[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:45

Maethoriel schreef:
Bij het gebruik van de pil, nuvaring en hormoonpleister is er helemaal geen sprake van een ovulatie, door het progestageen wordt een eisprong nameliijk voorkomen en wordt het baarmoederslijmvlies minder geschikt voor innesteling en dikker, waardoor spermacellen minder kans krijgen om de baarmoeder binnen te dringen. Het feit dat je met de pil/ring/hormoonpleister iedere maand 'ongesteld' wordt is door het oestrogeen, dat voor een regelmatige cyclus zorgt :j

Eigenlijk is het dus te danken aan de oestrogenen in de pil/nuvaring/hormoonpleister dat je een stopweek in moet lassen, want in feite heeft je lichaam niets af te voeren, omdat er helemaal geen eisprong plaatsvindt en gedurende de maand ook geen opbouw van baarmoederslijmvlies plaatsvindt voor evt. innesteling :P Die oestrogenen zijn ook min of meer toegevoegd om vrouwen toch het veilige idee van een cyclus (iedere maand ongesteld worden) te geven, terwijl er niks natuurlijks aan is!

Ok, dus je baarmoederslijmvlies bouwt niet op, maar wat komt er dan naar buiten bij je menstruatie?

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:48

Maethoriel schreef:
Mhmh, daar weet ik dan weer niet zoveel vanaf :P Ik weet dat, wanneer je vrij bent van anticonceptie etc, iedere maand één eicel (of soms zelfs 2, dan heb je dus een 2eiige tweeling wanneer ze bevrucht worden) losgelaten wordt uit de eierstokken en in de eileiders op bevruchting wacht. Dan is het volgens mij zo dat op een gegeven moment je eierstokken langzaam stoppen met de aanmaak van hormonen, oa dus ook oestrogeen die voor je menstuatiecyclus zorgt en hormonen die voor de rijping van je eicellen zorgen. Daardoor raak je dus in de overgang en ben je niet langer vruchtbaar. Wel blijven er dan nog honderdduizenden eicellen in je eierstokken zitten die nooit zullen rijpen, de arme guppies :(:)

Het aantal eicellen staat voor de geboorte al vast bij een vrouw. Bij de embryo zijn namelijk de eicellen al aangemaakt. Voorzover ik weet zijn dat het geen duizenden. Paar honderd misschien, maar meer niet voor zover ik dat weet..

Kitsolu

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:51

Het zijn er miljoenen en er rijpen er maar een paar.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:55

Citaat:
De eicellen bevinden zich in follikels in de eierstokken. Gedurende de embryonale ontwikkeling van een vrouwelijke foetus worden de eicellen gevormd. In de twintigste zwangerschapsweek zijn er ongeveer zeven miljoen follikels. Tijdens de verder ontwikkeling in de baarmoeder gaan er vele verloren, waardoor bij de geboorte nog 'slechts' één miljoen follikels resteren. Zodra een vrouw haar eerste menstruatie krijgt, zijn er nog vierhonderdduizend follikels over.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Menstruati ... e_eicellen

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:56

Oke, zat ik met het idee aardig in de buurt, maar het aantal toch niet :')

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:00

dat was inderdaad wat ik bedoelde :P verkeerd verwoord een beetje :7

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:02

Dat het aantal eicellen al vast staat voor de geboorte klopt inderdaad, maar dat zijn er geen paar honderd! Volgens mij zijn er rond de geboorte nog een miljoen eicellen aanwezig in de eierstokken en hebben meisjes rond hun 1e menstruatie er nog zo'n 300.000 ofzo over, afhankelijk natuurlijk van met hoeveel eicellen ze bedeeld zijn :j

Als je uitgaat van bijvoorbeeld 300 eicellen zou een vrouw rond haar 40e al geen eicellen meer hebben. Want stel dat je rond je 13e begint met menstrueren, nooit gebruik maakt van anticonceptie die de rijping van je eicel verhinderen, dan ben je binnen 25 jaar door ál je eicellen heen, er vanuitgaande dat je per maand 1 eicel verliest.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:04

Dat had ik inderdaad al gequote vanaf wikipedia ;)
Ik vraag me nu wel nog steeds af, als je baarmoederslijmvlies niet opbouwt bij gebruik van anticonceptie, wat verlies je dan tijdens je menstruatie?

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:04

Oh haha, gaat hard hier ineens :P

Zat er niet ver naast met m'n schatting, toch nog iets blijven hangen van al die biologielessen :')

Gek idee dat ik dus zo'n 350.000 eicellen nog in me draag en dat er daar uiteindelijk maar hooguit 2 ofzo van bevrucht zullen raken, er vanuitgaande dat ik gewoon vruchtbaar etc ben :j

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:05

Volgens mij wordt er wel baarmoederslijmvlies opgebouwd, maar in minder mate en het is bovendien taaier/dikker :j Door de oestrogenen geeft je lichaam dat signaal af dat het 'tijd voor de opruiming' is en wordt je ongesteld, maar dus ook in mindere mate dan zonder pilgebruik, omdat er eigenlijk weinig op te ruimen valt, door de geringe opbouw van baarmoederslijmvlies.

Eigenlijk zitten we onze lichamen gewoon dik te neppen...

