Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kido

Re: Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:34

Tallie ik zou deze digen met je arbo opnemen want wat je werk verwacht kan gewoon niet....
Heb je een beetje een fijne arbo?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:38

Moet ik even afwachten, ik belde ze van de week en dat mens zei alleen maar: U moet dat opnemen met de arboarts tijdens de afspraak.. Daar had ik dus geen reet aan..

Mijn leidinggevende zei ook maar: "Jamaar, je doet toch niet alles wat de dokter zegt??" En: "Het is juist goed om tenminste een uur per dag te komen werken!" En: "Je moet in het arbeidsproces betrokken blijven"

Het enige wat hij hiermee bereikt is dat ik nog verder over de emmer ga en ik nog onrustiger word. Ik krijg geen rust in mijn hoofd..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:16

Arbo bellen, afspraak op zeer korte termijn maken en het probleem voorleggen.
'Mijn' arbo arts werkt hier juist heel fijn in mee.
Desnoods de huisarts contact op laten nemen met de arbo.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:21

Ik heb komende donderdag een afspraak ( gelukkig ) Zal hen de brief van mijn huisarts overleggen en mijn medicijnen tonen..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:23

+:)+
Dat eerst afwachten. Natuurlijk is het de bedoeling dat je weer aan het werk gaat. Maar als je nu je rust niet neemt, dan zit je over een maand weer thuis. Dan kun je beter nu de tijd nemen om weer helemaal terug te komen op je oude niveau. Dat is zowel voor jou als je baas het beste.
Een goede arbo arts weet dit ook.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:43

Nou Aman, de dokter gokte dat het me bijna een jaar gaat kosten om van deze depressie af te komen, dit omdat de depressie enorm lang heeft gekost om op te bouwen. ( loopt waarschijnlijk al sinds eind vorig jaar :o )

Psycholoog heeft ook gezegd dat er niet duidelijk is wanneer ik weer op mijn oude niveau zit. En waar het nou vandaan komt? :? Ik heb zelf geen idee.. Daat gaat de psych mij mee helpen achter te komen. De psycholoog, de dokter en ikzelf weten wel wat het laatste zetje was: Mijn oma zien overlijden.. Ik, de nuchtere zelve, zelfs nog redelijk nuchter toen het gebeurde en nu ben ik een hoopje mens die nergens meer de lol van inziet.

En uiteraard ga ik ook liever weer aan het werk. Maar nu zie ik er nog niet overheen.. Dus moet me nog even gedeist houden.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:24

Hopeloos dan zo n werkgever....
Hopelijk is je arbo meer begripvol!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:50

En het doet je indd zoveel beter wanneer je arbo en werkgever meewerken!
(mijn baas en arbo heb ik juist ontzettend veel aangehad!) maandag moet ik naar de arbo! en donderdag voor het eerst naar de 2e lijns psych. Gelukkig gaat 1 van mijn beste vriendinnen mee!(Mijn man wil ook wel, maar die begint dan net zijn 2e dag bij zijn nw baas.....)
Kom net bij de huisarts vandaan, krijg doosje temazepam, mag ik 2 keer in de week gebruiken.....hoop dat ik dan eindelijk es kan slapen, want doe het nu al 3 maand met gemiddeld 2 a 3 uur per nacht, en dat is NIET vol te houden!
Zal nu zien of ik naar me werk kan komen! is ook een half uur rijden en dat kost nu vreselijk veel energie!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:26

Precies Tal, dat bedoel ik.
En als de arbo arts niet fijn meewerkt dan zou ik toch via de huisarts contact op laten nemen.
Sterkte meis :(:)

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:03

Hallo allemaal! Fijne werkgever heb jij Tallie. Mijn werkgever doet juist het omgekeerde, die wel dat ik thuis blijf en daar mijn problemen op los en dan maar terug kom als ik weer genezen ben??? De arbo arts heeft al tot 2 keer toe aangegeven dat de werkgerelateerde problemen in een gesprek moeten worden besproken en dat dan weer over re-integratie gesproken kan worden. Maar mijn baas heeft met ZIJN huisarts gebeld en aan de hand daarvan concludeert hij dat een werkgerelateerd probleem zowat nihil is??? Dus ik moet maar eerst eens uitzoeken waar mijn klachten vandaan komen want door het werk en door hem kan het niet zijn en als ik weer beter ben, ben ik weer van harte welkom. Met andere woorden, ik kan het fijn zelf uitzoeken want mijn werkgever voelt zich niet verantwoordelijk voor mijn welzijn. Gesproken over een plank voor je kop!
Gelukkig heb ik de arbo wel achter me staan want die vinden het ook een hoogst merkwaardige gang van zaken. Maar ja, ik zit de komende weken ook nog met mijn rug te kwakkelen dus veel zal er dit jaar niet meer gewerkt worden denk ik.

