Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:38

Solleke_Noah schreef:
Heerlijk iirrssjjee! Maar jij werkte in het zwembad, niet? Klinkt sowieso als een fysiek zware job, hier 'maar' een kantoorjob.

@Jolliegirl: in België mag je doorwerken tot 39 weken, is anders geregeld dan in Nederland!

Ik besef me nu pas dat jij van de Nandoe bent!

Wat fijn dat dit mag! Dit betekend extra verlof achteraf misschien?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:47

Jolliegirl schreef:
Solleke_Noah schreef:
Heerlijk iirrssjjee! Maar jij werkte in het zwembad, niet? Klinkt sowieso als een fysiek zware job, hier 'maar' een kantoorjob.

@Jolliegirl: in België mag je doorwerken tot 39 weken, is anders geregeld dan in Nederland!

Ik besef me nu pas dat jij van de Nandoe bent!

Wat fijn dat dit mag! Dit betekend extra verlof achteraf misschien?

Haha ja klopt :D wij hebben normaal gezien drie maanden verlof na de bevalling :j

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:55

Succes met de laatste weken, Solleke, lijkt me zwaar om tot zo ver in je zwangerschap nog door te werken.

Hagelslag, fijn dat ze zo voorzichtig met je rug zijn, al snap ik ook dat je het liever anders had gehad. Jaren geleden heb ik mijn rug gebroken, ik weet dat dat ook specifiek een notitie is in mijn dossier voor bijvoorbeeld ruggenprik, gelukkig heeft het geen impact op hoe ik kan bevallen.

Iirrssjjee, jij ook succes met je laatste weken werken, 8 dagen klinkt heel kort, maar met 2 dagen per week duurt het inderdaad nog wel even.

Laatste dagen voel ik me echt prut. Het enige jaar ooit dat ik een griepprik heb gehad is blijkbaar ook het enige jaar in heel lang dat ik grieperig ben, dat was nou net niet de bedoeling. Was ook niet de beste timing, de babykamer is geverfd dus daar moesten alle spullen terug in. Daarnaast moesten de badkamer en de inloopkast (formaat kleine slaapkamer) leeg omdat woensdag de verbouwing van de badkamer gaat beginnen. Oh en mijn paard wilde ook nog aandacht (ze is zo ontzettend braaf en knuffelig, vandaag zelfs nog een beetje kunnen rijden). Gelukkig is mijn man echt een lieverd, ik heb veel uitgezocht, hij heeft alle dozen verplaatst etc.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:00

Solleke_Noah schreef:

Is het inddd ook. Maar in NL is het tussen de 34 en 36 weken stoppen. Ik ben als ik stop 35 weken. Tot vorig jaar kreeg ik 2 extra weken vanuit de cao, maar heb vandaag bericht gehad dat het sinds dit jaar niet meer is.... Daarvoor in de plaats krijg ik van de 9 weken ouderschapsverlof tegen 70% loon, er 7 voor 70% loon en de overige 2 100% loon... Agh, voor mij veranderd het weinig, want ik zou toch al met 35 weken stoppen en pas in juli weer beginnen. Ik zou dan ouderschapsverlof opnemen, dus dat blijft gelijk.

Wel jammer van die 2 weken, maar is niet anders....

In NL hebben we gewoon 16 weken. Waarvan er dus 4 of 6 voor de bevalling zijn. Erna heb je er dus 10 of 12 (afhankelijk van hoe lang je door bent gegaan).

Ik werk inddd in een zwembad!

Jolliegirl

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:27

Afbeelding
Afbeelding

Net heerlijk 600 meter gewandeld.. dit doe ik tussendoor, verder zit/lig/schuivel ik de hele dag in huis wat rond...

We hebben blijkbaar een bever in de buurt, die zal ergens van Kinderdijk afkomen denk ik. Wel gaaf om te zien!

Vanwcht waarschijnlijk verkeerd gelegen, nu dus behoorlijk nekpijn.
Veel plassen ook snachts..

Baby is gelukkig rustig vandaag, kunnen mn ribben even bijkomen van het gestuiter de afgelopen dagen!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 17:32

Succes met de laatste loodjes iedereen met werk!

Wat fijn dat je hebt kunnen wandelen Jolliegirl, ben je nog wel aan het werk nu?

Mijn man had vakantie, dus we hebben een flinke slag gemaakt met babykamer / spullen. Nu alleen nog de laatste spulletjes kopen en klaarzetten. Gek om te bedenken dat de baby er over 8 weken al kan zijn :wow:

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 17:47

Wat fijn dat je er even uit geweest bent Jolliegirl. Die bever heeft flink wat werk verzet zo te zien.

