Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:08

Dat zou ik ook even moeten laten opmeten hoor, hoeveel mm het is. Maar dat is allemaal terzijde.. eerst maar eens zien of de operatie daadwerkelijk nut heeft. En idd ik moet er mee leven en geen anderen, daarom twijfel ik ook enorm.

En @ enniee zal ik zeker eens navrage als dit allemaal aan de orde komt.
Laatst bijgewerkt door briitje op 12-07-12 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

enniee

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:12

Er was hier een meisje in het topic die spijt had van haar operatie, en het terug wilde draaien. Zou er dus heel goed over nadenken..

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 01:06

Je doet het ergens voor of je doet het nergens voor. :)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 01:58

CassieUltra schreef:
Haallooo'tjes allemaal!

vervolgens heeft ie een schedel erbij gepakt waar de titanium en schroeven van de kaak operatie inzitten, en alles uitgelegt hoe ze het breken, wat de consequentie's zijn van de operatie zoals het mindere gevoel in de lip, kin wang etc.
3% van zijn klanten in 3 jaar heeft hier last van, 1 procent van de mensen die het gevoel niet meer terug krijgen.
dit is wanneer de zenuw is geraakt, na een jaar had het degelijke meeste gevoel terug moeten komen, is dat niet het geval dan is der kans dat er helemaal geen gevoel meer inkomt.
even afkloppen want het kan zijn dat ik de sukkelientje ben die dat zal overkomen :')!

gaan de schroefjes etc. ontsteken word dit onder plaatselijke verdoving eruit gehaald..
ik zie hem al aankomen met zn tril-boor... :') :') :') :') :') :') !
een medisch psycholoog blijk ik niet nodig te hebben, steun van vrienden famillie je huisdier ortho en de kaakchirurg doen al wonderen en hij zag aan me dat ik het groot wel aankan.. maargoed tijden kunnen ook veranderen en aangezien ik nog al een angstkip ben bij de kaakchirurg zal ik toch wel afhaken op het laatste moment.
Alhoewel ik het wel zou doen maar er niet zo blij mee zou wezen..
ik denk dat iedereen die daar komt op de dag van de operatie dat ze denken, shipz hier heb ik toch echt geen zin in!
Goed dat was even de update, ik heb volgende week donderdag me gesprek bij de orthodontist.. benieuwd wat ie te zeggen heeft en of ik niet 400 x op consult moet komen, rolt wel makkelijk die centen zo, maar zo werkt het niet.
5 september word links boven me verstandskies eruit gehaald door dezelfde kaakchirurg die tijd voor me wil maken met de operatie, en eind juli naar de mondhygienist aangezien die van mij een lapzwans blijkt te zijn, 3 weken terug naar de hygienist geweest, tandsteen verwijderd en vervolgens vind ie nu dat me gebit niet goed schoongepoetseld word.. eens kijken hoe ze het in het LUMC doen. :) :)!

Dan ben ik die 1 procent :) Ik was ook echt een sukkeltje. De chirurg zei me dat 5 vd 100 patienten hun schroeven verwijderd moesten worden. Ik heb er nu al 2 keer moeten laten verwijderen. Eerst die in mijn bovenkaak, omdat die niet genoeg vastgedraaid waren en ervoor zorgden dat die kaak niet vast kon komen. En dan tijdens mijn laatste controle 2 van mijn onderkaak. Die waren ontstoken en die laten verwijderen was echt geen pretje. Hij heeft paar keer moeten bij verdoven en nog voelde ik de pijn. Nu heb ik nog 1 schroef in mijn onderkaak ( die vond de chirurg niet toen hij die andere 2 verwijder had) en 2 schroeven met plaatje links in mijn bovenkaak. Hopelijk gaat daar niks meer mis mee, al vrees ik dat die ene in mijn onderkaak er nog uit moet ( wil dat zo lang mogelijk uitstellen gezien de pijn de vorige keer). En mijn lip/kin die zowat gevoelloos is. ( ben al blij dat het dat nog maar is net na de operatie was immers heel de linkerkant van mijn gezicht vanaf mijn onderste ooglid gevoelloos).

