Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:06

Oh, meis toch!!!
Heel erg veel sterkte!

Doe maar niet te veel 'dr. Google' - er staat veel op het internet, maar niet jouw toekomst!

Ga je deze #/&(₩€£*$@&(¥ van een huisarts nog confronteren met haar "belachelijke" gedrag?
Die afgelopen slapeloze nacht was nergens goed voor! !

En aan de orde is nu: heel erg goed voor jezelf zorgen! Alles doen wat jouw immuunsysteem kan helpen. Goed eten, goed slapen - en zo snel mogelijk een afspraak met een betrouwbare gyn! (Mogelijk via de zorgverzekeraar bemiddelen?)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:07

Allienda schreef:
Dit topic liet me eraan herinneren dat ik nog steeds een afspraak moest maken...........Zojuist maar met de HAP gebeld. Volgende week mag ik eraan geloven :-(

Ik moet ook nog steeds bellen voor een afspraak!

Och darkchrystal heel veel sterkte!
Google niet teveel hoor,Google weet het ook niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:19

Ik weet t.
Ze vond dat ik niet zo moeilijk moest doen toen ik zei dat ik t beneden alle peil vond hoe se savonds op de voicemail stond. Achterlijk mens.

Ik Google meer om te kijken wat eventuele behandelingen zijn..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:27

Anoniem schreef:
Pap 0 bellen ze vast niet voor..

Pap 3b.
Ik ben heel bang nu..

dat hoeft niet, echt niet... ik snap je angst heel goed, heb deze uitslag helaas al 3x gehad.
ze zullen je gaan behandelen. dit kan op 2 manieren; een plakje van de bbm afhalen (liscisectie) of een colonscopie (een kegeltje uit de bbm). Ik heb beide behandelingen gehad, waarvan het kegeltje 2x. Het is vervelend maar niet pijnlijk en ik stond snel weer buiten. De liscisectie is wat ingrijpender, maar kon ook poliklinisch.
na beide behandelingen heb ik enkele dagen gevloeid en wat krampen gehad. niet extreem gelukkig.

heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:46

Dankjewel. Kijken ze ter plekke wat nodig os ofzo? Ik ben gewoon ook bang voor pijn en daar word ik dan angstig van. "Liefste maak ik niets mee van welke ingreep dan ook..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:39

Ik kreeg direct bij de afspraak een colposcopie. Dan kijkt de gyn naar je bmm, tipt het aan met vloeistof en ziet dan welke delen afwijken. Daar neemt hij dan een hapje uit. Dat deed geen pijn. Hierna krijg je weer een uitslag, de CIN score. Dat geeft de mate van afwijking aan. Ik had CIN3. Dat is echt voorstadium bmhk.

Er werd een afspraak gemaakt voor een lisexcisie. Dit wilde ik onder narcose, ik wilde dit absoluut niet meemaken bewust. Het was geen probleem.

Ik ken verhalen waarbij een gyn wel ter plekke al de lis wil uitvoeren. Laat je niet aanpraten wat je niet wilt! Voor de een is het prima als ze het meteen doen met plaatselijke verdoving, en voor een ander is dat traumatisch. Weet in ieder geval dat het onder narcose kan en wil het zkh dat niet dan ga je gewoon naar een ander.

Oh mijn lis was 3 jaar geleden en sindsdien alle uitstrijkjes goed. Kreeg net de uitslag had weer pap1!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:51

Anoniem schreef:
Dankjewel. Kijken ze ter plekke wat nodig os ofzo? Ik ben gewoon ook bang voor pijn en daar word ik dan angstig van. "Liefste maak ik niets mee van welke ingreep dan ook..

bij mij keken ze idd ter plekke wat ze gingen doen. ze strijken met een soort jodiumoplossing over je bbm en dan kunnen ze de slechte cellen zien verkleuren. afhankelijk van hoe groot die plek is en hoeveel marge ze willen nemen, besluiten ze welke ingreep ze doen. Bij mij overlegde de gyn wel over de lis, want die is ingrijpender en ik was alleen. Die heb ik toen op een later moment laten doen, mijn man was toen mee en ik hoefde niet zelf naar huis te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:58

Mijn partner gaat sowieso mee.
Een lis wil ik onder narcose daar twijfel ik geen seconde over. Mag je dat " eisen"?
Mijn ziekenhuis wil nog eens moeilijk doen is mijn ervaring. En Ok snap dat narcose ook niet heilig is maar als ik wakker blijf raak ik echt in paniek dat weet ik nu al.

Die jodium voel je dat? Hadden jullie een kalmerend tabletje? Die wil ik sowieso.