Eske lekker met babykamer aan de slag geweest. Wij moeten die slag nog slaan.

Hier is het wachten nog op de behanger... Daarna kunnen we de commode ophalen en kunnen we de inbouwkast verven.
Wij moeten zelf nog een kledingkast voor ons aanschaffen. Dat ligt nu nog allemaal in de inbouwkast van de babykamer (was onze oude slaapkamer).

Ik moest vandaag weer aan het werk na 2 weken vakantie. Op zich is het wel weer lekker voor het dagelijkse ritme :+
Het was ook een prima eerste werkdag. Wij starten na een vakantie altijd met een wandeling met de hele club. Dat kan ik gelukkig nog prima volhouden.
Nu kom ik even bij op de bank, want vanavond geef ik mijn laatste zumbales ;( ;( ;( ;(
Ik zal dan nog wel meedoen, maar dat kan dan met wat minder power :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:11

Eske, nee ik zit in de ziektewet sinds 17 december al. Ik heb fysiek zwaar werk wat echt niet meer ging zonder pijn.

Helaas te lang door gegaan waardoor ik nu alsnog dagelijks pijn ervaar.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:24

Lekker actief nog Simone!

Wat vervelend Jolliegirl, hopelijk helpt de rust nu enigszins!

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:45

De beste wensen nog allemaal!

@Iselda wat leuk de eerste baby geboren, gefeliciteerd en geniet ervan! <3

En ik zag buikfoto's, leuk!

@JitskeJeldau wat rot zeg dat die sterilisatiewens niet goed aan was gekomen... En dan nu opeens toch moeten nadenken over hoe je wil bevallen... Snap dat je het moeilijk vindt om te beslissen.

@hagelslag ik snap dat het met je rugoperatie beter is om een keizersnede te doen. Wel irritant dat dat blijkbaar niet duidelijk in je dossier staat dat de gynaecoloog er dan zo weer naar vraagt. En lekker waggelen haha :D

@Simone wat een lieve foto met de hond <3 En hoe was je laatste zumbales?

@Solleke_Noah stiekem ben ik jaloers dat je zo lang mag doorwerken haha :o

@Roulette wat balen zeg dat je grieperig bent! Voel je je nu weer wat beter?

@iirrssjjee hmm jammer van die 2 weken die je opeens niet meer krijgt...

@Jolliegirl wat een leuke foto's! Fijn dat je even een frisse neus kon halen. Gaat het nu wel wat beter dan toen je nog aan het werk was?

@Eske_B fijn dat jullie zo ver zijn gekomen met de babykamer!

Hier nu 35+3 en ik moet afkloppen. Heb vrijwel nergens last van, hoef nooit 's nachts eruit om naar de wc te gaan oid (hoef zelfs maar 4-5x per dag naar de wc :o) en kan eigenlijk alles nog.
Ik was alleen na de kerst snot en snotverkouden en door dat snot behoorlijke hoofdpijn, maar was te doen met paracetamol. Nu alleen nog maar wat aan het snotteren en voel me verder weer prima gelukkig.
Ik heb 2 weken vakantie gehad en nu bezig aan m'n laatste werkweek. Ga het echt missen moet ik zeggen, ik heb fysiek gezien een hele makkelijke baan (90% van de tijd ook vanuit huis) en hou echt van de mentale uitdaging die erbij komt kijken.
Het enige waar ik tegenaanloop is dat m'n bloeddruk bij de verloskundige vaak op het randje zit. Komt vermoedelijk door m'n autisme (meer/andere prikkels op de praktijk), want ik heb al 2 maanden een bloeddruk meter van hen thuis en thuis is ie wel prima. Gisteren ook over zo'n stripje moeten plassen om de eiwitten te checken en die test was helemaal prima, dus er lijkt niets aan de hand te zijn. Voor de zekerheid morgen wel nog een keertje op controle en plas in een potje mee, maar zeker omdat ik verder helemaal geen klachten heb gaan ze er eigenlijk vanuit dat het niets is. Maar better safe than sorry.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:58

Naomi_Jortje: Wat fijn dat jij je nog zo goed voelt! Wel vervelend dat je zo verkouden bent geweest. Ik had dat de week voor kerst. Duurde dit keer ook erg lang voor ik daar vanaf was.
Succes met je laatste werkweek!
Zolang je bloeddruk thuis maar goed is, dat is toch het belangrijkste lijkt mij. Wel vervelend dat je bloeddruk daar zo hoog is. Ze houden je gelukkig goed in de gaten.
Mijn laatste Zumba les was echt heerlijk! Wat een fijne energie had iedereen. Aan het begin werd ik verrast met een leuk verwenpakket! Super lief <3
Ik was bij thuiskomst nog zo hyper, dat ik niet echt lekker had geslapen vannacht. Ik ben heel blij dat mijn buurmeisje de dinsdagdienst van de paarden van mij overgenomen heeft. Anders had ik deze dag niet overleefd denk ik :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:00

Vanavond onverwacht een groei echo gehad. We hadden sowieso gesprek met VK, maar had geen idee van een echo.

