Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 12:02

Welkom iedereen! :D

Vervelend Marlies... :(

Succes Josien!! Het gaat jullie lukken!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:31

Wat leuk om te lezen! Welkom iedereen!

Petrichor, ja dat probleem heb ik met veel bovenkleding. Echt heel vervelend :+ Ik heb gewoon een parka van Fjallraven, die kun je rond de middel nog wat strakker zetten met drukknoopjes waardoor hij daar dan dus niet te wijd is. Misschien is dat een optie?

Ik ben op zich heel lekker bezig met 4x per week bodybuilding gericht krachttraining en 2x per week hardlopen. Echt de eerste keer in m'n leven dat ik hardlopen volhoud (ik doe het met Runna dus bouw ook wel rustig op) en dat ik meer dan 5km loop. Gister 2e keer 10km en ik vond het zowaar leuk!
Begin alleen iets teveel af te vallen (dat was ook helemaal niet per se de bedoeling en komt ook omdat ik door hardlopen en stress juist minder eetlust heb gehad), daar ben ik minder blij mee :+
En... Had de afgelopen paar keer een beetje last van m'n knie, maar omdat het daarna ook steeds snel weer afzwakte heb ik er niet veel aandacht aan besteed. Mijn man is fysio en was ook zijn advies. Maarrrr gister was dat helaas een beetje anders. Tijdens het hardlopen viel het mee maar direct toen ik klaar was veel last, kon m'n knie bijna niet buigen dus naar huis gestrompeld en ook vandaag nog soortgelijk helaas. Overbelasting, dus even rustig aan helaas -O-

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:50

Hm misschien een idee, ga er even naar kijken. :)

Vandaag bij Bever geweest maar dat was ook geen succes. :+

Aargh ja vervelend is dat he overbelasting. Ik ging als een malle te keer met de shoulder press, ik was zo blij dat ik het gewicht weer kon verhogen. 2 dagen later een slijmbeurs ontsteking aan de schouder. Gelukkig is het nu weer over en ben ik rustig aan weer begonnen met 10 kilo. Ben benieuwd wanneer ik weer op mijn oude gewicht zit. Ik heb helaas wel vaker blessures, maar dat komt echt door zwaar trainen en een hoofd die soms meer denkt te kunnen dan mijn lichaam aan kan. Gelukkig geeft mijn lichaam het meestal aan voor ik echt te ver ga en is het voldoende om de aangedane spieren 1 training te ontlasten maar heel soms gaat het dus ook echt mis en heeft mijn lichaam langer herstel nodig.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:00

Mijn knie is ook overbelast. Al een jaar :+ Dus weet er alles van...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:14

Zertab schreef:
Mijn knie is ook overbelast. Al een jaar :+ Dus weet er alles van...

Ja en dan gewoon elke keer net iets te snel weer proberen of je alweer wat kan. :')

Knie heb ik ook lang last van gehad, ik wilde de leg press op de zwaarte stand kunnen dus ging daardoor te snel met gewicht omhoog. Vraag me niet waarom je zoiets wil, echt weer iets wat dan in mijn hoofd zit. Inmiddels zit ik op de een naar zwaarste stand dus doel bijna behaald. Duurder een stuk langer dan ik wilde, maar he geen blessures meer. :P

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 21:09

In mijn geval gewoon niet naar de fysio gaan en doorgaan omdat je weet dat de fysio je je sport gaat afnemen :')

En nu dus verder van huis bent... Want nu mag ik alsnog maar twee sporten doen op een laag pitje (combat en pump)

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:23

Bellatrix schreef:
Kunnen jullie ook kijken wat jullie BioAge is? Zo ja, hoe oud zijn jullie?

Eens met Muurp dat het niet zoveel zegt over je echte gezondheid maar het is zeker een indicator om progressie bij te houden. Alle uitdraaitjes van die lichaamsmeter bewaar ik en heb net even gekeken naar de eerste en de laatste. Toen ik 6 jaar geleden besloot om serieuzer te gaan sporten was ik zelf 35 en was m'n biologische leeftijd 37, nu ben ik 41 en is m'n biologische leeftijd gedaald naar 28. Ik ben maar 0,4 kilo zwaarder geworden maar heb een hele bult vet omgezet in spieren en dat maakt het verschil kennelijk. :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 04:31

Oh wow! :oo

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:17

In een Hyrox workout doen we meestal een soort circuittraining waar voornamelijk oefeningen in zitten die ook in een Hyrox wedstrijd zitten of een variant daarvan.
Denk dan dus aan hardlopen, roeien, wallballs, lunges, farmers carry en burpees.
Ik zweet me altijd helemaal kapot, maar dat zal zaterdag tijdens de wedstrijd niet anders zijn aangezien het dan 23 graden is daar :') .

Die problemen met kleding zijn wel herkenbaar!
Weet alleen niet of het bij mij echt ligt aan spieren of gewoon de plekken waar mijn lichaam vet op slaat :Y) . Maar ik heb dikke kuiten, flinke billen en brede schouders. Maar dan wel een prima taille. Dus passende broeken, laarzen of jassen zijn nog wel eens een uitdaging.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:19

Jij doet wel heel heftig sporten. := Zwaar lijkt mij dat.
Waar is het dat het 23 graden is???

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:22

Ik vind het wel mee vallen hoor, doe het wel maar ben vrij langzaam enzo _O- .
Al heb ik ook misschien niet het goede referentiekader aangezien mijn vriend triathlons doet..
De wedstrijd is in Spanje! De tickets voor de wedstrijden in Nederland waren zo mega snel uitverkocht dat we uitgeweken zijn.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:23

Ik mis de hyrox trainingen wel echt...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:24

Oh Spanje lekker!!
Hoe schat jij je kansen in voor de wedstrijd?

