Leven met Autisme

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:07

Mijn kamer valt wel mee qua rotzooi, al is het niet bijzonder netjes , de andere ruimtes in het huis zijn 10 keer erger :=

Pfff ik zit ook in een flinke dip ^) was net bezig met PGB aanvraag, en waarschijnlijk gaat het helemaal niet door...
Zag net alles weer zitten en zat in de positieve spiraal, en nu dit..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:09

Jaa ik hoorde het PGB nieuws op de radio!! Rest van het jaar niks meer, absurd, ongelofelijk dat dat allemaal maar zo maar kan!! Ik zat ook nog met het idee te spelen om aan te vragen... maar hoef er dus niet meer over te denken :s

Ik ben trouwens in sommige dingen héél precies, maar ben ook een rommelmonster, maar ik zie de oorzaak daarvan heel erg in de naast de Asperger geconstateerde ADHD :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:14

_Marinke_ schreef:
Ja, ik ben dus juist heel geordend en netjes, althans dat vind ik erg fijn! Maar toch is m'n kamer echt een zwijnenstal, kan me er kapot aan ergeren op sommige jaren maar het is al jaren zo en ik krijg het niet voor elkaar echt netjes te houden. Vaak zat dat ik het probeer op te ruimen, geef ik alles een logisch plekje en voel ik me er ook wel prettig bij. Maar binnen no time is het dan weer een zwijnenstal. Het is wel als ik het opruim, gebeurt het ook echt goed. Soms is het echter dezelfde dag alweer een zwijnenstal.....

Behoorlijk iritant is dat eigenlijk, maar voel me dan ook wel weer prettig op mijn kamer en is wel echt een plek waar ik me terug trek.

Zo herkenbaar :j

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:19

@alwiene: ik vind het ook zo absurd idd, hoop daarom ook dat er nog "verandering" inkomt..
Ik heb dus wel een PGB nodig, heb nu vrijwel niets aan begeleiding waar ik er dus veel zou moeten hebben, al is het alleen maar om het "opstarten" van mij..
en ik wil niet dat dat opstarten nog eens een jaar gaat duren...
Ik ben al een jaar doelloos aan het dobberen in de haven, had net alles op een rijtje, en een "plan" en nu dit..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:25

Mijn kamer is ook altijd een zwijnenstal ja :j . En dat terwijl ik verder ook best geordend ben. Ik werk nu al aantal jaren als bijbaan in de huishouding(groot hotel) en sindsdien is het netjes houden van kamer iets makkelijker, maar nog niet echt geweldig hoor.

Heb het ook gehoor van de PGB, vind het ronduit belachelijk om eerlijk te zijn...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:08

via hyves gaat er een petitie rond om PGB er in te houden! Dus allemaal maar even tekeken!!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:14

Waar, waar waar :=

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:17

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:19

die had ik net ook gevonden :j
Goed dat je de link hier plaats, hoop dat er veel handtekeningen komen :=

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:07

Ik heb hem getekent. :)

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:42

Ik heb ook getekent!

Ben dit weekend naar Duinrell geweest. Op de site van auti-pas staat heel duidelijk aangegeven dat Duinrell autisme vriendelijk is..
Maar dat is absoluut niet zo!
Wil ik eventjes mededelen :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:52

@xdniesje: duindrell is toch zwembad-iets?
Zwembaden kunnen haast niet autisme-vriendelijk zijn :=
(jahh buitenzwembaden :+ )
Maar binnen heb je altijd van die "zwembadgeluiden"

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:15

Maar in hoeverre kun je dan eigenlijk een zwembad autisme vriendelijk maken?? Dat lijkt me haast onmogelijk...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:28

Tja, een buitenzwembad is aardig autisme-vriendelijk...
Maar binnen, uhh tja..
Ik denk dat je er met de bouw wel rekening mee kan houden, dat het geluid geabsorbeert wordt ofzo, maar anders :?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:29

Siskeh dat vind ik wel weer intressant en zie het als een nieuwe uitdaging om is binnen m'n opleiding te onderzoeken eigenlijk! Ik volg een bouwkunde opleiding, en m'n doel is om architect te worden. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:31

@marinke: dat vind ik ook zeker een uitdaging :+
Ik denk wel dat het te maken heeft met de bouw/het materiaal.
Ben jaren terug op kamp geweest in de ardennen, en de eetzaal had ook een soort "zwembad-akoustiek" verschikkelijk :=
Had te maken met de schuine wand en het materiaal oid :o

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:22

Duinrell heeft toch ook een attractiepark, niet alleen een zwembad? (Ben er zelf nooit geweest.)
En de 'vriendelijkheid' heeft toch vooral met wachtrijen en dergelijke te maken? Niet met de aard van de attractie?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:48

Die petitie ga ik ook even tekenen.

Ik denk inderdaad dat wat manou zegt wel klopt, dat daar vooral naar gekeken word. Maar wat de rest al aangeeft, ik word ook horendol van die zwembadgeluiden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:44

_Marinke_ schreef:
Ik heb een aantal pagina's gelezen van hier, het is allemaal zo herkenbaar!!