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:09

haha ja idd!! Ach zolang het werkt vind ik het prima :')

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:36

Yaz 24+4 update! Dag 4 van de witte pilletjes en vanavond beginnen met de nieuwe strip! Ben ik toch vandaag ongesteld geworden! Nou weet ik in ieder geval dat het allemaal nog werk daar en dat het nooit lang kan gaan duren hahaha vanavond dus alweer een "gewone" pil innemen! Voel me nogsteeds super en totaal geen hoofdpijn of wat dan ook gehad! paar kleine buikkrampjes maar dat was het! ik ben nogsteeds blij!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:18

lillytjuh schreef:
Yaz 24+4 update! Dag 4 van de witte pilletjes en vanavond beginnen met de nieuwe strip! Ben ik toch vandaag ongesteld geworden! Nou weet ik in ieder geval dat het allemaal nog werk daar en dat het nooit lang kan gaan duren hahaha vanavond dus alweer een "gewone" pil innemen! Voel me nogsteeds super en totaal geen hoofdpijn of wat dan ook gehad! paar kleine buikkrampjes maar dat was het! ik ben nogsteeds blij!

Dat klinkt wel heel fijn.. Maar je moet toch ook gewoon ongesteld worden of zie ik dat nu verkeerd ?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:35

Dus is het nou slimmer om

- 1 week door te slikken
- 3 weken door te slikken
- 4 weken door te slikken?

Of maakt dat niet uit?
:o?

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:40

Ik heb ook even een vraagje. Ik begin vanaf m'n volgende cyclus met het gebruik van de pil, maar na hoeveel tijd is het dan écht betrouwbaar als anti-conceptie middel? Word mij niet helemaal duidelijk uit de bijsluiter. Wilde al de assistente gaan bellen maar kwam dit topic tegen, dus als iemand het antwoord weet?
Niet dat ik ergens veel haast mee heb, maar is toch handig om te weten :P

Ik heb overigens Stediril 30 gekregen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:39

Saskiaatje schreef:

- 1 week door te slikken

Of maakt dat niet uit?

Dat maakt helemaal niets uit. Gewoon doen waar je zin in hebt. Als je bijvoorbeeld over 3 weken weer een feest heb, dan zou ik maar 1 of 2 weken doorslikken.
_Emm_ schreef:
Ik heb ook even een vraagje. Ik begin vanaf m'n volgende cyclus met het gebruik van de pil, maar na hoeveel tijd is het dan écht betrouwbaar als anti-conceptie middel? Word mij niet helemaal duidelijk uit de bijsluiter. Wilde al de assistente gaan bellen maar kwam dit topic tegen, dus als iemand het antwoord weet?
Niet dat ik ergens veel haast mee heb, maar is toch handig om te weten :P

Ik heb overigens Stediril 30 gekregen.

Als je op de eerste dag van je menstruatie begint, is de pil meteen veilig.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:34

Ooh dat is wel heel snel. Bedankt voor de reactie!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:52

Saskiaatje schreef:

- 1 week door te slikken

Of maakt dat niet uit?

maakt helemaal niet uit ik heb hem wel is 3 strips lang doorgeslikt (zoals met vakantie's enz) dat komt mij dan beter uit haha..

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:14

MSophie schreef:
lillytjuh schreef:

Dat klinkt wel heel fijn.. Maar je moet toch ook gewoon ongesteld worden of zie ik dat nu verkeerd ?

Dat is wel zo..... ik ben nu 2 dagen ongesteld zonder pijntjes of wat dan ook! Gaat dus allemaal erg goed. Ik ga deze cyclus wel blijven volgen want anders schop je wel je lichaam in de war denk ik.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 08:58

lillytjuh schreef:
Dat is wel zo..... ik ben nu 2 dagen ongesteld zonder pijntjes of wat dan ook! Gaat dus allemaal erg goed. Ik ga deze cyclus wel blijven volgen want anders schop je wel je lichaam in de war denk ik.

ben wel benieuwd naar langer gebruik:) hou ons op de hoogte.. mijn pil is weer voor een half jaar besteld net haha:)
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 06-03-09 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote even goedgezet ;)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:12

nogsteeds ongesteld....... wellliswaar nog maar weinig haha en voel me nogsteeds top!!!!!

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:34

Morgen is het dan zover. Morgen ochtend om 7 uur moet ik in het ziekenhuis zijn. Dan ga ik onder narcose en word de mirena gezet. Ik ben heel benieuwd, en nu toch best wel zenuwachtig eigenlijk :=

Kiwi_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:41

Ik heb een vervelend probleempje. Ik slik al een tijd de microgynon 30, maar omdat ik hem al een paar dagen vergeten was, heb ik hem een maand niet geslikt. Toen ik weer ongesteld werd heb ik mijn eerste pil genomen. Maar het probleem is nu dat ik ondertussen al anderhalve week licht ongesteld ben, terwijl dat normaal niet zo is. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Want vervelend wordt het wel op deze manier.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:54

Ik heb ook een vraag over de microgynon 30. Ik ben deze gaan slikken omdat ik een vreselijk onregelmatige cyclus had en de menstruatie zelf ook vrij hevig was. Maar het is nu nog 10 keer zo erg, ik kan amper rechtop blijven staan van de buikkramp en rugpijn... Ligt dat aan deze pil of aan mij? Ik ben pas 2 maanden bezig, ik zit nu in mijn tweede stopweek en het is net zo erg als de vorige -O-

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:27

Ik heb zelf totaal geen problemen gehad met Microgynon 30, slik m nu al 6 jaar zonder problemen :) en bij mij werd alles juist minder :)

Ik heb overigens ook een vraag. Ik ben gister avond de pil vergeten in te nemen en heb m vanmorgen alsnog ingenomen om half 7 s ochtends, ben ik nu nog veilig?