Maar zo spannend joh, zo aan het begin van alles. Ik weet nog dat ik de nacht voor de operatie niet kon slapen, heb toen aan de verpleging slaappillen moeten vragen want het lukte niet ( en dat terwijl ik me zo stoer voordeed). Voor mijn gevoel had ik geen andere keuze. Ik heb eigenlijk nooit aan stoppen gedacht, dit moest nu eenmaal. Anders zouden mijn tanden verkeerd afslijten en zou ik later enorm miserie hebben. Ik zag er ook niet echt uit :p. Nu nog niet echt, ( chirurg voor de operatie, ja u neus staat ook wat scheef, maar daar kan ik niks aan doen ;p) maar ik kan tenminste goed kauwen en dat is veel waard :)

Als iemand interesse heeft in voor en na foto's.

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 02:08

Wauw tempus, wat vervelend zeg dat je het gevoel niet meer heb!
is het erg irritant of valt er mee te leven? ik snap dat je het gevoel terug zou willen hebben.. maar is het wel te doen dit?

Ja mijn tanden slijten ook vreselijk erg, aangezien ik ook nog aan het knarstanden ben elke nacht.
ik zie mijn voortanden slijten, lijken wel 2 kleine zaagjes hihi.
Ik vroeg voor knars plaat bij de tandarts, 250 euro op eigen kosten.. pardonnn kan uw mond nog verder open? :')
Vreselijk als die kosten op je eigen worden gezet.
mijn behandeling zou vergoed worden. :)
Je doet het inderdaad ergens voor, ik heb echt het gevoel als een vis, dat me onderlip over me bovenlip komt.
Vervelend die platen zeg.. bij mij is het echt nog afwachten.. alhoewel ik nog aan de beugel moet! maar dat het gaat ontsteken lijk me ook vreselijk.
Is het waar dat de onderkaak meer ingrijpend is dan boven?
Was de pijn te doen met wat pijnstillers?
ik werd wel aangeraden om wat meer op gewicht te komen aangezien ik ondergewicht heb, om die operatie aan te kunnen en te kunnen herstellen.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:20

Tempus, ik ben wel benieuwd naar de voor en na foto's!

Hier gaat het zijn gangetje, ben maandag weer bij de ortho geweest. Volgende maand gaat er een dikkere draad in de onderkant. En eigenlijk gaat hij alles dan al klaar maken om richting operatie te gaan. Die zal waarschijnlijk ergens van de winter gaan plaatsvinden. Maar aan zijn woorden te horen, hoop ik eigenlijk dat het wat sneller zal gaan.

Dat van dat gewicht CassieUltra, daar zat ik ook erg mee. Maar ben er maar vast mee begonnen wat kilo's erbij te kweken, zodat ik een beetje reserve heb voor straks.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:33

Als je nu al ondergewicht hebt, ga dan idd maar vast wat bijkweken...

Ik ben met 2 operaties in 2 maanden ongeveer 6 kg kwijtgeraakt (en meer moest er ook echt niet af). Verstandskiezen eruit en verbreding bovenkaak. Ben benieuwd hoeveel eraf gaat als ze bij mij de onderkaak naar voren gaan plaatsen volgend jaar, want dat 6 weken vloeibaar voer gaat me niet goed bekomen.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:37

briitje schreef:
@ pannie pannie bedankt weer voor je reactie.
Ligt dat knakken aan de stand van me kaken of is dat ter zeide dat je weet?
In welke stand mijn kaken precies staan is het moeilijk uit te leggen. Snap dat zelf ook niet precies. Dit zal ik ook zeker in mijn gesprek navragen, helaas is dit pas in november.

Als ik het goed begreep moest mijn bovenkaak naar boven en mijn onderkaak naar voren.
Nu dacht ik mij te herinderen dat mij overbeet ook in de buurt van 11 mm kwam, dus dan is het noodzakelijk zeg jij? Dit moet ik zowizo nog even navragen hoor. Want daar durf ik geen gif op in te nemen.

Als het dus wel noodzakelijk word, snap ik niet waarom mijn ortho dan de nadruk legt op ' dat de beugel niet vergoed word'. Maar dit komt zeker nog wel aan de orde. De verzekering zei ook dat de ortho dit moet indienen.

