Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 19:11

Iedereen denkt anders over echo's en prenataal onderzoek. Zo zijn er ook mensen die geen 20 weken echo doen, ik begrijp dat niet, maar dat is hun keuze. Maar ik zou mijn zwangerschap dan ook afgebroken hebben als er ernstige gebreken waren geconstateerd. Dat is ieder zn keus.
Verootje voelt zich niet prettig bij al die echo's, dat is haar goed recht. Echo's zijn trouwems geluidsgolven Verootje, geen straling. Je telefoon in je broekzak is gevaarlijker.

Wat goed dat je aan zo'n onderzoek meedoet Chanel. Kan veel inzichten geven denk ik zo. Fijn dat je zoontje helemaal gezond en wel geboren is.

Wat een koude k**dag was t vandaag :brr:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:15

Precies spullen. En zolang de 20-wkn echo niet verplicht is (en terecht!) mag je hem gewoon weigeren. Iedereen moet laten onderzoeken waar hij zich goed bij voelt, voor ons zou er ook geen enkele reden zijn om de zwangerschap af te breken, dat is al heel anders.
Ik ken idd heel wat mensen die geen enkele echo laten doen tijdens de zwangerschap. Eigen keuze, en goed recht. Ik hoef ook niet nodig op onze persoonlijke keuzes afgevallen te worden :) want ik voel me goed bij de keuzes die wij samen maken.

Maar laten we hier niet gaan discussiëren welk onderzoek je wel of niet zou moeten doen :)

Spullen

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 19:18

Het kan wel, ik ben best nieuwsgierig naar wat mensen beweegt om het wel of juist niet te doen.

Als jouw kindje een open ruggetje heeft, breek je dan niet af? Ik bedoel eigenlijk, er zijn dusdanige ernstige aandoeningen dat het voor het kind niet menswaardig leven zou zijn, zou je dan ook niet afbreken?
Ik vind dat persoonlijk een egoistische keuze.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:23

Spullen schreef:
Het kan wel, ik ben best nieuwsgierig naar wat mensen beweegt om het wel of juist niet te doen.

Als jouw kindje een open ruggetje heeft, breek je dan niet af? Ik bedoel eigenlijk, er zijn dusdanige ernstige aandoeningen dat het voor het kind niet menswaardig leven zou zijn, zou je dan ook niet afbreken?
Ik vind dat persoonlijk een egoistische keuze.

Nee, want het probleem daarmee is dat je op een echo nooit kan zeggen of het wel of geen menswaardig leven heeft en de ernst van de aandoening is ook nog niet te bepalen. Voor hetzelfde geld aborteer je een kind wat prima kan leven met de aandoening. Bovendien ben ik van mening dat dat niet aan ons is om t beslissen of het kind wel of geen menswaardig leven heeft.
Een open ruggetje kan tegenwoordig behandeld worden tijdens de zwangerschap, er is al prenataal geopereerd. En je kan nooit van tevoren zeggen wat de gevolgen worden van een open ruggetje.

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 19:29

Klopt, maar als ze afwijkingen vermoeden kunnen ze wel verder onderzoek doen.
Vind het moeilijk te begrijpen dat mensen dat niet willen weten, maar respecteer andermans keuze, zolang ze de mijne ook respecteren.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:32

Maar soms kan een echo het leven van het kind redden, ik zou mijn hele leven schuldig voelen als mijn baby gered had kunnen worden als ik een echo had laten doen.
Als je geen echo doet of niet genoeg, kan men die open rug bijvoorbeeld niet opereren als de baby nog in de buik zit.

Maar dat is mijn persoonlijke mening, ik kan ook moeilijk begrijpen dat iemand voor dat risico zou kiezen maar iedereen heeft vrije keuze daarin.
Het is niet om afvallig te doen naar jou hoor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:09

Spullen schreef:
Klopt, maar als ze afwijkingen vermoeden kunnen ze wel verder onderzoek doen.
Vind het moeilijk te begrijpen dat mensen dat niet willen weten, maar respecteer andermans keuze, zolang ze de mijne ook respecteren.

Maar dat verder onderzoek strekt ook nog helemaal niet zo ver... Iig niet dat ze precies weten wat de gevolgen precies gaan zijn. De mogelijkheden zijn zo beperkt nog.
Mijn nichtje zou een kind met een waterhoofd krijgen die gehandicapt door het leven zou moeten gaan... Wat denk je dat eruit komt? Een kerngezond kind met idd een iets groter hoofd dan gemiddeld. Andere kennis had idd een open ruggetje bij de 20wkn echo. Behandeling was niet mogelijk en ook niet om t zeggen wat de gevolgen zouden zijn. Keuze afbreken of niet. Niet gedaan, en er komt een kind zonder open ruggetje :\
Als deze kinderen waren afgebroken, maak je dus een kerngezond kind dood. Zolang dat nog het risico is en er dus niet precies genoeg onderzocht kan worden wat de risico's zijn, neem ik die voor lief. Maar dan nog; wie bepaald of een kind bestaansrecht mag hebben en of het een menswaardig leven krijgt? Dat is imo gewoon echt niet aan ons...

