B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:13

Bellatrix schreef:
Ik snap er helemaal niets van...mijn B12 is 479. (goed is tussen de 150 en 700)
Vitamine D is wel te laag. Die is 39 en 50 of hoger is goed.

Ik snap het niet...waarom zijn mijn nagels dan zo broos en groeien ze met bulten en kuilen? En waarom is mijn haar dan zo dun en breekbaar?

-O-

Door het vit D tekort. 50 is zelfs nog een iet of wat voorhistorische norm. :D
Na bijna een jaar bijslikken, heb ik eindelijk terug gezond haar :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:16

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:18

Bellatrix schreef:
Ik snap er helemaal niets van...mijn B12 is 479. (goed is tussen de 150 en 700)
Vitamine D is wel te laag. Die is 39 en 50 of hoger is goed.

Ik snap het niet...waarom zijn mijn nagels dan zo broos en groeien ze met bulten en kuilen? En waarom is mijn haar dan zo dun en breekbaar?

-O-

Mét injecties die waarde? Dan snap ik het wel ja. Je zit te laag met je b12 en je vit D ook.

B12 met injecties normaliter stijgt het dan naar 1000 +.
Vit D liever hoger dan 80 en er zijn deskundige die zeggen hoger dan 100.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:20

Nee, ik heb sinds april vorig jaar geen injecties meer gehad. ;)

Maar ik zou dus D moeten bijslikken? Ik wordt morgen nog gebeld met de uitslag maar ik lees het net in mijn dossier.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:32

Bellatrix schreef:
:wave:

Ik heb niet de pagina's voor deze gelezen maar ben vandaag gediagnosticeerd met vitamine B12 tekort. Hij is 92 en moet tussen de 150 en 700 liggen. Moet dus 5 weken lang 2x per week een injectie halen bij de huisarts...kunnen jullie mij vertellen of die zeer doen en waar ze die prikken? Bil, been arm?

Ah ik zie t. Dit was je eerste post en je bent maart 2017 ruim geadviseerd in dit topic maar omdat je geen verbetering merkte na de opstartdosis ben je op een gegeven moment weer gestopt.

Ja... dan kan ik je niks meer adviseren. Je had een begin waarde van 92 waar een jongvolwassen vrouw niet zomaar aan komt. En destijds wel al gestopt na 10?. Vind het niet gek dat je niks merkt.

Vit D tekort komt heel vaak voor bij b12 tekort. Vit D zou je dus moeten krijgen van je huisarts en anders zou ik starten met 4000 IU per dag en over 3 maanden weer je vit D laten testen.

Internet staat vol met juiste info hierover. Das geen rocketscience. Het gros zal hetzelfde vertellen: langere tijd injecteren en vit D boven de 100 krijgen voordat je kunt concluderen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:35

Ik mocht geen injecties meer van de HA. Die vond het genoeg.

Ik overleg morgen wel met mijn reumatoloog wat ik met die Vit D aan moet. En of ik dus geen injecties meer nodig heb...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 00:38

Raar hoor. Ik zou voor jezelf opkomen.

Hopelijk geeft de reumatoloog je wel de juiste behandeling van zowel b12 als D. Succes morgen!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 03:19

Ik twijfel om van ha te veranderen. Heb het idee dat mijn “nieuwe” mij niet serieus genoeg neemt. Nog wel zelfde praktijk maar oude is met pensioen. Slik nu al ruim jaar B12 zuigtabletten maar merk 0,0 verschil mijn klachten lijken eerder erger te worden de laaste paar weken. Hartkloppingen tintelende vingers links en rechts soms ook me tenen/voeten, energie loos maar dan weer niet slaperig moe. Soms ook wat licht in me hoofd.
Bloedprikken heeft ook geen zin nu zou pas over 3maanden kunnen als ik nu zou stoppen. Maar injecties willen ze niet omdat mijn bloedwaarde de laatste keer goed was dus blijf maar pillen slikken..

Dus heb nu zo iets van zou wel een andere ha willen die wel verstand heeft van b12 en je niet afscheept met pillen.

Had overigens ook lage foliumzuur en d was ook te laag. Die slik ik nu beide ook bij, d dan in olie druppels. En daardoor voel ik me al wel stukken beter, zelfs geen winter depressie meer gehad voor eerst in jaren. Maar mijn b12 klachten nemen maar niet af. Ook ben ik half dec door me rug gegaan en ook die pijn wil maar niet helemaal wegtrekken ondanks fysio. Weet niet of dat ermee te maken heeft of dat door werk komt(horeca) of combinatie van beide.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 06:28

Wanneer is voor het laatst getest? Als je stof mist heeft slikken geen zin? Doorverwijzing vragen naar internist misschien? Idem voor bellatrix een idee misschien?

Ach mijn huisarts (tenminste een van de praktijk) adviseerde me tijd geleden te stoppen met prikken ivm de ontstekinkjes die ik had. Ben daar ter plekke in de lach geschoten en heb haar een lesje b12 gegeven. Doos.

