Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:12

Bijzonder moonfish!
Snap dat je soms niet weet wat je er mee moet hoor. :j

Tja of het een gave of iets naars is... dat is voor een ieder persoonlijk. Ik wil zelf niet gaan oordelen voor een ander. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:08

Moonfish inderdaad erg bijzonder! Zo'n ervaringen heb ik ook.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 00:03

Ik vind dat ook lastig, het houdt me best tegen om weer te daten.
Heb op pensionstallen ook zoveel last.
Mijn pony zit met white line disease en dag behandel ik volop.
Uit nood geboren bekap ik hem dus zelf, in praktijk ca 3 keer per week wat bijwerken.
Verder om de dag zijn hoeven in plakverband met spul voor de schimmel.
Hier vinden ze het allemaal echt onzin heb ik het gevoel, en het zou me niet moeten kunnen schelen maar toch raakt het me.
Ik doe namelijk gewoon ontzettend mijn best en hij doet het heel erg goed. -O-

Veulen84

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 00:26

Ik val er ook even in.

Meestal ben ik dol op mensen. Gewoon op de vlakte, beetje kletsen en doen. Dat kan ik weken of soms maanden volhouden. Zolang de balans aan mijn kant goed is, gaat er niks mis. Dan kan ik de emoties van andere supergoed verdragen, eventuele onzekerheden die er bij horen kan ik relativeren. Zodra ik echter zelf niet 100% in balans ben... Dan gaat het mis. Of die balans nu ontstaat omdat ik ziek ben, te veel werk heb of omdat een ander me uit evenwicht stuurt. Als het mis is is het echt mis. Dan jank ik als andere janken, ben ik boos als zei het zijn. Positief kan ook dat ik verliefd ben als zei het zijn. Het lastigste is als andere onzeker worden of gemengde gevoelens uitzenden.

Ik probeer mezelf altijd weer zo snel mogelijk in balans te brengen. Las een soort mensvrij periode in, probeer pijn weg te werken en stress op te lossen. Ik zie dat doen in die periode als een taak. Langzaam kom ik dan weer in ritme en dan gaat het weer goed.
Meest lastige vind ik het als iemand uit mijn dichtbije omgeving in de problemen zit. Van die mensen pik ik alles op. Dan kan ik het soms niet oplossen en dan is het een leiden. Daarom ook geen vaste relatie, hoe groter die groep intieme hoe lastiger.

Vergis je overigens niet. Ik vind hsp hebben (inmiddels) geweldig (90% van de tijd). Ik voel me heel rijk met de dingen die ik extra krijg.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 01:06

Wat ik als groot voordeel en nadeel tegelijk ervaar is mijn manier van denken.
Ik ben tot dingen in staat die ik zelf soms gewoon erg apart vind.
Zoals het zelf leren prikken in aders, zelf masseren en acupuncturen en dan ook nog echt praktisch flink inzicht hebben aldus de fysio.
Dat blijft gewoon echt heel erg vreemd voor mijn gevoel, theoretisch weet ik namelijk uit boeken niet veel behalve van wat ik zelf gelezen heb her en der.
Maar toch kom ik rustig op dezelfde conclusie en spieren uit als mijn fysio, die echt zijn vak goed verstaat.

Ben ook ca 8 weken geleden begonnen met de hoeven van mijn pony.
Nou ik had nog nooit een vijl aangeraakt en door bevestiging over de telefoon van een hoefsmid ben ik hem zelf gaan doen omdat ik iets moest.
Gewoon: ik zou dit zus en zo en zo doen, maar ik ben een leek dus wat denkt u.
Toen hoorde ik vrolijk dat ik het exact zo doen, en ben ik dat ook gaan doen.
De hoefsmid kwam na een week of 5 a 6 langs om mijn werk te checken en zijn zolen bij te snijden, en hij was blij verrast gelukkig.
Bleek dus dat alles goed was qua beenstand etcetera ondanks dat hij toch wel een erg gecompliceerd pakket was voor een leek, met toen dikke standafwijkingen.
Wat tijdelijk zou zijn is nu dus permanent, ik en zelf bekappen is iets wat ik niet aan had zien komen. :+
Ik snap dus ook niet hoe het kan dat ik dit zo heb geleerd, niks echt gelezen gewoon veel gekeken naar hem en de tijd genomen icm een goedgekeurd plan van aanpak.
Die gevoelige sensors zijn soms echt niet zo stom, ik zie van alles en lijk ook vrij snel te kunnen plaatsen wat ik moet doen, en of dat al kan ja of nee.

