Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:08

De tip om iets te eten voor het opstaan werkt goed bij mij, ik heb niet meer gespuugd bij het opstaan.
Verder gaat het een stukje beter sinds vrijdag, met een kleine dip gisteren, weer veel gehuild en was ook weer misselijk. Nu had ik me ook erg druk gemaakt om een afspraak bij de mondhygiëniste, omdat ik makkelijk kokhals was ik bang dat behandeling niet zou lukken. Maar het ging gewoon goed.
Het wat beter voelen voelt ook wel raar, zo'n tussengebied zeg maar. Ik ben er nog lang niet. Ben soms ook verdrietig omdat ieders leven verder gaat en ik voel mezelf zo stilstaan.
Angstaanvallen heb ik niet meer, word nog wel makkelijk erg nerveus.
Ik sta als 2e op de wacht lijst voor de CGT. Daar kijk ik wel naar uit.

DynamiteS

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:37

Fijn Vala! Ga zo door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:59

Goed om te horen Vala. Soms is het ook gek om je wat beter te voelen, tenminste dat had ik. En nu helemaal...

Het gaat goed, gewoon, goed. Alle puzzelstukjes vallen op de plek. Het is heel gek, ik ben zo snel aan het veranderen. Alles gaat op blanco, om te kijken, wil ik dit nog, en als dat het niet is, wat wil ik dan wel? Studie, werk, alles gaat overhoop. En dat is fijn, maar ook overweldigend. Gelukkig zijn er ook wel een paar zekerheden, zoals waar ik woon, en mijn relatie en bruiloft. :)
Maar heel veel om te overdenken dus...

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:03

Mag ik me hier ook melden? :)

Ik ben sinds een paar weken gediagnostiseerd met depressie. Hiervoor volg ik nu CGT bij mijn psychiater. Verder heb ik een structuurgroep en krijg ik creatieve therapie. Ook is er een module psycho-educatie waar ik heen ga, maar dit zijn maar vier bijeenkomsten in totaal.

Interessant om alle ervaringen zo te lezen! Ik volg graag en zal wie weet zelf eens wat in de groep gooien. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:34

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:46

Geen ervaring mee maar wel heel interessant en soms ook confronterend om te lezen!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:03

Fijn dat het beter gaat Vala, doe zo voort :)
Welkom Celestial !

Ik denk dat ik stilaan wel uit mijn depressie aan het klimmen ben, werd natuurlijk wel tijd na een dik jaar. Voel me al stukken beter en heb volgens mij al een maand geen hoge of lage pieken meer gehad. Soms natuurlijk wel nog prikkelbaar maar veel dingen zijn zich aan het herstellen. Contact met mijn ex vriend heb ik na een jaar ook volledig kunnen verbreken. Band met mijn vader gaat ook beter. Ik weet nog niet wanneer ik zou afbouwen met antidepressiva. Mijn punten op school waren ook weer goed. Het enige wat nog erg tegenzit is de zware vermoeidheid en de stress, daarom ga ik met paardlief waarschijnlijk ook een stapje terug nemen... Vandaag ga ik kijken naar een andere stalling waar hij op volpension zou kunnen staan (nu doe ik nog alles zelf, maar dit lukt niet altijd en voel me hier ontzettend schuldig over) Op hoop van zegen dat ik het goed genoeg vind, is toch niet niks om altijd je paardje zelf te verzorgen en het dan opeens door iemand anders te laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 04:15

Ik kreeg vanavond een zin in mn hoofd en die wilde ik even met jullie delen.
Soms voelt het niet alsof ik mijn leven leid, maar alsof ik mijn leven lijd.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:36

Celestial, ik ben benieuwd ... wat is een structuurgroep? Hoe wordt die van jou ingevuld?
Vier bijeenkomsten psycho-educatie klinkt trouwens als heel weinig ...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:55

