Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:39

KarinvdM schreef:
Nee, dat is Kay, dat is een andere Karin. :)
Maar ik ben inderdaad wel gevoelig in pezen/aanhechtingen en spieren.

Oh sorry, heb ik me vergist. Maar het geeft in ieder geval wel steun als je last hebt van je knieën.
Het kan dan niet zo gauw "fout" gaan.

Anasha

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:46

Ik wilde ook weer gaan hardlopen, e toen zag ik dit topic staan en dacht, handig :D Heb die les van Evy (?) gedownload en ga er vol goede moed aan beginnen ;) Maar moet je om de dag rennen? Ik zag 3x per week, hoe plannen jullie dat in?

Groetjes

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:49

Meestal zegt Evy aan het einde van de les dat je 1 of 2 dagen rust heb ofzo. Ik houd me daar nooit aan. Ik ren wanneer het mij uit komt, maar in ieder geval 3x in de week. Meestal net iets anders dan Evy zegt

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:50

haha, oke, bedankt!

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:56

Zo even weer een beetje bijgelezen :D

Ik had vandaag een meeloopdag van sport, gezondheid & managament en heb bootcamp gedaan, super leuk!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:00

Miriam91 schreef:
Meestal zegt Evy aan het einde van de les dat je 1 of 2 dagen rust heb ofzo. Ik houd me daar nooit aan. Ik ren wanneer het mij uit komt, maar in ieder geval 3x in de week. Meestal net iets anders dan Evy zegt

Maar het is natuurlijk beter om je wel aan bhet schema te houden, dat is niet voor niets zo samengesteld.
Je moet in ieder geval niet 2 dagen achter elkaar gaan lopen!

BusyMissy schreef:
Oh sorry, heb ik me vergist. Maar het geeft in ieder geval wel steun als je last hebt van je knieën.
Het kan dan niet zo gauw "fout" gaan.

Normaal heb ik nooit last van die knie en ik grijp niet zomaar naar een brace.
Ik neem eerst gewoon even rust. :)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:03

Nee maar dat doe ik ook niet.
Maar of ik nou de lessen op dag 1-3-6 doe of op dag 1-4-6, lijkt me niet veel uitmaken, toch? Met het evy schema is altijd het weekend vrijgepland, terwijl ik het juist lekker vind om een keer in het weekend te lopen

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:11

Ja rust is de meest logische eerste stap KarinvdM. Hopelijk is dat voldoende en kun je gauw weer in het zonnetje rennen!

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:12

Maar zijn er ook mensen die evy hebben afgemaakt van de 5 km en die nu ook daadwerkelijk 5 km kunnen lopen (als je aan het schema houd)?
Ben daar wel benieuwd naar :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:44

Miriam91 schreef:
Met het evy schema is altijd het weekend vrijgepland, terwijl ik het juist lekker vind om een keer in het weekend te lopen
Dat ligt er maar net aan op welke dag je begonnen bent met Evy, jij blijkbaar op een maandag. :D

Ja, na het lopen van de lessen liep ik probleemloos 5 km Roos. :j
En inmiddels een stuk verder, als ik geen blessure heb...

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:23

Wat balen Karin, ben benieuwd of de fysio je kan helpen dit op te lossen.

Wat het loopschema betreft, ik heb mij er van het begin echt aan gehouden, loop 3 x per 7/8 dagen. En ik die nooit had gedacht uberhaupt les 10 te halen, mag morgen les 20 gaan doen *\o/* . Ik adviseer je ook je aan minimaal 1 rustdag te houden, Roos.
Ik vind het best pittig en de benen voelen de ene x beter als een andere x maar met de aanmoedigingen van Evy heb ik tot op heden alle lessen uitgelopen. De laatste 2 x nog 2 minuten toegevoegd waarvan de laatste 30 seconde in sprint. Vind het elke nieuwe trainingsweek wel weer spannend of ik de nieuwe training aan kan :o . Kan me nu nog niet voorstellen dat ik over 10 lessen dus 5 km kan rennen, vind nu die korte "op adem kom minuten" wel errug prettig :D

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:07

Karin wat balen van je knie, hopelijk doet de rust je knie goed.

Ik kan me niet geheel aan het loopschema houden, vorige week heb ik 2 x gelopen, en deze week moet 3 x wel gaan lukken. De rustdagen zijn zeker heel belangrijk, want je belast toch best al je gewrichten en pezen, en spieren. Een beetje spierpijn is best lekker, maar een scheenbeenvliesontsteking of overbelaste achillispees ziet niemand op te wachten. Of ik na alle lessen de 5 km kan lopen, ik hoop het. Maar heb me ook voorgenomen dat als ik het te zwaar vind ik gewoon dezelfde training nog eens loop. Dan wordt het maar 1 of 2 weken later dat ik 5 km aankan.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:11

ik ben al een tijdje aan het mutsen dat ik moet gaan sporten en ik heb al heeeeeeel lang de STR op m'n pc staan. Inmiddels een week of 3 terug mijn iPod teruggevonden. Enige dat ik eigenlijk nog mis zijn fatsoenlijke sportschoenen, de mijne hebben vorige zomer de geest gegeven. Maar dat moet maar even op wat minder goede schoenen vind ik. Tot ik écht ga lopen.

