Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:33

pien_2010 schreef:
Mooie posts.

Vraagje

Citaat:
iemand die het als 'geboren in een verkeerd lichaam' benaderde.

Is dat verkeerd?
Dat vraag ik omdat ik ooit gelezen heb ooit dat iemand gelijk al bij de conceptie merkte dat het niet klopte.
Dus ik dacht toen, dat is wel interessant, want het man of vrouw zijn ligt wellicht dus al vast voor de conceptie en daar gaat iets mis met het lichaam dat niet hoort bij wie iemand is.
Ik vond het geen foute benadering, jij / jullie wel ? :=
Daarmee zeg ik niet dat het zo is, maar dit kan ik wel aanvoelen.

Nee hoor, die niet. Dat is ook hoe ik het zou verwoorden bij iemand die het hele idee nog niet kent inderdaad. Heel simpel, duidelijk, en goed te begrijpen. Bij niet binaire mensen zou het (voor mijn gevoel) ook nog wel dekkend zijn: Het lijf past daar ook niet bij de persoon die in dat lijf zit.

De andere quote in dat lesboek echter vond ik zeer kwetsend (kwam neer op 'Dit is een psychische aandoening die met medicijnen onderdrukt moet worden zodat iemand weer 'gewoon' als het geboortegeslacht verder kan gaan'. Net zoals dat vroeger over homofilie werd gedacht.)

En wat bijzonder dat iemand bij conceptie al een 'klopt niet' gevoel had. Moeders weten toch een hoop, mits zij er voor open staan.
Mijn moeder zei toen ik heel klein was al 'Zou niets verbazen als het eigenlijk een jongetje was', die had achteraf ook gelijk. En gelukkig ben ik gezegend met een moeder die al die jaren niets dan steun en liefde heeft gegeven. <3 Ben me ook enorm bewust van hoe veel geluk ik daar mee heb gehad.

vikawiek

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:45

Hetzelfde hier :D mijn moeder vertelde me dat ze bij mijn geboorte niet geloofde dat ik een meisje was en dat ze toen aan de verpleegkundige vroeg of ze het écht goed had gezien en of ze zelf ook even mocht kijken of het klopte _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:16

Lieve moeders.

Ava van mij mag iedereen zijn wie hij of zij of het of hen is.

Maar al die namen vind ik moeilijk om te onthouden en soms vind ik het jammer al die hokjes en vakjes.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:34

Jongusss en meiden... hoe gaat het inmiddels. met jullie.... van een ouwere trans....van 63 die op diens 21 al is gehopt, zeg maar I feel very good, na al die jaren maar jullie zitten er veelal nog middenin, hoe voelt dat voor jullie? More accepted? Moeilijker met al die TikTok perfecte lichamen op social media? of maakt dat niet uit? Laat eens horen: dit ben ik (FOTO) vanmorgen met 1 van mijn Dobermanns , in het bos acxhter mijn huisje in Drenthe, trans FTM sedert mijn 21ste, in december word ik al weer 64 jaar....Afbeelding

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:21

Hoihoii Terpentijn, Ik wilde nog heel graag reageren op je vorige berichten, maar kreeg/krijg de juiste woorden even niet uitgeschreven.. Maar ik vind jouw bijdrage erg interessant om te lezen +:)+
Hier gaat het goed. Inmiddels zijn we 7 weken verder na de operatie en ik ben echt enorm blij met deze stap. Enkele weken voor de operatie had ik een momentje dat ik niet echt twijfelde, maar wel dat ik mij af vroeg of het resultaat zou zijn, als wat ik mij voorstelde.. Maar ik kan nu echt zeggen: ik ben 1000% tevreden :D Ben echt heel blij met mijn platte borstkas :D
Inmiddels ben ik ook weer (rustig) begonnen met werken en doe ik sinds vorige week de paarden weer helemaal zelf :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:24

Wat een fijn bericht DJZ.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:03