Vala schreef:
De tip om iets te eten voor het opstaan werkt goed bij mij, ik heb niet meer gespuugd bij het opstaan.
Verder gaat het een stukje beter sinds vrijdag, met een kleine dip gisteren, weer veel gehuild en was ook weer misselijk. Nu had ik me ook erg druk gemaakt om een afspraak bij de mondhygiëniste, omdat ik makkelijk kokhals was ik bang dat behandeling niet zou lukken. Maar het ging gewoon goed.
Het wat beter voelen voelt ook wel raar, zo'n tussengebied zeg maar. Ik ben er nog lang niet. Ben soms ook verdrietig omdat ieders leven verder gaat en ik voel mezelf zo stilstaan.
Angstaanvallen heb ik niet meer, word nog wel makkelijk erg nerveus.
Ik sta als 2e op de wacht lijst voor de CGT. Daar kijk ik wel naar uit.

Even traag met reageren..

Maar goed van je zeg. Je bent al wel goed op weg!!! Stiekem ben ik al blij voor je.. ondanks daf jij het een vreemde tussenfase noemt!

Enne aangezien mijn tip goed werkte bij je misselijkheid... durf ik nog wel een suggestie te doen.

Hoe voel jij je als je niet aan de pil zit? Er zijn zat mensen die misselijk en depri worden bij gebruik van de pil. (Uitgaande dat je die gebruikt net als talloze andere vrouwen)

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 00:54

Bedankt voor het welkom! <3

Gaby schreef:
Celestial, ik ben benieuwd ... wat is een structuurgroep? Hoe wordt die van jou ingevuld?
Vier bijeenkomsten psycho-educatie klinkt trouwens als heel weinig ...

Wat we doen bij de structuurgroep is - heel basaal - een weekplanning maken en deze evalueren. Je hebt bij je intake hoofddoelen geformuleerd en per week maak je in de groep weekdoelen. Zo is bijvoorbeeld één van mijn hoofddoelen weer normaal gaan eten, of in ieder geval drie maaltijden per dag aanhouden. Ik word overal misselijk van en eet daardoor amper, vaak maar één maaltijd per dag... Dat ga je dan dus in weekdoelen steeds een beetje beter maken. De begeleiders en je groepsgenoten luisteren en denken met je mee. De groep is heel positief ingesteld, je gaat benadrukken wat wél lukt, evaluaren waarom dat lukte en hoe je dit volgende week nog een beetje beter kan maken of mee kan nemen voor je andere doelen. Van het meedenken met anderen leer je ook verrassend veel, omdat je (naar mijn ervaring) voor een ander vaak veel minder kritisch bent. :) Ik vind het een erg fijne groep met goede begeleiding en een fijn concept, maar ik ben pas één keer geweest, dus of het echt werkt is nog even afwachten. Anderen in de groep die al verder zijn, zijn erg positief, ook de mensen die uit de kliniek komen. :)

De psycho-educatie is vrij algemeen. De vier bijeenkomsten zijn 'symptomen', 'oorzaken', 'behandeling' en 'depressie en je omgeving'. Afsluitend is er een familiebijeenkomst. Het is bedoeld om op een deskundige manier meer te leren over het ziektebeeld en alles wat daarbij komt kijken. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan basisinformatie over de DSM, het bio-psycho-sociale verklaringsmodel en verschillende soorten anti-depressiva. Niet heel spannend, maar nooit verkeerd en je kan al je praktische vragen mooi kwijt. :)

@ Vala, wat goed dat dit voor je werkt wat betreft het eten! Ik ga dit morgen zeker ook proberen. Erg moedig ook om 'gewoon' naar de mondhygiënist te gaan en wat fijn dat het goed ging! Begrijpelijk dat het voelt als een rare tussenfase, maar het klinkt als een mooie stap vooruit. :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:15

Dank je wel Knert :o En ook Celestial. Het is zo fijn om wat bevestiging en bemoediging te krijgen dat je het goed doet.
Wat de pil betreft, ik heb deze geslikt van mijn 16e tot mijn 30e en toen gestopt ivm kinderwens wat helaas niet gelukt is. Ik kreeg uiteindelijk veel last van mijn menstruatie om de 21 dagen, jippie, lag dubbelgeklapt van de pijn. Ik blijk ook endometriose te hebben en slik nu vanaf mijn 42e, ben nu 46, weer de pil en ik slik hem ook minimaal 2 strips door.
Ik heb er nooit last van ervaren, juist zonder pil was ik emotioneel veel instabieler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:05

Hoi iedereen, heel veel sterkte voor iedereen met alle moeilijke dingen in ons leven... Ik post niet zo actief in dit topic maar wil nu even graag m'n ei kwijt. Alleen al even delen is fijn..

