Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:32

Mijn lunchrondje was heerlijk! Een 5k rondje gemaakt, geprobeerd lekker vlot door te lopen en onderweg de lokale reeën-groep nog gespot. En toen ik klaar was kreeg ik de melding: 2 new records!
De snelste kilometer (5:02) èn de snelste mijl (8:10), sinds vorig jaar juni toen ik dit horloge kreeg.

Gelukkig knap je alweer aardig op SV. Beterschap voor je vriend!

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:34

Wow goed gedaan zeg!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:42

Lekker bezig @Kylan *\o/*

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 00:14

Toppie!

Vanavond eens vanaf een andere locatie gestart. Was leuk, gelopen waar ik nog niet eerder was geweest.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:16

Dat is zeker vlot Kylan! Goed bezig!

Ik heb gisteren interval gedaan. Vandaag een strandwandeling en morgen start ik in Lunteren. Ik zou de 23 doen maar helaas kregen ze geen vergunning voor de route en loop ik nu 2x een route van 6 met een extra lus. 300 hoogtemeters op 13 km dus ik knijp ‘m een beetje :=

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:27

Jullie gaan hard :D
Ik heb gister ook weer gelopen, gewoon 4 kilometer want ik had weinig motivatie. Was wel weer blij dat ik het had gedaan na afloop :j

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:39

Leuk lopen in je pauze Kylan! Extra tijdsdruk om op tijd weer achter je scherm te zitten helpt dus voor PR’s!? :j

Puera leuk is dat hè, toerist in eigen woonplaats - geeft net weer even een andere invulling aan een rondje.

SV fijn dat je weer een beetje opknapt, hoop echt dat je snel weer op je gympies kan starten.

Ik moet deze week ook nog mijn interval rondje van 5x1000m. lopen.
Vanmorgen liep ik een fijne 8km maar stiekem gewoon nog geen zin in de interval, hahaha. Maar de week is nog niet om dus nog goede hoop hoor ~~}>

Jij had geen extra zetje nodig Lisitano zo te lezen, wat goed van je. Heb je een vast schema?
Wat jammer van je Lunteren Run, 2x hetzelfde rondje is toch anders lijkt mij.
Respect voor de afstand en de hoogtemeters, nu al! :)F #havefun!

Sintara, 4 km is toch prima? Knap dat je toch gegaan bent ook al had je niet zo’n zin.

Oh en: Nike heeft 25% valentijnskorting!

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:34

Lekker bezig Kylan!

Lisitano, veel plezier en succes alvast voor morgen. Jammer dat de route anders is. Die hoogtemeters gaan je gewoon lukken :j

Sintara, dat gevoel na afloop maakt het het altijd waard he. Goed gedaan hoor :)

Ik ga eind van de middag weer een rondje lopen. Zin in!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:54

Puerto, ik heb opnieuw Brooks gekocht. Waar ben je dan nu wezen lopen?

Dilan, ventolin is super spul!

SV gaat gelukkig de goede kant op.

Gefeliciteerd Kylan!

Succes Lisitano!

Ik heb mijn training op gevoel gelopen: inlopen in geel (wat dus gelijk oranje werd), drie keer vijf min in oranje (helemaal in het rood natuurlijk) en uitlopen in groen (waar ik veel geel bij mik).

Op 45 min 5 km gedaan. Zondag mag ik 50 min rondstrompelen in de groene zone.
Afbeelding

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:21

Puera leuk is dat, even in een andere omgeving lopen!

Veel plezier in Lunteren morgen Lisitano! Jammer dat de route is aangepast maar het wordt vast leuk en zwaar met die hoogtemeters :)

Sinatra lekker hoor, iedere kilometer is er 1.

BB80 die interval ga je van het weekend nog even rocken toch ;) fijn dat je vandaag al lekker hebt gelopen!

Foxy heb je ook lekker gelopen? Het ziet er wel goed uit met je 3* 5 minuten versnelling duidelijk te zien :) goed bezig!!