Ben nu 31 weken zwanger.
Madame is al ingedaald... Weegt ongeveer 1800 gram, geboortegewicht word geschat rondom die 3800 gram.
Ze is levendig, actief, groeit verder prima.

VK hoopt dat mn bekken weer wat stabieler gaan worden nu ze is ingedaald en mogelijk nog wat verder zal dalen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:12

Toevallig jolliegirl, onze afspraken zijn ook tegelijk hahaha.

Ik toevallig ook vanmorgen een groeiecho gehad, niet ingedaald, wel mooi met hoofd naar beneden en nog heel beweeglijk. Ze probeerde nog een 3d foto te maken van het gezicht, maar hij had heel de tijd zn arm ervoor. Als de arm weg was, draaide hij z'n gezicht weg. Uiteindelijk niet gelukt helaas, want ging zelfs met zn been ervoor liggen. Meneer wilde gewoon niet in beeld :+

Hij is geschat op 2kg, buik was wat groot. Over 3 weken nogmaals een groeiecho en ik moet a.s. vrijdag nog een keer een glucosetest doen omdat er weer een vermoeden is van zwangerschapssuiker (ik heb met 27 weken ook al een test gedaan). Ben heel benieuwd. De kleine word nu berekend op 4kg met 40 weken...

Ik heb wel aangegeven dat de voorkeur hier toch uitgaat naar een vaginale bevalling. Gynaecoloog gaf ook aan dat (behalve het evt geschatte gewicht) er ook geen bezwaar voor is. Erg fijn gevoel!

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:17

@Simone ah balen dat het bij jou ook al zo lang duurde! En wat lief dat verwenpakket <3

@Jolliegirl goed om te horen! Zou fijn zijn inderdaad als je bekken weer wat stabieler worden.

@Iris Haha fijn zo'n meewerkernde baby :') Toevallig hebben we pasgeleden de geboortegewichten in onze familie gecheckt, mijn broertje was 4400 gram bij de geboorte. Maar ik heb ook al vaker gehoord dat baby's groot worden geschat op groei echo's en dat het dan allemaal wel meevalt, blijkbaar is dat toch moeilijk in te schatten.

Vandaag ook geen eiwitten in m'n plas en ook de bloeddrukmeter die ik thuis heb meegenomen naar de praktijk: zowel met hun bloeddrukmeter die op de praktijk staat als de bloeddrukmeter die ik mee naar huis heb, had ik een hoge bloeddruk. Dus conclusie is inderdaad dat ie thuis gewoon stukken beter is en dat er geen verschil in de meters zit oid. Volgende week op zowel maandag als donderdag weer controle omdat ze het wel graag in de gaten willen houden, maar geen paniek voor nu gelukkig.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:38

Mijn broertje was 4600 bij de geboorte :+ . En over mijn zoontje zeiden ze ook dat het een grote baby zou gaan worden. Die was uiteindelijk "maar" 3380... Dus dat viel ook wel mee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 18:05

Mochten mensen nog een aanrader willen voor een goed boek :

Positief over bevallen

Echt..ik heb nog nooit iemand alles in het positieve zien schrijven zoals deze...bizar!
Ik krijg gewoon spontaan zin in de bevalling!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 19:46

Ik vond dagboek van een verloskundige ook een heel leuk weglees boek in mijn zwangerschap! Is ook nog een vervolg op; sorry dat ik je wakker bel.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 20:45

Ik ben gister begonnen in het boek: veilig bevallen.
Deze raadde mijn collega aan.

Dat boek van jou ga ik even opzoeken Jolliegirl! Klinkt ook fijn.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:11

Eske_B schreef:
Lastige keuze lijkt me dat Jitske! Zijn er ook echt nadelen aan een tweede keizersnee?

Er zijn altijd wel iets nadelen aan een tweede keer de buik openmaken. Litteken weefsel en verklevingen die je de eerste keer natuurlijk nog niet had. Maar als je niet in een spoedsituatie zit is er natuurlijk goed de tijd voor te nemen om dat veilig te openen.