Het is best verrekte handig, maar het maakt je ook een buitenbeentje.
Niemand op stal bekapt zelf bijvoorbeeld, en ik heb heel vaak dat iemand wat zegt waarbij ik me afvraag of ze wel snappen wat ze zeggen en waarom.
Gewoon omdat iedereen in alles zwart-wit denkt, en ik ook grijs zie.
Hoor soms echt uitspraken gebaseerd op niks, dan denk ik van die 1+1=2 dingen waarvan ik dan niet begrijp dat een ander die niet ziet.
Terwijl het vaak echt logische dingen zijn, ik denk gewoon niet met de meute mee maar denk er anders over na.
Dat is ook mijn redding geweest vaak, maar het belemmert me ook geregeld.
Soms zou ik graag een van velen willen zijn, niet degene die niet dood gevonden wil worden op een verjaardag of ander sociaal festijn, want dat haaaat ik.

Gut, dat lucht zelfs nog op ook. :+

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:32

Robin_S schreef:
Moonfish inderdaad erg bijzonder! Zo'n ervaringen heb ik ook. Ik weet zeker dat dat een HSP-trek is, omdat je zintuigen gewoon nog erg scherp zijn afgesteld.

Dat stukje over relaties had ik zelf kunnen schrijven!
Dat is bij ons soms wel moeilijk. Mijn vriend kan (en wil) niet 24/7 een stralend zonnetje zijn en wil soms gewoon slecht gezind zijn. Dan neem ik dat helemaal over, word ik onzeker, krijgen we ruzie, enzoverder. Ik verdraag zijn slecht humeur niet omdat ik mij dan ook zo begin te voelen. Dat is écht niet makkelijk vind ik.

En dat heb ik met alle soorten relaties / omgang met mensen eigenlijk. Je krijgt meteen mee hoe iemand in elkaar zit. Dus iemand kan heel vriendelijk en leuk tegen je zijn, maar als die persoon onbetrouwbaar of negatief is, dan weet ik dat meteen, en dan vind ik het moeilijk om te doen alsof er niets scheelt. Liefst zou ik die persoon dan mijden, gewoon om dat negatieve gevoel niet te krijgen, maar zo kan je de halve wereld lopen mijden :|

Hoe doen jullie dat eigenlijk, de omgang met mensen?

Leuk dat dit topic weer actief is.
Als ik de "negatieve energie" van anderen overneem probeer ik me daar tegenwoordig eerder bewust van te worden en ook bewust afstand te nemen. Dus er niet (meer) in meegaan.
Natuurlijk kun je proberen de ander op te vrolijken maar dat lukt niet altijd en het uiten van emoties (ook de minder fijne) is goed. Maar duidelijk de grens te stellen bij wie de emoties (in eerste instantie) horen helpt mij wel.
En mensen die echt niet goed (hypocriet) aanvoelen benader ik oppervlakkig.

Wat mij altijd opvalt is hoe goed paarden deze energie oppakken. Als ik zelf niet lekker in mijn vel zit merk ik dat ook meteen aan mijn paardjes. En tegenwoordig lukt het me dan steeds vaker om even tot rust te komen, bezig te zijn met mijn ademhaling en weer neutraal mijn paarden tegemoet te treden.
Zo hebben de paarden mij dat ook geleerd bij mensen.