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 20:22

Er zijn ook voorbeelden de andere kant op. Ik vind het ten alle tijden een keuze van de ouders. Niet alleen of het kindje een menswaardig bestaan kan hebben, maar ook of je dat als ouders aan kan en aan wil. Hoe je het ook went of keert, een gehandicapt kind is een aanslag op je leven en je relatie. Heeft veel meer zorg nodig, afhankelijk van de afwijking kunnen ze nooit voor zichzelf zorgen. Ik vind dat ik en mijn partner de enige zijn die die beslissing voor onszelf kunnen nemen en niemand anders.

Daarbij zou ik het graag willen weten als ons kindje een afwijking zou hebben. Dan kan je daarna de overweging maken om wel of niet af te breken.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:26

Voor mij zu het afhangen van kwaliteit van leven, maar ik zou een kindje met down niet weg laten halen. Zo zijn er meer afwijkingen waar ik en het kind zelf wss prima mee kunnen leven.

Maar kun je me eens uitleggen welke straling je dan bedoeld? En wat zou er slecht aan zijn? Oprecht nieuwsgierig :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:27

Ja andersom ook. Ik ken namelijk ook nog iemand die alle mogelijke testen voor het opsporen van down gedaan heeft omdat ze dat absoluut niet wilde. Alles was goed, en toch een kind met down. En ze is er enorm blij mee. Een goede 20-wkn echo zegt ook niet dat je een gezond kind krijgt.
Ook kan er bij de bevalling iets misgaan waardoor je een gehandicapt kind krijgt. Of je krijgt een kind die erg autistisch blijkt.

Ik ben ervan overtuigd en mijn partner ook dat we niks krijgen dat we niet aankunnen. Mochten wij een gehandicapt kind krijgen dan is dat zo en dat zal een grote aanslag op ons leven zijn maar ik weet zeker dat we dat aan zouden kunnen.

Chocobroodje: Die geluidsgolven bij de echo zijn voor ons onhoorbaar, maar je weet niet of het voor het kind ook onhoorbaar is en wat het effect is op het kind.
De effecten worden onderzocht, maar er kan tot nu toe niet aangetoond worden dat het schadelijk of onschadelijk is.
Vroeger maakte men röntgenfoto's van zwangere vrouwen, zou ook niet schadelijk zijn. Inmiddels mag je absoluut niet meer bij een apparaat in de buurt komen. Een recenter voorbeeld is DES, zou ook onschadelijk zijn, maar nu weten we de effecten daarvan. Echo's zijn nog vrij nieuw, wie weet wat daar voor verborgen effecten nog allemaal naar boven komen over 20jaar.
Je weet gewoon niet of het kwaad kan, daarom vind ik dat je goed moet overwegen of je wel of geen echo laat maken en waarom.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:38

Maar zou je het niet spijtig vinden en een schuldgevoel als blijkt dat je kind een handicap heeft of misschien zelfs niet overleefd, en dat voorkomen had kunnen worden doordat ze hadden kunnen ingrijpen tijdens de zwangerschap als er wel echo's waren gemaakt?
Dan was het kind misschien niet gehandicapt of had het nog geleefd.

Weegt dat niet op tegen de kans dat er heel misschien neveneffecten kunnen zijn van echo's?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:48

Ik zeg toch niet dat ik helemaal geen echo's doe? Ik doe alleen medisch noodzakelijke.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:52

En welke zijn medische noodzakelijke, bedoel je enkel als bv je buik niet groeit ofzo? Niet aanvallend hoor maar probeer allen de hele picture te zien?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:56

20wkn, of als er redenen voor zijn en waar je wat aan kan doen tijdens de zwangerschap.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:00

Maar als je geen echo's doe dan kan je toch niet weten of er iets is met de baby? Alleen op de groei van de buik kan je niet afgaan bv, je kan ook gewoon veel vruchtwater hebben.
Na de 20 weken echo kan er ook nog dingen ontstaan die op de 20 weken echo niet te zien waren of er nog niet waren?
Dat kan je toch niet ontkennen? Nogmaals niet aanvallend, maar het is wat tegenstrijdig vind ik.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:04

Ik weet niet hoe het in België is, maar in NL krijg je überhaupt maar twee of drie echo's als je zwangerschap normaal verloopt ;) dus daar is niks afwijkends aan hoor...