Ik merk dat ik de laatste tijd op vrijdag avond geen energie heb voor XL Jeff interval. Vandaag had ie 16*800m snelheid bedacht, no way 8)7 Dus ik wilde gewoon lekker een uurtje lopen met wat 800m snelheid intervallen. Dat ging wel lekker zeker gezien dit de derde dag achter elkaar was! Morgen lekker rust en dan zondag wel weer naar Jeff luisteren :D

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:33

16x 800? Wat een beul….

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:56

Echt hè! En dat in een 10km schema 8)7 %) Mooi niet dat ik dat ga doen en al helemaal niet op een vrijdag. Ik had er nu 6 gedaan :))

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:11

16×800??? Crazy!

Ja, maar om hartslag omlaag te brengen/houden moest ik weer onnatuurlijk traag lopen. Ik vraag me echt af hoe ik met dit schema tot 16 km kom. Langs de andere kant, ik loop zo weinig kans op blessures.

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:12

Lieke schreef:
16x 800? Wat een beul….

_/-\o_
Kylan schreef:
Echt hè! En dat in een 10km schema 8)7 %) Mooi niet dat ik dat ga doen en al helemaal niet op een vrijdag. Ik had er nu 6 gedaan :))

Everybody needs a Jeff! :j stuur hem maar door Kylan.
Hahaha..nee hoor - gewoon lekker negeren en je eigen training (en wat voor 1!)
Goed bezig allemaal!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:21

Soms zijn die schema’s echt niet te begrijpen. Vind het ook wel gek wat zoiets in een 10k schema doet. Ben wel blij dat mijn vriend er verstand van heeft, die kan mij er goed bij helpen.

Hebben jullie wel eens zo’n test gedaan om je omslagpunt/Max hartslag te berekenen? (Bij een sportarts of gewoon zelf). Moet je daarvoor al goed getrained zijn of kan dat ook als je nog aan het opbouwen bent?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:23

Ik ga morgen rennen *\%/*
Plan: rondjes vanuit huis van ongeveer 6.5km met een kwartier rust. En maar zien hoe ver ik kom. Expres hiervoor gekozen, omdat dit minder zwaar is dan trailen.
Normaal kan ik wel een inschatting maken hoeveel km ik kan lopen (marathonafstand lukt makkelijk zo), maar nu werkelijk geen idee na corona.

Wat een trainingen voor een 10km loop. Vreemd. Is die Jeff wel een bevoegd trainer? :+ :D
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 11-02-22 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:25

foxy80 schreef:
16×800??? Crazy!

Ja, maar om hartslag omlaag te brengen/houden moest ik weer onnatuurlijk traag lopen. Ik vraag me echt af hoe ik met dit schema tot 16 km kom. Langs de andere kant, ik loop zo weinig kans op blessures.

Ik mag van de kine juist niet té traag lopen. Omdat je vorm er meestal niet beter van wordt. Wat dat betreft wissel ik op gevoel traag lopen dan liever af met wandelen.

Bij Jeff is het wel met wandelen tussendoor. Je loopt dan dus 13km vlot. Maar die trainingen duren heel lang ja. Ik vond ze wel echt goed te doen qua inspanning en ook juist erg snel gaan. Het is telkens 800m lopen en 3 of 4 minuten wandelen tussendoor. Bij mij werkte dat eigenlijk wel heel fijn maar 16 blijft veel ja haha. Ik denk dat ik er met het HM programma Max 10 had maar ik had zonder tijdsdoel. Blijkbaar maakt dat een groot verschil bij hem. En er zit veel herhaling in zijn schema.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:25

Lieke ik heb dat een aantal jaar geleden een keer bij het fitnesscentrum laten doen op de loopband. Voor mij had het toen geen meerwaarde. Ik was toen niet super getraind, ik was voor mijn 1e halve marathon aan het trainen.
Dus kun je zeker laten doen, maar wat ga je doen met die gegevens?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:28

poes schreef:
foxy80 schreef:
16×800??? Crazy!