" fijn" dat hier ervaring deskundigen zitten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:30

Jodium voel je niet. Je voelt dat ze er langs strijken maar meer ook niet. Eendenbek vind ik vervelender.
Ik zou voor een lis echt geen narcose doen. Dat heeft zoveel impact op je lijf. Kan je nog maanden last van hebben.
De lis doet ook geen zeer en het verdoven ook niet. Ik blijf de eendenbek het vervelendste vonden altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:33

En ik weet dat ik compleet in paniek raak bij slechts een plaatselijke verdoving. Ben echt bekend met paniek aanvallen.
Ben al meermaals onder narcose geweest, en ik Sal er echt altijd voor kiezen als t mag.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:57

een lis excisie hoeft echt niet onder narcose... heb er 2 gehad en met een plaatselijke verdoving voel je het echt niet... de 2e keer voelde ik wel wat, maar dat was omdat het een maand na de eerste was en omdat er dus over vers littekenweefsel werd gesneden... maar toen ik aangaf dat ik wat voelde, kreeg ik direct verdoving erbij... :)

Het enige minder prettige vond ik dat ik de geur van verbrand vlees rook... :+

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:15

Ja zeker narcose doen als je dat wilt! Ik snap niet hoe iemand kan denken dat voor een ander te kunnen bepalen? Dat maakt die persoon denk ik zelf het beste uit of dat "hoeft". Ik heb ook narcose gekozen en nooit spijt van gehad. Alles leuk en aardig maar als er een bbq wordt georganiseerd in mijn muts ben ik er zelf liever niet bij!

Ja je kunt dat eisen en als je zkh niet meewerkt dan bel je gewoon een ander. En maak gelijk morgen een afspraak bij je huisarts en vraag oxazepam. Heb ik toen ook gekregen. Ik gebruikte het om te kunnen slapen (was te gestresst) en heb het ook gebruikt tijdens een hysteroscopie omdat ik toen ook zo bang was en dit niet onder narcose was. Werkte heel goed. Dat kun je eventueel gebruiken voor bij de gyn bij de colposcopie. Mocht je ook pijnstiller willen pak dan Naproxen. Combi werkt als een trein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:18

Ja ik ga me ook niet meer verantwoorden waarom ik die narcose wil.
Ik ben niet zozeer bang voor pijn ( heb hoge pijngrens, twee jaar terug zware galsteen kolieken gehad dus ben geen mietje)
Het is psychisch, angst paniek en trauma bij elkaar.

Zodra ik weet wanneer ik naar de gyn kan zal ik een stripje kalmeringsmiddel bestellen bij de huisarts.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:21

Hahahaha een bbq in je muts. Mooi gezegd!

Je moet doen waar je je goed bij voelt, dat staat voorop. Maar aan narcose kleven risico's dus denk er niet te licht over. In het geval dat je zo angstig bent heb ik alle begrip. Bespreek Dit ook echt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:28

Hihi bbq klinkt wel creepy.
Klopt hoor een narcose is heftig voor je lichaam.. dat duurt wel een tijdje voor alle middel uit je lichaam is..

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:36

Toevallig gisteren geweest voor een uitstreikje omdat ze misschien dachten dat ik het virus had. Ik ben pas 21 dus in principe moet er niks aan de hand zijn (aangezien je lichaam vaak het vanzelf weghaalt & die kanker pas ontstaat na 10 tot 15 jaar). Maar ja... Eerste uitstreikje best wel spannend

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:01

Ik moet volgende week bellen voor een uitstrijkje omdat ik al 5 weken ongesteld ben... Ben wel heel zenuwachtig. En vind het geen fijn idee dat iemand daar onder bezig is :o. Doet zo een eendenbek zeer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:03

Dat is persoonlijk denk ik.
Zelf vind ik dat niet. Als ze hem maar even opwarmen dat scheelt al wel.
Probeer te ontspannen, aan iets leuks denken, maarja dat is wel
Makkelijk gezegd.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:09

Ik vind ook van niet. Meer onaangenaam vanwege de hele setting

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 00:16

Kijk dat gedoe beneden is nooit leuk. Ik vind de eendenbek meestal pijnloos. Maar mijn baarmoedermond is na alle actie gewoon niet gediend van enige aandacht dus moet ze die vaak zoeken en daarna vastpakken. Dat vind ik het vervelendste. Maar vervelend als in "nou hè ppff moet dit, schiet ff op joh" en niet "aaaaahh".

Het meest belangrijke is ontspannen daar beneden. Je kunt even oefenen. Doe alsof je heeeeeel nodig moet plassen en hou het op. Dan trek je alles omhoog daar beneden. En daarna laat je het weer los. Je voelt dan zo het hele kippenhok weer naar beneden gaan. Dát moet je dus hebben tijdens het uitstrijkje. Als je bang of gespannen bent kun je onbewust gaan verkrampen. Dan doet het ook meer pijn. Dus zodra ze beginnen adem even goed uit en blijf je ervan bewust dat je niks aanspant. Uiteraard niet de gyn in zijn/haar gezicht plassen :+ maar niks meer dan dat! Het hele verhaal duurt maar een paar minuten.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:26

Stomme vraag he, maar gaan ze je bmm vastpakken?

Dit hebben ze gedaan destijds toen ik voor een spiraaltje ging bij de gyno.................Ik ben gillend door het plafond gesprongen zoveel zeer deed dat -O- mijn man trok helemaal bleek weg. Daarom heb ik het uitstrijkje 11 maanden uitgesteld omdat ik hier weer angst voor heb -O- pfffff :evaw:

{edit} normale gyno onderzoeken zijn oncomfortabel maar niet pijnlijk oid

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:02

Bij een uitstrijkje doen ze dat niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:45

10 nov colposcopie..
Dus dat is best snel.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:48

Gelukkig maar dat het snel is toch :(:) hoe eerder hoe beter......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:55

Het kon nog eerder maar die dag een belangrijke afspraak die ik eigenlijk njet af wilde zeggen.
Assistente van de gyn stelde me wel gerust.