Ben ik nog met lang haar 2 jaar terug en tegenwoordigAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:30

terpentijn schreef:
Het is een lange weg, hoor, de transgender weg. Veel buitenstaanders denken dat het een louter fysieke uitdaging (om het zo maar te zeggen) betreft, maar het vergt enorm veel van je mentale welbevinden. Er zitten enorm veel nuances in .. je kunt eigenlijk niet zeggen dat het één gradueel verlopende uphill procedure is.. het is meer een heleboel veranderende processen opeenvolgend. Niet alleen fysiek, maar zeker ook mentaal. Onderschat dat vooral niet! Ik ben 63 nu (ik begon met 21) en het is gegaan met enorm veel ups en downs. Mijn ouders wilden me nooit meer zien.. dat is iets waar je "tegen moet kunnen", dat ging bij mij nog redelijk makkelijk, het was al geen liefdevol gezin, ik was wel wat gewend, heb ook in vele pleeggezinnen gezeten ( mijn eigen pa was alcoholist, bijvoorbeeld). ik meen dat ouders tegenwoordig toch wel wat begripvoller zijn doordat er veel meer publiciteit in media etc. over is. In "mijn" tijd was er niets over, en áls er eens iets over was heette het toendertijd TransSEXUALITEIT, ipv TransGENDER en betrof het meestal MtF (male to female), waarvan "het publiek" die dan weer verwarde met travestieten of drag queens zoals men het heden ten dage noemt, hahaha. Op dit moment is er een are hausse in FtM's, jonge meiden die zich identificeren als jongens/mannen dan wel veronderstellen dat zij in die zin transgender zijn.... dat vind ik opvallend , en ze worden daarbij ook steeds jonger.... naar mijn mening moet hier door hulpverleners scherp aan de wind gezeild worden... pubers kunnen in deze hectische emancipatorische tijden zich ook iets inbeelden,of ergens in mee willen doen, omdat de socials er mee overlopen, en de trans community bijna als HIP gezien wordt momenteel.... dat vind ik bedenkelijk, die ontwikkeling, want als je eenmaal op het transitiepad gaat, heeft dat ONOMKEERBARE (fysieke) gevolgen, het is niet zo dat het een kwestie is van ""dat doen we even"en als we er genoeg van hebben "gaan we weer terug". Ja, die waarschuwing uit ik, hier, als zelf zijnde FTM trans. De serieuze weg is lang, MOEILIJK, ook in sociaal maatschappelijke zin, vaak eenzaam, erg PIJNLIJK, en het eindresultaat downstairs is - mocht een FTM zich daar ook laten opereren - NOOIT zoals bij een geboren cis man, die technieken bestaan gewoon nog steeds niet. In 20 jaar zijn er niet heel veel vorderingen gemaakt om van niets IETS te maken, zeg maar. de "completerings" vooruitzichten voor een MtF zijn vele, vele malen makkelijker en gunstiger. Daarbij is kans om een partner op te doen die nergens aan het lichaam mérkt dat je niet als vrouw geboren bent. Die kans heb je eigenlijk niet als FtM, want meestal zijn er T-vormige borstverwijderings-littekens en MITS je beneden ook nog iets wil hebben, loop je tegen een hele hoop gedoe aan....dat laatste geeft nogal eens compolicaties, ook na jaren nog.... Er zijn zover ik weet 3 verschillende methodes mogelijk... allen op YT/Internet wel na te zoeken. Het is namelijk absoluut niet mogelijk om met alleen wat voor dosis testosteron dan ook "iets te doen groeien" dat ook maar in de buurt komt van een Cis man's genitaal. Al met al zijn dit hele frustrerende en lastige beslissingen, het leverde mij veel vertwijfeling en wanhoop op, vooral over de keuze die ik daarin moest maken (het is niet verplicht, je kunt ook alles laten downsstairs zoa als het is, dat is echt een heel persoonlijke keuze), maar daarin moet ieder diens eigen weg zien te vinden. Wat is belangrijk voor JOU ? Als je een partner hebt is het mogelijk dat je die verliest... maar dat is geen wet van Meden en Perzen, ik ken diverse stellen die bij elkaar zijn gebleven en daarin hun weg vonden. Waarom dit medische gekwaak... tsja, je hebt natuurlijk ook nog vaak werk, wat ik beschrijf is niet iets van een weekje of twee-drie, je ligt er langdurig uit, het is écht geen grapje, je hele leven sociaal-maatschappelijk kan er een immense klap van krijgen. Sommige werkgevers accepteren het niet de mijne indertijd niet.. ik werkte op mijn 21-22-ste bij een advocatenkantoor (waarvan de hoof-adbo een socioloog was, for cryin'out loud), nou ik kon vertrekken toen ze er lucht van kregen... (dat zou nu om die reden wettelijk niet meer mogen, maar ze verzinnen tegenwoordig wel een andere drogreden om van je af te komen...) Kortom je loopt tegen vele hordes op velerlei gebied aan, dus zorg goed voor jezelf, blijf in diepste contact met je innerlijke zelf en geloof mij: als ik een keuze had gehad was ik liever geen trans geweest, maar als je het écht bent is er geen kruid tegen gewassen, en wil je niet liever dan die transitie beginnen! Indien "moeilijke" vragen kan per PB hoor. Ik hoop hiermee de jongere transen een beetje te helpen én waarschuwen.. het is niet niks wat je op je bordje krijgt.