Over dat me gezicht heel erg veranderd, ja daar ben ik ook heel erg bang voor. Aangezien mijn onderkaak dus naar voren moet, ben ik bang dat ik echt zo'n punt kin krijg, als je me snapt. Het zijn zoveel dingen die ik tegen elkaar moet afwegen. Ik hoop echt dat me gesprek met de ortho en de kaakchirug me meer duidelijkheid geven in me keuze. Mede omdat iedereen het me afraad (moeder, vriend) aangezien ik 'nu toch ook een mooie meid ben'. Dit maakt de keuze helaas niet makkelijker.

Bij mij lag het knakken aan de stand van mijn kaken, ik weet niet of dat altijd zo is. Doordat mijn bovenkaak te smal was ging mijn onderkaak scheef dicht. Daardoor knakte het.

Kijk eens in deze tabel http://www.averoachmea.nl/Particulier/Documents/Zorg%20particulier/D-4332%20productkaart%20Orthodontie.pdf (onderaan in het document). Zoals je ziet heeft een overjet (overbeet) van meer dan 9mm een grote behandelingsbehoefte. Ik weet niet of de grootte van de behandelingsbehoefte uit te drukken is in wel/niet medisch noodzakelijk, maar met een overbeet van 11mm val je in ieder geval in de hoogste categorie. Ik denk dat dit genoeg zegt.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:44

Tempus schreef:
CassieUltra schreef:

Ik ben erg benieuwd hoor!

Ik heb ook voor- en nafoto's. Mensen die interesse hebben wil ik ze wel toesturen in een PB.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:49

CassieUltra schreef:
Is het waar dat de onderkaak meer ingrijpend is dan boven?
Was de pijn te doen met wat pijnstillers?

Iedereen ervaart een kaakoperatie anders en bij de een gaat het herstel vlotter dan bij de ander. Over het algemeen schijnt de onderkaak inderdaad ingrijpender te zijn, dat zei mijn orthodontist een keer. Reden daarvan was volgens hem dat de bovenkaak vast zit en dat er in de onderkaak beweging zit.

Toen ik mijn bovenkaak heb laten verplaatsen heb ik alleen op de dag zelf en de dag erna pijnstilling gehad. Ik had daarna wel wat lichte hoofdpijn, maar ik had liever de lichte hoofdpijn dan zo'n vieze ibuprofen pijnstiller. Zegt genoeg lijkt me? :)

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:26

Kilo's erbij kweken is idd wel nodig! Ik was 7 kilo aangekomen voordat ik met mijn operatie begon en het is er nu ook weer af..Erg jammer want ik was ook al aan de te lichte kant.

Ik heb vandaag mijn beugel gekregen! Het valt nu allemaal wel mee maar ik ben benieuwd de aankomende dagen! Zaterdag lekker 2 weekjes op vakantie..

17 Augustus mag de TPD schroef uit mijn gehemelte en vanaf daar kijken we alles rustig aan met de beugel en dan zal ik hopelijk volgend jaar rond deze tijd de 2e operatie krijgen. Gevoel in mijn voortanden is nog niet helemaal terug ik kan igg nog niks afbijten helaas.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:30

Ben ook benieuwd hoe je de komende dagen je beugel gaat vinden, ik had de 1e dag onder nergens last van, de dagen daarna toch wel een stuk meer :+

Die schroef gaat er wel snel uit bij jou zeg, bij mij gaat dat apparaat er pas in november uit :( Krijg je dan wel een draadje over je gehemelte?

Ik durf zachte broodjes af te happen, maar bijv een appel of ijsje echt nog niet. Bij mij staan mn voortanden aan de onderkant tegen elkaar al, heel fijn vind ik dat, maar het geeft wel wat pijntjes af en toe (zoenen is niet zo leuk helaas :') )

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:44

Krijg idd wel een draadje over mijn gehemelte heen!
Voortanden stonden bij mij ook al helemaal tegen elkaar aan en daar was ik ook heel erg blij mee!

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 01:00

CassieUltra schreef:
[/quote]

Ik ben erg benieuwd hoor!

Ik heb ook voor- en nafoto's. Mensen die interesse hebben wil ik ze wel toesturen in een PB.[/quote]

mag ik ze zien? :o :)

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 01:02

Ik ben vorige week donderdag naar de orthodontist geweest. :)
ik mag 16 augustus me slotjes laten zetten!

