Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:34

Achterom schreef:
Echwel schreef:
Vrijwilligheid zul je in Nederland niet snel treffen vrees ik
Als ik nu bij simpele berichten op Facebook al zie hoe mensen tekeer gaan en boos zijn over de maatregelen die er nu zijn

En dat de agressie van familie tegen de zorg dus ook weer toeneemt...

Triest heel triest....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:37

Achterom schreef:
SusanH schreef:
Ik vind het idee van GL niet eens zo verkeerd. Massaal testen, 2 keer kort op elkaar. De mensen die corona hebben gaan in isolatie. Met die 2e keer testen weet je of je "beet" hebt en de besmettingen zijn afgenomen. En geef mensen echt perspectief. In plaats van het afwachten wat nu gebeurt. Zoals er nu gehandeld wordt kunnen we tot in juli 2021 met deze maatregelen blijven zitten. Dat is geen fijn vooruitzicht.

https://www.facebook.com/jesseklaver/po ... 2190501706

Dat lost weinig op, zit ook al in de regels voor de verpleeghuiszorg en gehandicaptenzorg. De ervaringen daarmee zijn dat het eigenlijk maar weinig zin heeft. En dat is een relatief beheersbare omgeving...

Ik werk zelf in de VG zorg en ben massaal testen nog nergens tegen gekomen. Ik volg het corona nieuws in de sector waarin ik werk op de voet. Waar in NL gebeurt dit? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:40

Achterom schreef:
@shadow: maak het eens concreet, welke deskundigen bedoel je precies?

Oa Amrish Baidjoe, Ginny Mooy, Alex Friedrich, Gowri Gopalakrishna, maar bv ook een https://www.eventbranche.nl/nieuws/hall ... 22021.html
Er zijn echt meer mensen die hier dingen van weten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:43

O de vaccinatie week. Daar kan ook best wat entertainment bij voor tijdens het wachten. Ik zie het wel zitten, gezellig :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:44

SusanH schreef:
Achterom schreef:
Dat lost weinig op, zit ook al in de regels voor de verpleeghuiszorg en gehandicaptenzorg. De ervaringen daarmee zijn dat het eigenlijk maar weinig zin heeft. En dat is een relatief beheersbare omgeving...

Ik werk zelf in de VG zorg en ben massaal testen nog nergens tegen gekomen. Ik volg het corona nieuws in de sector waarin ik werk op de voet. Waar in NL gebeurt dit? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen.

Op dit moment werk ik zelf in de VVT, maar het advies in deze link is voor beide sectoren https://www.verenso.nl/_asset/_public/T ... NITIEF.pdf
Ikzelf ken alleen de ervaringen vanuit een paar verpleeghuizen.... daar wordt niet echt over gepubliceerd, ervaringen worden veelal gedeeld via de artsen e.d.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:45

SusanH schreef:
O de vaccinatie week. Daar kan ook best wat entertainment bij voor tijdens het wachten. Ik zie het wel zitten, gezellig :D

Heerlijk SusanH _O-

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:50

Van Dissel: Momenteel twee miljoen Nederlanders beschermd tegen corona https://www.nu.nl/coronavirus/6095609/v ... orona.html (via @NUnl)

Hier wordt ik blij van.
Eindelijk dat dit ook eens in het het nieuws komt.

Eigenlijk zouden ze onder groep personen moeten kijken hoe veel daarvan al resistent zijn. Ik gok zo dat de aantallen in de praktijk zelfs nog hoger ligt, mischien zelfs boven 2 miljoen.

Huidige beleid is om het corona zo lang mogelijk te rekken zodat het corona probleem lang genoeg aanhoudt voor straks al die vaccins waar heel veel geld in omgaat.

Een andere insteek had kunnen zijn om de zorg zoveel mogelijk te vergroten. Op die manier had de rest wel allemaal door kunnen gaan waardoor uiteindelijk veel sneller van Corona af zijn.
Corona is ondertussen erg goed te behandelen, echt geeft het kabinet liever veel geld uit vaccins en bedrijfs steun.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:53

Sizzle schreef:
Pff, voor je het weet zit je naast vliegschaamte ineens met kerstschaamte, verjaardagsschaamte, eigenlij-alles-wat-gezellig-is-schaamte, dating-schaamte, bejaarden-bezoekschaamte, winkel-schaamte.

Een beetje plek voor individuele priorisatie mogen we elkaar heus wel gunnen. Sommige mensen zitten nota-bene in voorquarantaine zodat alles veilig is en dan kunnen anderen het toch niet laten om ze even te bashen.

Met voor quarantaine om dan kerst of iets anders te vieren op een veilige manier zal je mij niet over horen. Helemaal niet zelfs. Ik val juist over de mensen die alsnog zich niet aan de maatregelen willen houden, maar ook geen aanpassingen willen doen om dat toch veilig te houden.