Wat een oprechte post.
Ik lees zulke lange stukken vaak niet helemaal. Maar ik heb alles gelezen. En kan me zo voorstellen dat het 40 jaar geleden want toen is het voor jou ongeveer begonnen, heel lastig was. Het is nu nog steeds lastig maar toen durfde men dit echt makkelijk uit te spreken. Daar is heel veel moed voor nodig geweest :knuffel:

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 02:57

Hey, ik kom me hier ook melden, ik ben non-binair, meerbepaald agender

Ondanks dat ik graag aan de hormonen wil om meer androgeen te worden, heb ik best wel wat angst om mezelf toch op die wachtlijst te laten zetten. Ik blijf het gevoel hebben dat zo lang ik niet 'out' Ben, het me minder raakt om misgendered te worden. Ten eerste omdat in een redelijk transfobe omgeving zit (werk/families met ouderwetse opmerkingen). Maar ook omdat neutrale voornaamwoorden Amper gebruikt worden in het nederlands.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:59

Citaat:
Hey, ik kom me hier ook melden, ik ben non-binair, meerbepaald agender
zou je kunnen uitleggen voor mij wat je hier onder verstaat?

Welkom in elk geval in dit topic. Ga je vast veel aan hebben.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:48

Welkom!

Om maar met het eerste te beginnen: Het enige wat het kost om je aan te melden en op de wachtlijst te laten plaatsen is wat tijd. Daarmee is nog geen enkele beslissing genomen over wat je met je lijf gaat doen. Alleen de wachttijd alleen al betekent dat je nog heel veel tijd hebt om na te denken en dingen tegen elkaar af te wegen. Als je toch besluit om daar niet verder in te willen gaan is er niemand die je dwingt, maar heb je wel de mogelijkheid om die keuze te maken. :)

En verder: Ik denk dat het gebruik van neutrale voornaamwoorden moet groeien. Het is nu nog heel nieuw, mensen kennen het niet, en het moet in de taal gaan slijten. De die-hard conservatieven en -fooben gaan daar heus niet in mee (en wat poedersuiker dat je in zo'n omgeving zit ;( ) maar ik denk dat we over tien jaar een heel stuk verder kunnen zijn als samenleving, in elk geval het deel dat welwillend is maar het nu gewoon nog niet kent.

Het kan sowieso aangenaam zijn om hardop (of uitgeschreven zoals hier in dit topic) over dit soort dingen en de overwegingen en keuzes daaromheen te spreken, dus gooi het er vooral uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:15

Persoonlijk vind ik dat 'hun' ook echt taalverkrachting.
Ik pleit bij deze om 'gij' weer in het leven te roepen als onzijdige vervanging van hij en zij. :+

Maar even serieus, het is idd wennen, en ik denk eigenlijk dat er wel 'echte' persoonlijk voornaamwoorden gaan ontstaan, want het gebruik van hun is gewoon verwarrend.

