Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:05

Hier zit de reis er op, morgen naar huis. Ik vrees dat ik 1 of 2 trainingen moet laten schieten wegens op de boot zitten en dan net ongunstig uitkomen als ik weer thuis ben.

Heb hier net wel een leuke route ontdekt, niet heel lang, maar zwaar genoeg. Net geen 5km.
Langs het Harry Potter kasteel. Maar ook hier is niets vlak.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag ook nog gedoken, maar helaas was het zicht slecht. De paar zeehonden onder water kreeg ik niet op de foto, zicht was te slecht. 1 vond het wel leuk om even aan mijn vinnen te bijten, maar toen ik me omdraaide was de zeehond sneller dan ik. Maar het is wel fijn dat ze hier nergens moeilijk over doen, er is me niet naar ervaring of brevet gevraagd, en ook niet of ik een buddy wilde hebben. Heb dus lekker solo gedoken. Wel koud water, 12 graden. En helaas werd de 2e duik gecancelled, dus ik heb bij Beadnell nog een soloduik vanaf het strand gemaakt. Daar diverse platvissen gezien.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:39

Wat een prachtige omgeving, Germie! Zweinstein. <3 Jammer dat jullie vakantie er alweer op zit.

Ik las allemaal mooie verslagen van gave trails en andere leuke lopen!

Leuk vooruitzicht, SV!

Hier lekker drie weken vakantie in het vooruitzicht. Ook fijn dat we nog een beetje zomer mee kunnen pakken.
Vanochtend in de auto gestapt en naar het bos gereden. Het plan was om ongeveer 100 á 105 minuten te lopen. Lekker zonder plan gestart, alleen in grote lijnen bedacht waar we langs wilden. Afgeklokt op 100 minuten en 13 km, heerlijk gelopen. In het laatste lusje kwamen een paadje pal langs een slootje tegen, we moesten nog over een aantal omgewaaide bomen klauteren, heerlijk! :D Het was echt genieten om daar langs te lopen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:00

Supervixen schreef:
Het is pas niet te warm als het een graad of 5 is :D

Dan mag je hierheen komen :+ Het was vanochtend om 8 uur nog maar 9 graden :brr:

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 10:19

Heerlijk!

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:55

Supervixen schreef:
Wij hebben het weekend voor kerst een lang weekend geboekt in België om twee afstanden van de meerdaalwoudtrail te lopen. Ik verwacht niet echt spectaculair landschap, maar wel heel leuk om eens totaal ergens anders te lopen.

Is inderdaad vast niet het meest spectaculaire gebied, als je kijkt waar jij vaak loopt. Maar vind het wel altijd een fijn bos! Gaan hier vaak ook met de paarden heen (uiteraard andere paden :+ ).

Leuk dat iedereen nog zo gemotiveerd loopt!
Ik had even een dipje, maar ben mezelf nu weer aan het opladen omdat ik een tijdje veel zal moeten lopen. Dus al even een basis erin krijgen.

Viel me gisteren wel op (en dat had ik hier precies ook al bij iemand voorbij zien komen), dat mijn hartslag best onder controle was gisteren tot ik stil moest staan (voor een stoplicht). Toen ging hij echt ineens erg omhoog (wel met +/- 20 slagen) en zakte nadien eigenlijk quasi niet meer. Ondanks dat ik maar enkele seconden stil stond. Lijkt me zo vreemd dat je hartslag stijgt op het moment dat je stil staat?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:02

Ik heb een soort fartlek training achter de rug van 6,5 km en die was zwaar! Heb snel een hoge hartslag hier, dus heb het idee dat ik het kleine hoogteverschil met thuis toch een beetje voel.

Wat doen jullie bij een loslatende teennagel? -O-

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:05

Wat goed Iersjje!! Raar van je hartslag IlBuono. Heeft Goof dat nou ook?

SV ik hoop dat je snel weer lekkerder in je vel zit. De mentale belasting van een nieuwe baan is niet niks en kost heel veel energie.

Tiggs, gelukkig geen ervaring mee :(:)

Vrijdag heb ik een lekkere interval gedaan van ruim 6 km. kwam een oude vriendin tegen en ipv dat ik mijn sportwatch op pauze zet, tijdens het kletsen, zette ik de workout uit. :+
Maar goed, verder wel lekker gelopen.
Vanmiddag staat er een rustige langere run op de planning. *\%/*
Laatst bijgewerkt door Sall op 26-08-24 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:06

Ilbuono, mijn hartslag doet precies hetzelfde. Ik kan kilometers lang op lage hartslag lopen en als ik ecen stop voor een foto ofzo zit ik ineens op een hoge hartslag van zeker 30 -40 hoger.