Na een heftige gebeurtenis een maand geleden (gooi ik niet openbaar, wil in pb evt. wel vertellen) gaat het enkel bergafwaarts.

Ik ben emotioneel instabiel. Heb elke dag meerdere huilbuien. Sommige dagen zijn 'neutraal' zoals ik ze noem. Op andere dagen heb ik een pure hekel aan mezelf, zou ik het liefst in bed kruipen om nooit meer wakker te worden.

Mijn leven was erg druk en heb dit al geminderd, maar nog gaat het niet goed. Alles lijkt me bij m'n handen af te breken. Mijn paard gaat niet goed, mijn auto is kapot. Op het bedrijf loopt het niet goed. Ik krijg niks uit m'n handen. Kan m'n gedachten er op school niet bijhouden. Ik kan niks hebben. Word elke nacht in paniek wakker door het gebeuren van een maand geleden. Ik zit in een cirkel en kom er niet doorheen.

Ik heb me vaak ongelukkig gevoeld maar niet zo erg als nu. Ik voel me leeg en word door m'n omgeving nog leger getrokken. Ik kan niet meer, ik wil niet meer. Ik heb nergens meer lol in. Probeer ik het ene, mislukt het ander. Ik wou minder werken maar moet nu maar weer meer werken omdat ik anders geen andere auto kan betalen.

Sorry, even lekker om er uit te gooien.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:13

Sterkte Amy! :(:)

Ben je al eens met de huisarts gaan praten? Misschien kun je door worden verwezen naar een psycholoog; die gebeurtenis van een maand geleden klinkt traumatisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:23

Gaby schreef:
Sterkte [naam]! :(:)

Ben je al eens met de huisarts gaan praten? Misschien kun je door worden verwezen naar een psycholoog; die gebeurtenis van een maand geleden klinkt traumatisch.

Het gekke is, is dat ik zelf niet goed weet waar het weg komt. Of de behandeling zelf nou dit heeft veroorzaakt of het hele emotionele gebeuren er om heen. Ik ben nog niet naar een huisarts geweest; ik vind het heel moeilijk om over te praten, omdat ik eigenlijk niet wil dat zomaar iedereen het weet. Ik weet ook niet of die gebeurtenis alles verklaard waarom ik me nu zo voel. Hoewel dat het enige is wat ik me kan bedenken, want vlak daarna is het allemaal veel erger geworden.

Wat doen jullie om je hoofd leeg te maken? Ik merk dat ik dat ook niet meer kan. Eerder luisterde ik muziek maar dit helpt niet meer. Ik ben vanavond bezig gegaan met dingen van mij afschrijven, maar uiteindelijk is dit meer een soort afscheidsbrief geworden waar ik toch wel erg van schrok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:52

Als je zo radeloos bent, lijkt het me echt wijs om een afspraak te maken met de huisarts. Je hoeft hem niet te vertellen wat er gebeurd is, maar wat het gevolg daarvan is. Hoe somber je bent, en neerslachtig.
Het lijkt me zeker wijs om met een psycholoog te praten, maar ook daar bepaal jij hoe ver je alles verteld, en in welk tempo. Je hoeft ook niet de oplossing klaar te hebben, samen met een psycholoog kun je kijken waar het vandaan komt.
Een heftige gebeurtenis kan een trauma tot gevolg hebben, of PTSS. Google maar eens of je je daarin kunt vinden. Er zijn goede methodes om trauma's te verwerken, dat is wel fijn.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 15:19

