B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:47

O, dan hoef ik dus die papieren ook niet mee te nemen. Weet dan ook wel zeker dat dat hier ook aan de kant geschoven word...
Hoeveel moeite ik vandaag al heb moeten doen om bloed te laten prikken. Alsof ik er wekelijks voor bel. Doe dat echt niet voor mijn plezier, heb wel wat beters te doen. Maar ja, morgenvroeg ga ik maar bloed laten prikken en dan zien we wel verder.

@Glossi, ik denk zelf ook dat ik een opnamestoornis heb. Want krijg het meer dan voldoende binnen. Heb geen darmproblemen voor zover ik weet. Lees al een hele tijd mee in dit topic, vandaar dat ik er gelukkig al iets van weet. Maar zal nog even verder lezen voor info.

nynke55

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:52

Een chronische maaginfectie kan ook de oorzaak zijn. Daar hoef je op zich niets van te voelen, maar het kan er voor zorgen dat een stofje niet gevormd word (intrinsic factor). Dit stofje zorgt er voor dat de B12 opgenomen word.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:59

ik heb even een vraagje.
Ik ben getest op mijn B12 en bleek 124 te hebben. Ik heb een paar maanden gespoten en omdat mijn huisarts er mee wou stoppen tegen mijn wil in hebben we getest op de Anti intrinsic factor. Die bleek er niet te zijn, dus zou ik de B12 uit mijn voeding moeten halen. Kan iemand mij vertellen wat hier niet klopt?
Ik drink melk en eet vlees ed.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:18

Van de maag darm en lever stichting site:
Vitamine B12 wordt in het laatste deel van de dunne darm opgenomen. Vitamine B12 wordt vooral opgenomen door het lichaam, als het gekoppeld is aan het stofje ‘intrinsic factor’. Intrinsic factor is een bestanddeel van het maagsap dat geproduceerd wordt door het maagslijmvlies. Als het maagslijmvlies blijvend ernstig beschadigd is of een deel van de maag is verwijderd, kan het maagslijmvlies (vrijwel) geen maagsap meer produceren. Er wordt dan dus ook geen intrinsic factor meer aangemaakt. Hierdoor kan op den duur een vitamine B12-tekort ontstaan omdat het lichaam geen vitamine B12 meer op kan nemen.

Behandeling:
*Te weinig intrinsic factor.
Als er geen of erg weinig productie van intrinsic factor is, wordt vitamine B12 meestal via een injectie toegediend die direct in het bloed wordt opgenomen. Deze injecties moeten vaak levenslang worden gebruikt. Het slikken van vitamine B12-supplementen is soms ook een mogelijkheid. Hierbij gaat het dan vaak om hoge doseringen. Het is niet zeker dat de toediening van supplementen afdoende is. Daarom moet regelmatig het vitamine B12-gehalte in uw bloed gecontroleerd worden. Uw arts kan u het beste informeren over welke behandeling voor u geschikt is.
*Voldoende intrinsic factor.
Als er wel voldoende intrinsic factor wordt aangemaakt door het maagslijmvlies, dan kan extra inname van vitamine B12 voldoende zijn. Wanneer vitamine B12 niet opgenomen kan worden, bijvoorbeeld na darmoperaties moeten deze blijvend gegeven worden.  Soms kan de patiënt na een aantal injecties overgaan op voedingssupplementen met extra vitamine B12.

Maar het b12 in bloed meten is een foutje want die zijn natuurlijk vertekent door de suplementen en/of injecties. Je zult een beetje op je eigen gevoel af moeten gaan. Dus prikken wanneer jou lichaam aan geeft weer b12 nodig te hebben. 124 is erg laag als je maanden hebt gespoten. Ik zou er snel weer mee beginnen als ik jou was. En als je HA mee werkt..

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:43

Sorry, mijn fout. Die intrinsic factor was er wel, dus ik zou de B12 gewoon uit mijn voeding moeten halen. Daarom vond ik het ook zo vreemd.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:53

Ook als je wel intrinsic factor maakt, kun je een opnamestoonis hebben, maar hoe dat precies zit, weet ik niet. Op het B12 forum word dat wel ergens uitgelegd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 07:07

Een andere veelvoorkomende stoornis is een stoornis in het deel van de dunne darm waar het wordt opgenomen (laatste deel, ileum.) Maar het hele proces is erg complex: er kan op veel meer plaatsen iets misgaan, en er is niet altijd aan te tonen waar.
Zolang dat niet aangetoond en ook opgelost is, mag er niet gestopt worden.

