MarcoBorsato schreef:En een oliebol voor mijn favoriete anti vaxxer.
Pocca_Locca schreef:Oh wouw.. ik zie trouwens nu dat het niveau in dit topic inmiddels nog infantieler is geworden dan een gemiddeld theekransje.
Deed ik nog zo mijn best om het on-topic te houden en ondertussen nog te demonstreren waarom het zo belangrijk is dat er voldoende geprikt wordt. Jammer dat je het niet kunt waarderen. Bloedserieus dan maar weer.
Pocca_Locca schreef:En om de vraag te beantwoorden over mijn kind: zij heeft ruim zeven maanden borstvoeding gehad, en ik heb haar in overleg met de huisarts op driejarige leeftijd pas laten vaccineren voor Dtp en later een herhaling. That’s it. Dus bij dezen is meteen het idee wat sommigen hebben over mij dat ik een “ antivax” gekkie ben, hopelijk uit de lucht. Ik ben niet per-se totaal anti. Zo simpel is het niet. Ik ben best voor veilige vaccins. Maar ben tegen het rijksvaccinatie programma, want dat is te uniform, en kinderen zíjn niet allemaal hetzelfde. Ook vind ik het inenten vanaf 2 maanden bullshit, als de baby borstvoeding krijgt zeker.
Ik vraag me af waar jij op baseert dat borstvoeding voldoende zou beschermen. Volgens mij is dat namelijk vrij goed onderzocht en helaas niet waar. Ik heb hier nog naar gekeken toen ik zelf zwanger was en kon niet anders dan concluderen dat alleen borstvoeding en niet vaccineren voor mij in elk geval geen optie was. De overdracht van anti-stoffen via de borstvoeding is tamelijk gering. Via de placenta gaat stukken beter, mits je de moeder vaccineert. Zo is de kinkhoestvaccinatie voor zwangeren ook ontstaan.
Je hebt natuurlijk gelijk dat niet alle kinderen hetzelfde zijn, maar het rijksvaccinatieprogramma scoort goed op effectiviteit en veiligheid en is daarmee een relatief weinig invasieve manier om een goede populatiebescherming tot stand te brengen. Als alternatief zou je misschien kunnen titeren, maar of dat voor het kind nou een verbetering is? Ik ben benieuwd hoe jij dit hebt aangepakt.