M'n nicht heeft PDD-NOS, en m'n vader zijn ze pas op z'n 50e ook achter gekomen dat ie autisme heeft. Nu pas vallen dingen op z'n plaats, en kan hij heel goed met mij weer praten over dingen van vroeger waar die moeite mee had waar die tegenaan is gelopen etc. En vooral hoe hij zich er altijd door heeft geworsteld. Nooit heeft iemand het geweten van hem, en is er ook nooit naar behandeld. Maar als "normaal" persoon is ie behandeld, het 5 hoekje met de plank bij de puntige vierkantjes.

Ook bij mijn vader is pas naar buiten gekomen dat hij een vorm van autisme heeft. Was eigenlijk 10 jaar geleden al ontdekt, maar had men beetje vergeten door te geven aan bijvoorbeeld mijn ouders, of de huisarts, of wie dan ook...
Frustrerend, want was dit bij mijn ouders 10 jaar geleden al bekend, dan was een hele hoop heel anders gegaan. In ieder geval was het ook voor mij puzzelstukjes die op hun plaats vielen. Waarom mn vader kon uitflippen omdat kopjes verkeerd in de kast stonden, bijvoorbeeld. Inmiddels hebben mijn ouders beiden begeleiding, om het autisme gebeuren een beetje te begrijpen, maar lekker loopt dit niet. Ook in de rest van de familie is er veel onbegrip. Zelf heb ik dan weer het geluk in de gehandicaptenzorg te werken, en pas een cursus autisme gehad te hebben; gaf een hele hoop duidelijkheid!

Wat mijzelf betreft herken ik bepaalde dingen wel, maar gooi het op een 'autistische opvoeding' :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:03

Juut, precies hoe het hier ook gaat. Ook sprak ik laatst een psychiater die m'n ouders denk zo'n 10 a 15 jaar terug heeft begeleid en veel gesprekken met ze heeft gehad. Ik vertelde hem dat ze toen net bij m'n vader autisme hebben ontdekt. Vertelt ie me heel leuk; "Ja dat vind ik helemaal niet zo gek, heb er ook wel aan gedacht ja". Makkelijk praten natuurlijk, en als die dat toen had gezegd en dieper op in was gegaan waren er veel dingen hier ook anders gelopen.. maar de tijd draai je niet terug. Ik probeer dan ook altijd naar de toekomst te kijken, en uit wat er is gebeurd een lering te halen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:13

Hier ook hetzelfde trouwens, ze hadden veel eerder erachter kunnen komen dat er autisme speelde.
Het was zelf zo dat een "begeleider" geef me de 5 van collete de bruin aangeraden heeft.
(een "hulpboek" bij autisme-problematiek en opvoeding)
Maar die begeleider is niet op het idee gekomen om eens naar autisme te gaan kijken.
Ook mn moeder is niet op dat "briljante" idee gekomen...
Zelf heb ik volgens mij al jaren gezegt dat mn broertje autistisch is, weet niet of ik dat van mn vader ook gezegt heb.
(en na mijn ADHD-diagnose wist ik het zeker)
Maar het is gewoon glashard ontkent door de omgeving :=

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:14

Ik lees weer veel overeenkomsten :P

Ik kan niet werken in een troep/chaos/rotzooi, maar mijn kamer, ziet eruit alsof er een bom is ontploft!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:52

siskeh schreef:
Hier ook hetzelfde trouwens, ze hadden veel eerder erachter kunnen komen dat er autisme speelde.
Het was zelf zo dat een "begeleider" geef me de 5 van collete de bruin aangeraden heeft.
(een "hulpboek" bij autisme-problematiek en opvoeding)
Maar die begeleider is niet op het idee gekomen om eens naar autisme te gaan kijken.
Ook mn moeder is niet op dat "briljante" idee gekomen...
Zelf heb ik volgens mij al jaren gezegt dat mn broertje autistisch is, weet niet of ik dat van mn vader ook gezegt heb.
(en na mijn ADHD-diagnose wist ik het zeker)
Maar het is gewoon glashard ontkent door de omgeving :=

Als je zegt dat je broertje het heeft, dan zeg je dat 1 van je ouders het ook hebben.

Het is namelijk zo dat als een kind autisme heeft het van 1 vd ouders komt die dus ook autisme heeft. Het is weer niet zo dat als 1 vd ouders autisme heeft het automatisch aan het kind word meegegeven. Althans zo is ons vertelt door de deskundigen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:15

[/quote]

Als je zegt dat je broertje het heeft, dan zeg je dat 1 van je ouders het ook hebben.

Het is namelijk zo dat als een kind autisme heeft het van 1 vd ouders komt die dus ook autisme heeft. Het is weer niet zo dat als 1 vd ouders autisme heeft het automatisch aan het kind word meegegeven. Althans zo is ons vertelt door de deskundigen.[/quote]

Wetenschappelijk is dit volgens mij nog niet bewezen! Echter als je om je heen kijkt is het wel vaak zo dat 1 van de ouders ook een vorm van ASS heeft. Maar zo lang het nog niet bewezen is zou ik wel voorzichtig zijn met zulke uitspraken. Kan me voorstellen dat ouders het niet prettig vinden als er gezegd word het kind heeft ASS. Dat moet wel van zijn vader of moeder komen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:20

De erfelijke kanten van autisme zijn nog niet geheel duidelijk, zelfs bij een eeneiige tweeling is het zo dat als een van de twee autisme heeft de ander dat in ongeveer een op de tien gevallen niet heeft. Er speelt dus meer mee dan alleen de genen. (Dit werd verteld op een congres van de nva.)