Ik mag van de kine juist niet té traag lopen. Omdat je vorm er meestal niet beter van wordt. Wat dat betreft wissel ik op gevoel traag lopen dan liever af met wandelen.

Ik denk dat ik dat maar ga doen tussen de intervallen. En zondag gewoon rustig lopen waar ik zin in heb, of dat nu groen of geel of oranje is.

En ik heb mijn test bij Energylab gedaan, kostte 180 euro.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 20:34

16x 800 :wow: mij voorlopig even niet gezien :+

Schema's hebben soms ook echt geen logica.

Ik loop momenteel niet echt met een vast schema. Bedenk zelf de dag van tevoren een beetje wat ik wil.

Vandaag wilde ik weer kijken hoever ik zou komen zonder mijn knie te voelen en zonder tussendoor te wandelen.
Vorige week was dit 3,5 km. Vandaag gewoon 5 km kunnen lopen. Oké, korte fotopauze tussendoor, dat wel.
Maar zo blij :D

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:41

Lieke ik heb nooit zo'n test gedaan, maar het lijkt me wel nog een keer leuk. Ik hou van data :+

Goed plan SV! Hopelijk kun je lekker lopen en heb je niet te veel ingeleverd door corona. Goed idee om het zo op te starten, dan kun je makkelijk stoppen.

poes dat is wel raar 10 in een schema voor een HM en dan bij mij 16 in een 10k schema.... Een stuk of 10/12 intervallen vind ik ook prima te doen als ik de tijd heb om zo lang te lopen, niet te zwaar. Ik merk wel dat ik echt sneller wordt dus dat is wel leuk van dit schema 8-)

foxy tussendoor wandelen zou ik zeker een keer proberen als ik jou was. Beter dan heel langzaam doortrottelen. En gewoon lekker lopen zonder na te denken over zones lijkt me ook heel goed om regelmatig te blijven doen!

Dilan wat fijn, goede vooruitgang!!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:02

@Lieke ik heb ooit zo'n test gedaan. Net als SV had het niet echt meerwaarde, aangezien ik helemaal niet zo goed getraind was en ook nog wel wat kilo's teveel meedroeg :') was wel leuk om te doen en die cijfers te zien.

@SV, mooi doel! Ben benieuwd wat je ervan kunt maken qua afstand..

Hier net m'n rondje afgerond. Wilde eigenlijk gewoon even lekker lopen. Dus nergens op gelet en gewoon op gevoel m'n kilometers afgelegd. Gemiddelde hartslag was 157, dus heel tevreden hiermee :D

Afbeelding

Zo nergens op gelet dat ik ook niet doorhad dat de batterij van m'n Stryd leeg was. Jammer genoeg dus geen vermogensinformatie dit keer :Y)

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:07

Als oud sportschool docent vaak een “sub” maximaal test gedaan en begeleid. Een ‘flauwe’ versie op de fiets of loopband (ingebouwd programma) en de waardes zeggen inderdaad niet zo heel veel...
Een conditietest met als uitslag: Goed -matig -slecht in in luxer jasje gegoten vond ik het eigenlijk. Bij een maximaal test zou er een ambulance broeder naast je fiets moeten staan - haha...dat is een heel ander soort test en misschien waardevoller voor een professioneel topsporter.

Maar dit was een aantal jaren geleden, misschien is dit inmiddels veranderd hoor.

Lekker rondje Musli!

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:11

Hallo mag ik mij ook melden? :D
Ik loop lang niet zo veel als jullie maar toch probeer ik ook wat te doen.

Ik loop ongeveer 3 km in 12 min met 1.5 min wandelen en dat doe ik zo'n 2 a 3x in de week (zomer vaker dan winter)
alleen vaak merk ik dat ik na afloop een hele hoge hartslag en ook echt overgeef neigingen heb %) en ondanks dat ik gewoon in conditie ben blijft dit zo.
Heeft iemand hier tips voor?
Ik loop alleen en met muziek :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:13

Dan ren je 15 km per uur?
Da's best vlot. Daar zou ik ook beroerd van zijn ja.