Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:22

Kan me voorstellen dat je er dan wel blij mee bent. Vond D eigenlijk wel mooi genoeg...
Europacup was niet nodig, maar ja...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:49

odetteke schreef:
Maar je geeft een voorbeeld van waarom het niet goed zou zijn voor het geestesgestel waarin ik vooral een gedragsprobleem zie. ;)

Ik vind het het heel erg jammer dat je nu het langvoeden neer zet als iets dat ongezond zou zijn voor een kind. Een doordat je zegt dat je het niet goed in plaats van dat het je keuze niet is oordeel je daarmee indirect over mensen die wel die keuze maken.

Dat vat jij dus zo op, ik veroordeel niemand daarom, ik trek deze conclusie en is mijn mening. Wat jij daarvan vindt moet jij weten.
Het antwoord wat jij teruggeeft daar wil jij dan toch mee zeggen dat ik ongelijk heb, is hetzelfde. ;)

Misschien zijn er wel mensen die 6 maanden de max vinden, voor mij is dat 1 jaar.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:51

WowAmigo schreef:
Ik denk ook dat het een gevolg is van de Westerse leefstijl dat kindjes vanaf 1 jaar (of vroeger) meestal koemelk te drinken krijgen. Wanneer we onwetend in een hutje op de hei had gewoond hadden we denk ik allemaal wel langer gevoed en hadden we dat normaal gevonden.

Ik hoorde laatst ook zoiets, een vrouw die geen bv wilde geven "want ze was toch geen melkkoe?" (maar je kind is toch ook geen kalf ;-)) Dan sta je gewoon wat verder van de natuur denk ik dan maar :)

Die vrouwen bestaan ook, ik zal ze ook echt niet overhalen hoor, ieder moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:53

Idd je moet datgene doen waar jij en je kind je goed bij voelen en je niks aantrekken wat anderen er van vinden. Ik kan me wel voorstellen dat je gevoelsmatig een grens trekt bij 1 jaar. Dat kan dan mede te maken hebben met hoe onze maatschappij in elkaar steekt, want we wonen nu eenmaal in de westerse wereld en niet ergens in Afrika. Dat houdt in dat we hoe dan ook ons zoveel mogelijk willen voegen naar de hier heersende norm, bewust of onbewust. Ik vind het zelf al heel wat dat we zijn afgestapt van het idee dat een baby gevoed moet worden volgens een schema (en dat de baby gewoon bij je op de kamer mag slapen), al denkt mijn schoonmoeder daar heel anders over.

MamboBeach

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:05

Susan, mijn moeder vond het ook vreemd dat de kinderen bij mij in bed lagen want dat was vroeger nooit! :roll: :D

Puur gevoelsmatig is het voor mij ja, die 1 jaar. Maar zoals ik al zeg, als iemand anders het 4 jaar wil doen is het voor mij prima, het is niet mijn kind. :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:30

ik ben van cup C naar cup F gegaan tijdens mijn zwangerschap. Nu weer netjes cup C, maar vrees dat er cup -AA :+ overblijft na de bv-periode :(

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:44

BA, AA en theezakjes... :o }> ;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 13:54

En dat schijnt dus een fabel te zijn ;)
Tijdens je zwangerschap maken hormonen vetweefsel aan in je borsten, die verlies je dus ook weer na je zwangerschap en daar kun je 'hangers' aan overhouden en dus niet aan de BV :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:56

kweet het cyn, kweet het.
duurt ongeveer een jaar na de zwangerschap voordat je borsten weer steviger zijn heb ik begrepen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 13:58

Vrees dat dat bij mij ook geen hulp meer kan bieden :')

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:17

gelukkig hebben ze tegenwoordig heule goede bh's :+

wat is het toch van mensen dat ze altijd de vraag stellen of je borst- of flesvoeding geeft?
en als je aangeeft dat je kindje de afgelopen dagen veel huilt er direct aan je voeding getwijfelt wordt?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:27

Ja nou, flesgevoede babies huilen namelijk nooit ;-)

ankem schreef:
Ik heb mezelf ook wel eens gekscherend melkkoe genoemd, maar dat kwam, omdat ik toen niets anders kon dan mijn meisje voeden.
Tuurlijk voel je jezelf soms echt wel zo, maar als je werkelijk denkt dat borstvoeding geven iets onnatuurlijks is dan vind ik dat ehm "apart". En natuurlijk zijn er van die vrouwen die zo denken en ik ga ze ook echt niet overhalen, maar begrijpen doe ik het niet :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:54

Het is juist heel natuurlijk, ik vind het verbazingwekkend dat mijn lichaam zo op mijn kind reageert, zonder dat ik daar iets over te zeggen heb.

Wat borsten betreft, ik was al goed bedeeld, cup G/H en heb nu cup J...dan moet ik echt wel heul veul melk hebben. Van mij mogen ze best wat kleiner straks, heb ik geen moeite mee als ze idd maar te erg gaan lijden onder de zwaartekracht.