Ik geef zelfs workshops en individuele begeleiding "hooggevoeligheid en paarden" omdat ik denk dat dieren in het algemeen sensitiever zijn dan mensen en we daar heel veel van kunnen leren. De omgang met paarden helpt mij enorm bij het vinden van mijn eigen innerlijke kalmte. Natuurlijk ook al omdat je bij paarden in de natuur bent.

Ik heb er meerdere boeken over gelezen maar vooral het boek van Antoine van Staveren Bewust-er zijn met hooggevoeligheid heeft mij heel erg geholpen met een aantal dingen:
- de positieve kanten van HSP zien (want die zijn er echt)
- het hier-en-nu echt begrijpen (daarvoor vond ik dat maar een "vage kreet").
- de aandachtslang (dat wat je aandacht geeft groeit)
- hooggevoeligheid is maar een gedeelte van je karakter, niet je hele identiteit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 20:39

Hebben jullie ook periodes dat de hsp heftiger is?
Ik heb dat als een soort golfbeweging.
Nu is zon moment.
Krijg echt de kriebels van veel mensen, heb me net al uit de schoonfamilie app gegooif( ongeïnteresseerd geneuzel daar... Maarja, zal
Er wel iets over horen vrees ik...)
Ook Facebook irriteert me, ene moment wil ik alleen zijn en het andere moment voel ik me in de steek gelaten door iedereen..

Iemand die dit snapt?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:03

Misschien dat het met hormonen te maken heeft? Geen idee hoor, t is maar een ideetje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:12

Ik ben al jaren aan de pil, dezelfde.
Ook geen stopweken slik lang door.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:54

Weersveranderingen, nieuwe baan, teveel hooi op mijn vork genomen, vriendlief in de stress etc. leidt allemaal toch hogere prikkelbaarheid... en gewoon even tijd nodig om alleen te zijn liefst in stilte.

Kan het wel beter reguleren als ik echt goed bezig blijf met mijn yoga en meditatie... En netjes een ritme heb en goed eet etc... dan kan ik meer hebben.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:48

Nou ik zie mn dochter er wel in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:42

Anoniem schreef:
Nu is zon moment.
Krijg echt de kriebels van veel mensen, heb me net al uit de schoonfamilie app gegooif( ongeïnteresseerd geneuzel daar... Maarja, zal
Ook Facebook irriteert me, ene moment wil ik alleen zijn en het andere moment voel ik me in de steek gelaten door iedereen..

Iemand die dit snapt?

Ik had dat tien jaar terug, inmiddels geen last meer van en al jaren steady. Kunnen er wel eens over praten op stal of ergens anders als je wilt. Je weet me te vinden :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-16 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:01

Mag ik me melden hier?

Afgelopen zomer door een collega attent gemaakt op HSP, eens gaan googlen, lezen en testen en het is voor mij zo'n eye opener.
Ook op (niet alle maar veel) pagina's uit dit topic lees ik veel herkenbare dingen.

Ik heb vooral een sterk onderbuik gevoel met mensen, wanneer ik ze voor de eerste keer zie weet ik wat voor een types het zijn, of het nu vroeg of laat is, ik mijn best doe het voordeel van de twijfel te geven, uiteindelijk komt het uit.
Ik ben erg gevoelig voor stemmingen, onrecht (zowel bij mezelf als bij derden), perfectionistisch (met faalangst uiteraard), ik schrik snel, ben onzeker (maar heb helaas wel een grote bek waardoor niemand dat ziet) enz....
Ik kan me anderzijds prima met energieën van andere mensen opladen, als ik moe ben op mijn werk weet ik precies wie ik in de pauze even op moet zoeken om energie te tappen :o
Oh ja, en pijn gevoelig herken ik inmiddels ook wel ;)

Ons zoontje is ook onmiskenbaar een HSP-er, heel zacht en intuïtief, gelukkig (nog) niet onzeker maar wel een ontzettende perfectionist...