Teennagels, brr

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:30

Even een lange bijleespost :P
Goof, hopelijk snel wat minder stress! :(:)
Ben benieuwd naar beeld bij jou rennend met een bezemsteel Eef. :’) Wat heb je voor schoenen gekocht.
Lijkt me inderdaad ook leuk om een keer op een baan te rennen Piekosjj, weer eens wat anders.
Ieris en Irisje, klinkt als een leuke ervaring de trail! :D
Mooi in Duitsland, Supervixen! Wonen jullie vlakbij de grens?
Hele gave omgeving Germie!
Lekker Puera drie weken vakantie, nog sportieve activiteiten op de planning of lekker rustig aan doen? ;)
Vreemd inderdaad van je hartslag IlBuono, klinkt een beetje tegenstrijdig! Ligt niet aan je sporthorloge?
Oei balen van je teennagel Tiggs! Mijn ervaring is er af laten vallen. -O- Er groeit vanzelf een nieuwe.
Dat is ook gezellig Sall, jammer van je statistieken. :+

Gister voor het eerst in langere tijd weer een snellere duurloop, had gehoopt dat de Ventolin wat zou helpen maar minder effect dan ik had gehoopt. Beetje gore informatie misschien maar ik blijf veel slijm en sputum aanmaken, iemand daar een tip voor? :=
Uiteindelijk was ik niet ontevreden, klein beetje regen maar en wel een mooie regenboog.
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:44

Hier vandaag nog 6000 stappen ijsberen op een schip. Moet lukken, paar keer op en neer van dek 2 naar 12 en terug. Maar denk dat hardlopend het wat raar lijkt. Wandelend op heenreis ook gedaan.
:+

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:12

Tiggs schreef:
Ik heb een soort fartlek training achter de rug van 6,5 km en die was zwaar! Heb snel een hoge hartslag hier, dus heb het idee dat ik het kleine hoogteverschil met thuis toch een beetje voel.

Wat doen jullie bij een loslatende teennagel? -O-

Helaas heel veel ervaring mee.. zsm eraf is het fijnste!

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:24

Myka schreef:
Vreemd inderdaad van je hartslag IlBuono, klinkt een beetje tegenstrijdig! Ligt niet aan je sporthorloge?

Geen idee! Is een Garmin Forerunner 165 en doet normaal altijd netjes wat ie moet doen... Maar is al vaker geweest.. Dacht, vraag het eens na omdat ik me herinnerde dat Goof er iets van gezegd had!

Minder slijm heb ik geen tip voor... Zelf veel last van, dus loop dan tijdje niet!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:06

Mooi tempo Mika!
Heb geen ervaring met veel slijm

Vanmiddag hardgelopen, ging lekker. Vond het best warm en af en toe flinke windvlagen

Ben wel een echte diesel hoor :o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles blijft gelukkig heel (doe wel braaf mijn kracht oefeningen vooraf als warming up)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 18:28

Myka ik woon in Duiven, een kwartiertje met de auto en we zijn over de grens. Mooie regenboog heb je gezien!

Mooi Sall hoe je tempo elke km omhoog gaat!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:31

Mooie loop Sall!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:26

Zuivel zorgt voor slijmvorming. Misschien dat kort voor het lopen even skippen/minderen.
Als dat het zou kunnen zijn tenminste.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:58

Zo ik meld me ook weer even. :)
Gisteravond laat teruggekomen van vakantie, lag om 1u in bed. Toch de wekker maar gezet voor m’n duurloop, 25 km gedaan.
Op vakantie ook nog 2x gelopen, een rustig loopje van 6 km, en een soort heuvel training van 9, want we zagen een berg en wilden die van dichtbij bekijken haha.

Sorry ik heb niet bijgelezen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:56

Vandaag teruggekomen en de nacht was voorzien van een slechte nachtrust omdat het op zee behoorlijk onstuimig was, je voelde het echt in bed. Af en toe klapperden er ook deuren en het bonkte ook aardig.

Maar vanavond toch even gaan lopen, ik heb een halve marathon in de benen, in een nieuw record: 2.55.15 :D En alles doet pijn, behalve de achillespees. Kortom, mijn spieren hebben een goede opdonder gehad. Ik heb met run-walk-run het tot 17 km op een goed tempo kunnen volhouden, en eigenlijk had ik pas de laatste 3km verval waarbij ik de laatste 1.5km eigenlijk niet meer kon. Toch alles binnen de 9 min/km gehouden. Maar zelfs het laatste stukje naar huis wandelen was al zwaar. Ik heb denk ik wel de luiheid van de afgelopen 2 dagen weggelopen, ik begon gewoon echt met een stijve periformis en heup van het vele zitten. Dat verdween na een km of 4.