Ik prik zelf deed dat eerder al met andere medicatie. Niet leuk want ik haat naalden maar doe het liever zelf. Eventueel kun je ook een huisgenoot leren prikken

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:29

Denies wat stom zeg dat je best uitgekafferd op die fb pagina. Dat heb ik ook nog nooit echt meegemaakt(mits we over dezelfde praten). Weet je wel zeker dat ze het slecht bedoelen? Ze zijn er om je te helpen en ze zijn zelf ervaringsdeskundige en weten wat het beste is.

Bellatrix je hoort van je laagst gemeten waarde ooit uit te gaan. Dit omdat als de oorzaak van een b12 tekort niet is weggenomen, je niet hoort te stoppen met de behandeling ervan. Dus bij jou hoor je de waarde van 92(oid) aan te houden :). Dat je waarde nu 'goed' is kan misschien nog komen door je injecties destijds. Door de injecties gaat je waarde enorm snel omhoog maar afbouwen van de injecties hoort pas als je helemaal klachten vrij bent. Aangezien je bent gestopt daalt je b12 weer en nu zit je toevallig goed. Ik denk dat als je nu geen b12 inneemt/injecteerd en een half jaar wacht dat je dan wel weer te laag zit. Maar dan ben je ook kapot moe gok ik.

Het klinkt misschien makkelijk wat ik hier zeg maar dat is het niet. Je zult echt zelf overtuigd moeten zijn dat 2x per week tot je klachten over zijn, het beste is. Anders lukt het ook niet om je huisarts te overtuigen. En als dat niet lukt raad ik iedereen aan om opzoek te gaan naar een andere huisarts.

Als je zelf niet durft te prikken, kijk dan rond in je omgeving of iemand je wilt helpen. Mijn zus prikte mij eerst, die is ook doktersassistente. Later heeft ze het mijn vriend geleerd maar zelf durf ik echt nog niet ;). Later hoop ik van wel maar prik nu bijna een jaar en vind het nog steeds niet leuk.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:43

Vast niet zo slecht als het over kwam ;) Maar op deze manier ga je niet met '' lotgenoten '' om. Ik ben niet onwillend en heb avonden besteed aan al hun bestanden en heb een eigen document gemaakt om het op een rijtje te hebben. En ik vond het toch al een hele overwinning dat ik van 'stoppen' naar 'een keer in de week' mocht.

Het overwegen om zelf te prikken ga ik over na denken en ook eens navragen hoe en wat.

Als mijn stiefvader nog leefde dan was dit allemaal zoveel makkelijker geweest. Ik heb ooit al eens mezelf geprikt met een injectie die ik toen nodig had. In mijn bovenbeen. Maar dat is al heel lang geleden en dat was onder zijn begeleiding.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:43

Er is niemand die mee naar de huisarts kan om het te leren...en zelf zie ik echt niet zitten.

Wordt zo gebeld door mijn reumatoloog met de uitslag. Wat als zij nou zegt dat mijn b12 goed is en ik geen injecties meer nodig heb? Gewoon pushen voor wel injecties? Ik heb 0.0 verschil gevoeld. Niet tijdens en niet na de injecties.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:53

Bellatrix schreef:
Er is niemand die mee naar de huisarts kan om het te leren...en zelf zie ik echt niet zitten.

Wordt zo gebeld door mijn reumatoloog met de uitslag. Wat als zij nou zegt dat mijn b12 goed is en ik geen injecties meer nodig heb? Gewoon pushen voor wel injecties? Ik heb 0.0 verschil gevoeld. Niet tijdens en niet na de injecties.

Het is al wel een aantal keer herhaald dat het heel lang duurt voordat je iets van verschil kan merken tijdens je injecties. Bij sommige wordt het zelfs erger:

Citaat:
Je lichaam is continu bezig met celvernieuwing. B12 helpt hierbij.
Als je B12 te kort hebt, gaan je cellen dus wel dood/kapot maar komen er geen nieuwe voor in de plaats. Die oude cellen worden ook niet opgeruimd. Hydrocobalamine heeft als eigenschap om dit op te ruimen. Dat kost tijd en energie. Daarom worden je klachten in het begin erger; je lichaam is keihard aan het werk.

25% merkt bij de eerste vijf injecties verschil. 26% pas na de 5e injectie. 22% pas na de 15e injectie. 27% pas na de 30ste injectie.
Het verschilt per persoon. (was ook zo'n printscreen op de groep)

Jij zit ook in die groep, ik snap niet waarom je niet even de documenten doorleest? Kleine moeite, groot plezier. *\o/*

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:15

karuna schreef:
Wanneer is voor het laatst getest? Als je stof mist heeft slikken geen zin? Doorverwijzing vragen naar internist misschien? Idem voor bellatrix een idee misschien?