Ik mog kiezen, Keramische slotjes of gewoon die zilvere..
ikwil graag de keramische, maar moet een eigen bijdrage leveren van 300 euro omdat dit niet gedekt word door de verzekering..
Jammer! ik baal daar erg van.
weet iemand of het mogelijk is om boven witte keramische slotjes te doen en onder gewoon zilver?

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:35

CassieUltra schreef:

ikwil graag de keramische, maar moet een eigen bijdrage leveren van 300 euro omdat dit niet gedekt word door de verzekering..
weet iemand of het mogelijk is om boven witte keramische slotjes te doen en onder gewoon zilver?

Dat kan. Ik zou het zelf echter niet doen. Ik heb boven en onder doorzichtige gehad en dat was maar goed ook, want de slotjes beneden waren vaker in beeld dan ik dacht. Als je het geld kan missen en een tijd met beugel moet lopen zou ik echt boven en beneden doen.

Mijn ortho bood trouwens ook de mogelijkheis om onder alleen de
voorste tanden keramische slotjes te doen. Misschien is dat een idee anders?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:40

Bij mij werden ze sowieso apart gedaan,en ik mocht idd kiezen waar ik wat wilde hebben. Mijn orrho zei dat ze 10,61 ps duurder waren dan zilveren.

Bij mij zijn de zichtbare wit,de rest zilver (die zijn sterker).

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:45

Prairy schreef:
Bij mij werden ze sowieso apart gedaan,en ik mocht idd kiezen waar ik wat wilde hebben. Mijn orrho zei dat ze 10,61 ps duurder waren dan zilveren.

Bij mij zijn de zichtbare wit,de rest zilver (die zijn sterker).

Volgens mijn orthodontist os dat niet waar dat grijs sterker is. Tijdens het productieproces van de keramische sneuvelen er meer en daarom zijn ze wat duurder. Verder is er geen verschil. Bij mij is er ook nooit 1 stuk gegaan en mijn beugelbehamdeling heeft slechts 1 jaar en 9 maanden geduurd ipv de geschatte 2 a 2,5 jaar.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:11

Ik wilde zelf graag ceramische slotjes, maar dit mag ik van mijn verzekering niet. In de brief die ik kreeg met de toestemming voor de behandeling, stond dat ceramische slotjes uitgesloten waren. Toen ik de verzekering belde met de vraag wanneer ik zelf het verschil in kosten bijleg, of het dan wel mogelijk was, kreeg ik ook een negatief antwoord. Helaas, ik loop dus met een ijzeren mond.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:22

Mijn ortho stuurt de rekening met een bepaalde code voor de beugel,ende vrrzekering betaald. Misschien niet alles maar el het grootste deel,en in mijn machtiging stond ook dat. Alleen zilveren toegestaan waren

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:35

Ook bij mij worden alleen de zilvere vergoed,
Keramisch is "cosmetisch" dus valt niet onder de vergoeding dat is een keuze van de patient zelf
Alhoewel ze indd dezelfde code's hebben als de zilvere slotjes.
Ik ben toch van plan om de bovenkaak wit te laten zetten en onder zilver als dat kan.
Onder bij mij maakt niet zo veel uit aangezien me onderlip best wel "vol" is, en kleiner bovenlipje heb
Dus hoop dat hier in toegestemd kan worden, ga volgende week de orthodontist bellen!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:23

ik moet 30 augustus naar de kaakchirurg, die gaat bekijken of er nog kiezen uit de onderkaak getrokken moeten worden..Dit om het kin mooier uit te laten komen.

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:31

CassieUltra schreef:

Ik heb ook boven keramisch en onder metalen slotjes, werkt prima! Het is voor mij nu vier maanden geleden dat ik geopereerd ben en ik heb te horen gekregen dat de beugel er in september uit mag!!!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:34

Das mooi werk Samaritan!!

Ik heb toestemming van Agis om boven en onder omplantaten aan te laten brengen door de KC.
Ik heb eeb uitnodiging gekregen van het UMC voor 13 augustus maar dat is meer voor een gesprek, denk plan van aanpak, en dan maar afwachten!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:04

Mooi samaritan!

En chanicha,benieuwd wat ze gaan zeggen.

Ik krijg 13 aug boven blokjes en dan begint het lange wachten op de laatste operatie.