Ik zit nog op mn twijfelkruk. Ik heb echt geen trek om tot ver na 40 weken te moeten rondwaggelen, maar ik vind het ook wel fijn dat de kleine helemaal klaar is om te komen en dat zelf bedenkt.
Dinsdag weer een afspraak bij de gyneacoloog. Dezelfde weer, dus hopelijk kunnen we nu wat knopen doorhakken. Ben morgen alweer 36 weken. Nu begint het op te schieten <3

Solleke wat knap dat je zo lang doorwerkt! Ik ben zo blij dat ik met iets meer dan 33 weken kom stoppen. Merk echt wel meer rust in mn lijf en kan echt gaan nestelen.
Kamertje komt ook steeds meer af nu!

Jolliegirl, fijn dat je nog even naar buiten kan af en toe. Frisse neus halen is soms echt lekker!

Naomi_jortje, lekker zo weinig klachten! Fijn dat je bloeddruk gewoon goed is!

Even begin van het kamertje showen! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk wel besloten om een peuterbed voor onze oudste aan te schaffen. Dan kan het ledikant vast naar de babykamer. Ik merk dat ik erg behoefte heb om het kamertje in zn geheel af te zien.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:49

Ik ga ook naar de boeken kijken, goede tips!

@Naomi, fijn dat de bloeddruk goed is!

Wat een onwijs mooie kamer Jitske <3

Baby doet het erg goed gelukkig hier, lekker actief. Voel me zelf wat minder omdat ik slecht slaap, hopelijk gaat dat wat verbeteren. Ben wat dat betreft blij dat ik geen werk meer heb.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:29

Leuk gedaan zo Jitske! Zijn het stickers?

Wij hebben ons zoontje sinds een paar weken ook uit het ledikantje. Hier duurt het nog drie maanden, maar wilde ook niet dat alles tegelijk verandert. We hebben meteen 90x200 gedaan zodat je niet over een paar jaar weer een nieuw bed met al het beddengoed kan aanschaffen

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:07

Hebben jullie tips voor fijne broeken?
Ik zoek iets met een buikband, geen spijkerbroek en wel netjes. Thuis zweer ik bij mn zwangerschapsjoggingbroeken maar dat is ook niet zo'n succes op werk :')
Vorige zwangerschap met zwangerschapsspijkerbroeken gedaan maar ben nu al net zo bol als toen tegen het einde en die rand irriteert nu onder mijn buik.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:13

Floko schreef:
Hebben jullie tips voor fijne broeken?
Ik zoek iets met een buikband, geen spijkerbroek en wel netjes. Thuis zweer ik bij mn zwangerschapsjoggingbroeken maar dat is ook niet zo'n succes op werk :')
Vorige zwangerschap met zwangerschapsspijkerbroeken gedaan maar ben nu al net zo bol als toen tegen het einde en die rand irriteert nu onder mijn buik.

Ik heb een zwangerschapslegging bij H&M gehaald en een geribde vrije tijds broek (kan je alleen niet mee op je knieen zitten door de ribbels) en die zitten erg fijn!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:52

Dragen waar jij je fijn in voelt.
Niemand kan jou verplichten een spijkerbroek te dragen, ook niet voor je werk.
Je bent een uitzondering nu ( en eigenlijk geen uitzondering,want het is heel normaal, noukja we moeten het eens als normaal gaan beschouwen)

Ik heb goede ervaring ook met ik dacht h&m, ik heb zachte ribbelbroeken, zachte stof, en wel netjes.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 15:24

Jolliegirl schreef:
Mochten mensen nog een aanrader willen voor een goed boek :

Positief over bevallen

Echt..ik heb nog nooit iemand alles in het positieve zien schrijven zoals deze...bizar!
Ik krijg gewoon spontaan zin in de bevalling!

Ik zag 'm toevallig voor 5 euro voorbij komen op Vinted dus heb 'm gekocht, ben heel benieuwd.

Dagboek van een verloskundige en sorry dat ik je wakker bel heb ik inderdaad ook gelezen, vond ik ook fijn weglezen.

@JitskeJeldau wat een leuk kamertje! Heel subtiel zo dat roze.

@Eske_B ik slaap de laatste nachten ook wat slechter, dus zo nu en dan maar een middagdutje ;)

@Floko ik vond zwangerschapsbroeken echt verschrikkelijk zitten. Ik heb van de C&A en Norah beide een zwarte stoffen broek in wat maatjes groter gekocht die high waist zijn en daardoor bovenaan m'n buik vallen. Daarnaast heb ik zo'n fleecepanty ook in 2 maten groter gekocht zodat ik jurkjes aan kan, die valt ook tot bovenaan m'n buik waardoor het niet vervelend zit. En thuis draag ik heerlijk high waist sportleggings (die ik via Vinted ook in een maatje groter heb gekocht).