ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:45

verschilt een beetje, ik dwaal wel gauw af met me gedachten, zelfs nog weleens als ik paardrijd.
Maar zo kan ik af en toe ook wel goed concentreren(geloof ik) maar ik denk wel veel.

Amaryllis

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:49

Daar kan ook gewoon een persoonskenmerk zijn in plaats van een stoornis ;) zet het voor jezelf duidelijk op een rijtje als je naar de huisarts gaat. Die zal het stellen van een diagnose trouwens overlaten aan een psychiater.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:50

Dat is ook zo ver;) de psych vpk vermoedde het en me ma vroeg het aan een orthotherapeut(?) en die zei het ook maar ik krijg nog verdere gesprekken:)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:31

Mijn huisarts lachte me de eerste keer dat ik het noemde gewoon uit, tot ik de tweede keer met gedegen argumenten kwam ( chaos in hoofd, rusteloos in lijf, kleine foutjes op het werk etc.). Toen pas kreeg ik een doorverwijzing. Ben wel blij. Op een vreemde manier, omdat ik nu weet dat het iets is en ik dus niet gewoon lui, onoplettend etc. ben.

Geen zorgen, gewoon alles vertellen, komt goed! Succes :):)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:33

milo schreef:
Mijn huisarts lachte me de eerste keer dat ik het noemde gewoon uit, tot ik de tweede keer met gedegen argumenten kwam ( chaos in hoofd, rusteloos in lijf, kleine foutjes op het werk etc.). Toen pas kreeg ik een doorverwijzing. Ben wel blij. Op een vreemde manier, omdat ik nu weet dat het iets is en ik dus niet gewoon lui, onoplettend etc. ben.

Geen zorgen, gewoon alles vertellen, komt goed! Succes :):)

Lijkt mijn huisarts wel een beetje, toen ging 't via de telefoon. Hij vroeg of ik wel wist wat het inhield enzo, alsof ik dom was... Echt die toon ook hoe hij het zei! Bahbah, hij heeft me toen gelukkig wel meteen aangemeld voor een intake gesprek

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:36

even een reactie. Ik lees nog steeds mee, al ben ik al 30 pagina's stil. :+

Zit momenteel echt in een ADD periode, dus ik vergeet dit topic steeds, laat staan te reageren. ;)

@ milo en poes92: Mijn huisarts zei tegen me dat ik gewoon dom was. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:44

De mijne vroeg 'of ik me altijd al anders had gevoeld'. Dat vond ik zo'n pijnlijke en persoonlijke vraag dat ik echt niets meer uit kon brengen. Toen besloten om nog wat medische check uit te voeren omdat mijn schildklier waardes erg laag (en soms ook TE laag) waren, en dat natuurlijk erg veel invloed kan hebben op je geestelijke gesteldheid.

Totdat er in dat medische vervolgtraject ineens een arts kwam, wie ik wat vertelde over school, die meteen zei 'Uhm. Heb je wel eens van ADD gehoord? En is het mss een ideetje om je daarop te laten testen?'...
Tja. Toen is het balletje gaan rollen. :P

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:57

Mijn huisarts geloofde het ook niet. Is ook niet via hem gegaan.
Ik heb ook nooit bij hem geklaagd, wist ik veel dat ik 'anders' was?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 08:58

Ik kreeg al jaren de opmerkingen in m'n omgeving van 'hee ADHD-er neem je pilletje eens in!' en meer van die strekking.

Ik dacht ja hoor lekker makkelijk iedereen die een beetje druk is als ADHD-er afschilderen.

Ik was trouwens ook best georganiseerd, geheugen van een olifant, overal minimaal 5 minuten te vroeg.
Achteraf gezien had ik het op eigen kracht, zonder diagnose en medicatie, prima onder controle.
Op de concentratie met leren na, ik kon eerst wel een hyperfocus oproepen (wist toen nog wel niet wat dat was), maar niet avond aan avond.

Uiteindelijk jaren op eigen kracht met de ADD omgegaan, tot ik een burn-out kreeg, een paar keer goed overspannen was en uiteindelijk zelfs ineens op de grond lag.
Compleet uitgeput van al die jaren de ADD moeten handelen.

Toen kreeg ik van mensen die zelf AD(H)D hebben of kinderen met AD(H)D hebben, steeds vaker de tip me toch eens te laten testen.
Het was bij mij hollen of stilstaan.
Had ik energie dan brandde ik het in een paar uur op, om daarna volledig in te storten.

Die jaren zonder medicatie hebben me zo uitgeput dat ik op het moment maar zelden zonder medicatie kan en zelfs met medicatie nog steeds zelf veel moeite moet doen om fatsoenlijk te functioneren.