Jij en je vriend zijn dus beide zo sportief...jullie gaan dus ook vaak samen sporten?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:34

Bellatrix schreef:
Oh Spanje lekker!!
Hoe schat jij je kansen in voor de wedstrijd?

Jij en je vriend zijn dus beide zo sportief...jullie gaan dus ook vaak samen sporten?

Wij gaan zeker weten niet in de prijzen vallen, dan moeten we ruim 20 minuten sneller zijn dan de vorige keren haha!
Volgens internet zitten wij met onze laatste wedstrijd precies op de gemiddelde tijd in deze categorie.
Mijn doel is een tijd tussen de 1uur en 20 minuten en 1 uur en 25 minuten, liefst nog onder de 1 uur en 20 minuten maar dan had ik deze zomer een stuk meer moeten hardlopen :+ .

Wij sporten eigenlijk vrij weinig samen, alleen soms in de sportschool.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:24

Wel heel leuk hoor, Spanje. Sowieso een mooie ervaring! Gisteren getraind met de loopgroep. Eerder bleef ik steeds 'hangen' op dezelfde hardloopsnelheid, maar merk al wel dat ik sneller word door de trainingen. Leuke events voor de boeg: 25 oktober de Pheidippidesloop (een estafettemarathon) en 7 november een 10 km Night Run (waarbij de opbrengst naar de ALS stichting gaat). Sommige van jullie trainen echt vaak, in hoever passen jullie je voeding erop aan?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:27

Ik train maar 3x per week en nog niet echt zwaar, ik moet echt opbouwen van 0. :+ Ik probeer wel op mijn voeding te letten maar niet heel strikt. Ik eet wel meer eiwitten nu en probeer ongezonde dingen te laten staan. Maar ik zou nog meer kunnen aanpassen alleen wil ik dat niet, niet nu.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 20:35

Voor mij deze week het plan:
-maandag: yogales en skiles
-dinsdag: Pilates en herstelloopje
-woensdag: intervaltraining
-donderdag: Pilates
-vrijdag: yoga
-zaterdag; lange duurloop
-zondag: actieve buitenrit

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:38

@Marlies: Niet te streng voor jezelf!

@XxLMMxX: lekker weekje

Ik heb zaterdag gesport, zondag thuis (release van de bodypump leren en dat doe ik door eerst uit te schrijven en daarna gewoon echt zelf te sporten met beeld en dan zonder), maandag, gister en vanavond gesport. Ik merk wel dat mijn lichaam er nu even klaar mee is. Misschien morgen thuis nog. Vrijdag en zaterdag sowieso rust. Zondag even kijken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:46

XxLMMxX schreef:
Voor mij deze week het plan:
-maandag: yogales en skiles
-dinsdag: Pilates en herstelloopje
-woensdag: intervaltraining
-donderdag: Pilates
-vrijdag: yoga
-zaterdag; lange duurloop
-zondag: actieve buitenrit

Wow wat veel!!

Ik sport maandag, woensdag en vrijdag. Dag ertussen is wel fijn.

Vandaag was weer zwaar. Ik weet niet waarom.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 09:08

Mijn sporten zijn wel licht en zwaarder afgewisseld. Zo’n yoga kost mij weinig inspanning en is een beetje een hersteltraining.
Hardlopen zou ik bijvoorbeeld ook niet meer dan drie keer per week redden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:08

Ja ok logisch ook wel.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:36

Knap dat hyrox gebeuren, lijkt me heel erg leuk maar helaas gaat hem dat voor mij niet worden.

Ik train zelf 3 keer per week in de sportschool, maandag woensdag en zaterdag. Ik focus dan echt op krachttraining, eerst een opwarm setje dan een setje zwaarder, dan een set nog zwaarder en dan nog een 'set' die ik kwa gewicht eigenlijk niet kan (dus maximaal 4 herhalingen en dan echt niet meer kunnen) dan een set direct erachter aan weer ligt en dan voel je dus heerlijk die spierverzuring. Ik train fullbody op alle dagen dus deze manier pas ik toe op alle oefeningen die ik doe.

Vervolgens rij ik nog 3 keer per week paard, maar gewoon voor de lol en niet echt fanatiek. En waar het kan maak ik een paar keer per week een wandeling op hoog tempo. :)

Ik hou absoluut rekening met voeding, ik hou alles wat ik eet bij. Want het is voor de manier waarop ik train echt van belang dat ik gezond en veel eiwitten binnen krijg.

En vergeet ook je nachtrust niet, ik slaap altijd minimaal 8 uur per dag en het liefst iets langer. Ik heb het ook echt nodig.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 16-10-25 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:39

Aparte manier van trainen, ik maak 3 rondjes en ik wil nog wel es het laatste rondje een paar dingen iets zwaarder zetten maar ik ga nooit over mijn kunnen heen. Ik weet niet of dat zin heeft? Ik ben echt nog in de opstartfase, ik had helemaal geen spier meer.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:43

Dat is logisch hoor, als je net weer begint is rustig opbouwen echt het beste.
Ik train al wat langer en ga bij mijn laatste set expres wat zwaarder of zelfs tot spierfalen, omdat dat voor spiergroei een sterkere prikkel geeft. Door die laatste herhalingen die je nét niet meer kunt, ontstaan kleine spierscheurtjes die je lichaam daarna herstelt en sterker opbouwt. Maar dat werkt pas goed als je spieren al gewend zijn aan belasting.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:47

Ok, dus tzt is het wel ok om te doen?