Enfin, hoop dat ik me aan mag sluiten. Ik merk inmiddels (ben bijna 35) dat dit me behoorlijk beperkt in vriendschappen ed...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:53

Welkom corine!

Fijn dat je het hebt kunnen vinden.

Darkchrystal, ik herken dat zeker :j
Heb er ook vaak last van. Nu sukkel ik wel met een depressie dus dat helpt niet :Y)
Maar vind het vaak erg vermoeiend.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:17

Pff... dat ken ik ook wel hoor. Soms kan ik bijna ongevoelig door het leven gaan en soms is alles te veel, ook onafhankelijk van hormonen of zo.
Ik merk nu wel vooral het effect van overprikkeld zijn. Ik ben net verhuisd terwijl mijn bedrijf gewoon op volle toeren doordraait (alleen de eerste week na mijn vakantie was het wat rustiger en toen heb ik ook het meeste verhuisd) en ik het daar zelfs ongekend druk heb. Daardoor komt er bijna niets uit mijn handen als ik niet precies weet wat ik moet gaan doen. Exacte dingen gaan goed, maar bijvoorbeeld verzinnen wat ik ga eten is een pure ramp en komt er helemaal niets uit. Gewoonweg omdat er teveel tegelijkertijd is.
Momenteel wel/ook bezig met een online retraite programma met veel meditaties, dus die helpen wel om het overzichtelijk te houden en af en toe bij mijzelf te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:41

Wubwub schreef:
Anoniem schreef:
Nu is zon moment.

Iemand die dit snapt?

Ik had dat tien jaar terug, inmiddels geen last meer van en al jaren steady. Kunnen er wel eens over praten op stal of ergens anders als je wilt. Je weet me te vinden :)

" fijn" dat je dit herkent, dat doen we!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:53

Al jullie reacties zijn zo herkenbaar!!

Ik zou niet weten waar ik eerst op wil reageren :P best wel gek toch.
Het is iets zo relatief onbekend maar toch zijn er vrij veel mensen die het hebben naar mijn gevoel. En ik denk ook dat dat er steeds meer gaan worden met de jaren! (geen idee hoe dat kan).

Iemand hier zei iets over de eerste indruk van mensen, dat je meteen weet of iemand onoprecht (hypocriet is). Dat heb ik echt héél sterk. En dat vind ik zelf nog altijd een erg verwarrende zaak. Want het gesprek mag nog zo leuk en grappig zijn, je loopt nadien toch met zo'n slecht, zeurend gevoel in je onderbuik. Heb dat vaak.

Wat paarden betreft, zie ik HSP echt als een groot voordeel :) ik heb het gevoel dat je daardoor véél dichter bij ze staat, veel meer op 1 lijn, dan andere mensen. Probleempaarden ontpoppen in werklustige, gelukkige paarden, gewoon omdat je ze begrijpt en vertrouwen geeft. En dat gaat allemaal gewoon van nature. Zelfde met honden. Je begrijpt hun taal en weet hoe je ze moet aanpakken. Zonder dat ooit van iemand te leren. Niet dat dat een typische HSP-trek is, maar ik denk dat HSP'ers dit toch makkelijker zullen hebben dan niet-HSP'ers.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:00

Hier soms ook gewoon dat ik wil roepen: hallo, ik kan niet mee, wil je me even ruimte geven!