En ip voel je prima hoe je baby beweegt in je buik :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:18

Ik heb er denk ik vanaf 6 weken tot 40 weken er zo'n 10 tot 12 gehad. Die van 6 en 7 weken heb ik wel gehad omdat het via icsi ging, die van daarna waren de gewoonlijke. Tot 36 weken ofzo ging ik elke maand, daarna om de 2 weken. En het was een gewone zwangerschap zonder afwijkende metingen ofzo.
Ben enkel op 39 weken en een paar dagen onder de mri geweest omdat gyn dacht dat mijn bekken te klein was en ze had gelijk.

In nederland is het bij normale metingen inderdaad maar een paar, dat is toch juist het ding bij u dat de benen te kort zijn, dus is het toch geen zwangerschap die normale metingen heeft.
Een baby met een medisch probleem kan evengoed heel veel bewegen in je buik. Daarmee zeg ik niet dat je niet gelijk hebt maar ik zou de gok niet wagen en toch een gulden middenweg zoeken en een paar extra echo's doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:22

Ja daar hebben we het toch al over gehad :') het ging nu allang ergens anders over. Je blijft wel in een cirkeltje rond gaan hoor :+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:28

Hmm, Welk ander onderwerp heb ik gemist dan :o ? Want heb nochtans ingepikt op hetgeen wat ik las als ik dit topic opendeed maar dan heb ik over iets gelezen blijkbaar, mijn excuses.

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 22:36

Chanel reageert gewoon op wat jij zegt, dus vind niet dat ze blijft herhalen. Jij zegt geen echo's te willen vanwege de straling. Bij een echo komt geen straling voor. Of die geluidsgolven schadelijk zijn, onderzoeken ze. Maar nogmaals, wat denk je van de straling van je telefoon die in je broekzak zit. Alleen dat als reden vind ik echt onzin.
Jij zei dat je er onzeker van wordt, dat is een prima reden om het niet te doen. Maar ga dan geen dingen noemen die niet kloppen.

Ik denk dat ik deze discussie beter niet aan had kunnen slingeren, mijn excuses daarvoor. Maar laten we het gezellig houden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:41

Maar op de vorige pagina staat een heel betoog waarom ik dat niet doe :=

Nee daarom zei ik een paar Posts terug al dat we beter weer ontopic gaan, het is gewoon een persoonlijke keuze.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:47

Als jij kan leven met het risico die je neemt en met de gevolgen, is dat je goed recht inderdaad en is het je persoonlijke keuze.
Ik hoop, net zoals ik dat voor iedereen in dit topic wens, dat je een gezond boeleke in je armen kan houden als je bevallen bent.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:00

*tromgeroffel* een onderwerpswitch, aangezien dat wenselijk lijkt? :D

Ik heb vandaag weer voor het eerst na mijn zwangerschap op onze merrie gereden en gedraafd. :Y) :Y) Onze zoon is nu bijna 4 maanden. Ik ben met 12 weken zwangerschap gestopt met rijden omdat ik het risico er plat op mn buik af te gaan te groot vond. Ongeveer 6 weken na de zwangerschap heb ik weer voor het eerst gereden op een braaf paard van een ander, maar al snel bleek dat mn bekkenbodem niet meer was wat het geweest was -O- . Stappen en galopperen leek prima te gaan, maar draven daarentegen kon geen TENA tegen op.

Het idee (en de frustatie) de afgelopen weken laten rusten, drie weken geleden begonnen met simpel uitstappen en vandaag weer het eerste drafje mee gepakt en gelukkig geen klachten meer,. (Kuch....als je houding en zit niet mee rekent).

Hoe lang hebben de zwangere dames in dit topic door gereden en hoe snel zaten jullie er weer op en waren jullie klachten vrij?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:07

Ik had geen paard meer terbeschikking, mijn oudje is/ was met pensioen en is paar maanden geleden gestorven. Maar als ik nog een paard had gehad, had ik niet meer gereden vanaf ik een terugplaatsing had gehad aangezien ik meer de grond van dichtbij zag met het rijden dan dat ik er op zat :=

Nu is het paardrijhoofdstuk voor mij voorlopig afgesloten ( als dat niet had geweest dan had ik nu nog niet gereden door mijn bekkeninstabliteit) maar misschien in de toekomst als mijn zoontje de paardenmicrobe heeft, wie weet :D

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 23:09

Wat fijn zeg! Super! Die houding en zit komt wel weer.

Ik ben er vanaf mijn positieve test niet meer opgestapt. Heb weinig last van mijn bekken (even afkloppen) tot nu toe en hoe het erna is kan ik nog niet zeggen. Denk de eerste paar weken sowieso nog niet. Maar geen idee nog, tijd zal het leren.