig maar bloeding is gestopt :j

Dus eigenlijk heel erg tevreden, behalve dat ik een hele dag kwijt was ;)

Op welke manier bedoel je met zeikerig?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:37

Oeh, klinkt goed! Al is het ook wel fijn dat ik met een uurtje weer buiten stond (jammer dat ik buiten ook nog een keer onderuit ging...).

Met zeikerig bedoel ik bij pijnlijke ingrepen zeggen "als het heel veel pijn doet, mag je wel een keer een paracetamolletje pakken", terwijl ik bij best een aantal behandelingen graaag een goeie narcose had gehad. En bij bevallingen dat je eerst weken moet zeuren voor je wat tegen de pijn krijgt..

@Bravespots: In het Mirena zitten inderdaad veel minder hormonen, omdat hier de hormonen meteen op plaats van bestemming komen. Voor mij ook een voordeel, omdat ik hier heel heftig op reageer.
Misschien kun je ook wat info opzoeken over de Nuvaring.. Heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar anderen zijn er wel over te spreken. Dat is een ring die je in je inwendig draagt gedurende 3 weken. Dan haal je hem er een week uit en dan doe je hem weer terug. Werkt wat dat betreft een beetje hetzelfde als de pil, maar dan hoef je er niet zo vaak aan te denken en zitten er minder hormonen in. Tijdens sex kun je hem laten zitten, maar hem er ook een paar uurtjes uithalen.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:49

Ow ze hebben hier eigenlijk niks erover gezegd. Ja je mocht idd wel aspirine oid nemen. Heb gister dus wel 2 ibu's genomen voordat ik ging slapen.

Hmmmz ging net naar de wc, en helaas... bloeding toch niet gestopt. Had iets slijm :(

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:51

Mss wel. Maar eigenlijk wil ik eindelijk eens een definitieve oplossing. Ik ben het zat altijd die maandelijkse last.
Voor de pil was ik iedere keer 3 dagen uitgeschakeld waarbij ik opgerold in mijn bed lag onder de pijnstillers. En maar bloeden, ongeloofelijk. Nu met de pil is dat gereduceerd tot 1 dag, dus beter verdraagzaam maar ik vind het echt een last om die nooit te vergeten. Plus de hormonen (en de gewichtstoename :\ ).

Spiraaltje lijkt me ideaal, geen gedoe niet meer met die pil enzo. Maargoed, ik zal binnenkort toch eens een afspraak maken met een gynecoloog, zien wat hij denkt erover.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:57

Ik vind het ideaal, dus: Zeker doen!!!

Verder: Tegen buikkrampen helpt Aleve Feminax erg goed! (Dus zowel als tip voor chantalvdv en BraveSpots) Veel beter dan ibu! (Let op: Die twee niet mixen!)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 01:01

en als die niet sterk genoeg is is er ook nog een sterkere aleve!

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 01:08

Ik weet niet of ze die hier kennen :')
Maar de ibu red ik me opzich wel mee :j

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 01:11

aleve intense heet het bedenk ik me net! bevat 500mg naproxen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:05

Ronne schreef:
Van een koperspiraaltje wordt je menstruatie juist heviger (waarom sommigen zo'n ding nemen is mij nog steeds niet helemaal duidelijk..) en van een hormoonspiraaltje (Mirena) wordt je menstruatie juist veeeel minder hevig (veel minder dan van de pil) of hij blijft helemaal uit.

Ik vind het een prettig idee dat er in een koperspiraaltje helemaal geen hormonen zitten, dus ook niet een beetje. Bovendien lijkt het mij helemaal niets om niet meer ongesteld te worden, maar ik ben een uitzondering geloof ik! :))

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:13

Het lijkt mij aan de ene kant fijn om er vanaf te zijn, maar aan de andere kant vind ik het ook fijn om elke maand weer te weten dat allen werkt :Y)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:34

Niet alleen om te weten dat het nog werkt maar, ook om te weten dat er nog geen wieg hoeft te komen :D