Ach mijn huisarts (tenminste een van de praktijk) adviseerde me tijd geleden te stoppen met prikken ivm de ontstekinkjes die ik had. Ben daar ter plekke in de lach geschoten en heb haar een lesje b12 gegeven. Doos.

Ik prik zelf deed dat eerder al met andere medicatie. Niet leuk want ik haat naalden maar doe het liever zelf. Eventueel kun je ook een huisgenoot leren prikken

Iets minder dan jaar geleden toen was het “goed” maar logies want slikte pillen toen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:21

Bellatrix schreef:

Van B12 heb ik weinig verstand, altijd een flink overschot zonder ooit enig supplement genomen te hebben :Y)
Maar ga snel achter degelijke vit D capsules aan. Het tekort aan vit D kan echt hele vervelende klachten geven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:08

Ik krijg idd capsules voor vit d. 1 ml per maand. Omdat b12 nu goed is krijg ik absoluut geen injecties...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:21

Bellatrix schreef:
Ik krijg idd capsules voor vit d. 1 ml per maand. Omdat b12 nu goed is krijg ik absoluut geen injecties...

Ben ik weer :o
1 per maand is weinig als je waarde zo laag is. Is het D-Cure 25.000IU ?
Heb ik 2 jaar genomen en er veranderde weinig. Toen vertelde mijn gyn dat je beter elke dag kan nemen, dus ben dan overgeschakeld op D-Pearls van Pharma Nord. En eindelijk had ik resultaat :)

Ik weet dat veel HA argwanend naar vit D supplementen kijken. Mijne ook. Heb je meteen een HA in de stress :') Maar dankzij de tip van die gyn ging het eindelijk de goede kant op.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:26

Ik weet niet welke het is...krijg het recept opgestuurd...maar daar schijnt zo veel D in te zitten dat ik er maar zo weinig van nodig heb...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:48

Pandora2 schreef:
Bellatrix schreef:

Ben ik weer :o
1 per maand is weinig als je waarde zo laag is. Is het D-Cure 25.000IU ?
Heb ik 2 jaar genomen en er veranderde weinig. Toen vertelde mijn gyn dat je beter elke dag kan nemen, dus ben dan overgeschakeld op D-Pearls van Pharma Nord. En eindelijk had ik resultaat :)

Ik weet dat veel HA argwanend naar vit D supplementen kijken. Mijne ook. Heb je meteen een HA in de stress :') Maar dankzij de tip van die gyn ging het eindelijk de goede kant op.

Goede tip!

Bij een vit D onder de 50 is eenmaal per maand 25.000 IU te weinig Bellatrix. Beter neem je dat 4 x eens per week en daarna evt afbouwen. Of je gaat bijvoorbeeld een tijdje standaard 4000IU per dag nemen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:56

Maar dat recept wordt al opgestuurd...daar zal vast op staan hoeveel ik mag en wanneer...is dan toch niet slim om dat anders te doen? Dit wordt door de verzekering vergoed zei ze, als ik pillen zou nemen niet.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:05

Ik vind het ook weinig ik moest 6 weken lang 1x per week nemen zelfde dosering. Alleen kwamen na paar maanden klachten terug en kreeg ik nog is kuur voor 5weken en daarna moest ik zelf maar gaan onderhouden. Neem nu dagelijks 4 druppels(onderhouds dosering) uit flesje wat ik bij de tuinen heb gekocht. En dat werkt beter voor mij.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:15

Ik ga vanmiddag een gesprek aan met de huisarts en neem een uitgeprinte pagina van het b12instituut mee.

Ik leef helemaal op na een injectie. De dag erna voel ik me top. De dag daarna gaat het wel. De dag daarna wordt het minder en vaak op de dag dat ik weer een injectie mag voel ik me hondsberoerd. Vaak de avond ervoor al.
Had hem deze week een dag later vanwege Pasen... heb het geweten.

Ik kijk er dus heel erg tegenop om hem maar 1x in de week te krijgen en daarna 1x in de maand. (Als dat uberhaupt lukt). Ik hoop dat ze naar me willen luisteren met de feiten die ik mee neem.
Hoop ook te kunnen overleggen voor zelfprikken. En anders doorverwijzing naar het B12 instituut.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:28

Heel veel succes! Wat ik altijd in gedachten houd voor als de huisarts niet meer meewerkt is dat ik zeer waarschijnlijk depressief word van de vermoeiheid zonder injecties. En dat b12 injecties niet schadelijk is of bijwerkingen hebben maar anti depresiva wel. En dat het stom is dat ze dat dan vaak wel willen voorschrijven. Ik weet niet of dit bij jou ook het geval is, misschien heb je er wat aan ;).

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:00

Dankjewel voor het meedenken! Ik gooide mijn stemmingswisselingen en uitbarstingen en depri gevoel op een winterdip. In eerste instantie kwam ik niet voor deze klachten bij de dokter. Afgelopen jaren wel maar toen was er niets volgens hun.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:10

Succes denies!
Wat ontzettend fijn dat je al zo snel effect hebt, mazzelpikkie!