Dat je iets 'zou moeten' doet niet zo ter zake: als je wel dierlijke producten eet en je hebt toch een tekort, dan bewijst dat dat die opname, of het nou zou moeten of niet, niet goed werkt.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:22

Ik heb vanmorgen bloed laten prikken, ben benieuwd.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:00

Ik ben inmiddels ook naar de dokter geweest, met een lijst met verschijnselen, maar nee, weer niet -O- Ze willen er gewoon niet aan, wel bloedprikken, voor schildkliercontrole, ijzer (ik heb een chronisch ijzertekort) maar niet voor vitamine B12. Omdat ik binnenkort ga verhuizen en dan een nieuwe dokter krijg, ga ik samen met mijn partner naar de dokter, zodat ze me eindelijk eens serieus nemen. Ik ben echt doodop, vooral asl ik ongesteld ben dan ben ik gewoon een wrak, alle spieren doen me pijn, slap, zweterig, kan nauwelijks iets doen. Ik baal echt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:29

Ongelooflijk dat sommige artsen zo eigenwijs zijn. Het is ook niet dat dit nu iets nieuws is, bij mijn oma is in de jaren 60 al vastgesteld dat ze een b12 tekort had. Als het echt niet lukt, kun je altijd zelf je nog laten testen bij een laboratorium. Op het b12 forum kun je wel vragen waar je dan terecht kunt.
Veel sterkte!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:36

Dankje Nynke, het probleem is dat ik in Spanje woon, en hier lijken de artsen nog wel koppiger te zijn dan in Nederland :+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:39

Verbaast me niks, mijn zus woont ook in Spanje....
Maar je kunt het opsturen naar een laboratorium, misschien via een familielid? Hoe het precies gaat weet ik ook niet, maar het is altijd te proberen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:43

Ja dat is misschien wel een optie, zal het proberen uit te zoeken :) Dankjewel voor de tip :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:17

Volgens mij had ik al lang zelf de b12 aan gevinkt.. Mag dan wel niet maar je ligt bijna op je knieën voor de HA en nog wil hij niet b12 aan vinken. Begrijp ik echt niet. Ik zou als ik jou was ook een andere pil proberen als je iedere keer zoveel klachten hebt. Had ik zelf ook altijd tot ik over stapte op microgynon20. Nergens meer last van.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:32

Glossi, helaas gaat dit in Spanje anders, je krijgt de papieren die aangevinkt worden niet in handen, dat gaat intern. En de pil slik ik al jaaaaaaaren niet meer, heb ook eigenlijk niet echt vaak heel erge klachten gehad, het laatste half jaar zomaar :+ (toevallig slikte ik ook microgynon :) )

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:55

Onvoorstelbaar, al die huisartsen van jullie! Bij mij is de tweede keer al op B12 geprikt toendertijd, kwam de dokter helemaal zelf mee. Gelukkig maar, ik had er toen nog nooit van gehoord.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:10

Ik mag weer twee keer in de week prikken *\o/*

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:23

Haha, gek he, dat je daar zo blij mee kan zijn!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:07

Ja idd :P Had nooit verwacht dat ik blij zou worden van injectie's... Al helemaal niet van twee per week :')

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:28

Bij mij meer dingen in bloed niet goed...moet naar internist..

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:32

Wat is er nu besloten Daphne? Auwerda dacht toch dat het helemaal geen nut meer had?

Wel fijn voor je! Hopen dat je je er beter door gaat voelen!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:38

Malkesta schreef:
Bij mij meer dingen in bloed niet goed...moet naar internist..

Sterkte :(:) hoop dat het makkelijk op te lossen is.

Rocymax, jammer dat het niet kan. Dan maar wachten op je nieuwe HA die hopelijk iets makkelijker is. Gedonder zeg..

Daphne, fijn dat je weer mag prikken. Hoop dat je er weer wat baat bij gaat hebben.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:46

_Jen: Hij zei dat als ik me beter voelde met de injectie's, ik dan maar weer twee keer per week moest gaan prikken. Het word alleen niet helemaal goed meer, daar duurt het al te lang voor... Maargoed zonder de injectie's voel ik me nog veel slechter dan wanneer ik ze wel krijg, dus dan gaan we maar gewoon voor iets beter :)

Hij zei ook dat ik in aanmerking kom voor iets nieuws daar in het ziekenhuis oid. Krijg dan hulp bij het omgaan met de pijn enzo. En gesprekken met een psychiater en anderen met klachten waardoor ze dingen niet meer kunnen.... Daar zou ik wat aan kunnen hebben.

Dat heb ik dus maar aangenomen, krijg er binnenkort bericht van. En ik ga binnenkort beginnen met revalidatie... :)

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:26

Ooow wat goed joh! Dus misschien toch nog wel weer hoop op betere toekomst. Hoop dat het werkt!

En ja precies als je je met injecties bter voelt kun je idd beter blijven prikken :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:29

Maar Daphne, het kan langer dan een jaar duren he. Zo lang heb je nog niet geprikt. En je zou die b12 uit DL ook nog kunnen proberen. Er is nog hoop! Bij mij deed de hydroxocobalamine niet genoeg. Ben zo blij met adenosyl en methyl. Prik nu ook al 1,5 jaar volgens mij. Wel fijn dat je ook hulp gaat krijgen met je pijn en zo. Goed nieuws dus! Hoop dat je er veel aan gaat hebben en de klachten snel wat minder worden.