Waar ik nu mee zit (en waar het de vorige keer met Evy's lessen op mis ging): de warming up en cooling down. Ik vind het lastig om dat te doen, alleen. Muziek zou al iets helpen, maar welke muziek? Ik heb ooit eens een bandje gehad van Doppeldouche met daarop een warming up en cooling down. Inclusief de oefeningen. Dat kreeg je toendertijd bij een x-aantal verpakkingen. Ik kan ze alleen niet online vinden helaas. :( Ik heb wel wat suggesties gevonden online, maar wat gebruiken jullie als warming up en cooling down muziek?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:47

Ik loop gewoon stevig 10 minuutjes in en uit op gewone muziek.

Net een rondje gedaan 6-6-5-5 en dat ging goed!! Tweede 6 ging ik wel kapot omdat ik te snel was begonnen. Daarna weer iets rustiger gestart en dat ging echt lekker. De eerste 3-4 minuten ren ik echt met een gevoel van hè, wat hou ik het lekker vol en wat gaat het makkelijk. Merk nu dus echt dat ik conditie begin te krijgen!

Wel weer gevoelloze/tintel tenen/voeten.

Als je uit het niets begint met hardlopen is vaker van 2 max 3 keer in de week goed, meer niet.
Je spieren, banden en pezen moeten er echt aan wennen, anders heb je meer kans op blessures.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:02

Heb je je veters niet gewoon te strak?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:29

Heb ook eerst Evy-I gevolgd en daarna probleemloos 5km Roos, dus zoals je kunt lezen werkt het voor meerdere van ons in ieder geval :)

Moet onverwacht morgen de hele dag werken van 7 tot 19 uur en daarna nog lesgeven, dus heb zojuist mijn rondje maar gelopen. Het was echt heerlijk weer om te rennen! Toen ik gestopt was wel vreselijke hoestbui gekregen, nog steeds wat naweeën van de griep. Ben weer bijna terug op het tempo van 3 weken geleden, Net 5,3km gelopen met een gemiddelde van 6,0min/km. Voelt lekker om weer iets te kunnen doen!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:40

KarinvdM schreef:
Heb je je veters niet gewoon te strak?

Dat idee heb ik niet, ik kan mijn schoenen uitrekken zonder mijn veters los te maken.... :')

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:42

BusyMissy schreef:
Heb ook eerst Evy-I gevolgd en daarna probleemloos 5km Roos, dus zoals je kunt lezen werkt het voor meerdere van ons in ieder geval :)

Moet onverwacht morgen de hele dag werken van 7 tot 19 uur en daarna nog lesgeven, dus heb zojuist mijn rondje maar gelopen. Het was echt heerlijk weer om te rennen! Toen ik gestopt was wel vreselijke hoestbui gekregen, nog steeds wat naweeën van de griep. Ben weer bijna terug op het tempo van 3 weken geleden, Net 5,3km gelopen met een gemiddelde van 6,0min/km. Voelt lekker om weer iets te kunnen doen!

Heb je ook de runkeeper app? Dan moet je even je instellingen veranderen bij primary display -> Speed aanvinken en geen pace.
Dan krijg je km/uur in plaats van min/km :j

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:50

Dank je Yucca! Ben echt een muts met dit soort technologie, kan nooit iets vinden. Was al trots dat ik de miles in km had kunnen veranderen, haha. Maar nu gewijzigd, heb toch meer gevoel bij km/u.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:03

Ik heb het ook van mijn broertje...haha O:)

Iemand vroeg ook nog naar muziek, ik heb dit op mijn Iphone staan (moet weer wat bij want ik red het qua tijd niet meer, aan het einde zijn de liedjes op):

Beyonce - Crazy in love
Katy Perry - California Girls
Taio Cruz - Higher
It's a kind of magic - Queen
Girl Aloud - Jump
Madonna - Jump
Mika - Love today (lekker met inlopen!)
Lily Allen - Not fair
Rihanna - Shut up and drive
Inna - Sun is up
Azealia Banks - 212

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:09

Gisteren 'maar' 6 km gelopen, maar wel in 39 minuten dus aan een gemiddelde van 9,2 dacht ik.
Ik heb blijkbaar iets veranderd aan mn runtastic app, want nu meet de gps wel goed!

Daarna heb ik ook nog geshredded :-) dag 2 van level 2 en ging eigenlijk beter als de vorige keer. Maar ik was wel stikkapot achteraf. Voordeel is dat ik na lopen eigenlijk niet veel honger had en dat gaf deze morgen een mooi resultaat op de weegschaal *\o/*

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:11

Ik ben ook van plan om te gaan shredden, maar dan op de dagen dat ik niet ga lopen. Is mij denk ik een beetje teveel van het goed om beide op 1 dag te doen :=

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:14

Het is wel de bedoeling dat je dat shredden dagelijks doet voor een goed resultaat.
Je kan ook het een 's ochtends doen en het andere 's middags/avonds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:21

Ik ga na deze week weer beginnen met shredden. Dan zijn mijn tentamens voorbij en hoef ik me niet zo schuldig te voelen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:22

Schuldig voelen? Waarom?