Ik lees wel eens interviews in kranten met non-binaire mensen en dan moet ik 3x lezen voor ik begrijp dát het een non-binair persoon is, en dat dat 'hun' niet slaat op de gehele band bv, maar een aanduiding is van de zanger/drummer/gitaarspeler/manager of wie er dan ook geinterviewd wordt. Heel lastig lezen.

En ik kan me zo voorstellen dat het voor Pien ook nog extra ingewikkeld wordt, als dyslect.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:25

-O- Ibbel iedereen weet in dit topic, dat van mij iedereen mag zijn wie hij, zij, hen, het, hun etcetera is. Ik kan alleen al die termen niet onthouden en al die variaties. Bv :"ben non-binair, meerbepaald agender"", ik kan amper lezen wat er staat. Non binair is volgens mij geen man geen vrouw, en meerbepaald (a) gender.....dat weet ik gewoon echt niet. Het vervelende is, komt misschien door mijn dyslexie, dat ik me dan net als vroeger als kind enorm dom voel. En dat is een heel naar gevoel (ach gossie die Pien :+ ). Ik sla het ook moeilijk op en val dus wellicht in herhaling met mijn vraag en dat had ik als kind ook.
Maar ik wil het graag blijven volgen want net als Terpetijn kom ik uit de tijd waar een vriend van mij transseksueel was hetgeen nu transgender heet.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:30

Hoi allemaal,

Een vriend van me doet onderzoek naar het gebruik van verschillende non-binaire voornaamwoorden, en ik dacht dat er hier wellicht wel wat mensen zijn die eventueel hun mening zouden willen geven over wat je zelf gebruikt en waar je je prettig bij zou voelen.

Citaat:
Hi allemaal, excuus voor het herhaalde appje (dit is m'n laatste push!) maar zijn er nog mensen die mee willen doen aan m'n onderzoek naar non-binaire voornaamwoorden in het Nederlands? Ik moet nog 44 deelnemers vinden, waarvan hopelijk nog 13 non-binair. Je hoeft zelf dus niet non-binair te zijn (alleen het wel eens over non-binaire mensen te hebben - en i know you love to goss...). Duurt ongeveer 10 minuten! https://survey.uu.nl/jfe/form/SV_00suzxWRPW5ut9Q

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:36

pien_2010 schreef:
-O- Ibbel iedereen weet in dit topic, dat van mij iedereen mag zijn wie hij, zij, hen, het, hun etcetera is. Ik kan alleen al die termen niet onthouden en al die variaties. Bv :"ben non-binair, meerbepaald agender"", ik kan amper lezen wat er staat. Non binair is volgens mij geen man geen vrouw, en meerbepaald (a) gender.....dat weet ik gewoon echt niet. Het vervelende is, komt misschien door mijn dyslexie, dat ik me dan net als vroeger als kind enorm dom voel. En dat is een heel naar gevoel (ach gossie die Pien :+ ). Ik sla het ook moeilijk op en val dus wellicht in herhaling met mijn vraag en dat had ik als kind ook.
Maar ik wil het graag blijven volgen want net als Terpetijn kom ik uit de tijd waar een vriend van mij transseksueel was hetgeen nu transgender heet.

Ja, ik zei al, voor jou is het - denk ik - extra moeilijk.
IK denk dat je door dat 'meerbepaald' even op het verkeerde been bent gezet.

Berryz is non-binair, of meer bepaald ( = in hun specifieke geval / nog wat nauwkeuriger gedefinieerd) agender. Wat in 'onze' tijd 'aseksueel' werd genoemd, denk ik.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:07

Meelezer breekt zachtjes in. Agender is niet hetzelfde als aseksueel, als ik het goed lees.