Ik denk dat dit mijn laatste lange run was tot 7 september omdat ik dan immers een trail ga doen. Ik hoop dat ik dan hersteld ben van deze actie, ik vind dat nog moeilijk inschatten. Velen zeggen dat je een week voor zo'n wedstrijd het rustig aan moet gaan doen. Dus ik dacht dat daarom het vandaag nog wel kon.

Verder twijfel ik over het aanschaffen van die gelletjes. Is dat een aanrader of is dat meer een hype? Ik heb nu gewoon gelopen op 1 liter water in een trailrugzak met daar van die BCAA poeder door het water. Verder niets gegeten onderweg. Die liter water was wel op (laatste in de laatste km opgedronken omdat het nog even op moest).

Garmin geeft ook aan dat het kwartje op is voor vandaag. Zo voel ik me ook. :+

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 06:42

Gelletjes, of gewoon voeding (koolhydraten), heeft je lichaam nodig als je intensief traint.
Na anderhalf uur is ongeveer je voorraad glycogeen in je lijf op, dus moet je aanvullen. Maar daar begin je dan niet na anderhalf uur mee, maar al eerder.
Loop je op hele lage hartslag, dan loop je meer op vetverbranding en heb je iets minder nodig.
Maar over het algemeen is de richtlijn ongeveer 60 tot 90 gram koolhydraten per uur. Ik haal dat zelf ook niet altijd bij lange lopen.

Dus nee het is geen hype, het is nodig. Alleen maakt het niet uit of je gelletjes neemt of wat anders. Als het maar koolhydraten zijn.
Ik ken mensen die ultra's lopen en huzarenslaatjes meenemen, of krieltjes. Je moet zoeken wat bij je past. Veel lopers kiezen voor gelletjes omdat ze makkelijk mee te nemen zijn. Persoonlijk vind ik ze ontzettend goor, dus ik gebruik ze niet.

Ik vraag me trouwens af waarom BCAA poeder meeneemt, wat is het nut daarvan? Als ik het lees zijn het de bouwstenen voor eiwit? Dat lijkt me niet heel nuttig, je kunt beter voor koolhydraten gaan. Daar heeft je lijf wat aan tijdens het lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:39

Die bcaa poeder komt van de action, had iemand meegenomen voor mij. Is niet lekker, maar weggooien vind ik zonde. Dus ik mix het nu wat met isostar zodat het niet weggegooid hoeft te worden. ;) Heeft verder weinig nut denk ik. Komt er ook niet weer. Maar juist omdat er zo veel 'troep' te koop is twijfel ik wat over gelletjes. Ze zijn best prijzig, maari k zie mezelf geen aardappelen opkauwen tijdens het lopen. En slaatjes ook niet. :D Mar die gelletjes zijn dus ook niet lekker? Ik ben behoorlijk kieskeurig tijdens het lopen met wat ik nog naar binnen kan werken en wat niet.
Isostar zou de verloren zouten aanvullen, dat lijkt me nog wel nuttig, ik zweet enorm veel met lopen (verlies absoluut meer vocht dan ik binnen kan krijgen).

Mijn hartslag zat gisteren gemiddeld op 146, dus onderin zone 4 zeg maar (loopt door tot 160 bij mij). Volgens Garmin 2.5 uur in zonde 4, de rest dus in zone 3. Zone 1 en 2 was secondenwerk en vooral het laatste stuk naar huis wandelen.

Verder vroeg onderweg me nog iemand of ik ook nog mee ga doen volgende week met de run bij mij in het dorp. Dat is 5 dagen voor mijn trail. IK twijfel of dat verstandig is? Ik heb verder geen zin om voor het oog van bekenden als allerlaatste over de streep te komen. Want als ik de uitslagen bekijk van vorig jaar, dan mogen ze dus 15-20 minuten op mij gaan wachten op de 10km. Natuurlijk moeten ze dat, want er is geen maximale eindtijd, maar ik weet niet of het verstandig is om 5 dagen voor de trail nog een keer helemaal dood te gaan. Want dat gaat er gebeuren, ik wil dan proberen om onder de 75 minuten te lopen op de 10km, dus net wat sneller dan mijn laatste 10km tijdens een run. Je kunt ook 5km doen, maar ja, om daar nu inschrijfgeld voor te betalen? Een medaille hebben ze ook niet, maar een 'herinnering'. En eigenlijk heb ik me voorgenomen om alleen runs te doen waar je een medaille krijgt of waar ze de herinnering van te voren bekend maken om te zien of het leuk of nuttig is.