Heeft iemand hier toevallig ervaring met een psychiatrisch diëtiste? :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:53

Nee, maar ik ben wel heel benieuwd wat ik me daarbij moet voorstellen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:47

Idd veel chocolade eten?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:29

Ik voel me stilaan weer wat gevoeliger/slechter... Ik mocht mijn antidepressiva's beginnen afbouwen en stilaan ook terug zelfstandig proberen slapen maar voel me de laatste 2 dagen weer enorm prikkelbaar en huiliger...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:50

Hier is het ook knudde helaas. Ging goed tot vrijdag en toen ineens weer het dal in. De trigger is stress, was naar de huisarts geweest ivm een hardnekkige schimmel in mijn mond. Ook heb ik griepachtige klachten die niet doorzetten, opgezette klieren in mijn hals, oorpijn, hoofdpijn, slap op mijn benen. Dan weer wel en dan weer niet. En dan ga ik dus in de stress, bang dat de schimmel zich verspreidt, bang dat de medicatie niet aanslaat. Ban bang bang. Dus vrijdagmiddag was het al huilen en misselijk en trillen en dat is in het weekend alleen maar erger geworden. Vanochtend vanaf 6.00 al over de zeik. Ik had al een telefonisch consult met de psychiater gelukkig. Ze zegt dat het een normale terugval is en de psycholoog moet er donderdag met de trigger aan de slag. En ik mag weer extra lorazepam.
Ik baal er zo van......

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:02

Vala schreef:
Hier is het ook knudde helaas. Ging goed tot vrijdag en toen ineens weer het dal in. De trigger is stress, was naar de huisarts geweest ivm een hardnekkige schimmel in mijn mond. Ook heb ik griepachtige klachten die niet doorzetten, opgezette klieren in mijn hals, oorpijn, hoofdpijn, slap op mijn benen. Dan weer wel en dan weer niet. En dan ga ik dus in de stress, bang dat de schimmel zich verspreidt, bang dat de medicatie niet aanslaat. Ban bang bang. Dus vrijdagmiddag was het al huilen en misselijk en trillen en dat is in het weekend alleen maar erger geworden. Vanochtend vanaf 6.00 al over de zeik. Ik had al een telefonisch consult met de psychiater gelukkig. Ze zegt dat het een normale terugval is en de psycholoog moet er donderdag met de trigger aan de slag. En ik mag weer extra lorazepam.
Ik baal er zo van......

Even een stomme ingeving

Heb je wel eens je schildklier laten testen?
Past bij schimmel in je mond en angst gevoelens.
Kan met een simpele bloedtest al.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:44

Ja is getest, wordt jaarlijks gedaan omdat ik nog maar een halve schildklier heb. Is in oktober nog gedaan.
Ik heb astma en heb weleens vaker schimmelinfectie in mijn mond gehad. Maar nu hielp de dakarin orale gel niet en heb ik nystatine gekregen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:47

Vandaag groepstherapie pretreatment DGT gehad en beide psychologen waren zich kapot geschrokken en maken zich zorgen om mij, nou precies wat ik wilde horen (niet dus). Morgen afspraak met een van de psychologen en ik heb het licht een beetje durven laten schijnen op mijn eetproblemen en het inmens lage zelfbeeld. Verder start ik 4 december bij een nieuwe werkgever en ga ik fulltime werken, dus dat is ook een puntje. Dit is wel mijn eigen keuze en ik voel me erg goed bij (werken is tevens ook een manier van vluchten voor mij en misschien niet geheel slim om dit te doen, maar je moet ook vooruit denken en aan je toekomst denken en dat is wat ik nu heb gedaan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 23:18

Heftig cs. Het idee dat je psychologen schrikken van je toekomst en jij het hebt over fulltime werken vind ik ook ergens zorgwekkend. Natuurlijk moet je denken aan je toekomst, maar wat is belangrijker, je toekomst als persoon of je toekomst in werk? Die 2 dingen zie ik los van elkaar.