Citaat:
Agender is een genderidentiteit die zich kenmerkt door het ontbreken van een gender of volledige genderloosheid. Agender wordt ook wel genderneutraal, sekseneutraal, geslachtsneutraal of genderloos genoemd. Het is een non-binaire genderidentiteit waarbij je niet vrouwelijk, mannelijk of een ander gender bent.

https://vrouwuitdekast.nl/kennisbank/agender/

Aseksueel is, zeg ik uit mijn hoofd, geen behoefte aan seksualiteit, wat bij alle gender types voor kan komen.

Sluipt weer naar buiten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:09

Dat klopt volgens de huidige definities. Maar in de jaren 60/70 (mijn en Piens jeugdjaren) is die term (denk ik) ook gewoon op agenders geplakt. Domweg omdat 'gender' toen 'nog niet bestond'.

Het was als referentiekader bedoeld, niet als uitleg.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:35

Ah, misverstandje mijnerzijds!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:36

Annick75 schreef:
Meelezer breekt zachtjes in. Agender is niet hetzelfde als aseksueel, als ik het goed lees.

Citaat:
Agender is een genderidentiteit die zich kenmerkt door het ontbreken van een gender of volledige genderloosheid. Agender wordt ook wel genderneutraal, sekseneutraal, geslachtsneutraal of genderloos genoemd. Het is een non-binaire genderidentiteit waarbij je niet vrouwelijk, mannelijk of een ander gender bent.

https://vrouwuitdekast.nl/kennisbank/agender/

Aseksueel is, zeg ik uit mijn hoofd, geen behoefte aan seksualiteit, wat bij alle gender types voor kan komen.

Sluipt weer naar buiten.

Bedankt.
Als je dus agender bent dan klopt dus het lichaam dat je hebt nooit. Begrijp ik dat goed?
Lijkt me heel lastig en verdrietig.

Klopt Ibbel vroeger werd a seksueel overal op geplakt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:45

pien_2010 schreef:

Lieve gekke Pien toch :+:

Jij bent echt de meest openminded persoon ooit, en jouw bijdragen zijn zo liefdevol en open en warm en accepterend dat het mij werkelijk geen bal uitmaakt hoe je het schrijft. Ik denk dat iedereen weet hoe jij erin staat, en je bent zo'n heerlijk warm en open mens dat ik je persoonlijk álles vergeef :+:

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:56

Even inbrekend: aseksueel is net nog iets preciezer dan geen behoefte aan seksualiteit. Gaat om een afwezigheid van seksuele aantrekking tot een ander (of variaties, alleen onder specifieke voorwaarden, etc.)

Je kan nog steeds een libido hebben, en ook seksuele relaties hebben of aan willen gaan. Alleen de manier er naartoe is vaak anders. Je moet het je voorstellen als: 'ik heb trek en wil wat eten' (ik heb een libido) versus 'ik zie een stukje taart en nu heb ik heel erg zin in specifiek dat stukje taart' (seksuele aantrekkingskracht, waarbij dat stukje taart in staat voor een mens, haha).

Kan het zijn dat je toevallig ook honger had (dan gaan libido en aantrekking dus samen) maar kan ook zijn dat je geen honger had, een lekker stukje taart ziet, en dan wel ineens trek hebt - maar in dat specifieke stukje taart ;)

Mensen die aseksueel zijn, kort door de bocht, kunnen wel trek hebben, maar zullen niet ineens honger krijgen van dat lekkere stukje taart.