Verder zou ik vandaag volgens de coach weer moeten trainen. Hoe ik dat überhaupt voor elkaar moet gaan krijgen met de enorme spierpijn na gisteren, geen idee. :+ Ook zit ik nog niet in de buurt in trainingen van de nog steeds volgens de coach haalbare 2.30 op de halve marathon (dat heb ik al laten varen, maar vind het wel grappig dat het dus kan volgens de coach en zelfs de Garmin raceprognose al aangeeft dat ik 9 minuten langzamer zal zijn). Maar vandaag maar rustdagje denk ik. :P

Garmin vindt ook al sinds ik op vakantie ging (echt die dag begonnen, komt natuurlijk doordat je altijd minder slaapt) dat ik 'overbelast' ben. Maar heb juist weinig gedaan op vakantie. Te weinig voor mijn doen. Vannacht wel slecht geslapen, kreeg enorme honger vannacht en toen kon ik niet meer slapen. Dat heb ik altijd na een lange training.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:59

woohoo mijn hardloopschoenen zijn gekocht <3 <3 wel apart dat ik bij 2 winkels hele verschillende opmerkingen kreeg aan de hand van mijn loopanalyse. Winkel 1 zei dat mijn enkel stabiel was, daar een paar met hulp uitgezocht, maar jeetje... ze liepen lekker maar echt ontiegelijk lelijk. Dus toch nog andere winkel ingelopen en daar lieten ze zien dat mijn enkels alles behalve stabiel zijn en heb nu een schoen met beetje correctie. (die gelukkig ook wat mooier is).

Vanavond ze maar eens uittesten :D Ga gewoon lekker beginnen met hardlopen met Evy denk ik :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:09

Gianti schreef:
woohoo mijn hardloopschoenen zijn gekocht <3 <3 wel apart dat ik bij 2 winkels hele verschillende opmerkingen kreeg aan de hand van mijn loopanalyse. Winkel 1 zei dat mijn enkel stabiel was, daar een paar met hulp uitgezocht, maar jeetje... ze liepen lekker maar echt ontiegelijk lelijk. Dus toch nog andere winkel ingelopen en daar lieten ze zien dat mijn enkels alles behalve stabiel zijn en heb nu een schoen met beetje correctie. (die gelukkig ook wat mooier is).

Vanavond ze maar eens uittesten :D Ga gewoon lekker beginnen met hardlopen met Evy denk ik :D

Je komt nooit geheel onder de 'wij van wc-eend adviseren wc-eend' uit.
En vaak heb je bij wel of geen stabiele enkels zelf ook wel wat gevoel.
Ik heb mijn eerste paar schoenen gekocht bij een Run2day, die heb ik nog, maar heb een 2e paar online besteld omdat ze daar alleen saai zwart hadden. Ze hadden dus kunnen verkopen, mits een andere kleur.
Laatst bijgewerkt door germie op 28-08-24 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 10:09

Het gaat er toch niet echt om of ze mooi zijn, maar of je er goed op loopt.
Succes met lopen!

Germie ik zeg niet dat gelletjes niet lekker zijn, ik vind ze niet lekker. Dat is een mening. Verder vind ik ze plakkerig en onhandig.
Je moet zoeken wat bij jou past. Misschien werkt het voor jou wel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:32

Supervixen schreef:
Het gaat er toch niet echt om of ze mooi zijn, maar of je er goed op loopt.
Succes met lopen!

Germie ik zeg niet dat gelletjes niet lekker zijn, ik vind ze niet lekker. Dat is een mening. Verder vind ik ze plakkerig en onhandig.
Je moet zoeken wat bij jou past. Misschien werkt het voor jou wel.

Ik heb ze dus nog niet geprobeerd, ze zijn behoorlijk prijzig en als het niets is, dan is het ook weer zonde van het geld. Misschien gewoon een kleine voorraad kopen en proberen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:00

AH heeft nu ook gelletjes, eigen merk. Heb niet naar de ingrediënten gekeken nog. Ik vind ze ook heel goor, maar probeer toch af en toe wat. Had er laatst 1 van Natusport en die was redelijk (mijn maag komt namelijk nogal snel in opstand en daar had ik nu geen last van).

Ik vlieg vandaag weer naar huis en morgen staat er een run van 11 km op de planning. Ga met een vriend lopen gelukkig, want vind het best ver/spannend.