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:15

Vandaag toch een definitief einde gemaakt aan relatie nmijn eerste liefde, 5 jaar samen maar het werkt niet meer |(

Ben er kapot van. Ook is mij ontslag nog niet rond. 13 dec. eerste gesprek psychologe.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:18

Bah Buddy das ff flink aan tegenslagen idd....

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:41

Soms vraag ik me af of het einde van al het ongeluk nog wel in zicht komt.... zo alleen met die feestdagen op komst, na 5 jaar...pfff

Nu het gevoel van het oude vrijster worden proberen te verbannen uit mijn gedachtes :+

en miss heb ik nu tijd om de HK topics op bokt bij te houden.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 03:50

bobomelo schreef:
Oei Zwelgje...
Rustig aan dan maar, en mss was dit indd wel nodig zoals jezelf zegt!

@Lena01
welkom en sterkte!
lastig dat je niet alleen over straat kunt! hoe deed je dat anders dan als je een afspraak had met je psychiater?

Soms kun (moet) je je daar overheen zetten. Ben daar slechts 1 keer geweest, overigens.

Vanmiddag bij bedrijfsarts geweest ;

Hij wil per direct contact opnemen met behandelaar & psychiater, en ik kreeg de keuze ; Ik moet naar ze toe, of ik word arbeidsongeschrikt verklaard.
Ik ga er niet heen, ga wel proberen te regelen of ze hierheen komen ofzo...

Ik kom vanuit de Wahjong, ben toen overgenomen door een reintergratietraject, die me wel weer aan het werk zou zetten. En ik laat nooit zien hoe ik me voel, ik lach de hele dag.
Ze hebben het geen van alle aan zien komen, en niemand snapt er wat van. Het voelt zo knullig.

Maar over dat arbeidsongeschikt, dat zit me niet lekker. Dat zou de 2e keer zijn dat ik dat verklaard word. En eigenlijk wil ik dat niet, ik ben 21, kom net kijken, en nu dit. Zit er behoorlijk mee in m'n maag.

Sterkte Buddy!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 08:17

Goedemorgen allemaal.
Ik zie nu dit topic pas. Heb ook niet alles gelezen, maar zou het leuk vinden vanaf nu even een tijdje mee te lezen.
Ik zit zelf nu sinds 3 weken thuis met burnout klachten en dit hele traject is volledig nieuw voor mij.
Het grappige is dat ik zelf maatschappelijk werkster ben, en in mijn werk onder andere mensen begeleid met dergelijke klachten. Ik heb het dan ook wel vrij vroeg gesignaleerd en ben naar de huisarts gegaan, maar door lange wachtlijst bij de ELP heb ik de denderende trein toch niet vroeg genoeg kunnen stoppen. Het voelt echt heel dubbel allemaal, maar ik ben wel heel blij dat zowel de arbo-arts als mijn leidinggevende 100% achter mij staan en mij pas in de loop van volgende maand weer op gesprek willen hebben om dan verder te kijken.
Gelukkig kan ik na wat extra bellen a.s. woensdag al terecht bij de ELP, vind het alleen wel spannend hoor, om ineens zelf in de rol van client te zitten.. :)

Groetjes, Lisette

(p.s. ik merk dat ik soms moeite heb energie op te brengen om heel uitgebreid te reageren, dus neem me dat niet kwalijk aub :) )

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:40

Jarrah wat is ELP?

Welkom Lena en Jarrah!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:53

Ohh sorry, is een bij ons in het vak een afkorting voor EersteLijnsPsycholoog.. vergeet soms weleens dat het geen algemene afkorting is hihi!

Bedankt voor het welkom heten :)

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:29

Aha nu zie ik t idd!