En nu kruip ik weer onder m'n meeleessteen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 13:28

Nou pien _ 2010, van dit soort gender-diversiteits aanduiding-verwarring heb ik echt ook begripslast. ik ben aardig meegehuppeld in de moderne tijden, trends, modes en aanduidingen, zeker gezien mijn leeftijd, maar van "meerbepaald agender" had ik tot hier werkelijk nog nooit gehoord!. Van beide woorden niet trouwens. Ik "zit" ook niet bij transverenigingen of vrienden/dinnen kringen in dat kader, dus je struikelt dan ook niet over al die aanduidings-nuances in het dagelijks leven. Ik moest dit echt Googlen. iedereen mag zichzelf vinden, voelen of uitroepen tot wie of wat of hoe dan ook, uiteraard, dat vind ik no problem verder, maar is af en toe wel even puzzelen of je niet iemand kwetst of beledigt. In "mijn tijd" was het heel gewoon dat je beledigd, exposed of gekwetst werd, je had er maar mee te dealen ik heb zelfs wel te horen gekregen "dan had je maar niet zo moeten zijn" of : "Jij wil toch zo excentriek zijn?" Ik was zelfs trots als ze me voor vuile homo of nicht uitscholden, want "dan zagen ze het dus niet" (dat ik eigenlijk als F geboren was, maar versleten ze me voor een verwijfde gast). Het is een totaal andere wereld geworden op dat gebied. Ik volg het allemaal met belangstelling, maar ook wel een beetje met scepsis en verontrusting.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 13:30

Sorry voor het late Antwoord, ik werk 'snachts, dus was aan het slapen. :z

Nonbinair staat voor alles dat niet in het strikte "man/vrouw" hokje past. Het is een brede term waar veel Onder past.
Agender betekend dat ik mezelf niet man of vrouw voel. Ik Ben neutraal. Het is redelijk moeilijk uit te leggen, maar ik heb gewoon geen voeling met een gender hebben.

Tegenovergestelde van hoe ik me voel zijn bv mensen die gender-fluid zijn. Die hebben voeling met meer Dan enkel man of vrouw. Dat kan wisselen van dag tot dag.

Qua dysforie. Somige agender mensen hebben geen enkel probleem met hoe ze eruit zien en zich presenteren naar andere. Maar ik vind het idee van 'neutralisatie' wel fijn. Ofwel beide geslachtsorganen, ofwel niets.

Hen/Hun is zo moeilijk bruikbaar in de meeste zinnen. Die/diens is veel bruikbaarder.
Het probleem met "gij" als neutraal voornaamwoord is dat dit bij ons in belgie gebruikt word ipv "jij".

(Nu Ben ik toevallig ook aseksueel, maar het zijn twee verschillende dingen inderdaad)

Edit: is 'meerbepaald' een vlaams woord? Ik schrik hoeveel van jullie dat woord niet kennen :')

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 13:57

Sorry Terpentijn, maar ik voel me niet prettig erbij dat je meerdere keren zaken aangeeft als ‘minder eten, daardoor minder vrouwelijke vormen’ en ‘normaal vinden om uitgescholden te worden’ beide is niet normaal en/of gezond! En moet ook niet als dusdanig benoemd worden.

Minder eten is schadelijk voor je lichaam en geest.
Uitgescholden worden net zo goed.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:02

Dank je Ava en Terpentijn <3 <3 . Meerbepaald is de eerste keer Berryz dat ik hiervan hoor en wel vandaag.

Apart je beschrijving Beryzz van of beiden of niets om die neutralisatie te ervaren.

Ik weet van vroeger (tot 25 jaar ongeveer) dat mensen nooit wisten of ik een jongen of een meisje was en dat me dat ook niets kon schelen want ik voelde me androgyn (mannelijk en vrouwelijk in een persoon en in die tijd heette dat zo en ik was volgens velen mijn tijd ver vooruit→ maar vond alles best). Door mijn eerste zwangerschap ging ik natuurlijk duidelijk de vrouwelijke kant op, maar dat androgyne heb ik altijd ervaren in mezelf ook al ben ik nu echt een vrouw van uiterlijk }> (zonder enige twijfel dus→ en ook dat vind ik best. Ik heb het altijd allemaal wel prima gevonden en ik begreep nooit zo dat mensen het zo lastig vonden om te bepalen wie ik nu eigenlijk was. Ik was gewoon Pien en dat dekte en dekt de lading voor mij).