Even een vraagje voor de dames die ook (af en toe) een flesje geven, ik heb nu vandaag voor de 2e keer geprobeerd een beetje voeding uit de fles te geven. Het gaat redelijk, ze accepteert de speen wel alleen ze zuigt dus nauwelijks, en als ze wel zuigt komt er in te veel uit volgens mij want na een keer of wat zuigen kwam er een golf melk naar buiten die ze gelijk uitspuugde. Nu denk ik sowieso dat de speen een te groot gat heeft ( is speen 2 van avent ). Welke fles/speen gebruikten jullie bij een baby van 6 a 7 weken oud? En hoe kan ik ervoor zorgen dat ze aan de speen gaat zuigen ipv hem alleen in haar mond te nemen? En nog een vraagje over het bewaren van de melk, wat gebruiken jullie om de melk in in te vriezen? Ik heb de flesjes van medela op het oog omdat ik ook die kolf heb maar misschien zijn er handiger/betere/goedkopere opties.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:00

Ik had cup D en nu E, dus dat vind ik nog aardig meevallen met wat ik bij jullie allemaal hoor. :j

Susan, ik gebruik avent speen 1, ook al is Suze 'al' 11 weken. Die heeft toch het kleinste gat (van de avent spenen in ieder geval). Anders klokt ze de fles binnen 5 minuten leeg geloof ik. Als ik haar een flesje geef dan ga ik met de speen langs haar lipjes, dan doet ze haar mond wijd open (omdat ze denkt dat ze aan moet happen) en dan stop ik de speen erin. Wel zo diep dat ze niet alleen op het topje zuigt, maar op het bredere gedeelte zeg maar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:03

Oke, ik ga dus ook maar even maat 1 halen en dat proberen wellicht dat dat beter gaat. Bedankt!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:27

suus, hier van difrax maatje 1. heb ook nuby en tommee tippee gebruikt. ze pakt alles probleemloos tot nu toe (pas 3x gedaan, steeds een andere speen dus). difrax loopt het minst snel waardoor haar zuigbehoefte beter wordt bevredigd.
het bewaren van de melk doe ik in de diepvries, in bakjes met schroefdeksel van avent. 15 euro voor 10 bakjes met deksel. staat ook een maatverdeling op en is voor mij ideaal.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:33

Die bakjes van avent gebruik ik ook :j
Ik vind ze ideaal!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 17:08

Ik had 30 flesjes vanuit het ziekenhuis :') van Medela ook met maatverdeling :D ( al schrijf ik datum en ml altijd op een stickertje ) iets scheef in de diepvries leggen en je kunt het niet meer aflezen :)

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:20

Ik plak er inderdaad ook stickertjes op. Ook om de datum er op te kunnen zetten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:11

op die bakjes kan je schrijven met potlood. ideaal! nat doekje er even overheen en het is er af.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:38

Ik kom hier ook even kijken...
Heb een dochter van bijna 7 weken, met 37,5 weken opgewekte bevalling ivm zwangerschapsvergiftiging.

Bv kwam eerst niet op gang en ze is vanwege slechte start gelijk bijgevoed met flesje. Onze meid was echt zo slim om door te hebben dat er toch niets kwam dus die wilde niet meer zuigen aan de borst. Moest ook met tepelhoedje omdat ze anders geen grip had.
Dankzij slimme verpleegster met zonde spuitje via het tepelhoedje gevoed en toen wilde de dame het wel weer proberen.
Nu komt er gelukkig wel wat melk en kan ze lekker drinken met het tepelhoedje.Daarna krijgt ze gewoon nog een flesje erbij.

Die nachtvoedingen zijn zwaar, maar als ze dan ook nog steeds moet spugen en/of kramp krijgt dan worden we echt bekaf. Sommige nachten ben je dan tussen 2 voedingen alleen maar aan het rechtop houden en proberen te helpen en troosten. Gelukkig gaat het nu al wat beter en we doen johannesbroodpitmeel door de melk om hem wat dikker te maken.

Iemand advies hoeveel je er door mag doen? Voor mijn gevoel is mijn melk nog dunner dan de KV. Klopt dat?

Hier ook speen 1 trouwens, zowel van difrax als avent. Met die 123 speen van Avent verslikte ze zich er bijna in zo hard kwam die melk er uit lopen. Ze is ook best een gulzige drinker

ps: ik voed gemiddeld zo'n 3/4x per dag aan de borst en verder kolf ik af (teleurstellende hoeveelheden) en vullen we aan met flesje.
6 a 7 voedingen per 24 uur vraagt ze.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 18:52

Welkom Joyce :)

Moedermelk hoeft niet per definitie dik te zijn hoor, mijne is net zo dun als halfvolle melk uit een pak en volgens mij is dat ook heel normaal ;)

Ik kolf in 40 minuten ook vaak maar 50 ML, misschien een schrale troost voor je.

Vervelend dat je zo'n start hebt gehad, ik kan er over meepraten en ben ook trots dat de BV me uiteindelijk toch gelukt is :)
Van pitmeel heb ik geen verstand :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:42

Welkom Joyce. Mijn dochter is nu 15 weken en ik ben ook met 37,5 ingeleid vanwege zw. vergiftiging. Bij mij kwam de voeding wel goed op gang. Knap van je, dat je niet direct hebt opgegeven.

Ik vries de voedingen in met behulp van ijsklontjes zakjes. Schrijf daarop de datum en de hoeveelheid. Werkt voor ons fijn. Als fles gebruik ik Tommee Tippee. Bevalt hier heel goed, vooral om de speen een beetje de vorm van een moedertepel/-borst heeft. Heb ook niets anders geprobeerd, moet ik zeggen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:11

welkom joyce! wat een getob zo zeg, maar chapeau dat je doorzet!
mijn melk is soms waterdun, soms zo dun als halfvolle melk en qua kleur iedere keer netjes wit maar ook dat schijnt te kunnen varieeren.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:12

Cyntje schreef:
En dat schijnt dus een fabel te zijn ;)
Tijdens je zwangerschap maken hormonen vetweefsel aan in je borsten, die verlies je dus ook weer na je zwangerschap en daar kun je 'hangers' aan overhouden en dus niet aan de BV :)

Eh Cyntje, lees je mijn smilies wel? :?