Bv vandaag, slecht geslapen, maar wel lekker met vaders op weekend, paardrijden dus hele dag te paard. Wil ik gaan douchen en even uitrusten. Dus ik zeg tegen iedereen: ik ga douchen. Zegt men vader: ja maar over een half uur kom ik douchen.
Ik zeg niets want hij begrijpt het niet, maar voor mij is dat echt even: geef me wat ruimte, wil me echt niet gaan haasten. Aangezien ik ook met hem wil rekening houden maak ik me er dan zo druk in, zou toch niet hoeven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:43

Ik heb t echt wel erger de laatste tijd.
Kom vanmiddag terug van een lange rit te paard... Helemaal lekker " in mijzelf".
En dan zie ik dat heel de parkeerplek bij onze stal helemaal bommetje vol staat en het eerste wat ik dan denk: jakkes.
Terwijl het echt leuke mensen zijn hoor bij ons op stal maar ik trek dat dan echt ff niet.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:54

Ja vervelend is dat he...
Terwijl het rich iets is waar je niet zoveel energie aan zou moeten verliezen en het toch wel goed komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:22

Drukte is nooit leuk vind ik.
ik had dus precies hetzelfde. Word dan ook extraverter wat dan weer vermoeiender is. Niet handig haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:38

Ik zou dan t liefste onzichtbaar worden..

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:48

Robin_S schreef:
Al jullie reacties zijn zo herkenbaar!!

Ik zou niet weten waar ik eerst op wil reageren :P best wel gek toch.
Het is iets zo relatief onbekend maar toch zijn er vrij veel mensen die het hebben naar mijn gevoel. En ik denk ook dat dat er steeds meer gaan worden met de jaren! (geen idee hoe dat kan).

Iemand hier zei iets over de eerste indruk van mensen, dat je meteen weet of iemand onoprecht (hypocriet is). Dat heb ik echt héél sterk. En dat vind ik zelf nog altijd een erg verwarrende zaak. Want het gesprek mag nog zo leuk en grappig zijn, je loopt nadien toch met zo'n slecht, zeurend gevoel in je onderbuik. Heb dat vaak.

Wat paarden betreft, zie ik HSP echt als een groot voordeel :) ik heb het gevoel dat je daardoor véél dichter bij ze staat, veel meer op 1 lijn, dan andere mensen. Probleempaarden ontpoppen in werklustige, gelukkige paarden, gewoon omdat je ze begrijpt en vertrouwen geeft. En dat gaat allemaal gewoon van nature. Zelfde met honden. Je begrijpt hun taal en weet hoe je ze moet aanpakken. Zonder dat ooit van iemand te leren. Niet dat dat een typische HSP-trek is, maar ik denk dat HSP'ers dit toch makkelijker zullen hebben dan niet-HSP'ers.

Er wordt gezegd dat 15 tot 20% van de mensen HSP-er is en bij de dieren ook. Zelf heb ik het idee dat dieren veel sensitiever zijn dan de meeste mensen.
Voor HSP-ers werkt in de natuur en bij dieren zijn rustgevend, voor niet HSP-ers volgens mij ook :)
Ik vind zelf de combinatie met paarden heel mooi (geef ook workshops HSP en paarden) en kom zelf bij de paarden tot rust.
Misschien is het zo dat je als HSP-er wat eerder signalen van anderen opmerkt en dus daarom ook eerder kan reageren op lichaamstaal van paarden.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:58

Mijn zoontje liet vandaag ook weer zo'n typisch HSP gedrag zien, we wilden gaan eten bij de Italiaan maar die zat bomvol, zoonlief Was al naar buiten, die zat aan een tafel op het terras, dus ik loop naar hem toe, zegt hij; sorry mama, maar er waren daar teveel harde stemmen voor mijn hoofd, daar heb ik even geen zin in (waren ook al hele dag naar pretpark geweest). Lekker ding van me :)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:47

Even een positieve kant aanstippen! Hoewel we natuurlijk erg aangedaan kunnen zijn door gebeurtenissen, emoties van anderen en muziek kan ik dat ook in positieve zin worden :)
Hebben jullie ook wel eens dat jullie iemand horen lachen en daar zelf ook intens gelukkig van kunnen worden. Of dat je op de autoradio een leuk liedje hoort en dan hardop moet lachen omdat het je zo vrolijk maakt?

Het aantrekken van andere emoties kan soms ook heel plezierig zijn :D