Iemand met een ziek familielid waarvan dit de laatste kerst wordt en daarom in quarantaine gaat en met teveel mensen bij elkaar komt. Ja natuurlijk! Dat is stukje menselijkheid idd en moet zeker kunnen. (Hoewel ik denk dat de boete je dan ook gestolen zou kunnen worden in het ergste geval)

Mensen die wel met te veel mensen bij elkaar willen komen, maar ook alle inkopen op drukke momenten gaan dien, zowel boodschappen als cadeautjes bijvoorbeeld. En dan wel klagen dat de maatregelen zo vervelend zijn en besmettingen niet laag genoeg zijn, tja...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:54

Achterom schreef:
SusanH schreef:
Achterom schreef:

Op dit moment werk ik zelf in de VVT, maar het advies in deze link is voor beide sectoren https://www.verenso.nl/_asset/_public/T ... NITIEF.pdf
Ikzelf ken alleen de ervaringen vanuit een paar verpleeghuizen.... daar wordt niet echt over gepubliceerd, ervaringen worden veelal gedeeld via de artsen e.d.

Dit lijkt mij een protocol van hoe te handelen, dat is niet hetzelfde wat dhr Klaver bedoelt in zijn betoog met massaal testen. Uiteraard heb je binnen je instelling regels en protocollen van hoe te handelen, eigenlijk met alles rondom corona. Wij hebben ook zo'n boekwerk. Niet te doen als je snel ergens een antwoord op wil weten. Gelukkig hebben ze er bij ons ook een stroomschema bij gemaakt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:57

SusanH schreef:
Achterom schreef:

Dit lijkt mij een protocol van hoe te handelen, dat is niet hetzelfde wat dhr Klaver bedoelt in zijn betoog met massaal testen. Uiteraard heb je binnen je instelling regels en protocollen van hoe te handelen, eigenlijk met alles rondom corona. Wij hebben ook zo'n boekwerk. Niet te doen als je snel ergens een antwoord op wil weten. Gelukkig hebben ze er bij ons ook een stroomschema bij gemaakt.

Hoe grootschalig wil je het hebben? Het advies is om bij een uitbraak iedereen, dus alle clienten en medewerkers en evt bezoekers wekelijks te testen...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:01

Dat is wel per instelling verschillend dan, bij ons is dat niet. Ik lees het trouwens ook niet terug in het stuk wat je geplaatst hebt? Maar misschien kijk ik niet goed.

Edit: o wacht het staat bij uitbraak maatregelen, niet bij het kopje over testen :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:16

SusanH schreef:
Dat is wel per instelling verschillend dan, bij ons is dat niet. Ik lees het trouwens ook niet terug in het stuk wat je geplaatst hebt? Maar misschien kijk ik niet goed.

Edit: o wacht het staat bij uitbraak maatregelen, niet bij het kopje over testen :+

Wij doen het ook niet hoor (we testen wel grootschalig bij uitbraak, maar slechts eenmalig), maar er zijn een aantal instellingen die het wel degelijk doen.

@shadow: ah, het red team :j ja, die hadden wel zinnige opmerkingen... alleen zie je daar wel dat m.i. vooral het medisch perspectief de boventoon voert en er weinig aandacht was voor andere aspecten.
De evenementenbranche de vaccinaties laten organiseren vind ik trouwens een strak plan, daar heb ik meer vertrouwen in dan de GGD.

SandravdB

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:26

Vind opmerking dat niemand alleen kerst hoeft te vieren beetje ongepast, ik zit alleen met kerst omdat schema dat ze nu gemaakt hebben binnen ons gezin ik pas dag na kerst naar mijn moeder kan. Neem dus aan dat er meer mensen echt wel alleen zijn en dat ik niet de enige ben

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:30

SandravdB schreef:
Vind opmerking dat niemand alleen kerst hoeft te vieren beetje ongepast, ik zit alleen met kerst omdat schema dat ze nu gemaakt hebben binnen ons gezin ik pas dag na kerst naar mijn moeder kan. Neem dus aan dat er meer mensen echt wel alleen zijn en dat ik niet de enige ben

Is dat ok voor je of vind je dat vervelend?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:31

SandravdB schreef:

Ah sorry dat het zo over komt. Is er dan ook niemand buiten het gezin waar je kerst mee kan vieren? Je mag tenslotte tot 3 mensen uitnodigen.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:37

Wij hebben sinds 2 dagen te horen gekregen dat de quarantaine maatregelen voor belgie voor reizen vanuit het buitenland vanaf 18 december weer aangescherpt gaan worden. Quarantaine uit rood gebied wirdt weer verplicht en testen ook. Examens beginnen 5 januari, en ik hoop dat er toch ergens terug een uitzondering wordt gemaakt voor grenswerkers/studenten anders wordt het een heel eenzame kerst/oud-en-nieuw -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:39

Achterom schreef:
@shadow: ah, het red team :j ja, die hadden wel zinnige opmerkingen... alleen zie je daar wel dat m.i. vooral het medisch perspectief de boventoon voert en er weinig aandacht was voor andere aspecten.