Dat olifantengeheugen wat ik had is aardig lek, ik kom overal te laat, m'n huis is een bende en ik loop met alles achter :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:26

Ik ben bij de huisarts geweest. Die achtte het inderdaad vrij waarschijnlijk en heeft me een mooie verwijsbrief getypt :j Dus nu maar even een afspraak bij PsyQ maken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:45

Fijn dat je zo snel een doorverwijzing krijgt Aleeneh! Bij mij ging het ook vrij simpel. Ik zei gewoon 'Ik wil me laten testen op ADD'. Toen zei de HA 'Ok, ik stuur je door'.

Gipsycobs, Heb je wel het idee dat je nu vooruitgang boekt? Lijkt me naar om te weten dat je het wel kán maar dat je het niet meer terug kan halen. Of zou je niet meer zo willen leven?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:49

:') Mijne zei wel eerst "Ok, waar heb je last van dan?" :+

LBL, klinkt lastig hoor, jammer dat het zover heeft kunnen komen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:04

LBL, klinkt herkenbaar ;)
ben ook altijd gewoon mee blijven rennen , kan allemaal best,
tot ik ook idd overspannen raakte,
nu blijft het altijd wel opletten of ik niet te veel oppak etc, en doseren, doseren, doseren ...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:53

Ik had eerst een vw naar een psycholoog gekregen voor mijn oververmoeidheid (ja, echt) maar die kwam al heel snel bij de vragenlijsten uit := Daar bleek het overduidelijk uit en zij denkt dat ik ook enorm baat kan hebben bij medicatie. Daarom moest ik voor een verwijzing psychiater naar de huisarts. Kort even toegelicht hoe & wat en hij stelde me wel echt goede vragen. Bijv. wat denk je dat medicatie voor je oplost? Of een diagnose? Even goed over gesproken maar hij staat er wel vol 100% achter want hij weet hoe ik soms tegen mijn eigen muur oploop.

Ik zie trouwens echt enorm veel overeenkomsten van mijzelf in het verhaal van LBLGypsyCobs. Ook de omgeving die mij druk vindt, overspannen raken en mijzelf opbranden doordat ik het domweg niet in de gaten heb dat ik als een raket tekeer ga. Daar grip op krijgen zou mij echt enorm helpen, ik denk dat ik dat ga vragen aan de Sint voor dit jaar :')

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:52

njiloj schreef:

Zit momenteel echt in een ADD periode, dus ik vergeet dit topic steeds, laat staan te reageren. ;)

Oh! Wow, dat vind ik echt héél ongepast! Ben je er nog eens op teruggekomen?

Mijn vriend zei dat ik wel meemag op vakantie met zijn vrienden, maar of ik dan niet de hele tijd druk in wezen
}:0 dat is een beetje gek.. dus ik uitleggen dat wanneer we uitgaan het een drukke boel is maar dat iktoch niet altijd druk ben, zou hij moeten weten.. dat hollen of stilstaan is dodelijk vermoeiend! Die meds helpen daar wel goed bij moet ik zeggen.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:59

@Kim, ja momenteel droom ik ontzettend veel.. Droom sommige dingen ook meerdere keren en tis allemaal even raar! Soms weet ik de volgende dag niet eens meer wat nou echt is en wat een droom was haha.
En cool van je cijfers! En ik zal voor je duimen, wat voor paard is het?

En inderdaad, ADD is onderdeel van ADHD, ADD is meer de volksterm, de DSM spreekt over 3 types ADHD, , waarvan ADD het ADHD-I type is. De meeste mensen weten dit volgens mij niet, het is ook nog niet zo lang op deze manier geformuleerd. sinds de DSM IV geloof ik in 1994.

Mijn huisarts deed ook niet moeilijk, stelde wat vragen en verwees me door. Psych deed wel moeilijk, wat een vreselijke doos is dat zeg. Heb echt he-le-maal niets met dat mens.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:24

Ik ging naar de huisarts omdat ik me al zolang als ik me kan herinneren me verschrikkelijk down voel. Ik had toen ook net voor het eerst over add gelezen en ik kon me daar helemaal in vinden. Ook zit het bij ons in de familie. Mijn broer is een verschrikkelijke adhder. En mijn neef heeft add. Alleen heb ik aan de hand van mijn neef nooit zoiets gehad van, ik heb hetzelfde als hem. Mijn neef heeft namelijk veel problemen met drugs gehad en nooit een baan kunnen houden en dergelijke. Dat is bij mij niet aan de orde, dus in dat opzicht heb ik me nooit met hem kunnen vergelijken.