Wat is nou eigenlijk t grote verschil tussen eerste en tweede lijns?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:08

Heb even een tijdje meegelezen maar reageer toch maar weer een keer!

Welkom Lena en Jarrah!

Voor de rest weet ik even niet hoe ik nu moet reageren :')
Gaat sinds een week hier niet meer zo goed, niemand heeft het hier door.
Heb het tegen mijn vriend gezegd maar veel aandacht krijg ik nu niet van hem..

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:35

Kido schreef:
Aha nu zie ik t idd!

Wat is nou eigenlijk t grote verschil tussen eerste en tweede lijns?

1e lijns is vaak 12 behandelingen. Huisartsen sturen bijna altijd mensen door naar 1e lijns, verwachten ze dat het genoeg is.

2e lijns is voor mensen met problemen op langere termijn, klachten die niet weg zijn na 12 sessies. Dan kijken ze wat je hebt, hoe lang je al ermee loopt, en berekenen aan hand van vragenlijstjes hoe lang je in traject mag komen.

Ik heb op een 2e lijns gewerkt aan de receptie :+

Lieszje schreef:

Welkom Lena en Jarrah!

Sterkte..!

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:38

Probeer er wel goed met je vriend over te praten. Mijn relatie van 5 jaar is kapot sinds gisteren doordat het niet meer ging werken en dit heeft voor een groot deel ook met mijn burn-out te maken gehad.

Lieszje schreef:

Welkom Lena en Jarrah!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:20

Owke dan ben ik denk bezig met tweede lijns....
Maar ach zolang t bevalt vind ik alles best!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 01:07

Het verschil tussen eerste lijn en tweede lijn zit niet in de lengte van de behandeling. Heel simpel en plat uitgelegd kan je zeggen dat de eerste lijn voor 'gezonde' mensen is die nog iets uit het verleden te verwerken hebben, en de tweede lijn is voor mensen met een ziektebeeld (psychiatrie) die daarvoor behandeld worden. In de tweedelijn krijg je daarom ook eerst een diagnostisch onderzoek om vast te stellen om welk ziektebeeld het gaat.
Het is misschien een beetje lastig, maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijk voor je is? :)

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 10:26

Owke duidelijk idd!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:02

goedemorgen!

Heb afgelopen dagen wel meegelezen, maar geen puf om serieus en met tips te reageren.....
enorm balen dat je relatie stuk is buddy!
en hoop dat jouw vriend het wel meer gaat begrijpen lieszje!

welkom jarrah en lena!

verschil 1e lijns 2e lijns hoe mij dat bekent is:
-1elijns, zou eigenlijk in 8 behandelingen klaar moeten zijn, daarom wordt het in je basisverzekering ook maar 8 keer vergoed. Bij hele enkele ziekenzorgverzekeringen wordt het in een uitgebreider pakket iets meer vergoed, maar dat is maar bij enkelen....oa bij menzis, daarom ben ik toen overgestapt.
-1elijns is dus voor de lichtere problemen.

2elijns wordt onbeperkt vergoedt, je wordt vaak wel behandeld door een psycholoog, maar die staat weer onder leiding van een psychiater. En hier worden inderdaad ook diagnoses gesteld als die te stellen zijn!, bij een 1e lijns niet. bij 2e lijns kan je ook via hen medicijnen krijgen, bij een 1e lijns gaat dat via je huisarts.
Maar je hoeft echt niet "knettergek"te zijn om bij een 2e lijns te komen hoor! Kennis van mij werkt bij 2e lijns en die zegt: lopen genoeg mensen waar jij niks aan zult merken dat die dus wat hebben zeg maar......

nja, ik zal het wel merken, donderdag mijn eerste gesprek daar, een intake gesprek.
Ben zo'n 20 keer bij 1e lijns geweest, mss wel vaker, maar mijn depressieve gevoelens raak ik niet kwijt, kán wel genieten hoor, maar zodra ik alleen ben......en mijn onzekerheid en angst voor een bepaald iets neemt gewoon de overhand, ben gewoon zo NIET gelukkig met mezelf, dus hoop echt dat bij de 2e lijns verbetering zal optreden.....
en kan nu gewoon even geen medicijnen slikken, de reden mogen jullie wel weten per pb....

liefs,