Deels ja, maar als dat onderdeel was geworden van een open gesprek in de maatschappij hadden we als maatschappij die andere dingen ook meer aandacht kunnen geven.
Er is in elk geval vanuit die hoek wel veel meer aandacht gevraagd voor bredere benaderingen dan alleen maar 'dringende adviezen' en halfhartige verboden, juist ook om mensen mee te krijgen in een gezamelijke aanpak.

Citaat:
De evenementenbranche de vaccinaties laten organiseren vind ik trouwens een strak plan, daar heb ik meer vertrouwen in dan de GGD.

Ja. Ik heb niet eens zozeer geen vertrouwen in de GGD, maar we staan volgens mij niet genoeg stil bij wat de evenementenbranche allemaal kan, om in een paar weken tijd eigenlijk functioneel hele steden op te bouwen en weer af te breken. Dat soort kennis hadden we veel meer moeten inzetten - en het kan nog steeds.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:41

Moeten we niet eerst voldoende vaccins krijgen
Dat is vooralsnog niet aan de orde

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:43

Voor een vaccinatie-evenement natuurlijk wel :) Maar voor het actief indammen van corona niet, daar kunnen we op elk moment mee beginnen en hoe minder besmettingen, hoe minder druk er ligt op de vaccinaties wat het alleen maar makkelijker maakt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:43

_Cathalijne schreef:
Wij hebben sinds 2 dagen te horen gekregen dat de quarantaine maatregelen voor belgie voor reizen vanuit het buitenland vanaf 18 december weer aangescherpt gaan worden. Quarantaine uit rood gebied wirdt weer verplicht en testen ook. Examens beginnen 5 januari, en ik hoop dat er toch ergens terug een uitzondering wordt gemaakt voor grenswerkers/studenten anders wordt het een heel eenzame kerst/oud-en-nieuw -O-

ik vrees dat ze het net daarvoor doen :j
als je in NL 3 gasten mag ontvangen , in Fr 6 , in Duitsland 10 en wij maar 1 dan zullen er mensen de grens over gaan om toch kerst met iets meer te kunnen vieren

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:49

Ik snap je punt niet helemaal Besita. Ik studeer in Belgiƫ, maar heb quasi de volledige periode van Corona gewoon weer terug bij mijn ouders gewoond omdat het onderwijs grotendeels online is. Voor een handvol practica had ik normaal ontheffing van de quarantaine omdat ik voor minder dan 48 uur in Belgiƫ was (of in het buitenland als ik een weekend naar Nederland ging)

maar met de nieuwe regeling lijkt het erop dat die 48 uur maatregel komt te vervallen, en dat je sowieso in quarantaine gaat moeten. Dus dat betekent dat ik (met heel wat Nederlandse en Duitse studenten), ongeveer vanaf 26 december in quarataine moeten om on campus examens af te leggen.

Er is een reden dat ik normaal niet op kot studeer maar thuis. Ik heb daar meer afleiding, en zit mentaal daar beter op mijn plek dan in mijn eentje op kot waar als enige afleiding de stipjes op mijn muur zijn. En ik wordt eerlijk gezegd al een beetje moedeloos van het idee dat ik gedurende de hele examen periode op kot zou moeten zitten, en niet gewoon lekker naar huis kan wat ik normaal ook altijd doe in de examen periodes. (en in een periode die al behoorlijk stressvol is, probeer ik de overige omstandigheden zo prettig mogelijk te houden zodat de stress me niet voorbij stijgt).

(en ter referentie, thuis bij mijn ouders wonen we buitenaf, en kom ik quasi niet in contact met mensen, dus eigenlijk zitten we daar al sinds maart in een vorm van quarantaine, maar dat is geen excuus met de nieuwe regels).

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:56

Vind best vervelend dat ik met kerstdagen niemand zie, ga ook geen kerstboom zetten dit jaar, als nu bv zwembad of iets open was leek het normale dag waarop ik iets kon gaan doen. Vind ook lastig om vrienden te vragen wat ze doen want heb idee dat iedereen hun planning al rond heeft en dat ik me dan opdring

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:58

Hoef niet, mischien zitten ze wel in het zelfde schuitje als jou. Ik zal het gewoon vragen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:59

Bloodymary schreef:
Ik denk dat men het wel weet. Scholen dicht, terug naar de intelligente lockdown van het voorjaar. Maar dat heeft men niet aangedurfd. Oke, dan maar aanmodderen tot iedereen gevaccineerd is in augustus of zo. Maar het draagvlak is daardoor wel weg onder het merendeel van de mensen.

Is andere landen hebben de beslissing om scholen te sluiten anders ook niet genomen?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:01

Meeste hebben nog ouders en schoonouders dus dan zitten die dagen vol, andere vrienden van mij komen huis al sinds maart zo min mogelijk uit omdat ze risico groep zijn.