Wat jij beschrijft gaat aanmerkelijk verder daar je beschrijft dat je dus tot in het fysieke lichaam beiden of geen uiterlijke kenmerken wil hebben. Lijkt me toch een lastig iets om te realiseren en ook een verdrietig proces maar hopelijk heb ik het mis.

Over a-seksueel lees ik https://www.allesoverseks.be/ben-ik-aseksueel
Citaat:
Wanneer ben je aseksueel?

Aseksuelen hebben geen interesse in seks. Je bent aseksueel als je geen verlangens of lusten herkent wanneer je wordt blootgesteld aan seksuele prikkels. Zowel mannen als vrouwen kunnen aseksueel zijn.

Een aseksueel zijn is niet hetzelfde als een celibatair, die er voor kiest om geen seks te hebben. Aseksualiteit valt niet te verwarren met kuisheid, impotentie, celibaat of zelfs de ouderwetse stelling geen-seks-voor-het-huwelijk.

Aseksualiteit wordt sinds kort een seksuele oriëntatie genoemd en staat voor velen in hetzelfde rijtje als homoseksualiteit. Veel aseksuelen zijn dan ook tevreden met hun aseksualiteit en zien het als deel van hun identiteit.

Zo had ik het zelf ook in mijn hoofd. De volgende beschrijving vind ik wel mooi en wellicht ook vollediger:
https://www.bedrock.nl/aseksualiteit/
Citaat:
5 verschillende types van aseksualiteit

Aseksualiteit kent verschillende vormen. Zo zijn er aseksuele die bijvoorbeeld wel verliefd worden en die wel een libido hebben, maar die hét niet willen doen. In totaal zijn er vijf soorten aseksualiteit:
Type A

Een persoon die wel een libido heeft, maar zich niet aangetrokken voelt tot een ander. Zij masturberen wel, maar hebben geen behoefte aan seks met een ander.
Type B

Is romantisch aangetrokken tot een ander individu, maar heeft geen libido. Zij hebben bijvoorbeeld wel een relatie, maar zonder seks. Zij vinden het bijvoorbeeld alleen fijn om te knuffelen.
Type C

Dit type aseksueel heeft én een libido én voelt zich romantisch aangetrokken, maar wil geen seks. Ze masturberen enkel om aan hun trekken te komen.

Must read: Hoeveel seks heb je eigenlijk nodig?
Type D

Heeft geen libido en voelt zich niet romantisch aangetrokken. Zij hebben dus helemaal geen behoefte aan liefde en seks.
Type E

Deze type wordt niet overal erkend. Zij voelen zich alleen seksueel aangetrokken als het esthetisch is. etc etc interessant om verder te lezen

Balou, Terpentijn beschrijft in mijn ogen zijn proces dat alles te maken had met die tijd. HEt klinkt heel verdrietig maar toen werd er totaal anders tegen aan gekeken en was een enorm taboe en onbekend ook.
Vergis je niet, toen had ik een vriend die later het hele transgender proces doorlopen heeft (met vrouwenlichaam geboren en gelukkig nu na de transitie een mannenlichaam) en die heeft zich zelf bijna verhangen en werd als psychiatrisch patiënt gezien. Pas na jaren en jaren ontdekte hij en ik (heb een beetje geholpen toen) dat er een gender stichting was, dat het transseksualiteit heette etc etc. Wat een opluchting.
Maar hij was ook trots als de "niet wetende" (was een enorm geheim) hem uitscholden voor een motor muis en dat hij wel een vent leek. Goed gezien dames, want het was en is een vent en hij deed er alles aan om zo ook over te komen door natuurlijk (vind ik normaal) ook behoorlijk over te compenseren→ dus nog mannelijker als de normale man er uit te zien := En dat heeft hij geweten ook→ zo uitgescholden→ maar in tegenstelling tot wat de meiden dachten→ vond hij dat geweldig en heeft nooit een tipje van de sluier opgelicht wat er werkelijk aan de hand was.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 09-05-23 14:10, in het totaal 2 keer bewerkt