Maar toen vroeg de huisarts dus aan mij wat ik er eventueel aan zou willen doen aan het feit dat ik me zo down voelde. Toen heb ik aangegeven dat ik vermoedde dat ik add heb en dat nam ze nadat ik wat dingen op genoemd heb waar ik last van heb, gelijk serieus en ik werd gelijk doorverwezen.
Nu heb ik 12 maart mijn intake gesprek, dus ik ben erg benieuwd.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:28

milo schreef:
njiloj schreef:

Oh! Wow, dat vind ik echt héél ongepast! Ben je er nog eens op teruggekomen?

Vond ik ook. Ben toen echt heel boos geworden op hem. Vervolgens heeft hij tegen zijn zin in een verwijskaart gegeven. En nu mag hij mijn ritalin uitschrijven elke maand. sukkel }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:28

waarom stap je niet over dan?

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:38

tja.... ADD hé? ik denk er steeds niet aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:39

hahaha, ik zou er van zelf aan denken als ik weer met bibberende knietje naar de HA zou moeten. Maar ik ben dan ook een scheiterd, en daarnaast vragen ze hier voor iedere afspraak bij welke HA je wil :P In feite kom ik dus bijna nooit bij mijn ' eigen ' HA :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:40

Haha het duurde hier bijna een jaar voordat ik me in heb laten schrijven na de verhuizing en daarna nog 4 maanden voor het langs brengen van het dossier van mijn oude huisarts.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:41

njiloj schreef:
tja.... ADD hé? ik denk er steeds niet aan..

Bij deze denk je eraan :Y) Ga het nu regelen? ;)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:34

Ja, het klinkt misschien heel cru, maar ik heb zelf toen ik net de diagnose had een enorme uitbrander gehad van een vriendin. Die vriendin die is er 100 % van overtuigt dat ik ADHD heb,ze wist het eerder dan ik, maar toch.

Ik zei om een gegeven moment dat ik iets zo moeilijk vond, en legde dat uit naar uitleg van ADHD symptomen. Toen zei ze : " OMG! Alles komt ineens omdat je ADHD hebt! Vroeger kon je het wel, en nu kun je ineens alles terug vertalen naar je ADHD? Komop zeg, je gaat je echt vormen naar je diagnose nu. Stel je niet zo aan!"

Ik, met mijn onvermogen om met welke kritiek dan ook om te gaan was natuurlijk zwaar pissig. Maar na een klein herstel moment moest ik haar toch wel gelijk geven. Natuurlijk heb ik het met sommige dingen best moeilijk. Maar je kunt heel veel dingen ineens als onmogelijk of moeilijk gaan zien, die je voor de diagnose toch redelijk onder de knie had.

Dat is een beetje hetzelfde dat heel veel mensen symptomen herkennen en dan spontaan gaan bedenken dat ze ook wel eens ADHD zouden kunnen hebben.

Diagnose ADHD... Getekend voor het leven... Ik was aardig de weg kwijt ten tijde van de diagnose, ook omdat ik een burnout had en helemaal koekwaus op de bank zat thuis. Maar ik wordt steeds meer mezelf, en heb steeds minder "last" van mijn ADHD. Wat dus niet betekend dat mijn symptomen minder zijn. Ze zijn er nog steeds. Maar het is niet meer van: "oliebol, zie je nou wel? Ik kan dit niet!" Maar eerder van " doos! Let nou eens op!" Zonder mezelf te haten.

En dat wordt steeds makkelijker. Misschien is dat een natuurlijk verloop.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:48

Ik ben met je eens dat de bevestiging dat je AD(H)D hebt, bepaalde gevolgen van de AD(H)D wel erg definitief maken en je dus het gevoel kunt hebben, dat bepaalde dingen nu eenmaal niet gaan zoals ze moeten.

Natuurlijk kun je je op allerlei zaken trainen, maar niet iedereen is overal even goed in.

Zo zijn er mensen die elke dag prive les nemen, maar nooit op een OS zullen verschijnen, omdat ze gewoon niet het talent hebben om een absolute topruiter te worden.
Zo zijn er lui die al heel jong voor heel veel geld naar een top voetbalclub worden verkocht, terwijl het voor Pietertje beter is dat hij gaat zwemmen.

Wat ik probeer aan te geven is dat iedereen ergens anders zijn sterke punten heeft.

Jij rijdt het woeste peerd met de naam ADHD moeiteloos een hele dag zonder zadel en hoofdstel over het strand, terwijl wij er met een bokriempje en bodyprotector mee aan de slag gaan.

Maar dat wil niet zeggen dat wij aan het eind van de dag geen plezier hebben beleefd en niks hebben bereikt en als we daar dan een bokriempje en BP voor nodig hebben, dat is dan maar zo.

En tuurlijk zien we je met de handen los op de blote rug van ADHD voorbij komen en zouden het ook wel mooi vinden dat op een dag te kunnen, maar wanneer wij daar aan toe zijn en misschien blijven we er liever over dromen terwijl we het bokriempje nog eens goed vast pakken :)